Ervaringen Linux voor webserver

Extera

De oude Titera :)
Ik draait op het moment een webserver op een windows 2003 bak met IIS6, PHP5 en MySQL geinstalleerd (met phpmyadmin)

In de toekomst wil ik een server in een datacentrum gaan hangen, op die manier kan ik snel meerdere sites hosten. In een datacentrum lijkt het me niet verstandig (als het al kan) om een illegale verse van Windows 2003 weg te hangen. Een Windows 2003 webserver licentie kost 370 euro. Dat word me iets te veel van het goede.

De oplossing: Linux.

Hebben er hier mensen ervaring met linux? Is het moeilijk om er meerdere sites op te hosten? Ik krijg de beschikking over 3 IP adressen, ik wil er 1 gebruiken voor het hosten van websites en zal dus gebruik moeten gaan maken van host-headers. De server moet te bereiken zijn vanaf een Windows werkstation via remote desktop.

De software die erop moet komen:
Apache
PHP5
MySQL & phpmyadmin
Plesk

Iemand hier ervaringen met het opzetten van zo'n bak? Is het te doen met minimale Linux ervaring?
 
Advertisement - register to remove this

ja heb ik :p

eigen server staat nu uit :S maar ik heb een document met een stap voor stap handleiding. spreek me vanavond / morgen even aan op msn.

Dit staat voor jou misschien ook bekend als een LAMP

Linux , apache , mysql , php.

Ik heb een hele mooie handleiding voor redhat 9 en / of debian.
redhat kan grafisch geinstalleerd worden maar in text mode ook heel goed te doen.

RMD voor linux.. waarom zou je grafisch willen ? even verdiepen in de commando's en het is net zo makkelijk.
om de directory's / over te nemen van een linux bak (dus text mode) moet je het programma winscp gebruiken.
Gewoon IP intikken (en user en WW) en verbinding maken.
je kan ook door de files browsen als in "de verkenner mode"



* KOTS W2k3, iss ,mysql, en php :p je verkracht open source op een M$ bak :p *
 
Last edited:
Dat zou mooi zijn :)
welke distro heb je gebruikt? En heb je toevallig ook ervaring met host headers?
Ik kan er weinig over vinden behalve de instellingen in IIS6. Moet je DNS draaien om gebruik te maken van host headers?
 
Ik heb zelf redhat 8, redhat 9 en debian gebruikt.
debian was spoed oplossing en draaid echt in een half uurtje.
redhat 9 vraagt wat meer kennis.

De term host header zegt mij sowieso vrij weining :$.
maar een webserver met linux lukt wel :p

als het met IIS kan moet het ook zeker met apache lukken
 
Je bedoelt virtual hosts denk ik :)

En waarom wil je een remote desktop verbinding? Er is shell, daarmee kan je alles wat je op de server wil.

Maar ik denk dat het misschien handig is dat je thuis eerst eens z'n linuxserver probeert te gaan draaien. Heb geen ervaring met plesk.

Wat ook handig is, is eventueel webmin.

Vergeet geen apf te installeren of een andere firewall, eventueel ook je ssh poort meteen op een niet standaard poortnummer zetten. Je wil de boel wel veilig houden :)
 
Je bedoelt virtual hosts denk ik :)

Jep, host headers is geloof ik de IIS benaming.

Hoe werkt dit nu? Iemand vraagt de site www.extera.nl op, deze komt terecht op de DNS server van mijn provider (in dit geval een redirect server) deze vertelt daarna dat op mijn vaste IP meer te vinden is. Het request komt aan bij mijn server... en dan? Of moet ik de redirect server zo instellen dat hij direct naar mijn vaste IP gaat, zodat mijn eigen server daarna vertelt (door middel van virtual hosts?) waar de site zich bevind? (welke document root)

En waarom wil je een remote desktop verbinding? Er is shell, daarmee kan je alles wat je op de server wil.

Jij bedoeld achter de console gaan staan? Dat is niet echt handig als hij in de toekomst ergens word weggehangen. Ik wil dus remote acces.

Maar ik denk dat het misschien handig is dat je thuis eerst eens z'n linuxserver probeert te gaan draaien. Heb geen ervaring met plesk.

Ik ga uiteraard alles thuis instellen. Alles moet eerst goed draaien voordat ik ergens extern ga hosten. incl back-ups

Wat ook handig is, is eventueel webmin.

Oke, ik zal even kijken naar de verschillende mogelijkheden, zoals plesk, directadmin, en webmin

Vergeet geen apf te installeren of een andere firewall, eventueel ook je ssh poort meteen op een niet standaard poortnummer zetten. Je wil de boel wel veilig houden :)

Ik moet even kijken, maar ik denk dat alle poorten dicht gaan, behalve poort 80, 21 en een poort voor remote acces (niet standaard poort 3389)
Een firewall (en virusscanner) is/zijn wel een vereiste, zijn hier goede freeware oplossingen voor?
 
Een vriend van me heeft zo'n server draaien op leaseweb. (dedicated heet dat geloof ik).
Hij heeft er iig Debian 3.1 op draaien. Ik heb er zelf root toegang, maar moet er eerlijk bijzeggen dat ik er amper wat mee kan (voordeel is dat die gast zelf systeembeheerder is....)


Aangezien je toch eigen hardware gebruik, lijkt het mij in iedergeval handig gewoon 2 hdtjes in het (1U?) kastje te stoppen (2*250gb oid, kost toch geen drol meer) en die lekker in raid 1 te draaien. Een veel eenvoudigere backup kun je niet maken volgens mij.

Het valt me trouwens ook op dat veel webhosters een maximum energie verbuik hebben (eweka 50watt, leaseweb 0,3 amp wat 66 watt is). Dit is wel idioot weinig, volgens mij kun je hier amper een amd 3000+je mee laten draaien, met mobo en een hdtje.
 
Last edited:
Ik wil de bak in cappele a/d ijsel laten draaien (colocatie) dat is lekker dichtbij.
Ik ga een 2e hands 1U server aanschaffen, en als ik alles een beetje onder de knie heb ga ik eens kijken voor een nieuwe server. In principe heb ik niet veel nodig. Een 2e hands 1U dual P3 kost iets van 200 euro.

Over de back-up, raid is geen back-up he. Ik wil wel 2 schijven in raid 1. Verder wil in een dagelijkse back-up die een week lang bewaard blijft, en een wekelijkse back-up die naar huis word gestuurd. Op het moment is een crash of downtime geen ramp, aangezien het voor hobby gebruik is.

Ik zat er ook aan te denken om mbv virtualisatie 2 virtuele servers te laten draaien, waarbij de een de ander back-upped. Maar dit is voor later. Eerst maar eens een bakkie bouwen die draait zoals ik het wil. Dwz, eerst een testbak voordat ik een 1U server ga aanschaffen.
 
Gebruik het zelf al dagelijks voor een jaar 6-7.. heb meerdere distro's gedraaid, vind zelf toch Debian het makkelijkst.

Draait idd heel erg snel, wat jij wilt is allemaal zo gepiept.

Neem aan dat je Plesk wilt om hosting voor klanten te onderhouden?

Remote Desktop is echt niet nodig met linux - wat Bas zegt via een SSH shell kom je een héél eind. Je hoeft hierbij dus niet achter de PC te staan fysiek.
Download bv. Putty en daarmee connect je naar je gewenste shell.

Ik zou het wel echt aanraden om zelf hiermee rond te gaan klooien thuis voordat je dit in een datacenter zet. Gebruik een goeie firewall - anders is het zo over.

Als je nog vragen hebt oid moet je maar ff op MSN vragen, wil je best ff helpen met dit :)
 
Ik gebruik ook putty :).

Maargoed, waarom in hemelsnaam een dual P3, en geen AMD 3200+ ofzo?. Moederbordje+cpu+geheugen heb je voor ~€200 en zo'n bakkie zal een stuk sneller zijn.

edit:
AMD Athlon 64 3200+ €50
Moederbordje €60 (wel eentje met onboard vga nemen, anders kun je wel eens gezeur krijgen met booten)
2*1gb PC3200 ~€140
of als je voor een AM2 bordje gaat;
2*1gb PC5300 ~€100
 
De hardware is voor latere zorg. Ik moet eerst even een testmachine regelen (gratis :+)

verder ga ik thuis veel testen, echt klanten zal ik niet hebben, maar ik wil wel graag de bandbreedte (verbuik) per account in de gaten houden en de maximale grote instellen. Ik zal hooguit voor vrienden en kennissen wat hosten tegen een kleine vergoeding.
 
apf (another policy firewall) gebruik ik bv zelf ook voor de servers die we hier draaien. Virusscanner by ClamAV, Spamassin en dan heb je dat alvast gehad.

Virtualhosts is zoals je beschijft, apache kijkt naar welk domein de bezoeker meegeeft als hij jouw webserver oproept. Dan kijkt hij in de config wat de document root daarvan is + eventueele settings. En dan werkt het gebeuren :)

Zelf zou ik ook gewoon kijken voor een eenvoudig 1 u servertje
 
Apache vhost is wel makkelijk draaiend te krijgen.
Verder gebruik ik zelf gewoon iptables firewall, werkt gewoon goed.
Het is immers gewoon wat je ligt.

En zelf zon 1U server in mekaar beunen is wel wat anders.. dingen worden stuk sneller warm als een normale cases.
 
Daarbij scheelt het amper in prijs, ik ga er toch geen desktopmoederbord in doen :)

Ik probeer wel ergens een testbak te regelen. Er staan op mijn stage nog oude werkstations (ja echte, geen desktops) die vervangen gaan worden... :W
ik geloof dat dit dual P3's zijn. Het lijkt me zoiezo een interessant en leerzaam project wat in de 1e instantie niet eens geld kost :D
 
en daar gaat het ook om natuurlijk :D

Mijn huidige server krijg kuren die ik er niet uit krijg, een nieuwe installatie zou de oplossing zijn... maar dan is mijn site down. Ik moet dus snel een vervangertje regelen, kan mijn huidige server als testbak dienen :W

De drivers voor mijn testbak die ik zie staan:

» Red Hat Enterprise Linux 2.1
» Red Hat Linux 8.0
» Red Hat Linux 7.3
» Red Hat Linux 7.2
» Red Hat Linux 7.1
» UnitedLinux 1.0/SUSE Linux Enterprise Server 8
» SUSE LINUX Enterprise Server 7
» Novell NetWare 6.5
» Novell NetWare 6.0
» Novell NetWare 5.1
» Novell NetWare 4.x
» SCO Open UNIX 8
» SCO UnixWare 7
» SCO OpenServer 5

Werken deze niet op andere distro's? Ik hoor veel over Debian...
 
Drivers? Voor?
Vrijwel alles werkt al meteen.. met uitzondering van videokaart (neem aan dat je toch geen graphical neemt), geluidskaart en sommige ethernet kaarten.
Vrijwel alles van 3Com/Realtek/Marvel werkt uit mn hoofd en uit eigen ervaring..
 
Last edited:
ja heb ik :p

eigen server staat nu uit :S maar ik heb een document met een stap voor stap handleiding. spreek me vanavond / morgen even aan op msn.

...

Zou je die aub online kunnen zetten? ben hier ook wel geïnteresseerd in :)
 
Last edited:
Back
Top