Zekering is doorgebrand maar dit moet niks uit maken met de normale verlichting aangezien dat via de lichtspoel gaat. Alleen de knipperlichten toeter en remlicht gaan via zekering.
In principe heb je deels gelijk maar als de zekering eruit klapt duidt dit vaak op een kortsluiting ergens in het circuit.
Bovendien gaat vaak de verlichting zwakker branden en/of stopt er gewoonweg mee.
(lampen blijven wel weer heel wat dat betreft)
Kortsluiting ontstaat wanneer een plusleiding direct verbinding maakt met een min- en/of massa leiding. Doordat de weerstand op deze plek praktisch 0 Ω is, gaat er een grote stroom vloeien van de plus naar de min. Is er geen zekering aanwezig of als er een
verkeerde zekering met een veel te hoge waarde is gemonteerd, dan kan een gedeelte van de bedrading verbranden. Afhankelijk van het merk scooter of bromfiets is de waarde van de zekering 5A t/m 10A. Een doorgebrande zekering kan ook ontstaan door een tijdelijke overbelasting door bijv; bedrading welke bloot ligt en tegen het frame aankomt.
Echter is kortsluiting normaliter niet goed op te sporen met een multimeter is mijn ervaring.
De kortsluitstroom kan enkele tientallen ampère zijn en is bovendien vaak zeer kortstondig aanwezig omdat de juiste zekering immers snel door brandt. Een kortsluiting is op te sporen met behulp van een proeflamp van 12V/21W.
Maar omdat je het e.e.a. hebt omgelust is dit:
Spanning meten, middels een multimeter, over één van de lampjes die het niet doen.
Uiteraard met lopende motor en de verlichting ingeschakeld en tijdens het meten wat gas geven.
Een goed begin, zou ook alles weer even terug aansluiten naar de originele specs v.w.b. het contaktslot.