Rudy_W
rw-racing.nl
Pronk said:Ik denk dat als je een 250crosser 18.000 toeren laat draaien het toch gauw gebeurt is hoor 4 tact is gewoon betrouwbaarder PUNT (Dat wil niet zeggen dat 2-tact nogsteeds 0wned 8) )
250 4-t draaien er een 13500 (wat idioot veel is voor een 1 cilinder). Yamaha zei met de introductie van hun yzf (4-t crosser) dat daar meer techniek in zat dan de toenmalige r1 :+.
Tuurlijk zijn 4-takten betrouwbaarder, maar ik bedoelde meer te vertellen dat bij dat soort klasse waar ze al jaren 2-t rijden ze ook gewoon problemen met 4-takten hebben. De 4-takten zijn trouwens wel een aardig stuk sneller @ de motocross (vooral het middengebied , topvermogen valt wel mee...)
Vaporized@XtremeSR said:Volgens mij zijn het wel 4-takt beestjes, maar @ 17.000Rpm zijn het geen 3Liter V10 motoren... reden : hoe kleiner het aantal cubic centimers (cc's) hoe meer rpm's de motoren kunnen hebben
voorbeeld :
een modelbouw 1:10 - 22CC grasmaaier motor, draait 21.5 / 23K
een modelbouw 1:8 - 2.5CC Force motor. draait 35 / 40K
een normale auto 1.4 / 2.2 Liter ( vast ook wel meer ) draait 6.5K maximaal
een normale V8 / V10 3 tot 6 liter draait hooguit 4K
volgens mij las ik ergens dat de V10 motoren 2Liter zijn ( zonder turbo ), en 1.5 Liter ( Met turbo )
maar dat weet ik niet 100% Cker
De huidige f1 motoren zijn 3 liter , zoals hierboven trouwens al gezegt is. Een vergelijking met een model motor is natuurlijk onzin aangezien die dingen een slag van een 1 cm hebben ofzo .
De slag van een f1 wagen zit rond de 40-44mm, wat dus zo goed als hetzelfde is al een normale scooter. Wat je dit jaar erg goed kan zien is dat ze alleen tijdens de qualificatie de motor even zijn maximale toerental laten draaien (19000 bij de ferrari/bmw/honda) en de rest vd tijd schakelen rond de 17000 wat ze doen om hem langer mee te kunnen laten gaan .
Een normale automotor draait veel minder toeren omdat hij een veel langere slag (slag van rond de 80-90mm voor een normale auto) heeft en daardoor bij een veel lager toerental zijn maximale zuigersnelheid al haalt (die max zuigersnelheid ligt ook nog eens veel lager omdat een auto toch wel wat langer mee moet gaan dan een weekendje ).
Cilinderinhoud is dus niet de enige invloed op het maximale toerental , de slag heeft veel meer invloed ,en aan de diameter van een zuiger ook een "max" as je veel vermogen uit een motor wil halen.
maargoed ik heb geen zin alles uit te leggen aangezien ik dan morgen nog aan het typen ben.
Moet je wel een heeeeel ouderwets blok hebben, eens gereden in een cadilac met een nordstare v8 maar die draaid toch al 6000 toeren in een deville. (Lompe reisauto...)een normale V8 / V10 3 tot 6 liter draait hooguit 4K
Last edited: