Originally posted by Buubdaman
"Carbu is gevoeliger voor weerveranderingen dan conventionele carbu"
waarom?
Deze carbu's zijn "preciezer" wat betreft mengselverhouding. Dus een kleine verandering aan het weer heeft tot gevolg dat je al gauw te arm/ te rijk rijdt. Conventione carbu's (dus met de ronde mengkamer) hebbe nals het waren nog een soort speling erop zitten. Dus je kan best met een iets te kleine sproeier rijden zonder dat ie inelkaar peert.
De afstelling luisterd best nauw bij een kart carbu. Als je te schraal draait dan ligt ie dus zo inmekaar. Dus naarmate de luchtsamenstelling veranderd gaat ook de afstelling naar de knoppen en loop je de kans te arm te draaien.
En vaak is het het geval dat mensen te arm draaien met deze carbu omdat het punt waarop die max vermogen geeft en het punt waarop die niks doet al bij 1/4 draai verschil kan liggen. Draai je em bijvoorbeeld een hale slag weer terug dan loop je de kans weer veel te arm te draaien. En op straat is dit bijna niet te herkennen (zeker niet voor mensen die ff denken zon dingetje wel ff af te stellen). Ikzelf zit ook nog met problemen met opname na volgas dat ie doodvalt. Tis een carbu die gewoon gevoelig is voor elke kleine verandering die je eraan pleegt en zeker geen oplossing voor mensen die denken deze er wel ff op te zetten i.p.v en normale carbu en er fijn mee rond te gaan toeren.
Omdat er veel over gesproken wordt wil neit zeggen dat veel mensen deze carbu's ook daadwerkelijk hebben. Laat staan de aanschafprijs van een schuifcarbu. Eigenlijk kan je de kartcarbu's nog onderverdelen in 2 soorten:
De Vlinderklep
En de schuifcarb
Waarbij de laatste eigenlijk nog een stappie moelijker is om goed te krijgen. (aangezien de vlinderklep vaak nog een extra afstelschroefje heeft voor de vlinderklep positie).
Dit is gewoon weggelegd voor de freaks die er alles aan doen om tot een max vermogen te komen en dus niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Ik hoor de laatste tijd veel verhalen over deze carbu's en dat mensen ze ook maar FF gaaan kopen en monteren en dan hup meteen rijden. Was het allemaal maar zo simpel. Ten eerste zul je een spruitstuk moeten fixen, dan nog goed zien te monteren en vervolgens afgesteld zien te krijgen zonder eerst 3 cilinder in puin te laten lopen......
Hoop dat dit een beetje duidelijk is