This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning #2

wat een onzin, een breed gebied en sterk onderuit is gewoon belangrijk, ik weet niet hoe de meeste hier hun koppeling hebben staan, maar de koppeling erg slap en een sterk midden gebied vermindert wielspin en maakt je minstens zo snel, thans op onze crosscooter is dat het geval. Als jij op een crossmotor constant boven de 10k rijd doe je denk ik juist wat fout...

Het valt me beetje op dat er over van alles gelult word ( al dan wel of niet boeiend ) maar er weinig cartertuning is, veel bla bla maar geen foto's.. Niemand die wat moois aan het maken is?
 
ik heb voor eindhoven m'n carter aangepast voor n 2fast, gewoon netjes aangepast op de pri/sec spoelers, boosterpoort gewoon origineel gelaten, geen glijbanen en andere speeltoestellen erin. gewoon basic. geen foto's helaas aangezien het allemaal in een tijdsbestek van een dag inelkaar zat en liep. zoals ik al n keertje aangaf zal een 'knikje of randje' hier of daar practisch niks uithalen. hadden toen bij m'n evo eerst de boosterpoort in het carter wat gefreest, maar niet opgevuld, dus der was nog een rand met de lagere breedere evo poort. dit later opgevuld met spul, maar echt niks merkbaar. natuurlijk niet geheel eerlijk te vergelijken. maar sindsdien is mijn geloof is supernette carters n beetje verdwenen.
 
ik had mijn ac evo gewoon op een onbewerkt carter gezet, dus zelfs de spoelpoorten niet pas gemaakt, scoorde gewoon 20+pk.
(meer dan mijn lc evo op een getuned blok).

sindsdien ben ik niet eens verder gegaan met het carter tunen.
mijn stage6 racer rijdt ook gewoon met datzelfde onbewerkte blok.
hij geeft best een aardig vermogen voor een beunhaas blok, maar wel op een erg hoog toerental.
 

Nou, ik weet niet wat jij een aardig vermogen noemt, maar op de baan lijkt het alsof je misschien 10 pk hebt.
 
Nou, ik weet niet wat jij een aardig vermogen noemt, maar op de baan lijkt het alsof je misschien 10 pk hebt.

dat ik mn toerental niet altijd goed afgesteld heb en wat minder hard door de bochten ga als jullie(kromme voorvork) betekent niet dat mijn vermogen tegenvalt.
tenminste, ik vond 18pk wel aardig voor een eerste zelf getunede s6r.
 
Nou als ik de keuze zou maken met een frees in m;n hand zou ik toch beginnen bij het carter. onbewerkt is een beetje teveel van het goede.
 
Lekker makkelijk joh. Ik ben ook van de glijbaan theorie afgestapt. Netjes op maat pasmaken en gaan. S6 spoelers en std spoelers schelen niet zo heel veel (cilinder en blok).
 
Nou, ik weet niet wat jij een aardig vermogen noemt, maar op de baan lijkt het alsof je misschien 10 pk hebt.

een carter met een 19mm er achter is volgens mij en bijna iedereen met een beetje kijk op tuning wel HEEEEEL wat anders.

dus het carter kan veel kleiner bij een 19mm ipv 28mm. volgens mij waren we hier al een keertje over in gesprek. en er zijn natuurlijk veel meer factoren.

anders meoten er 2 topics komen eentje voor 50cc 19mm, of whatever en eentje met sprinttuning.
 
Waar doel je op heiko?

aerox evo 70 zegt dat hij zijn carter niet bewerkt omdat hij er zo ook fatsoenlijk vermogen uithaalt.
Tom zegt dat het lijkt alsof hij helemaal geen fatsoenlijk vermogen heeft.

Wat heeft dit te maken met het verschil in het bewerken van je carter voor het gebruik van een 19mm carb of een 28mm carb?
 

Ik neem aan dat heiko bedoelt dat de begrensing zit in de 19mm carburateur en niet in het carter. Bij een 28mm of groter is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Gr,
Tom
 
op het blok met evo70 reed ik met een 24mm JHC kartcarb, nog geen 28mm maar wel aanzienlijk groter dan 19.

ik denk dat cartertuning door velen nog een beetje wordt overschat.
zolang de uitlaat zn werk goed doet maakt het weinig uit hoeveel volume je daarachter hebt zitten.
persoonlijk denk ik wel hoe minder afstand tussen uitlaat en carb hoe beter.
 
Met een kleinere carb kan ik me idd indenken dat je minder volume wil, omdat er niet "voldoende" mengsel is wanneer je het volume hebt van een getuned carter. Mja, met 2takt zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Misschien verplaats het vermogen/powerband zich wel naar een ander toerental (gunstiger) wanneer je het carter zou "tunen"

Er zijn hier genoeg mensen met testbanken etc. Niemand die dat een keer wil testen/delen? Cartersetje kopen - cylinder erop - testen - carter tunen - weer testen - ophogen - weer testen etc.

Misschien een pot maken om achter dit soort dingen te komen? Nuttig voor een hoop mensen lijkt me.
 
Ik doe eigenlijk ook steeds minder aan mijn carters, wij hebben het afgelopen seizoen met 4 verschillende soorten carters geraced.

1x glijbaan & spoelers aangepast
1x alleen spoelers aangepast
1x extreem brede spoelkanalen van membraan naar cilinderhemd
1x veel volume onder de spoelers verder basic

Ik zeg niet dat dit een goed vergelijk geeft aangezien het allemaal verschillende blokken waren maar geen enkel blok scoorde beduidend meer of minder onder of bovenin de powercurve. Ik zou het best eens allemaal op een blok willen testen, maar ik verwacht dat het onderlinge verschil zo klein is dat het nauwelijks meetbaar is, daarnaast kost het splitsen van een carter 3x op 1 dag veel tijd en heb ik daar niet echt zin in

Dus...ik maak het gewoon pas op de spoelers, haal de dode hoeken eruit en verder geloof ik het wel.
 


Hoeft ook niet op 1 dag getest te worden, maar binnen een maand moet haalbaar zijn. Gecorricieerd meten en dan vergelijken.
 
Een SAE correctie corrigeert nooit alle factoren dus op 1 dag testen zou wel het beste zijn, maar ik snap je punt. Ik denk toch dat het lastig te meten is, hoe nauwkeurig je ook werkt, de ontsteking kan net een halve graad anders staan, de lagers kunnen net iets beter spanningsvrij zitten dan de vorige keer, de temperatuur van het carter is de ene meting weer anders dan de andere etc.

Dit soort verschillen testen heeft eigenlijk pas zin als je elke keer 3 of meer 10e verschil ziet in de meting, en dat verwacht ik niet per aanpassing te zien eigenlijk. Maar wie weet doe ik het eens een keer
 
Ik heb wel degelijk verschillen gemeten, alleen op de manier dat andere zaken weer beter uitpakken. Ik ga deze winter met mijn 90cc blok verschillende typen carters testen met tandriem maar verwacht eigenlijk wel dat er verschil inzit.