Btc riva 2018 vonkt niet

Timoiepsma

New Member
Goeiemorgen,

Ik heb onlangs een btc riva gekocht bouwjaar 2018 euro 2 (geen injectie). Alleen deze vonkte niet. Heb het een en ander al door gemeten en getest. Bobine en kabel zijn goed, nieuw stator gemonteerd en pick up( deze levert 150ohm aan weerstand en de ontsteking 80/90 ac volt) en de massa heb ik door gemeten en meet een weerstand van max 3 ohm. Maar toch geen vonkt. Ik dacht zelf aan de cdi maar deze heb ik ook al uitgewisseld.

Nu de vraag zijn er nog meer kwalen en dingen die ik kan testen voor ik een cdi bestel ?

Groeten Timo
 
Advertisement - register to remove this

Waar heb en hoe heb je die gemeten want 3 Ohm is erg hoog, normaliter 0,3 is een accepabele waarde.
Wat geeft de multimeter aan als je beide meetpennen tegen elkaar houdt?
Hallo,

De groene van de cdi naar massa van de accu. Van de groen van de bobine naar massa van de acu en van de groene op de cdi naar de groene op de bobine.

U denkt dus toch massa ?

Groeten
 
U denkt dus toch massa ?
Ik zeg niet dat dit je probleem gaat oplossen, maar 3 Ohm is te veel voor een massaverbinding.
Het kan natuurlijk ook aan de meetafwijking van je meter/meetsnoeren liggen daarom vroeg ik:
Wat geeft de multimeter aan als je beide meetpennen tegen elkaar houdt?

Wat is de weerstand als je meet met de multimeter op het laagste Ohm-bereik, tussen motorblok en min-pool accu?

Misschien een domme opmerking maar heeft jouw scooter een kill-switch bij je rechter handvat en staat deze in de juiste stand?

Ik heb helaas geen schema van jouw scooter en weet dus ook niet of deze gebruikt maakt van een DC of AC CDI maar gezien jouw onderstaande opmerking ga ik ervan uit dat jouw scooter een AC CDI heeft.
en de ontsteking 80/90 ac volt
Normaliter loopt dan vanaf de 2 polige connector van je cdi een wit/zwarte draad die aan massa wordt gelegd bij uitgeschakeld contact en vrij van massa wordt geschakeld bij ingeschakeld contact.
Dus misschien toch de post#2 van @Brute-Force even nakijken en meten of deze draad bij ingeschakeld contactslot vrij van massa wordt geschakeld.
 
Ik zeg niet dat dit je probleem gaat oplossen, maar 3 Ohm is te veel voor een massaverbinding.
Het kan natuurlijk ook aan de meetafwijking van je meter/meetsnoeren liggen daarom vroeg ik:


Wat is de weerstand als je meet met de multimeter op het laagste Ohm-bereik, tussen motorblok en min-pool accu?

Misschien een domme opmerking maar heeft jouw scooter een kill-switch bij je rechter handvat en staat deze in de juiste stand?

Ik heb helaas geen schema van jouw scooter en weet dus ook niet of deze gebruikt maakt van een DC of AC CDI maar gezien jouw onderstaande opmerking ga ik ervan uit dat jouw scooter een AC CDI heeft.

Normaliter loopt dan vanaf de 2 polige connector van je cdi een wit/zwarte draad die aan massa wordt gelegd bij uitgeschakeld contact en vrij van massa wordt geschakeld bij ingeschakeld contact.
Dus misschien toch de post#2 van @Brute-Force even nakijken en meten of deze draad bij ingeschakeld contactslot vrij van massa wordt geschakeld.
Hallo,

Ik heb een afwijken van 2.0 ohm op mijn meter.

Die staat in de juiste stand en heb ik ook al door gelust zonder succes.

Ik heb nu de wit zwarte kabel buiten gesloten door heb bij de cdi los te halen en ja hij vonkt!

Dus ik vermoed een defect contact slot. Ik zal hem daar is door meten. De zwart wit word ongeacht waar aan massa gelegd en dat doet contact slot niet dus blijkbaar. Weet je wel toevallig welke de massa draad is bij het contact slot ?

Groeten timo
 
Heb je een zij standaard , en zit daar toevallig een beveiliging op ? Deze willen ook nogal eens problemen geven. Legt ook de zwart witte kabel aan massa.
 
Weet je wel toevallig welke de massa draad is bij het contact slot ?
De groene draad natuurlijk.
Ik zou de connector bij het contactslot even los nemen en dan meten tussen de groene en wit/zwarte draad van het contactslot of het contact schakelt.
Wat zoals @trabiarie hierboven al opmerkte, de kortsluiting naar massa van de wit/zwarte draad hoeft niet in het contactslot te zitten maar kan net zo goed in een mottige zijstandaardschakelaar zitten als deze aanwezig is.
Ook bestaat de mogelijkheid dat deze wit/zwarte draad ergens onderweg, tussen cdi en contactslot, bloot ligt of misschien wel gekneld zit en sluiting maakt tegen het frame
 
De groene draad natuurlijk.
Ik zou de connector bij het contactslot even los nemen en dan meten tussen de groene en wit/zwarte draad van het contactslot of het contact schakelt.
Wat zoals @trabiarie hierboven al opmerkte, de kortsluiting naar massa van de wit/zwarte draad hoeft niet in het contactslot te zitten maar kan net zo goed in een mottige zijstandaardschakelaar zitten als deze aanwezig is.
Ook bestaat de mogelijkheid dat deze wit/zwarte draad ergens onderweg, tussen cdi en contactslot, bloot ligt of misschien wel gekneld zit en sluiting maakt tegen het frame
Ik heb hem door gemeten en het contactslot schakelt hem los van de kabelboom wel maar zo dra je hem aansluit en door meet niet meer. Dan blijft hij door geschakeld naar massa.
Ik zal nog eens meten of de zwarte witte kabel zo aan massa ligt. Zo niet is dat het contact slot defect ?

De standaard schakelaar zit er niet op.

Groeten
 
Ik heb hem door gemeten en het contactslot schakelt hem los van de kabelboom
Conclusie, het contactslot is in orde dus daar ligt het probleem niet.

wel maar zo dra je hem aansluit en door meet niet meer. Dan blijft hij door geschakeld naar massa.
Conclusie, de kortsluiting (verbinding) naar massa zit ergens in de zwart/witte draad tussen kabelboomconnector bij je contactslot en de cdi-connector.

MAW, de zwart/witte kabel volgen en controleren op beschadigingen die een massasluiting maken.
 
Conclusie, het contactslot is in orde dus daar ligt het probleem niet.


Conclusie, de kortsluiting (verbinding) naar massa zit ergens in de zwart/witte draad tussen kabelboomconnector bij je contactslot en de cdi-connector.

MAW, de zwart/witte kabel volgen en controleren op beschadigingen die een massasluiting maken.
Hallo, inderdaad kan ik dat bevestigingen.

Gisteren de zwart witte/roze bij het contact slot door gemeten naar massa. En dat ligt hij. Zal de kabelboom is gaan uit pluizen en zoeken.

Ook kwam ik er achter dat de ketting versprongen was en de uitlaat klep geraakt is.

word vervolgd,

Timo
 
Back
Top