6 takt motor

Aerox-tuning said:
en al blijft er een btje benzine achter in je uitlaatgassen er zit never nooit genoeg in om nog een keer te laten verbranden met zo'n harde klap dat je er vermogen door krijgt...

Misschien word de 2e inlaat gedoseerd aan de resterende benzine. In feite zou je dan zo'n 20% kunnen besparen lijkt me.
 
Mwa de waterstof motor zal idd de toekomst zijn, maar dat kan nog wel 20 jaar duren voordat iedereen op waterstof cellen rijd.
Tot die tijd zullen hybride auto's, diesels.
Waarschijnlijk is 6 takt een stuk zuiniger over effecienter dan 4 takt, waardoor het interessant word om het laatste beetje olie die er nog is op die manier te verbranden.
 
Oke alvast bedankt mensen, nu heb ik ook ongeveer een idee van hoe zo een ding werkt, al vind ik het toch maar iets vaag :)
Zou het ook ooit in een auto verschijnen die ooit op straat zal rijden? Zoals mazda en hun wankel motor...

GRTZ
 
6 takt is super interessant..

Het is een normale 4takt tot aan de kop. In plaats van in en uitlaatkleppen hebben ze iets anders verzonnen. De inlaat is een combinatie van een poort en een membraan. De uitlaat van een poort en een roterende schijf. In de cilinder heb je niet alleen een zuiger maar ook een zuiger/kop die zich verplaatst (recht tegenover zuiger dus, word trouwens aangedreven door een soort nokkenas waar ook de roterende uitlaat aanvast zit). Deze kop gaat met de halve snelheid vd krukas op en neer en maakt de in en uitlaat poorten vrij.

De voordelen die ik erin zie: technisch wat simpeler, geen kleppen die precies in het verlengde van het inlaat kanaal in de weg zitten maar gewoon poorten. Schijnbaar de mogelijkheid om een expansie uitlaat te gebruiken +ralf+

Nadelen: de roterende uitlaat zit in het verlengde vd "nokkenas" dus niet handig bij in-lijn blokken.

[edit] misschien vergt de "kop" met z'n korte slag en lagere tempo wel minder dure metalen/technieken om toch een hoog toerental te kunnen halen.
 
Honda NSR-II said:
6 takt is super interessant..

Het is een normale 4takt tot aan de kop. In plaats van in en uitlaatkleppen hebben ze iets anders verzonnen. De inlaat is een combinatie van een poort en een membraan. De uitlaat van een poort en een roterende schijf. In de cilinder heb je niet alleen een zuiger maar ook een zuiger/kop die zich verplaatst (recht tegenover zuiger dus, word trouwens aangedreven door een soort nokkenas waar ook de roterende uitlaat aanvast zit). Deze kop gaat met de halve snelheid vd krukas op en neer en maakt de in en uitlaat poorten vrij.

De voordelen die ik erin zie: technisch wat simpeler, geen kleppen die precies in het verlengde van het inlaat kanaal in de weg zitten maar gewoon poorten. Schijnbaar de mogelijkheid om een expansie uitlaat te gebruiken +ralf+

Nadelen: de roterende uitlaat zit in het verlengde vd "nokkenas" dus niet handig bij in-lijn blokken.

[edit] misschien vergt de "kop" met z'n korte slag en lagere tempo wel minder dure metalen/technieken om toch een hoog toerental te kunnen halen.

Ja ik denk het ook dat hiermee redelijk hoge toeren mee te halen zijn... Je kan geen last meer hebben van zwevende kleppen enzo.
Als ze daar wat gaan op experimenteren zullen er nog erg hoge vermogens kunnen behaald worden denk ik. Enkel zal de motor wat meer plaats in nemen dan een gewone 4 takt denk ik.
 
Qua ruimte is het wel te doen denk ik, normaal gesproken zit er toch ook nog een kleppendeksel en nokkenas gedeelte met daaronder nog ruimte voor de in en uitlaat kanalen en een bougie.
 
6 takt= inlaat, compressie, arbeid, uitlaat, arbeid, uitlaat.
water word na de eerste uitlaatslag in de cilinder geïnjecteerd wat door de hitte van de zuiger verdampt en de tweede arbeidslag veroorzaakt
 
Leuk om dit zo terug te lezen. Maar 15 jaar later is 6 takt niet echt een succes geworden. Ook leuk om te lezen dat iemand verwachtte dat we 2025 waterstof wel redelijk zullen rijden. Denk dat we die voorspelling wel gaan halen
 
Back
Top