houdt er wel even rekening mee dat een crosser andere toerentallen draait , en dat het vermogen op een lager toerental ligt , dus is de contructie van de motor ook iets anders , zo kun je met een laagtoerige motor makkelijker met een hoge carterdruk rijden dan met een hoogtoerige , is de carterinhoud echt te klein kan ie gewoon inhouden. (al vaker gemerkt bij sommige blokjes en daar dus mee geexpirimenteerd)
mja , dat is allemaal per situatie anders.
imo is het maximaal groter maken van de spoelpoort niet meteen in verband te brengen met vermogenswinst. bovendien is vaak de cilinder ook niet groter , ga je dit verbouwen (wat ik ook vaak genoeg heb gedaan) haal je eigenlijk alleen maar de cilinder door de war , imo levert het niks op.
en zoveel groter zijn de spoelpoorten ook niet btw van een crosser ,dat valt ook wel mee, en nog wat anders , de slag van een 80cc crossblok is vaak ook groter , dus ook weer een ander effect!
en bedenk ook even dat de zuiger met de slag omhoog het mengsel aanzuigt , en pas bij het naar beneden gaan het mengsel in de spoelpoorten duwt.
wat Martinus zegt klopt ook , over het mengsel dat niet echt in het carter komt , zo is het bij mijn crossblok dus ook dat het carter gewoon bijna helemaal is afgesloten :
http://i230.photobucket.com/albums/ee194/melf500/rm2501.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee194/melf500/rm2502.jpg
mja , zoals alles in de wereld van tuning , je kunt er wel over lullen , maar als je het niet probeert weet je het nooit , en nogmaals , elk blok zal anders reageren , elk blok zit anders in elkaar...
verder ben ik het met EGT eens dat een goeie uitlaat ook heel erg belangrijk is voor een tweetakt in het hele proces..
41pk zal voor een 250cc zijn, dan zit je dus op 164pk per liter, de meeste sprint/race scooters zitten daar al ver boven.De bredere powerband komt behalve door de uitlaat, ook door de powervalve (variabele uitlaatpoorttiming) Ook de afgave van het koppel word hier sterk door beïnvloed.
Het topvermogen per cc en de toeren van wat ik hier heb liggen scoort 41pk bij 11.8k
Het koppel kan ik je niet zeggen.
@ ruud, ik vind het al prachtig dat je hem aan het lopen hebt, toch zou die extra centreergroef wel handig zijn, aangezien hij met een hpi/eprom sneller beter zou lopen imo.
41pk zal voor een 250cc zijn, dan zit je dus op 164pk per liter, de meeste sprint/race scooters zitten daar al ver boven.
Vraagje tussendoor, wat voor merk crossmotor is dat?
En je hebt een prox drijfstang
vtec :'(
maar bedoel je op een scooterblok? een 80cc crossercilinder met powervalve aanpassen moet lukken, maar of je wat aan zo'n brede powerband hebt? begrijp wel dat je er waarschijnlijk door de rare opbouw van uitlaatkanaal qua topvermogen op achteruit zal gaan.
dat zeg jij , ik denk dat er wel winst in zit , alleen is een powervalve niet zomaar even erop te bouwen.
en velen zullen de geringe winst van zo'n systeem opwegen tegenover de tijd die erin gaat zitten en dus zoiets niet doen..
ook bij een scooter werkt dit systeem ook wel , en zeker bij sprints waar elke tiende van een seconde telt kan dit zeker wel helpen in het gehele plaatje.
ik denk dat t niet helpt, omdat je tegenwoordig al met zo veel snelheid en dus ook al wielspin/wheelie wegrijdt, dat je het vermogen anders niet erop krijgt en door de vario etc heb je al een enorm toerenverloop.
daarbij komt het ook, dat een schakelbak een bredere powerband nodig heeft dan een scooter.
ik denk dat t niet helpt, omdat je tegenwoordig al met zo veel snelheid en dus ook al wielspin/wheelie wegrijdt, dat je het vermogen anders niet erop krijgt en door de vario etc heb je al een enorm toerenverloop.
daarbij komt het ook, dat een schakelbak een bredere powerband nodig heeft dan een scooter.
Inderdaad. Aleen de eerste meters kan er meer vermogen behaalt worden, maar daar is totaal geen gebrek aan. In topvermogen lever je aleen maar in. Met een powervalve zou het opzich wel mogelijk zijn je uitlaat wat meer volume te geven. Mogelijk levert dat nog wat op
Gr,
Tom
Omdat een powervalve de vorm van het uitlaatkanaal verpest.