ECS Dellorto 50cc

D.M

New Member
Na zoveel testen heb ik de 2 solenoids uitgangen die van de carburateur afgesloten. Ik merk dat de motor nu stabiel en rustiger draait, stottert minder. Al 2 dagen geen probleem, ik hoop dat het zo blijft.
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Lijkt me niet gezond om met 2 dichte solenoids te gaan rijden.. Misschien heeft de scooter meer benzine nodig..

Zelfde probleem als bij een paar sym scooters.
 

Sparky

Well-Known Member
Zelfde probleem als bij een paar sym scooters.
Dat is hetzelfde Systeem.

Op Youtube heb ik een tijdje terug ditzelfde gezien als tijdelijke oplossing.
Denk niet dat het echt kwaad kan, de scooter gaat hierdoor rijker lopen en de ECS heeft hier geen invloed meer op.
Zoals bij een gewone carburateur dus.
Wat dit doet met de katalysator, geen idee...
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
De solenoids afsluiten/loskoppelen resulteert in een defecte lambda sonde (zuurstof sensor).
De katalysator kan hierdoor stuk gaan of verstopt raken.
De Lambda-sonde detecteert namelijk een teveel of tekort aan zuurstof in het uitlaatgas. Met dit signaal kan de ECU de mengverhouding regelen.
 

D.M

New Member
Dat kan dat afsluiten nadelige lange termijn problemen gaat geven, maar beste leden mijn scooter heeft nooit zo goed gelopen als nu, alleen hoop ik dat het zo blijft, ik wil nog de main sproeier een maat verkleinen, terwijl de motor draait ben ik met een endescoop camera intern gaan kijken en heb gemerkt dat de verneveling niet optimaal is soms druipt het langs de gasnaald, gasschuif gaat mooi op en af met de gasnaald. Of gasnaald een tikkeltje lager instellen of main sproeir een maat kleiner uitproberen.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Dat de scooter nu mooi loopt is natuurlijk welkom, maar om de zoveel km een nieuwe sensor plaatsen kan aardig in de papieren lopen.
De katalysator houdt het wel wat langer vol, maar ook hier kan het zijn dat je dan een compleet nieuw uitlaat moet monteren.

En je bent niet de enige die met dit vervelende probleem te maken heeft.
We komen dit vrijwel wekelijks tegen helaas....
Vaak hebben de A klasse (25km/u) scooters hier meer last van als de 45km/u varianten.
En het heeft zowel met de stationaire als hoofdsproeier circuit te maken, zie bestanden hieronder:





Het kan ook nog te maken hebben met de positie van de gasklep.
Het komt wel eens voor dat deze verkeerd staat vanuit de fabriek.

De gasklepsensor stuurt een signaal naar de ECU over de gasklepstand.
Dit signaal wordt gebruikt om het optimale meng- en ontstekingstijdstip te berekenen.

Meting van TPS (gas gesloten, ± 10%):
Weerstand 1-2: 0,84 KΩ
Weerstand 1-3: 4,9 KΩ
Weerstand 2-3: 5,42 KΩ
 
Last edited:

D.M

New Member
Dat de scooter nu mooi loopt is natuurlijk welkom, maar om de zoveel km een nieuwe sensor plaatsen kan aardig in de papieren lopen.
De katalysator houdt het wel wat langer vol, maar ook hier kan het zijn dat je dan een compleet nieuw uitlaat moet monteren.

En je bent niet de enige die met dit vervelende probleem te maken heeft.
We komen dit vrijwel wekelijks tegen helaas....
Vaak hebben de A klasse (25km/u) scooters hier meer last van als de 45km/u varianten.
En het heeft zowel met de stationaire als hoofdsproeier circuit te maken, zie bestanden hieronder:





Het kan ook nog te maken hebben met de positie van de gasklep.
Het komt wel eens voor dat deze verkeerd staat vanuit de fabriek.

De gasklepsensor stuurt een signaal naar de ECU over de gasklepstand.
Dit signaal wordt gebruikt om het optimale meng- en ontstekingstijdstip te berekenen.

Meting van TPS (gas gesloten, ± 10%):
Weerstand 1-2: 0,84 KΩ
Weerstand 1-3: 4,9 KΩ
Post automatically merged:

Zo ziet mijn 1 week oude bougi
Post automatically merged:

Met solenoids afgesloten , main sproeir ga ik ook eens verkleinen
 

Attachments

  • 16091597351046033088078251836198.jpg
    16091597351046033088078251836198.jpg
    91 KB · Views: 5
  • 16091597717622670051549983391905.jpg
    16091597717622670051549983391905.jpg
    86.4 KB · Views: 7
  • 16091598032163985612072139000390.jpg
    16091598032163985612072139000390.jpg
    194.7 KB · Views: 8

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Hoofdsproeier controleren is een goede eerste.
Komt vaak voor dat dezelfde maat in zowel de 25 als 45km/u scooters zit gemonteerd.
De bougie ziet er in ieder geval niet goed uit en het mengsel is duidelijk te rijk.

Is de nieuwe bougie een CR7HSA?
Zo ja, kun je ook nog proberen om een warmtegraad lager (warmer) te gaan.
Kan zijn dat de 7 net iets te koud is om een optimale verbranding te kunnen genereren.
In de meeste scooters met het oude (GY6) 2 klepper motorblok hoort eigenlijk een CR6HSA thuis.
 

D.M

New Member
Hoofdsproeier controleren is een goede eerste.
Komt vaak voor dat dezelfde maat in zowel de 25 als 45km/u scooters zit gemonteerd.
De bougie ziet er in ieder geval niet goed uit en het mengsel is duidelijk te rijk.

Is de nieuwe bougie een CR7HSA?
Zo ja, kun je ook nog proberen om een warmtegraad lager (warmer) te gaan.
Kan zijn dat de 7 net iets te koud is om een optimale verbranding te kunnen genereren.
In de meeste scooters met het oude (GY6) 2 klepper motorblok hoort eigenlijk een CR6HSA thuis.
Als de solenoids ventielen signaal zou krijgen van de ecs zou er toch meer lucht gezogen worden in de sproeir kamer wat resulteert naar minder venturi dus minder brandstof via main sproeier of zie ik het verkeerd( vacuum effect wordt verminderd in de sproeier kamer). Als mijn scooter nu rustig draait, beter trekt etc... wilt toch zeggen dat de verbranding beter is dan voorheen met solenoids werken. Vroeger hadden zij toch ook geen solenoids en werd manueel afgesteld. Ik denk dat de engineering niet volledig afgerond was en om maar toch euro normen te halen hebben zij zo een systeem bedacht en snel snel in elkaar geknutselt. Solenoids ventielen aan uit aan uit kan toch nooit een optimale verbranding zorgen. 1 of 0 , 1 of 0 voor zo een manueel werkend carburateur gaat toch altijd stotteren. Moest de hoeveelheid lucht geregeld kunnen worden liniair ipv aan uit solenoid zou beter zijn geweest. Goedkoop inelkaar genutseld systeem om op papieren euro norm 4 te halen op papier (ts maar mijn mening ben geen specialist in scooters). Vraag is stotteren (veel benzine weinig benzine) is toch meer schadelijk meer kosten dan geen stotteren en de motor draait rustiger of zie ik het veekeerd.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Ik ben het volledig met je eens. Het ECS systeem wat op meerdere 4 takt types en merken zit, werkt gewoon niet goed.
De ellende begon al bij de euro 3 scooters met dit systeem. Het is weliswaar een tijdje goed gegaan bij de euro 4 scooters,
maar nu is het weer flink mis en galmen de klachten wederom door de scooterwereld.

Het ECS systeem gaat sowieso verdwijnen in 2021 wanneer de euro 5 norm in werking treed.
Daarvoor in de plaats komt een geheel nieuw EFI systeem. Piaggio & Vespa zijn inmiddels al zover en deze scooters zijn nu al te koop. De rest van de fabrikanten van d.i.v. merken zullen snel volgen zodra de achterstand is weggewerkt.
De wachttijden zullen dus wat langer worden als men een euro 5 model wilt aanschaffen.

Ik heb inmiddels ook een bestand van het nieuwe EFI euro 5, 4 takt motorblok:



Is even ter info voor een ieder die geïnteresseerd is!
Helaas ben je hiermee niet geholpen, maar ik ben eerlijk gezegd ook een beetje door m'n troubleshooter heen.
Er zijn echter wel echte ''die hards'' actief op dit forum en het www, die de onderste steen boven willen hebben!
Misschien dat deze nog wat voor je kunnen betekenen.
Ook staan er manuals (van o.a. Sym en Peugeot) met het ECS systeem op dit forum waar je wellicht nog wat info kan uithalen.

En ja, vroeger...
Was het nog maar zo simpel!
Vooral met de oudere Honda scooters of brommers was je nr1 met een 4 takt op school.
Geen gedoe met elektronica afstellen/aanpassen of sensoren, maar puur natuur en ze gingen als de brandweer...
The same met oude type 2 takt brommers, met een ledig gewicht van ongeveer 90 kilo.

Goed afgesteld, met de juiste tandwielverhouding vloog je al gauw richting de 75/80+ km/u met standaard cilinder, carburateur (iets ruimere doorlaat-sproeier) en uitlaat. Jaa, :D nostalgische en helaas ook vervlogen tijden!
 
Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Solenoids ventielen aan uit aan uit kan toch nooit een optimale verbranding zorgen. 1 of 0 , 1 of 0 voor zo een manueel werkend carburateur gaat toch altijd stotteren. Moest de hoeveelheid lucht geregeld kunnen worden liniair ipv aan uit solenoid zou beter zijn geweest.
Even ter info misschien helpt dit om wat meer inzicht te krijgen in deze ramp.

De Solenoids krijgen een pwm-signaal.
PWM is de methode van digitale systemen (computers/microprocessoren) om een analoog signaal te maken.
Dit heeft te maken met de duty cycle van een signaal, voor diegene die dit interesseert moet dit maar eens opzoeken, op youtube staat ongetwijfeld hier een uitleg over.

Dus deze luchtklepjes gaan niet open en dicht maar worden meer en minder open gestuurd door er een hogere of minder hoge spanning op te zetten.
De hoogte van deze signalen, dus indirect de bij gemixte lucht, wordt bepaald door de ECS/CLC aan de hand van de signalen van de diverse sensoren.
 

D.M

New Member
Danku u voor de zeer uitgebreide antwoord. Korte vraag solenoods gesloten zou dan beteken minder lucht in de sproeier kamer minder venturi (onderdruk valt weg) dus minder brandstof door de mainsproeier. Als ik de eerste fotos schets kijkt van de dellorto carb. Loopen de luchtkanalen naar de sproeier kamer. Dus solenoid dicht is minder brandstof of is dat andersom
 
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top