Drukveer rood -> wit geen verschil :S

smonjirez

Well-Known Member
Hoi mensen,

K had vandaag mn koppeling + poulies etc. naar de scooterboer gebracht, en die zou er een gele drukveer + nieuwe koppeling in plaatsen.

Kom ik hem ophalen, hebben ze een WITTE erin gedaan (had eerst rood), dus ik was btje pissig maar afgesproken met hen dat k hem eerst effe zou testen inc. afstellen, kijken of ik het goed lopend kon krijgen.

Overigens, oude koppeling was 2 segmenten std. oud model, nieuwe was (sort of) MHR model, 3 segmenten met omega std. veren.

Dat zou volgens hen voldoende zijn ookal had ik in mn oude segmenten koppeling 2 blauwe trekveren. Uiteraard was dit niet zo, zodra ik het gas ook maar aanraak pakt ie de koppeling al.

Anyways, voorbij de 25 km/u trekt ie PRECIES zo op als eerst, terwijl ik toch van rood naar wit ben gegaan. Eerst maakte ie een klein beetje overtoeren, nu IETSJES minder. Maar is dit normaal? Ik hoorde namelijk altijd dat rood véél zwaarder was in vergelijking met wit. En ik heb nix aan de vario (rollen / shim etc.) veranderd...
 
Advertisement - register to remove this

mja , ik snap 1 ding niet , jij wilt afstellen zonder dat je zelf de veren kunt verwisselen :?

verder , als je de drukveer vervangt zul je met meerdere dingen weer opnieuw moeten beginnen , dus ook de rollen , trekveren , shims etc.
 
Waarschijnlijk klom je met rood pas rond 70km/u in toeren en zal je dat met deze al rond de 45km/u doen.. tenzij je er van die 3gram op een sito in hebt zitten dan heb je altijd volle (over)toeren
 
Waarschijnlijk klom je met rood pas rond 70km/u in toeren en zal je dat met deze al rond de 45km/u doen.. tenzij je er van die 3gram op een sito in hebt zitten dan heb je altijd volle (over)toeren

nee, met die rode zat ik altijd op volle toeren en tussen 20 en 30 echt flink in de overtoeren

met die witte doet ie zoals ik al zei nog steeds hetzelfde, maar draait iets minder toeren en trekt wat makkelijker door naar de 95.

@Melf: nee dat kan ik idd niet want ik heb geen bankschroef / koppeling klem, dus het kost me altijd geld als ik een drukveer / trekveertjes moet vervangen en nee daar word k ook niet blij van.

Anyways, je zegt dat je alles dan opnieuw moet afstellen, en dat wéét ik, maar het is juist het punt dat ik geen verschil MERK dus bij god niet zou weten wat ik nu zou moeten afstellen, het toerenverloop is nog steeds zowat hetzelfde maar gewoon iets minder toeren.

Dus: het lijkt alsof ik totaal niets hoef af te stellen nu. Zit momenteel 3,6g rollen in en heb een shot eronder, alleen trekveertjes is nog een probleem.
 
zo duur is een bankschroef tegenwoordig ook niet meer , maar wel reuze handig ;)

JIJ merkt mischien geen verschil , maar dat is er wel degelijk , en ik denk dat jij gewoon niet weet wat er gebeurd en dat dus niet kan vertalen in wat je zou moeten doen.

afstellen is niet iets dat altijd makkelijk is ,en je moet het ook begrijpen , het is niet alleen maar even een ander drukveertje en wat rollen..

alles hangt samen , heb je bijv. een verkeerde snaar kun je wel afstellen maar word het nooit perfect , het kan echt vanalles zijn.

daarom zeg ik , als je zelf niet de veren kunt wisselen is dat al erg lastig!
 
Naja zo kort ben ik nou ook weer niet met scooters bezig, toch al wel 4 jaar en als jij nog een goedkope bankschroef hebt koop ik hem GRAAG van je over! ;).

En naja hij loopt op zich ook gewoon goed, trekt lekker op en lekkere top snelheid, tis alleen dat ik me erom verbaasde hoe weinig effect een andere drukveer heeft.

Jij had het erover dat je dan opnieuw moest shimmen, maar in een ander topic zei je een keer dat je bij redelijk standaard setups sowieso niet hoeft te shimmen. Was bij mij wél het geval, maar het enige shimmen dat ik ken is bij de glijbus en dat zit gewoon perfect...

Op zich weet ik overigens genoeg van wat er gebeurt binnen een scooter, ook bij het optrekken, maar wellicht bij mijn huidige scooter wat minder goed want bij andere scooters ging het allemaal een stuk makkelijker...
 
Naja zo kort ben ik nou ook weer niet met scooters bezig, toch al wel 4 jaar en als jij nog een goedkope bankschroef hebt koop ik hem GRAAG van je over! ;).

En naja hij loopt op zich ook gewoon goed, trekt lekker op en lekkere top snelheid, tis alleen dat ik me erom verbaasde hoe weinig effect een andere drukveer heeft.

Jij had het erover dat je dan opnieuw moest shimmen, maar in een ander topic zei je een keer dat je bij redelijk standaard setups sowieso niet hoeft te shimmen. Was bij mij wél het geval, maar het enige shimmen dat ik ken is bij de glijbus en dat zit gewoon perfect...

Op zich weet ik overigens genoeg van wat er gebeurt binnen een scooter, ook bij het optrekken, maar wellicht bij mijn huidige scooter wat minder goed want bij andere scooters ging het allemaal een stuk makkelijker...

ik heb jarenlang en nou nog scooters klaargemaakt en afgesteld zonder echt te shimmen , wat ik doe is ik zet de ring achter de vario en stel doe boel gewoon af.

als het dan niet goed wil moet er iets aan de hand zijn , bijv. slijtage , vooral de v-snaar bijv. heeft vrij veel invloed.

shimmen is dus niet perse nodig , maar het kan wel , dus voel je vrij.
 
ik heb jarenlang en nou nog scooters klaargemaakt en afgesteld zonder echt te shimmen , wat ik doe is ik zet de ring achter de vario en stel doe boel gewoon af.

als het dan niet goed wil moet er iets aan de hand zijn , bijv. slijtage , vooral de v-snaar bijv. heeft vrij veel invloed.

shimmen is dus niet perse nodig , maar het kan wel , dus voel je vrij.

Fair enough.
Naja mijn oude v-snaar was versleten, toen had k een nieuwe gekocht en blijkbaar was die iets te dik dus dat heb k toen opgelost met shimmen. Ik weet dat het geen perfecte oplossing is maarja. Na veel shim-combinaties te hebben geprobeerd heb ik dat iig wel goed zitten, maar kan dat nog steeds effect hebben?

@SPNK: ik had het ook niet over optrekken vanuit stilstand ;) daarvoor ligt mn koppeling nu bij de scooterboer en heb hem morgen hopelijk terug met iets van 150% sterkte, want bij normale (100% dus :p) greep de koppeling stationair al bijna aan...
 
Back
Top