This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Rooienaar said:
Idd, vanwege het toerental zal het een stroompje worden vandaar mijn carter zo...


Z'n idee als wat jij had, loop ik ook een tijdje mee, alleen voor een pia carter. Echter moet ik dan wat gaan verzinnen voor het smeerkanaaltje + dat de ruimte achter de spoelers een stuk minder wordt. Maar wel leuk dat je het probeert!
 
Iedereen heeft weleens een klok horen luiden, maar er zijn er maar weinig die weten waar de klepel hangt.
Ik ken 1 iemand die test met stroming/druk binnen een carter en dat is BurN. Ik zelf wil het ook graag doen maar heb te weinig ruimte/tijd tot mijn beschikking.

Even over een uitlaat:

Aangezien een goede uitlaat wel degelijk zuigt is het belang van carterdruk afgenomen.
 
Helemaal niet, iedereen die zijn eigen carter heeft gedaan, test met flow en stroming/druk.

De ruimte achter de spoelers groter maken, veranderd de druk, een glijbaan maken veranderd de flow, vloeibaar staal aanbrengen kan deze dingen beiden veranderen. Dus wat burn heeft gedaan is niet zo bijzonder hoor (no offence naar burn), hij heeft gewoon ze membraan anders gezet en wat opgevuld, maar dan op de niet gebruikelijke plekken.
 
In jou ogen niet bijzonder , heb jij dr goed over nagedacht? Heb jij t geflowed?
Of ben je een simpele copy-cat die maar met de massa meegaat.
 
pas als er iemand aankomt met t verschil tussen een standaard carter en een getuned carter...
waarmee dus gebankt is met exact dezelfde setup(sproeier daarbij weggelaten offcourse)
wil ik geloven of het nut heeft....

het mengsel wordt hoe dan ook toch aangezogen door de onderdruk...

denk dat je meer winst haalt in t beter gevuld krijgen van je cilinder(doorspoelen)
 

Iets niet bijzonders op speciale plekken. Hmm klinkt tegenstrijdig.

Ik heb niet veel met andere tuners gesproken dus weet ook niet hoever zij zijn met hun research. Wel ken ik tuners in de 250cc wereld. Deze mensen testen met behulp van een Flowbank en weten deze gegevens te verwerken.
Want, weten wij hoe dit specifieke gas zich gedraagt bij hoge snelheid? weten wij wat spoelbolling met spoelsnelheid te maken heeft? weten wij wat de uitlaat specifiek te maken heeft met vulling? weten wij wel wat ideaal is?

Daarom is dat wat BurN doet het beste. Blokjes maken met verschillende inkijken, testen, en dan pas conclusies trekken.
 
En dan nog zal het per cilinder/uitlaat combo verschillen. Want de ene cilinder/uitlaat combo zal meer of minder carterdruk beter vinden.

Dus zou je ook met meerdere cilinders en uitlaten moeten testen. Dan pas kan je dingen uitsluiten.
 
Velen vergeten ook de pure natuurkunde en logica achter dit geheel.
Een vol-continu stroom zalt zeker niet zijn.
Niet blaten nu..eerst nadenken. als jij zo ver van t pad af bent, dat je denkt dat gas door een zuiger kan stromen ben je toe aan RUST.
Het is te "beschouwen" als een dergelijke stroom.
Dit is pas mogelijk als je het carter in gedachten opdeelt in enkele stukken.
Naarmate je dichter bij de spoelers komt wordt het geheel turbulenter gedurende +- 120 graden. Dan komt de zuiger 'orde' op zaken stellen voor de cilinder, wat inhoud dat het in het carter een zootje ongeregeld wordt.
Knappe jongen die daar ff een duidelijk theorie tegen aan gooit (is wel mogelijk overigens ) Dat turbulente is een enkele aanwijzing voor het ontbreken van een continustroom.
Verder heb je t gedeelte VOOR de zuiger...In dit gebeid zal de stroom van buitenaf continu kunnen verlopen, doordat de kleppen van het membraan door de druk van t mengsel open blijven staan. gedeeltelijk!
Dit wordt vooral veroorzaakt door traagheid van t mengsel. Bij hoge toerentallen sterker, ivm hogere stroomsnelheid, uitgaande van overige constante omstandigheden.
In dit deel van t carter kan t mengsel samengedrukt/uitgerekt, gedraaid worden of wat dan ook, omdat er geen interferentie plaatsvindt met essentiele andere onderdelen.
Dit is een basis, waarop een huis van een theorie gebouwd is, en waar men veel meer mee kan, dan met glijbaantjes die leuk 10 graden open staan, gepolijste oppervlakken die slechts door 1 ppm van t mengsel geraakt worden en weet ik t allemaal.
Verder is natuurlijk de uitlaat een sleutel naar succes, maar blijft TESTwerk onmisbaar.
De druk is van zoveel dingen afhankelijk en varieert (plaatselijk) zo sterk, dat Piet Paulusma binnen zou komen met de afsluiting...HOUDOE!!!
Heeft geen zin om daarop in te gaan

Ook van belang is natuurlijk evenwicht. In het carter blijft lucht lucht, benzinedamp benzinedamp. Deze stoffen zullen zich daarbinnen net zo gedragen als erbuiten, in het geval ze dezelfde stroomsnelheden en begrensde ruimtemogelijkheden hadden!
 
Blom said:
En dan nog zal het per cilinder/uitlaat combo verschillen. Want de ene cilinder/uitlaat combo zal meer of minder carterdruk beter vinden.

Dus zou je ook met meerdere cilinders en uitlaten moeten testen. Dan pas kan je dingen uitsluiten.

voordeel van tests door farbieksteams bv, is het gebruik van 1 cilinder(lijn) en uitlaat(lijn). Dit geeft veel meer inzicht dan het onbezonnen zoeken naar meer vermogen met tig verschillende set-ups. Uiteindelijk weet je dan nog steeds niet hoe t nu zit met t carter.
 
JohnB said:
In jou ogen niet bijzonder , heb jij dr goed over nagedacht? Heb jij t geflowed?
Of ben je een simpele copy-cat die maar met de massa meegaat.


Ik vind het leuk dat hij ermee test en ik zelf vind het ook interessant om dingen toe te passen, die naar mijn inzicht verbeterend zijn en er zijn misschien meer mensen die er zo over denken, maar ben ik dan een copy-cat?

Als jij de ruimte achter de spoelers gaat vergroten (of verkleinen) dan veranderd automatisch de druk.

En Luuk, ik weet niet wat ideaal is, want ik heb geen flowbank niemand die hier aan het hobbyen is heeft een flowbank in ze garage/schuur staan. Dus ws. weet jij ook niet wat ideaal is voor een 50/70cc scooter.

Voorlopig heb ik al een 20+ score neergezet. Dat heb ik van jullie nog niet gezien...
 
Last edited:
preach, preach!!!
Je moet je ook niks aan trekken van wat ze zeggen.
Sommigen vinden het jammer dat ze ondanks hun kennis en ervaring niet door copies getroffen worden. De mensen die zogenaamd de profs kopieren komen ook vaak verder dan die personen.
 
JohnB said:
In jou ogen niet bijzonder , heb jij dr goed over nagedacht? Heb jij t geflowed?
Of ben je een simpele copy-cat die maar met de massa meegaat.

John kap nou eens met dat oordelen over mensen die je niet kent, ik kan je garanderen dat bram geen copy-cat maakt zoals jij dat noemt, maar zelf nadenkt over dingen, een ook vernieuwend bezig is (denk aan roterende inlaat @ piaggio blok)

Waar ik trouwens me twijfels over heb...ik heb al meerdere malen op het forum voorbij zien komen ' jullie denken teveel in 1 stap, bedenkt maar eens wat er gebeurt als het 13.000 keer per minuut gaat'. Hang me er niet aan op, maar naar mijn idee is het gewoon 13,000 keer die ene stap, waarom zou het anders zijn als het zich zo snel herhaalt? Het blijft toch een en dezelfde actie die zich 13.000 keer in een minuut voordoet?
 
Last edited:
Precies dat dacht ik dus ook. Het gaat dan wel zo ontzettend snel dat wij het niet meer bij kunnen houden, maar om nu te zeggen dat het een CONTINUE (!!) stroom is, neeeeeee.................. De zuiger blijft immers dezelfde beweging maken en er verandert dus HELEMAAL niets, behalve het tempo, maar dat doet aan de werking niets af als je het mij vraagt. En als iemand zegt van wel, dan mag diegene mij dat weleens HEEEEEEEEEEEEEEL goed uitleggen.

Nick.
 
Wat ik dus denk is wanneer een cilinder 13k + gaat draaien, dat je een zo goed als continu stroom hebt. Wanneer je zoveel toeren draaid, dat je membraanplaatjes gaan zweven en dus niet meer afsluiten.

Dus terwijl de poorten open staan, er ook mengsel wordt aangezogen.
 
Status
Not open for further replies.