Vespa LX 50 2takt of 4 takt

Jefft7

Well-Known Member
Gasten,

Ik heb een vraag over de vespa LX 50. Ben van plan om er een te kopen voor mijn zusje haar verjaardag. Het gaat om de snorscooter variant. Ik zit te twijfelen tussen de 2 of 4takt.

Ik kan een 4takt aanschaffen met ongeveer 10.000 km op de teller en wat ouder is of een 2takt met 5-7000 km alleen nieuwere bouwjaar.

Ik heb begrepen dat er nieuwe regels komen mbt scooters in de binnensteden maar daar hoeven wij geen rekening mee te houden. De scooter wordt alleen voor binnen ons dorp.

Wat raden jullie aan om te kopen, de nieuwere 2 takt met minder km of de wat oudere 4 takt met meer km's.

Het enige wat mij vooral laat twijfelen tussen de 2 en 4 takt is het geluidsverschil. nou weet ik niet in hoever er geluids verschil is tussen de 2 en 4 takt snorscooter variant van de vespa's.

Hopelijk kan iemand hier mij er meer over vertellen en wellicht advies bieden.

Thanks
 
Advertisement - register to remove this

Voor je zusje zou ik zeker een 4-takt aanraden , rijd rustiger , is zuiniger , en.... je hoeft regelmatig geen mengsmering Olie bij te vullen ...wat ... de Dames nog wel eens vergeten.

Alleen niet vergeten te vragen dat "Paps" 1 x / maand de Motor Olie controleert .
 
Jefft7,

ik ben een fervente 4-takt voorstander omdat ik vind dat 2-takt een antieke techniek is die alleen nog wordt geproduceerd onder de druk van de commercie , tweetakt is goedkoper in productie en extreem vervuilend, "ohne ruecksicht auf verluste".
2-takt is makkelijker en goedkoper zeer extreem op te voeren en hierdoor meer in trek bij mensen die heel snel willen rijden.
Dat neemt niet weg dat je 4-takt niet kan opvoeren maar is wat meer werk en kosten. (uitgezonder het verwijderen van de eventuele varioring/bus/restricties ).

Ook zoals Brute-Force reeds vermelde het gedoe met die tweetakt olie die je niet moet vergeten bij te vullen anders is het einde verhaal.

Ik snap trouwens niet dat de regeringen van Nederland en België het nog steeds toelaten dat een typegoedkeuring voor deze landen wordt aangegeven aan producenten/importeurs van twee-takt voertuigen.
Vooral als je in acht neem dat deze landen milieu zogenaamd hoog in het vaandel dragen, maar dit is vooral als het gaat om belastingen!

Ik weet niet in hoeverre 2-takt op korte termijn geweerd worden in de steden maar wat mij betreft mag die morgen al.

Trouwens ik snap niet waarom alleen in steden, dorpen hebben ook een milieu en de bewoners moeten evengoed de uitlaatgassen van die stinkende tweetakkers inademen en daardoor niet minder schadelijk in dorpen als in steden.
 
Bedankt voor jullie antwoorden,

Olie bijvullen moet wel goed komen,ook wordt de scooter niet opgevoerd etc.

Waar het voornamelijk omgaat is het geluidsverschil tussen een 2 en 4 takt.

Ik kan namelijk tussen een 2takt kiezen met minder kms en een nieuwer bouwjaar of een 4takt met meer kms en ouder bouwjaar.
 
4-takt lijkt mij beter voor een Dame ...

Een 2-takt klinkt als katten gejank , een 4-takt als een grasmaaier , of als een Kart op de Indoor Kartbaan.
 
Back
Top