This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Sorry, was even een loos moment 8P

**edit** even over nagedacht:

Kijk maar naar een standaard vliegwiel als voorbeeld, zwaar ding en duurt dus lang voordat die stilstaat bij 13k. Pak een rotor en die staat dus in principe sneller stil.

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken :X ?
 
Last edited:
Big B NRG said:
Dus terwijl de poorten open staan, er ook mengsel wordt aangezogen.

Ja ok...je krijgt een constante stroom, daar krijgt de uitlaat ook een zuigende functie etc, maar als je zorgt dat je in 1 stap denkt, en in die ene stap ervoor zorgt dat het mengsel zo min mogelijk belemmeringen tegenkomt vanaf het membraan richting zuiger, dan zal je daar ook je voordeel bij hebben op 13,000 toeren, het is niet zo dat je mengsel zich ineens heel anders voortplaatst.

Maargoed...naar mijn idee zijn we wel lekker theoretisch aan het praten allemaal, maar zonder flowbank zal je er nooit achter komen, en al zou je er een hebben, zou ik er niet teveel tijd insteken want ik weet zeker dat je met cilinder en uitlaat veel meer wint
 

Alsof je met een flowbank wijzer wordt. Niet dus.

Zoals Japhet al aangeeft gebeurt er heel wat meer in het carter dan gewoon een doorstroming, een carter simpelweg op een flowbank gooien heeft niets met de praktijk te maken en bovendien kan ik het resultaat dan al voorspellen: hoe groter de gaten, hoe meer flow.

De enige juiste manier is BANKEN tot in het oneindige, en dat met alle overige parameters zoveel mogelijk constant gehouden.
 

Daar heb je ook wel gelijk in ja...je zal met een flowbank nooit een realistische weergave krijgen omdat je er nooit de snelheid van mengsel @ 13k bereikt lijkt me, en in een scooterblok komen er ook weer drukpulsen terug e.d. daarom zei ik ook, ik zou er dan nog niet teveel tijd aan besteden.
 

Ik ben het met je eens hoor Robbert! Als je het mij vraagt is het ook maar 1 stap die belangrijk is, omdat je altijd op toptoerental draaid.

En je moet idd proberen zo min mogelijk belemmeringen te hebben.
Maar het is idd alleen maar theoretisch geblaat. Ik ben van mening dat je gewoon als thuis hobby-ist gewoon moet doen wat jij denkt dat goed is. Met een carter kun je toch niet zo heel erg veel verneuken.
 

Precies. De vraag is alleen of je wel een hoop kan goedmaken met een carter...wie weet scoort een std carter wel veel beter, zoiets valt ook gewoon niet te testen, dat is het probleem. Heb het er wel eens met Mol over gehad, std carter + speed zooi testen, blok splitsen, spoelers pasmaken, blok inelkaar, en testen. Blok uitelkaar, flow verbeteren(komt het glijbaantje weer )blok inelkaar, en weer testen. Dit is eigenlijk de enige manier, het moet eigenlijk binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek. Opzich is het mogelijk om in 1 avond 3x je carter te splitsen en weer inelkaar te zetten. Het kost je alleen een vermogen aan lagers.

Wat Burn doet is wel heel erg leuk, en ik heb respect voor zijn ideeen. Maar elke test is anders, en als hij met constructie nummer 3 bijvoorbeeld beter scoort dan met 1 zegt dat eigenlijk nog niets omdat misschien de weersomstandigheden beter zijn oid. Ik hoop dat jullie me punt snappen, maar het valt dus eigenlijk niet goed te testen, met cilinder en uitlaat is dat een ander verhaal, dus beter gewoon daarmee bezig houden.
 

Hee Pronk,

Daar ga je weer, wel eens gehoord van een SAE gecorrigeerde meting?
 
Joël said:
Hee Pronk,

Daar ga je weer, wel eens gehoord van een SAE gecorrigeerde meting?

ik wist dat iemand met deze opmerking zou komen , maar de weersomstandigheden waren maar een voorbeeld. Elke run is anders, de cilinder temperatuur, de uitlaat temperatuur, de slijtage en de temperatuur van de overbrenging. Misschien net dat stukje kit bij de voetpakking wat net in de spoelpoort uitsteekt, die uitlaat die net ff 2mm minder ver over de flens zit e.d. Tuurlijk....een verschil van een pk zie je dan nog wel, maar die paar 10-des die je naar mijn idee wint met cartertuning...nee sorry
 
Last edited:
Pronk said:
Ja hoor...en ik wist ook dat deze zou gaan komen, maar de weersomstandigheden waren maar een voorbeeld. Elke run is anders, zeker als je je blok splitst en opnieuw inelkaar zet. Tenminste...dat is mijn ervaring ermee.

Ik denk dat je redelijk goed kan vergelijken als je maar genoeg factoren meeneemt. Te denken valt aan koelvloeistoftemperatuur, bougietemperatuur en uitlaatgastemperatuur. Als je zorgt dat die allemaal gelijk zijn (of binnen een bepaald tolerantiegebied) denk ik dat je (ook gebruik makend van een SAE correctie) een hele aardige vergelijking kan maken.

/edit je hebt je post aangepast, nu lijkt het alsof ik dingen sta te herhalen
 

Ik heb hem weer standaard gemaakt omdat je al had gereageerd, dus zal weer ff opnieuw reageren op deze

Waar het me ook ff om ging was dat Burn niet op een gecorrigeerde testbank meet, maar zelfs op verschillende testbanken. Dan heb je dus geen mooi vergelijk

Maar wat je zegt heb je inderdaad gelijk in, maar het is de vraag of het de moeite waard is, persoonlijk trek ik liever 5x op een avond me cilinder eraf en verzaag ik 3x me uitlaat.
 
Pronk said:
maar die paar 10-des die je naar mijn idee wint met cartertuning...nee sorry

cil en uitlaat doen cker heel veel maar naar mijn mening is het blok ook heel belangrijk, kwa flow gebeurt daar heel veel dus lijkt me niet dat je daar maar een paar 10-den winst op maakt
 
Pronk ; sinds wanneer zijn vragen meteen een oordeel over iemand trekken. Voorlopig trek jij oordelen over mij , want als jij mij een beetje zou kennen. Dan had je geweten dat ik een vreemde nooit veroordeel als persoon zijnde.
Het was Big B die oordeelde over Burn zn werk alszijnde niet bijzonder.
Dank u wel

Maar nog even over die stappen , Je kan wel heel simpel zeggen ja het is 13.000x dezelfde cyclus in een minuut. Klopt ja , maar dan volgt er 1 heel belangrijk ding ; reactietijd.

Kom ik wéér met t domme voorbeeld.
Steek een kaars aan en haal je hand dr langs. De vlam gaat wapperen , maar niet meteen. Dat komt door de reactie tijd van de lucht en daarna die van de vlam.

En denk nou eens na over hoe het mengsel zou moeten reageren in het carter en uitlaat
 
Niemand die beseft dat sommige verschijnselen in combinatie voorkomen.
In mn eerdere post zei ik al: denk het carter in twee stukken. Daarna in steeds meer stukken. Net als een uitlaat.
Elk stuk/verloop heeft zn eigen topomstandigheden ed, en met een combi krijg je zeker over 1000 toeren lekker power!!
Hoe je die vind, wanneer, met hoeveel kosten is mn probleem niet.
Verder denk ik dat je met carters zeker veel kan winnen.
Maar das gewoon logisch.
Vroeger dacht men ook dat een megafoon max power leverde
Puur het feit dat men veel tijd in uitlaatresearch steekt, laat zien dat t carter niet genoeg onderzocht is.
Dan zou een uitlaat veel minder specifiek moeten worden gemaakt om al die ellende in het carter te corrigeren.

Heb zat voer voor lekkere tests, dus als de tijd er rijp voor is.....

Verder boeit het in het begin weinig hoeveel factoren je meerekent.
Als je niet op "laag" niveau leert ordenen, waarderen en berekenen kun je het vergeten om met een flowbank, duizend runs, perfecte omstandigheden iets wijzer te worden in het web van carters.

Rolletjes verneuken ook je hele powerband als t moet, een "slecht" carter doet dat ook.
Geloof me...
Verder zal een goed carter een deur openen naar plezier voor de speedfreaks van tegenwoordig.
 

Ik ken je niet persoonlijk nee, en ik weet uit een aantal MSN gesprekken dat je wel een relaxte gozer ben, maar op forum ben je ' anders ' .

JohnB said:
Ik denk eerder dat jij de tjabbie bent

JohnB said:
Expansie uitlaat , zuiging?
Zegt dat iets?

JohnB said:
Probleem is alleen dat het gros in een stappenplan denkt .

JohnB said:
Of ben je een simpele copy-cat die maar met de massa meegaat.

Met andere woorden, op 1 pagina staan 4 reacties van je waar je mensen te laag inschat qua denkvermogen zonder dat JIJ ze goed kent. Dus ga nou niet aan mij vragen of ik jou wel goed ken


Je schat Big B NRG dus ook laag in...terwijl hij wel goed nadenkt over dingen, zonder het kwakkeloos over te nemen van iemand anders. Dat is dus een vooroordeel, want de zin is zeker niet in vragende zin gesteld...
 
Last edited:

Ik wou net zeggen, ik zou niet zo 1.2.3 loos dingen neerkwakken over bram, ik heb genoeg gesprekken over mijn/zijn carters gehad, en die jongen weet dondersgoed waar die het over heeft

anyway, ik zal morgen mijn carters eens posten
 
op de 1 of andere manier is die hand met de kaars een slecht voorbeeld denk ik

puur om het feit dat je daarmee zit met een bepaalde luchtverplaatsing, maar dat terzijde..

ik denk niet dat de membraanplaten open blijven staan ofwel "zweven" , simpelweg omdat je anders met verschillende diktes plaatjes ook het vermogen niet kan verschillen. De zuigende werking van den uitlaat zal gewoon zorgen dat het membraan @ hogere toerental langer open staat omdat je die zuigende werking erbij krijgt, dan heeft flowen dus wel zin..
 
Joël said:
Daar ga je weer, wel eens gehoord van een SAE gecorrigeerde meting?

mss domme vraag, maar anders vat ik het verhaal niet meer...
wat is een SAE gecorrigeerde meting?
 
Status
Not open for further replies.