Extra Cartervolume...?

Ha,....Fijn :)

Ik heb toendertijd dus met een Team-as op een Evo gereden. En ik zou het zo weer doen!

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar het vermogen liegt er niet echt om.

Met mijn Evo tjoent, 85mm-as, en een 26mm DO (die bekend staat, om de slechte afstelmogelijkheden). heb ik bij Koopmanstuning op de bank toen 23.?? Pk gescoord.

Iets wat zeker niet slecht te noemen is. Dit was nog met een stnd membraan trouwens....

Ik kan je dus de garantie geven, dat een FKT stage 5 Evo het zeker niet slecht doet met een Team-as. Met andere cilinders (en dus timingen), zou ik je geen zinnig antwoord kunnen geven.

Meten = (en blijft) Weten
 
Met meer cartervolume kun je een hogere vullingsgraad halen bij hogere toerentallen. Dus meer vermogen. Hangt allemaal af van de uitlaat. Alle moderne GP 2-takten maken van dit principe gebruik. En hebben dus een heel erg goed werkende uitlaat.

Wil je ook onderin wat meer vermogen moet je meer carterdruk gebruiken. Vooral bij Go-karts vind je dit terug. Het topvermogen valt dan weer wat lager uit, zoals je in de praktijk kunt zien.

Wat dus ideaal is hangt van het gebruik af. Voor scooters dus lagere carterdruk en veel experimenteren met verschillende uitlaten.

Rest mij de opmerking dat met het veranderen van de drijfstang- lengte ook de poorttiming veranderd!

Ciao
 
Originally posted by mario
Rest mij de opmerking dat met het veranderen van de drijfstang- lengte ook de poorttiming veranderd!

Ciao

Volgens mij verandert er aan de timing vrij weinig door het veranderen van de lengte van de drijfstang.
Koen heeft ooit eens dit excel-bestandje gemaakt, waaruit dit blijkt: Excel-file
 
Nou dat valt nog wel tegen

voorbeeld:
80mm rod , 39,3 stroke (pia)
timing 196 graden = 19,32mm onder deck

85mm rod , 39,3 stroke
timing 196 graden = 19,12mm onder deck

Andersom gezien met zelfde stroke en rod

19,49mm onder deck = 195 graden
maar die 19,49 is 194 graden.

Dus het heeft wel degelijk effect
 
Originally posted by Raki
Volgens mij verandert er aan de timing vrij weinig door het veranderen van de lengte van de drijfstang.
Koen heeft ooit eens dit excel-bestandje gemaakt, waaruit dit blijkt: Excel-file

Je zult er nog van opkijken hoeveel de timing veranderd met een andere Rod...

Verder denk ik dat je bij 2-t Scooter blokje het beste veel carterdruk kunt/wilt hebben.
 
als je cilinder ophoogt en alles verder gelijk blijft behalve de drijfstang zal er theoretisch niets kunnen veranderen aan de timing , dus dat betekent de dat de cilinder ook 5 mm omhoog moet , dan is ie weer gelijk alleen minder carterdruk lijkt mij!er zal altijd wel een 100derste aan kunnen mankeren...............
 
De zuiger krijgt gewoon een hele andere verplaatsing, versnelling en snelheid, heeft niets met toeval te maken. Er wordt zelfs een sheet gegeven waar het helemaal duidelijk in staat beschreven :S
 
humz zojuist scootparts gemailt, en helaas zijn de athena assen 90mm!! en het leveren van de KRD ophoogplaatjes ging 6 tot 8 weken duren...
 
Originally posted by melf #50
als je cilinder ophoogt en alles verder gelijk blijft behalve de drijfstang zal er theoretisch niets kunnen veranderen aan de timing , dus dat betekent de dat de cilinder ook 5 mm omhoog moet , dan is ie weer gelijk alleen minder carterdruk lijkt mij!er zal altijd wel een 100derste aan kunnen mankeren...............

Het onderste en bovenste dode punt zullen inderdaad gewoon 5mm hoger liggen.
Maar tussen het odp en bdp moet je rekening houden met de schuinstelling van de drijfstang. Als die 5 of 10mm langer is zal dat zeker wat gaan schelen in timing.
Vooral dan in de uitlaattiming, de verandering van de spoeltiming is kleiner maar ook zeker niet te verwaarlozen.
 
Originally posted by JohnB
Nou dat valt nog wel tegen

blablabla

Dus het heeft wel degelijk effect

Nou inderdaad.

Ik had natuurlijk weer alleen even de grafiekjes bekeken en niet de data erbij.

Het scheelt toch nog wel wat ja.
 
tum tum hier de foto's;)


krdplaat1.jpg
krdplaat2.jpg
 
Originally posted by RobvdZande

Verder denk ik dat je bij 2-t Scooter blokje het beste veel carterdruk kunt/wilt hebben.

Met een slechte uitlaat wel ja...

Ik sluit me verder aan bij Mario, het is gewoon een samenspel tussen carter en uitlaat.
 
Back
Top