Elektrische start btc Riva sport 2018 doet het niet

Sjentie

New Member
Mijn riva heeft het altijd goed gedaan alleen sinds het vervangen van mijn kappen werkt mijn elektrische start niet meer. Kick start werkt wel na 1 of 2x trappen. Iemand enig idee wat ik hier tegen kan doen?
 
Advertisement - register to remove this

Als het probleem direct is opgetreden na het vervangen van de kappen, zou ik zeggen, kappen eraf halen en controleren of je niks van de bedrading hebt losgetrokken of bebt beschadigd door er een schroef door te draaien of ergens tussen te knellen.

Doet je remlicht het wel?
 
Als het probleem direct is opgetreden na het vervangen van de kappen, zou ik zeggen, kappen eraf halen en controleren of je niks van de bedrading hebt losgetrokken of bebt beschadigd door er een schroef door te draaien of ergens tussen te knellen.

Doet je remlicht het wel?
Jaa alle andere lichten doen het wel toeter ook, is echt alleen de elektrische start
 
Je kan testen of je startmotor goed is , door de dikke polen op je relais door te verbinden , dan moet de startmotor gaan draaien.
Doet hij dit niet , zit het euvel in je startmotor . Doet hij dit wel , dan meten of de stuurstroom op je relais aankomt , en of je aan de andere aansluiting ( dit zijn de twee dunnere draden ) massa hebt als je start met de startknop . Is dat in orde , is waarschijnlijk je relais stuk .
Hoor je hem klikken met starten ?
 
Je kan testen of je startmotor goed is , door de dikke polen op je relais door te verbinden , dan moet de startmotor gaan draaien.
Doet hij dit niet , zit het euvel in je startmotor . Doet hij dit wel , dan meten of de stuurstroom op je relais aankomt , en of je aan de andere aansluiting ( dit zijn de twee dunnere draden ) massa hebt als je start met de startknop . Is dat in orde , is waarschijnlijk je relais stuk .
Hoor je hem klikken met starten ?
Nee niks
 
Je kan testen of je startmotor goed is , door de dikke polen op je relais door te verbinden , dan moet de startmotor gaan draaien.
Doet hij dit niet , zit het euvel in je startmotor . Doet hij dit wel , dan meten of de stuurstroom op je relais aankomt , en of je aan de andere aansluiting ( dit zijn de twee dunnere draden ) massa hebt als je start met de startknop . Is dat in orde , is waarschijnlijk je relais stuk .
Hoor je hem klikken met starten ?
Zou ik dit bijvoorbeeld kunnen doen door een schroevendraaier op deze 2 punten te houden terwijl ik mijn rem indruk? Ik hoor dan namelijk nog niks ratelen en er start dan ook niks.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    106.8 KB · Views: 6
Als je deze twee punten door verbind , zou zonder de startknop in te drukken de startmotor moeten gaan draaien.
Maar weet je zeker dat de accu niet leeg is , en er spanning komt op èèn van deze twee kabels ?
Dat en het relais stuk is , want je hoort niets klikken als je de rem en startknop inhoud , en je startmotor stuk zou zijn , kan natuurlijk , maar met zulke toevalligheden zou ik er even een spanning zoeker of multimeter op los laten.
 
Als je deze twee punten door verbind , zou zonder de startknop in te drukken de startmotor moeten gaan draaien.
Maar weet je zeker dat de accu niet leeg is , en er spanning komt op èèn van deze twee kabels ?
Dat en het relais stuk is , want je hoort niets klikken als je de rem en startknop inhoud , en je startmotor stuk zou zijn , kan natuurlijk , maar met zulke toevalligheden zou ik er even een spanning zoeker of multimeter op los laten.
Als ik de motor niet aan zet geeft mijn accu meter aan dat hij nog vol is, ik heb een schroevendraaier op de 2 punten gehouden en er komen vonken vanaf maar ik hoor niks klikken, mijn rem moet ik evengoed wel ingedrukt houden toch?
 
Nee als je die dikke polen door verbind hoef je de rem niet in gedrukt te houden.
Geeft hij wel vonken als je hem door verbind , kun je nog even kijken of de aansluiting op je startmotor goed vastzit , en schoon is , ook even meten of je startmotor massa maakt. Is dat goed en hij draait nog niet , zit of je startmotor vast , of maakt sluiting inwendig
 
Ja als ik hem doorverbind zijn er inderdaad wel vonken, ik ga morgen even de startmotor bekijken. Ik ben echt een leek met dit dus bij deze de vraag, hoe meet ik of de startmotor massa maakt? En hoe weet ik dat er sluiting inwendig is?
 
of de startmotor massa maakt?
Heb je een multimeter ? Dan kun je dit meten , ook met een testlampje (kun je zelf ook maken , (een lampje 12v met een fitting , en twee draadjes ) op de plus van de accu , en de ander op het huis van de startmotor) , de lamp moet nu gaan branden . Maar aangezien je vonken hebt als je de contacten door verbind , is dat niet mijn eerste verdachte . Je zou ook de startmotor kunnen demonteren , en testen op je accu , met 2 startkabels . De min van de accu op het huis , en de aansluitpool op de plus. Gaat de startmotor dan wel goed draaien , dan zit er iets achter de carterkap niet goed ( bendix b.v) . Inwendige sluiting kun je meten door de spoelen van je startmotor door te meten , maar ik zou dan als hij niet draait , gedemonteerd , en kabels rechtstreeks op de accu , een nieuwe halen.
 
Heb je een multimeter ? Dan kun je dit meten , ook met een testlampje (kun je zelf ook maken , (een lampje 12v met een fitting , en twee draadjes ) op de plus van de accu , en de ander op het huis van de startmotor) , de lamp moet nu gaan branden . Maar aangezien je vonken hebt als je de contacten door verbind , is dat niet mijn eerste verdachte . Je zou ook de startmotor kunnen demonteren , en testen op je accu , met 2 startkabels . De min van de accu op het huis , en de aansluitpool op de plus. Gaat de startmotor dan wel goed draaien , dan zit er iets achter de carterkap niet goed ( bendix b.v) . Inwendige sluiting kun je meten door de spoelen van je startmotor door te meten , maar ik zou dan als hij niet draait , gedemonteerd , en kabels rechtstreeks op de accu , een nieuwe halen.
Ik krijg nu iets meer geluid als ik het probeer. Geluid is beetje moeilijk om te omschrijven maar normaal maakt de startmotor een klikkend achting geluid en nu komt er geluid zonder dat geklik zegmaar
Post automatically merged:

Ik krijg nu iets meer geluid als ik het probeer. Geluid is beetje moeilijk om te omschrijven maar normaal maakt de startmotor een klikkend achting geluid en nu komt er geluid zonder dat geklik zegmaar
Als aanvulling, dit is wanneer ik hem doorverbind bij de start relais
 
Dat klopt , het relais , maakt alleen dat klikkende geluid , als je de rem inknijpt en met de schakelaar start.
Als je de polen door verbind , bovenop het relais , moet de startmotor hoe dan ook gaan draaien , doet hij dat niet , en hoor je vreemde geluiden uit je startmotor , mankeert hier waarschijnlijk iets aan . Maar ik zelf heb er een hekel aan om iets te kopen/bestellen als ik niet zeker weet dat het oude stuk is . Dus daarom demonteer de startmotor , en test deze op je accu zodat je het zeker weet.
 
Back
Top