Big B NRG said:Dus terwijl de poorten open staan, er ook mengsel wordt aangezogen.
Pronk said:Maargoed...naar mijn idee zijn we wel lekker theoretisch aan het praten allemaal, maar zonder flowbank zal je er nooit achter komen, en al zou je er een hebben, zou ik er niet teveel tijd insteken want ik weet zeker dat je met cilinder en uitlaat veel meer wint
Joël said:Alsof je met een flowbank wijzer wordt. Niet dus.
Zoals Japhet al aangeeft gebeurt er heel wat meer in het carter dan gewoon een doorstroming, een carter simpelweg op een flowbank gooien heeft niets met de praktijk te maken en bovendien kan ik het resultaat dan al voorspellen: hoe groter de gaten, hoe meer flow.
De enige juiste manier is BANKEN tot in het oneindige, en dat met alle overige parameters zoveel mogelijk constant gehouden.
Pronk said:Ja ok...je krijgt een constante stroom, daar krijgt de uitlaat ook een zuigende functie etc, maar als je zorgt dat je in 1 stap denkt, en in die ene stap ervoor zorgt dat het mengsel zo min mogelijk belemmeringen tegenkomt vanaf het membraan richting zuiger, dan zal je daar ook je voordeel bij hebben op 13,000 toeren, het is niet zo dat je mengsel zich ineens heel anders voortplaatst.
Big B NRG said:Ik ben het met je eens hoor Robbert! Als je het mij vraagt is het ook maar 1 stap die belangrijk is, omdat je altijd op toptoerental draaid.
En je moet idd proberen zo min mogelijk belemmeringen te hebben.
Maar het is idd alleen maar theoretisch geblaat. Ik ben van mening dat je gewoon als thuis hobby-ist gewoon moet doen wat jij denkt dat goed is. Met een carter kun je toch niet zo heel erg veel verneuken.
Pronk said:Wat Burn doet is wel heel erg leuk, en ik heb respect voor zijn ideeen. Maar elke test is anders, en als hij met constructie nummer 3 bijvoorbeeld beter scoort dan met 1 zegt dat eigenlijk nog niets omdat misschien de weersomstandigheden beter zijn oid. Ik hoop dat jullie me punt snappen, maar het valt dus eigenlijk niet goed te testen, met cilinder en uitlaat is dat een ander verhaal, dus beter gewoon daarmee bezig houden.
Joël said:Hee Pronk,
Daar ga je weer, wel eens gehoord van een SAE gecorrigeerde meting?
Pronk said:Ja hoor...en ik wist ook dat deze zou gaan komen, maar de weersomstandigheden waren maar een voorbeeld. Elke run is anders, zeker als je je blok splitst en opnieuw inelkaar zet. Tenminste...dat is mijn ervaring ermee.
Joël said:Ik denk dat je redelijk goed kan vergelijken als je maar genoeg factoren meeneemt. Te denken valt aan koelvloeistoftemperatuur, bougietemperatuur en uitlaatgastemperatuur. Als je zorgt dat die allemaal gelijk zijn (of binnen een bepaald tolerantiegebied) denk ik dat je (ook gebruik makend van een SAE correctie) een hele aardige vergelijking kan maken.
/edit je hebt je post aangepast, nu lijkt het alsof ik dingen sta te herhalen
Pronk said:maar die paar 10-des die je naar mijn idee wint met cartertuning...nee sorry
JohnB said:Pronk ; sinds wanneer zijn vragen meteen een oordeel over iemand trekken. Voorlopig trek jij oordelen over mij , want als jij mij een beetje zou kennen. Dan had je geweten dat ik een vreemde nooit veroordeel als persoon zijnde.
Het was Big B die oordeelde over Burn zn werk alszijnde niet bijzonder.
Dank u wel
JohnB said:Ik denk eerder dat jij de tjabbie bent
JohnB said:Expansie uitlaat , zuiging?
Zegt dat iets?
JohnB said:Probleem is alleen dat het gros in een stappenplan denkt .
JohnB said:Of ben je een simpele copy-cat die maar met de massa meegaat.
Pronk said:Ik ken je niet persoonlijk nee, en ik weet uit een aantal MSN gesprekken dat je wel een relaxte gozer ben, maar op forum ben je ' anders ' .
Je schat Big B NRG dus ook laag in...terwijl hij wel goed nadenkt over dingen, zonder het kwakkeloos over te nemen van iemand anders. Dat is dus een vooroordeel, want de zin is zeker niet in vragende zin gesteld...
Joël said:Daar ga je weer, wel eens gehoord van een SAE gecorrigeerde meting?