This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning #2

Ik vraag me af hoe de meeste mensen de cilinder aftekenen op het carter.

Hier zie ik dat Ralf de vormen eerst globaal op het carter tekent.
Daarna schuift hij steeds de cilinder er even op om te kijken hoeveel er nog weg gehaalt kan worden.

Hoe doen jullie dit ?
 
Ten eerste heeft Ralf dit carter niet getuned, hij heeft enkel deel2 van dit topic gemaakt

Ik zat daar zelf ook een beetje mee, aangezien het aftekenen aan de hand van een voetpakking ook niet alles is. Ik gebruik nu een omgebogen paperclip, waarvan ik het uiteinde met een dremel even scherp maak. Als je em dan in goeie vorm buigt, kun je em in spoelkanaal schuiven, en dan de scherpe rand over je (pasvlak van je) carter halen. Zo krijg je heel duidelijk een 'kras' op je pasvlak, die precies evenwijdig loopt aan je cilinder. Dit werkte bij mij perfect.
 
ik zelf leg gewoon een voetpakking erover en dan ff aftekenen met stift.
en wat ruim binnen de lijnen blijven. dan ben je al een heel eind
 
Oke thanks. mijn eerste carter word al redelijk netjes

Nog een vraag.
Wat is de reden van de glijbaan die hier links wordt gemaakt?
Het mengsel komt toch van de andere kant.
 

Ik denk dat ze bij dit carter ervanuit gingen dat de krukas ook nog mengsel in het rond zal slinger...
 
ik zelf leg gewoon een voetpakking erover en dan ff aftekenen met stift.
en wat ruim binnen de lijnen blijven. dan ben je al een heel eind

Zo doe ik het ook altijd.
Ik leg wel eerst even de pakking op de cilinder om te kijken hoe die over1komt met mijn cilinder.
Dan voetpakking @ carter en alles wat weg kan in kleuren met stift.

Dan idd wat binnen de lijntjes blijven en de rest afwerken door elke keer de cilinder te monteren.
Ook houd ik liever me carter IETSJES kleiner dan de cilinder.
Mijn ervaring is dat de cilinder altijd heel ietsjes speling heeft , waardoor je sneller een opstaand randje/opstakel krijgt in je flow.

Ik schuur het gevreesde altijd op tot korrel 600/800. Puur omdat ik die theorie van het olie laagje op je spoelers niks vind/niet geloof.
Olie glijd goed op olie... das waar... maar olie glijd ook goed op iets wat gepolijst is.
Misschien wat minder dan olie op olie, maar ik ben zelf van mening dat er geen mooi olie laagje achter blijft in een opgeruwt carter.
 
misschien weten mense hier het.. mijn carter is getuned door iemand die voor mij onbekend is. enigste wat in het carter staat is E.001 iemand enig id wie dit is.
 
Misschien wat minder dan olie op olie, maar ik ben zelf van mening dat er geen mooi olie laagje achter blijft in een opgeruwt carter.

ligt eraan wat voor olie je gebruikt, als ik me carter open maak (ook als deze al tijdje stil staat) zit er een filmlaag van de olie in.

@ dennis001: Zie msn gesrpek
 
ligt eraan wat voor olie je gebruikt, als ik me carter open maak (ook als deze al tijdje stil staat) zit er een filmlaag van de olie in.

@ dennis001: Zie msn gesrpek

Precies vorm van bekwaamheid komt hier ook bij kijken. Iedereen denkt/speculeert hier altijd over, de dikte van de olie ( of het nou synthetisch is ) bepaald uiteindelijk ook wat voor invloed het kan hebben tegenover het mengsel/carter verhaal.
 
hoi
ik ben bezig met mijn carters te bewerken maar aangezien ik geen defcon hier in de buurt te pakken kan krijgen.
het zou toch ook gewoon met dit kunnen? dit is volgens mij ook gewoon kneedbaar staal.



ps die zwarte in dat buisje van bison konden ze niet meer bestellen ofzow iets
graag reactie's
 
Ik heb ze beide gehad.. en dast zwarte buisje zeg maar van bison.. die werkt toch lekkerder
 
Die van de foto werkt gewoon prima. Ook een poos mee gereden in me blok. Nu heb ik jbweld in zitten. Ook dat werkt wel goed.
 
ja grof opschuren en dan vullen en beetje aandrukken met je duim.

als je smeerkanaaltjes vult, slaag dan wat weerhaken met een els zodat het er zeker niet uitkomt.

het is net gedaan:W ik heb het eerst geschuurd met 150 vet grof. en daarna nog eens met 100. ik zal zo de foto's posten effe comment leveren
nou hier de foto's het carter is nog gered want, de vorige eigenaar had er maar een puinzooi van gemaakt!!







barst los! dit is mijn eerste carter he
 
Last edited:
Waarom heb je daar uberhaubt vulling gedaan?

nou tom
het carter was max tuned op een manston en die poorten waren grooter dan de speed, en de vorige eigenaar had het bijna haaks op elkaar overlaten lopen. en dat heb ik nu verholpen dus echt waar een hele verbetering maar voor de rest goed gekeurd of niet?