Dat is hetzelfde Systeem.Zelfde probleem als bij een paar sym scooters.
Dat de scooter nu mooi loopt is natuurlijk welkom, maar om de zoveel km een nieuwe sensor plaatsen kan aardig in de papieren lopen.
De katalysator houdt het wel wat langer vol, maar ook hier kan het zijn dat je dan een compleet nieuw uitlaat moet monteren.
En je bent niet de enige die met dit vervelende probleem te maken heeft.
We komen dit vrijwel wekelijks tegen helaas....
Vaak hebben de A klasse (25km/u) scooters hier meer last van als de 45km/u varianten.
En het heeft zowel met de stationaire als hoofdsproeier circuit te maken, zie bestanden hieronder:
Het kan ook nog te maken hebben met de positie van de gasklep.
Het komt wel eens voor dat deze verkeerd staat vanuit de fabriek.
De gasklepsensor stuurt een signaal naar de ECU over de gasklepstand.
Dit signaal wordt gebruikt om het optimale meng- en ontstekingstijdstip te berekenen.
Meting van TPS (gas gesloten, ± 10%):
Weerstand 1-2: 0,84 KΩ
Weerstand 1-3: 4,9 KΩ
Als de solenoids ventielen signaal zou krijgen van de ecs zou er toch meer lucht gezogen worden in de sproeir kamer wat resulteert naar minder venturi dus minder brandstof via main sproeier of zie ik het verkeerd( vacuum effect wordt verminderd in de sproeier kamer). Als mijn scooter nu rustig draait, beter trekt etc... wilt toch zeggen dat de verbranding beter is dan voorheen met solenoids werken. Vroeger hadden zij toch ook geen solenoids en werd manueel afgesteld. Ik denk dat de engineering niet volledig afgerond was en om maar toch euro normen te halen hebben zij zo een systeem bedacht en snel snel in elkaar geknutselt. Solenoids ventielen aan uit aan uit kan toch nooit een optimale verbranding zorgen. 1 of 0 , 1 of 0 voor zo een manueel werkend carburateur gaat toch altijd stotteren. Moest de hoeveelheid lucht geregeld kunnen worden liniair ipv aan uit solenoid zou beter zijn geweest. Goedkoop inelkaar genutseld systeem om op papieren euro norm 4 te halen op papier (ts maar mijn mening ben geen specialist in scooters). Vraag is stotteren (veel benzine weinig benzine) is toch meer schadelijk meer kosten dan geen stotteren en de motor draait rustiger of zie ik het veekeerd.Hoofdsproeier controleren is een goede eerste.
Komt vaak voor dat dezelfde maat in zowel de 25 als 45km/u scooters zit gemonteerd.
De bougie ziet er in ieder geval niet goed uit en het mengsel is duidelijk te rijk.
Is de nieuwe bougie een CR7HSA?
Zo ja, kun je ook nog proberen om een warmtegraad lager (warmer) te gaan.
Kan zijn dat de 7 net iets te koud is om een optimale verbranding te kunnen genereren.
In de meeste scooters met het oude (GY6) 2 klepper motorblok hoort eigenlijk een CR6HSA thuis.
Even ter info misschien helpt dit om wat meer inzicht te krijgen in deze ramp.Solenoids ventielen aan uit aan uit kan toch nooit een optimale verbranding zorgen. 1 of 0 , 1 of 0 voor zo een manueel werkend carburateur gaat toch altijd stotteren. Moest de hoeveelheid lucht geregeld kunnen worden liniair ipv aan uit solenoid zou beter zijn geweest.
Inderdaad niet direct maar onrechtstreeks had ik gedacht, als ik om de 2 weken een nieuwe steek gaat ook tijdje weer goed. 6crhsa is meer warm dus minder roet of vervuiling door rijke mengsel, kan zelf ook door hitte bougie zelf zuiver houden of zie ik het verkeerdMij lijkt de hittegraad van een bougie niet direct iets te maken te hebben met starten.
Ter info. Tot heden al 2,5 tal maanden met de 2 afgesloten solenoids geen probleem eindelijk hebben wij plezier, sproeier 80 in de carburateur dat is de kleinste voor e dellorto carb.. Een klein vraagje nu met wintermaanden start mijn scooter iets moeilijk, eenmaal gestart loopt weer heel goed. 2 dagen niet starten heb ik enkel met starten weer probleem. Kleppen zijn inorde in 0,05, uit 0,1 enig idee? of is dat normaal met de wintermaanden, scooter staat wel binnen in de garage, nu heb ik een bougie cr7hsa. Zou cr6hsa beter zijn? Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik kan u eventjes niet volgen, ik moet naar een kleinere sproeier gaan.Je zou ook een extra sproeier 80 kunnen aanschaffen en deze dus groter maken met een sproeier ruimer setje..
Maak je hem gewoon steeds een beetje grotere tot dat je het juiste mengsel bereikt.