4 takt of 2 takt formule 1

Pronk said:
Ik denk dat als je een 250crosser 18.000 toeren laat draaien het toch gauw gebeurt is hoor ;) 4 tact is gewoon betrouwbaarder PUNT (Dat wil niet zeggen dat 2-tact nogsteeds 0wned 8) )

250 4-t draaien er een 13500 (wat idioot veel is voor een 1 cilinder). Yamaha zei met de introductie van hun yzf (4-t crosser) dat daar meer techniek in zat dan de toenmalige r1 :+.
Tuurlijk zijn 4-takten betrouwbaarder, maar ik bedoelde meer te vertellen dat bij dat soort klasse waar ze al jaren 2-t rijden ze ook gewoon problemen met 4-takten hebben. De 4-takten zijn trouwens wel een aardig stuk sneller @ de motocross (vooral het middengebied , topvermogen valt wel mee...)

Vaporized@XtremeSR said:
Volgens mij zijn het wel 4-takt beestjes, maar @ 17.000Rpm zijn het geen 3Liter V10 motoren... reden : hoe kleiner het aantal cubic centimers (cc's) hoe meer rpm's de motoren kunnen hebben

voorbeeld :
een modelbouw 1:10 - 22CC grasmaaier motor, draait 21.5 / 23K
een modelbouw 1:8 - 2.5CC Force motor. draait 35 / 40K

een normale auto 1.4 / 2.2 Liter ( vast ook wel meer ) draait 6.5K maximaal

een normale V8 / V10 3 tot 6 liter draait hooguit 4K

volgens mij las ik ergens dat de V10 motoren 2Liter zijn ( zonder turbo ), en 1.5 Liter ( Met turbo )

maar dat weet ik niet 100% Cker

De huidige f1 motoren zijn 3 liter , zoals hierboven trouwens al gezegt is. Een vergelijking met een model motor is natuurlijk onzin aangezien die dingen een slag van een 1 cm hebben ofzo :p.
De slag van een f1 wagen zit rond de 40-44mm, wat dus zo goed als hetzelfde is al een normale scooter. Wat je dit jaar erg goed kan zien is dat ze alleen tijdens de qualificatie de motor even zijn maximale toerental laten draaien (19000 bij de ferrari/bmw/honda) en de rest vd tijd schakelen rond de 17000 wat ze doen om hem langer mee te kunnen laten gaan :).
Een normale automotor draait veel minder toeren omdat hij een veel langere slag (slag van rond de 80-90mm voor een normale auto) heeft en daardoor bij een veel lager toerental zijn maximale zuigersnelheid al haalt (die max zuigersnelheid ligt ook nog eens veel lager omdat een auto toch wel wat langer mee moet gaan dan een weekendje :rolleyes:).
Cilinderinhoud is dus niet de enige invloed op het maximale toerental , de slag heeft veel meer invloed ,en aan de diameter van een zuiger ook een "max" as je veel vermogen uit een motor wil halen.
maargoed ik heb geen zin alles uit te leggen :rolleyes: aangezien ik dan morgen nog aan het typen ben.

een normale V8 / V10 3 tot 6 liter draait hooguit 4K
Moet je wel een heeeeel ouderwets blok hebben, eens gereden in een cadilac met een nordstare v8 maar die draaid toch al 6000 toeren in een deville. (Lompe reisauto...)
 
Last edited:
Honda NSR-II said:
Wel grappig, elke krukas omwenteling doet 1 van de 10 cilinders boem :rolleyes: Lekker nuttig om dan een 10 cilinder te gebruiken eh :L

ik zei tog domme vraag.
Maar ik bedoelde dat de krukas dan het aantal toeren delen door het aantal cilinders zou maken.
Stom natulijk :L
 
Olav Mol weet er echt veel van, alleen heeft tie zn vergist

t zijn 4 takten, k heb al een pics gezien in zon f1 boekje van een opgewerkt blok, en daar zaten kleppen in dat blok.
een 2 takt moter heeft geen kleppen :D

en 2 takt zou wel zo ontzettend fel zijn dat je ze idd niet meer zou kunnen besturen.
Ze tanken ook gewone bezine (waarschijnlijk wel een hoger octaan) en geen 2 takt mix :P
 
Vaporized@XtremeSR said:
Volgens mij zijn het wel 4-takt beestjes, maar @ 17.000Rpm zijn het geen 3Liter V10 motoren... reden : hoe kleiner het aantal cubic centimers (cc's) hoe meer rpm's de motoren kunnen hebben

voorbeeld :
een modelbouw 1:10 - 22CC grasmaaier motor, draait 21.5 / 23K
een modelbouw 1:8 - 2.5CC Force motor. draait 35 / 40K

een normale auto 1.4 / 2.2 Liter ( vast ook wel meer ) draait 6.5K maximaal

een normale V8 / V10 3 tot 6 liter draait hooguit 4K

volgens mij las ik ergens dat de V10 motoren 2Liter zijn ( zonder turbo ), en 1.5 Liter ( Met turbo )

maar dat weet ik niet 100% Cker


hmm, daar klopt dus niet zoveel van, een crxje gaat geloof ik al over de 6.5k heen, en n honda s2000 die 2.0/2.2L heeft gaat tot de 9000

v8'jes draaien sowieso ook meer dan 4k toeren, en je wilt niet weten hoeveel toeren die nascar v8 dingen draaien.

En ik heb trouwens nog nooit van een 2 takt v10 gehoord :L
 
Thunder-rox said:
Olav Mol weet er echt veel van, alleen heeft tie zn vergist

t zijn 4 takten, k heb al een pics gezien in zon f1 boekje van een opgewerkt blok, en daar zaten kleppen in dat blok.
een 2 takt moter heeft geen kleppen :D

en 2 takt zou wel zo ontzettend fel zijn dat je ze idd niet meer zou kunnen besturen.
Ze tanken ook gewone bezine (waarschijnlijk wel een hoger octaan) en geen 2 takt mix :P

Dat het 4-takten zijn daar waren we het al wel overeens ;), 2-takt is trouwens wel "beheersbaarder" te maken hoor.

PiTu said:
hmm, daar klopt dus niet zoveel van, een crxje gaat geloof ik al over de 6.5k heen, en n honda s2000 die 2.0/2.2L heeft gaat tot de 9000

v8'jes draaien sowieso ook meer dan 4k toeren, en je wilt niet weten hoeveel toeren die nascar v8 dingen draaien.

En ik heb trouwens nog nooit van een 2 takt v10 gehoord :L

Als je mijn verhaal gelezen had :X

Een s2000 is eigelijk best een apart gevalt, hij heeft namelijk best een langeslag maar draait extreem veel toeren :+ Honda doet dus iets heel goed :).

nascars draaien trouwens helemaal niet zo extreem veel toeren , 7000-8000 ofzo
 
bmw_f1_y2k_engine_headwork.jpg


duidelijk 4 takt btw het is de williams f1 motor
 
kay V said:
beste mensen,

Ik zat eergisteravond lekker in bed beetje formule 1 te kijken op SBS6.
SBS Sport was het waarbij volgens mij Olav Mol aan het presenteren was.

Hij was aan het praten met een formule 1 fan, deze stelde hem een vraag:

die vraag was:

Is een formule 1 auto een 2 of een 4 takt?

Toen zei Olav Mol dat het een 2 takt was.
Ik heb er altijd in geloofd dat het een 4 takt was.

Weet iemand hier meer van?

- Want de uitlaten van een F1 zijn gewoon 4 even dikke pijpen die op 1 grote pijp uitkomen. Dit duid op een 4 takt. Ook is het een 3 liter V10 blok als ik het goed heb.

Een 3 liter 2 takt lijkt mij dus een beetje ongelovelijk.

Wel draaid hij iets van 17.000 toeren dus kan het weer wel een 2 takt zijn.
want kleppen die met 17.000 toeren nog goed werken is vrij moeilijk.

ík wil jullie mening er wel eens over horen over het feit of het een 2 of 4 takt is.

Je zou denken dat Olav er wel wat van afweet?

Ik heb serieus een half uur stek gelegen om die vraag en het antwoord, zooo droog....
2-takt....
-ow, vandaar dat ze zoveel vermogen hebben .....

Heerlijk....
 
mja, ze maken natuurlijk niet voor niks 3.0L V10 ipv gewoon V6 zoals bij andere auto's.
dit is om de zuigers lichter te maken, slag te verkleinen etc etc. die dingen draaien dus gewoon 19k.
zag een keer een toerentellertje tijdens het rijden, die coureur hield de motor tussen de 17 en 19k, kan bij andere merken natuurlijk anders zijn.
 
Back
Top