This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Ik ben ook met me carter aan het werk gegaan, het is een deel van me projectpage:

ik heb me carters verder getuned, omdat ik vind dat twins zijn werk niet goed heeft gedaan.
- Aan 1 kant was de booster, spoelpoort wel aansluitend met het carter, aan de andere kant totaal niet.
- Er voor de rest nix aan het carter is gedaan, gietuitstekels die niet eens weggehaald zijn
- Er nix aan de flow is aangepast (denkend aan een glijbaantje, en cil hemd zo bewerken dat de flow niet belemmerd word)

Duz ik pakte de dremel en ging ff lekker hakkuh en zagen in me carter.

wat ik heb gedaan:
- Een glijbaantje gemaakt, rekening houdent met de cirkel waar de kurkas wangen door lopen.
- De hoek van de booster netjes gemaakt
- Aan het kleine carterdeel de spoelpoort, booster pas gemaakt.
- Een nieuw smeerkanaaltje geboort en de oude dicht gemaakt ( kneedbaar staal)
- Het gedremelde en kneedbaarstaal afgesschuurt met korrel 200.
- Het cil hemd klein beetje aan gepast zodat de flow in het carter niet wordt belemmerd.

Het resultaat:











 
ziet er goed uit maar welk stage / niveau had je hem twins laten tunen? mss was het gewoon standaard dat ze geen "glijbaan" maken ivm stage / niveau van het tunen.
 
Spasta said:
ziet er goed uit maar welk stage / niveau had je hem twins laten tunen? mss was het gewoon standaard dat ze geen "glijbaan" maken ivm stage / niveau van het tunen.

staat op de site:

CARTERTUNING:

Voor een optimaal resultaat is noodzakelijk het carter van de tweetakt motor aan te passen op de gebruikte cilinder. Het toverwoord hierin is vullingsgraad. Het carter is mede verantwoordelijk voor het vullen van de cilinder met het gasmengsel. Enerzijds door het te ontvangen vanuit de richting van carburateur en vervolgens door te geven richting cilinder. om dit te optimaliseren dient er een goede verhouding te worden gecreëerd tussen cartervolume en een ongestoorde doorgang richting cilinder, met inachtneming dat het verstandig is optimaal gebruik te maken van de gaswetten. In de meeste gevallen wordt er een membraam toegepast wat een a-symetrisch timingdiagram inbrengt. Wij kunnen er middels carterpreparatie voor zorgen dat de parameters die hiervoor staan optimaal benut worden.

Tuning van een schoon ontmanteld carter kost € 80,- Overige bewerkingen op aanvraag.


Dat optimaal kan je wel weglaten. En dat kost dan 80 eu. Nou makkelijk verdient in kwartiertje werk.
 
Weet je wat het is , iedereen heeft zijn eigen opvattingen erover..

En ik ben van mening dat je het allemaal niet in het carter moet zoeken..ok ff pas maken op de spoelers is wel netjes en de doorgang wat beter maken.Tegenwoordig willen mensen zoveel mogelijk freeswerk zien want dan is het wel goed denken ze, net als met cilinders...

Maarja niemand die het test of kan testen.
 
Hier wat oude dingetjes van mij...

Pia Cartertje voor EVO

Moest hem alleen nog opschuren.







Mina Blok voor EVO







Ander Mina Blokje







Verschil STD MINA en EVO70

 

vind ook dat veel te veel mensen er direct met de frees in gaan beitelen terwijl ze niet eens weten hoe het ding std loopt ..

ik ga altijd eerst van std uit en bouw langzamerhand het beetje bij beetje op en weet dan wat goed is en wat niet , maar soms vraag ik me echt af wat mensen denken hoe iets werkt , waarschijnlijk hoe groter hoe beter ofzo.

het gaat om het geheel wat goed moet lopen , mensen denken dat als je een carter helemaal verbouwd dat dan flinke winst hebt ,ik vind je moet het rustig aan doen, stapje voor stapje en niet teveel , meer kan altijd nog..
 
Het carter moet gewoon netjes zijn zonder obstakels die de flow belemmeren, pasmaken op de spoelers, en klaar. Meeste winst haal je uit cilinder en uitlaat combo.
 
C4rN said:
Duz ik pakte de dremel en ging ff lekker hakkuh en zagen in me carter.

wat ik heb gedaan:
- Een glijbaantje gemaakt, rekening houdent met de cirkel waar de kurkas wangen door lopen.

Vind je carter er netjes uitzien, maar waarom heb je zo duidelijk die cirkel aangehouden? Het mengsel mag best erachter komen hoor.
 
Ik heb dat gedaan om te voorkomen dat er xpres mengsel tegen de wangen aan komt, door het op de wijze te doen zoals ik het heb gedaan, wordt het mengsel beter naar de spoelers geleidt. Maarja dat is mijn mening
 
 
 
Pronk said:
Ik ben het ermee eens dat ze groot zijn, maar wanneer is iets TE groot? Er wordt 22 pk met een evo gescoort, dus TE groot zullen ze niet zijn.


helemaal mee eens.....

als ze TE groot zouden zijn zouden de cilinders niet zo goed lopen dacht ik zo....
 
Mijn post op de vorige pagina was dus sarcastisch bedoelt wat niet iedereen begrepen heeft volgens mij. Iedereen zit maar te hameren op het 'glijbaan' effect, wat naar mijn mening weinig toegevoegde waarde geeft aan het vermogen.

Wat ik bedoel is dat tegenwoordig elke sjaak met een nep dremel denkt dat hij een tuner is als het er maar leuk uitziet met uiteraard een glijbaan.

Als diegene ooit een carter heeft gezien van een gerenomeerde tuner waar WEL serieuze vermogens mee gescoord worden kom je al die cosmetische verbouwingen niet tegen.

Het is leuk en vooral goedkoper als je het zelf kunt doen, maar als je geen verstand van 2takt hebt gooi je dremel bij je modelbouw vliegtuigje neer. Het klakkeloos (fout) overnemen van anderen kan iedereen wel.
 
Last edited:
Ruben said:
Carn, heb je ook foto's van de carter hoe hij van Twins vandaan kwam ?


Van toen het carter open lag heb ik helaas geen foto's, heb er alleen 1 van de spoelpoorten + booster van de voorkant genomen.



Niet dat het me voor de rest wat boeit maar wat ik zelf wel vreemd vond is dat er ook geen Twins logo in het carter was gefreest.
 
Kan je precies aangeven, wat er niet helemaal kloppend was volgens jou?? Ik zie namelijk zo op het 1e oog, geen zichtbare of storende oneffenheden, of vlakken die ze scheef behandeld hebben :?
 
mijn idee achter die glijbaan is puur om als de zuiger in odp is meer ruimte te creeren en daarmee nog wat te flowen, maar pin me er niet op vast, zo denk ik er (nu) over
 
Status
Not open for further replies.