This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
C4rN said:
@ joost: Het carter is samen met de cilinder naar twins gegaan, lijkt me beetje onlogisch als het dan op een pakking wordt pas gemaakt.

Ik bedoelde het niet aanvallend ofzo, maar het is dus wel op een pakking pasgemaakt. Leg je cil er maar eens in, die is niet zo rond in de hoeken als het carter. Vooral onderin bij de 2 hoofdspoelers. De pakking is wel zo rond, om een of andere stomme reden, vandaar dat me dat opviel.
 
Ooii,,
Wat vinden jullie hiervan, het is enkel geflowed en moet dus nog opmaat gemaakt worden voor de 2fast, ook moet het nog gekotterd worden..
Het is dus nog ONafgewerkt..
en ik heb alleen 1 carter helft gedaan, de ander gebeurt dit weekend..
het is niet af, heb nog wat ideetjes..

Heb eerst een glijbaantje gecreeerd, daarna met vloeibaar alu, dode hoeken op gevuld.. ook heb ik een glijbaantje gemaakt richting de boosters(wat mss wel nix scheelt magoed), iets wat ik hier op forum nog niet vaak hebb gezien :X

de pics:






Het is niet de bedoeling dat dit carter er voor lelystad opkomt, aangezien ik een nieuw carter heb, die ik laat tunen..
maar ben wel van plan dit carter te testen..(Blijft leuk *D )
 
k heb nog enkele vraagjes, mss wel domme vragen maarja k weet er ook nog nix vanaf... :X

Maakt de plaats van het smeerkanaaltje iets uit bij minarelli? (bovenaan bij membraan of bij spoelers)

Maak het iets uit dat bij minarelli geen 'gehele' glijbaan zit zoals bij piaggio? (beetje wazige vraag, op de foto hieronder laat ik het verschil wel zien...) Als je dat bij minarelli dat zou opvullen zou dat voordelen opleveren? ( aub geen antwoorden zoals; Piaggio&minarelli scoren hetzelfde wat is het probleem? )
Foto copyright: C4rn & ErwinB
 
'Golfbal effect' duurt iedereen te lang denks... :X

andere varianten zullen vast en zeker nog wel volgen... :+
 
C4rN said:
ik krijg die foto;s niet groter. zo in het klein zit het er wel netjes uit. Alleen heb je nou 8er in de spoelers opgevuld?
heb idd de spoelers opgevuld, op een manier waarop de weg die het mengsel aflegt even snel bij het achterste gedeelte is van de spoeler dan het dichtsbijzijne..(Hoop dat je me snapt..) .. het blijft allemaal Theoretisch..
of het werkt is de vraag,,

Edit.. weet niet of het jullie op was gevallen, maar heb ook het smerings gat naar me lager op gevuld.. heb nu al weer klein gaatje hiervoor geboort..
maar vroeg me af wat jullie de beste plaats lijkt..
 
PTT NRG said:
Edit.. weet niet of het jullie op was gevallen, maar heb ook het smerings gat naar me lager op gevuld.. heb nu al weer klein gaatje hiervoor geboort..
maar vroeg me af wat jullie de beste plaats lijkt..

Denk dat het echt geen ene flikker uitmaakt :W
 

Mijn mening:

smeerkanaaltjes kunnen net zo goed bij de spoelers zitten om het mengsel door de druk ook weer trug het carter in gaat, dus ook de smeer kanaaltjes in. Als ze worden opgevult (mijn carter b.v.) zal dan te goede komen aan de flow wanneer het mengsel het carter in gaat.

En dat er bij mina geen grote glijbaan gemaakt kan wordenkomt vooral om dat het membraan anders gericht is dan bij pia. Het is bij mij gewoon de bedoeling dat het mengsel enigsinds richting de spoeler wordt geleidt, zonder opstakels.

Ik denk ook dat opvullen weinig zin heeft, wat je er wel mee wint is cartervolume. (Is ook niet aan getoont dat het beter is). Ik vind het belangrijk dat er ruimte 8er de spoelers is. Om zo een goede baan richting de spoelers te vinden.
 

is het dan ook niet beter om meer een bocht bij de membraan te maken? iets rondere zijkanten ipv vierkant?
want iets stroomt beter door een ronde buis dan door een vierkante buis...

Heeft het dan geen nut?
want als het over die 'glijbaan' gaat.. en de 'zijkant' van de krukasdraaigedeelte die is plat kan je die toch beter ook dezelfde vorm aanmaken? zodat het eroverheen glijd..?

Maakt het veel uit of je je cartervolume vergroot of verkleind? aangezien dat nog nooit is aangetoond....

iig bedankt voor je antwoord al.. :*
 
C4rN said:
wat je er wel mee wint is cartervolume. (Is ook niet aan getoont dat het beter is).

Is een HR2 beter dan een Team2000? Er is geen antwoord op die vraag, want het verschil per setup. Dat is met cartervolume precies hetzelfde. Ik kan je zo aantonen dat meer cartervolume bij mij 3 tiendes winst gaf, en bij Sander een halve PK verlies. Het is dus wel aangetoond, maar je hebt er niets aan.
 
idd....
Verder zit iedereen maar te kauwen op rond is beter/glijbaan is beter/een mm ronder maken zal wel veel schelen.
Het kan het mengsel geen bout schelen hoe het in je cilinder komt.
Als t maar goed gemengd is, en in bepaalde porties de cilinder binnenkomt.
Je zou het nog ff over je achterwiel kunnen leiden als t maar goed mengt en in bepaalde porties kan spoelen in je cilinder.
Dat laatste kun je beïnvloeden met het cartervolume(lees: carterdruk=>interferentie met uitlaatpulsen) en de flow.
Glijbaan of niet: 1cc gas merkt geen moer van een vlak dat t in een bepaalde richting trekt, als er 100cc gas tegenaan duwt in diezelfde richting. Bespaar je dus de moeite.

Dit is allemaal ERG overdreven, maar als je t zo bekijkt zie je dat je met een half uurtje beunen perfecte carters kan hebben.
 

Precies....de baan van het mengsel staat VAST. Rechtdoor van membraan naar onderkant zuiger. Het heeft geen enkel zin om je mengsel te sturen, je moet gewoon de obstakels weghalen die je hebt tussen die baan van membraan naar zuiger, en bij pia doe je dat dmv het zogenaamde glijbaantje.
 
Het beste wat je kan doen is dus gewoon de obstakels verwijderen? waar je wss meer profijt van hebt dan al die andere fratsen wat ze in de laatste tijd hebben bedacht?

wat zeggen jullie van die smeerkanaal bij minarelli bij de membraan?
is dat slecht voor de 'flow' of als het daar op 'botst/ketst' word het dan nog beter gemeng? (zoals Runner1987 zegt)
 
Ik denk niet dat je het moet zien dat er echt mengsel door dat gat heen drupt, als het ware. Meer doordat de cilinder het mengsel naar de spoelpoorten zuigt, zal er mengsel blijven "hangen" in de smeergaatjes, wat vervolgens naar de lagers glijd.

Ik denk niet dat het verschil uitmaakt waar je je smeergaatjes hebt zitten
 
Status
Not open for further replies.