This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning #2

De ton, deze scooter zal lang niet alle sbo wedstrijden aanwezig zijn, meppel word het sowieso niet. Wij doen meer de friesche sprints. Budget doet er niet toe, met de machines tot je beschikking kost t allemaal erg weinig, stukken minder nog dan een normaal blok. Dat is ook iets leeuks eraan...

EGT, komen er koud op, slijt wel duidelijk sneller, maar niet zo snel dat het irritant word.
 
Last edited:
Beter klein beginnen, en op de testbank zien wat er gebeurt als je ze groter maakt (en dat zal vast zijn idee er achter zijn). Aluminium erbij frezen is namelijk erg lastig

Ja das ook weer zo.

je membraankleppen hebben maar een bepaalde lift, de ramen onnodig groot maken verstoort de flow alleen maar. Deze inlaat blijft dus ook zo..

Ja onnodig groot maken zou idd de flow belemmeren , maar te klein ook...
 
morrie, afgelopen week wat met het grote carterdeel aan het stoeien geweest. Was een aardig klusje tot nu toe, door een vol geheugen van de freesbankw moesten we wat dingetjes in kleine stappen invoeren, dit ging helaas niet probleemloos, bij de ingang van het membraan, heeft die een klein vormpje 5 mm te diep ingefreest. Gelukkig niet bij de bout gaten oid, dit zal met een klein plaatje erin schroeven worden opgelost. Verder lijkt het tot nu toe goed te gaan. Zoals de foto's hieronder word het kleine carterdeel nu ook gemaakt, de laatste bewerkingen, cilindervlak / hemd etc word vanuit een andere opstelling gefreest. De plaat onder het grote carterdeel is aan 2 kanten vlakgefreest, dit is een andere mal dan de lasmal Deze plaat is voor meerdere blokken geschikt en kan ik tegen een haaks hoekstuk aan bouten. Zo word t mogelijk om met een vertikale freesmachine toch de cilindervlakken te kunnen doen. De mal zit er hier al onder om eventuele toleranties in de mal (hondertsten werk) in de paralleliteit tussen de koppelingas en krukas te leggen, ipv tussen de krukas en het cilindervlak. Bij de eerst is dit namelijk te verwaarlozen het verschil, en bij de moeten de toleranties uiteraard zo klein mogelijk blijven. Tijdens het lassen is de laatste 5 cm dic ht bij het blok alsnog krom getrokken, hier staat t 5 tiende van een mm omhoog. Ik heb m op t deel dat nog recht is op de nieuwe mal gebout zodat het blok nog mooi recht ligt.

De foto's, op de 2e is t kleine stukje te zien dat die bij het membraan te diep ging.





nog 2 foto's tussen de bewerkingen door..



 
Eigenlijk hoort op zon blokje een dikke Big Bore, of je schroeft er zon nieuwe Stage6 R/T 70cc cilinder op, zonder koppelplaat:W
 
Eigenlijk hoort op zon blokje een dikke Big Bore, of je schroeft er zon nieuwe Stage6 R/T 70cc cilinder op, zonder koppelplaat:W
'

Hoezo weesmaar niet bang dat Bidalot onder zal doen hoor
Hij zal beter presteren dan je denkt,of wilt vergelijken met andere kitjes.
Ik heb er het volste vertrouwen in:W
 
Hoi, bedankt voor de reacties, met de cilinder zit het idd wel goed, die geeft iig al een goeie basis voor dit blokje kwa prestaties.

heb nog een superoninteressant filmpje gemaakt, dacht dat er wat spannends ging gebeuren maar dat gebeurde niet

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=bxNwHHmfogo"]YouTube - frezencarters[/ame]
 
vandaag t klein carterdeel afgemaakt met deze opspanning, dachten we :+

gereedschap wisselen..



klaar!

Dacht ik, malletje eraf en toen viel me pas t keerring vlakje op.. Er is vlees om nog 1 vlak eronder te doen, dus maar wat anders opspannen en er een gat in maken die wel rond is





malletje + wat restmateriaal bij de cilindervlakje eraf geslepen, word nog nagefreest



pasbusjes maken, gaten tappen



De blok ophanging is star, de carburateur ook, dus de trillingen moeten zoveel mogelijk gedempt. Met dank aan paar jongens die met ideeen kwamen in een ander topic. Het zijn aangepaste draagarmrubbers, waar ik een buitenbus voor heb gedraait, en daar de rubbers in geperst. Deze bussen komen dus in het carter ipv de lagers waar normaal de pen doorheen gaat.



set





nu dus nog ruimte frezen voor de cilinder, en de keerring weer inorde maken. En wat gaatjes boren voor de keerring houders en de ontsteking. Spoelkanalen erin frezen met de hand en dan kan t blokje in elkaar
 
Erg vet.

Ruud, hoeveel werk is het nou om er een tussencarter voor te maken voor 2 cili's? :W