Btc riva verlichting probleem

KevinH24

New Member
Goedeavond,

Ik heb een btc riva model. Sinds van de week doen ineens een groot deel van mijn verlichting het niet meer.

Als ik de schakelaar op dimlicht zet werkt er helemaal niks

Als ik de schakelaar op grootlicht brand mijn koplamp maar mijn achterlicht, kentekenverlichting en mijn dashboard verlichting doen het niet.

Oftewel eigenlijk werken mijn;

- kenteken verlichting
- achterlicht
- dashboard verlichting
- koplamp?? (Half)

niet.

Nu begin ik om 6 uur sochtends met werken dus rijd ik vooral in het donker en heb de scooter echt nodig.

Wat kan dit zijn of wat is een tijdelijke oplossing??

Groetjes Kevin
 
Advertisement - register to remove this

Als je zekering is doorgebrand is dat wel een indicatie dat er iets mis iets. Sluiting of kapotte spanningsregelaar. Beide kunnen echt een oorzaak zijn van de andere problemen.
 
Als je zekering is doorgebrand is dat wel een indicatie dat er iets mis iets. Sluiting of kapotte spanningsregelaar. Beide kunnen echt een oorzaak zijn van de andere problemen.
Zekering is doorgebrand omdat ik al geprobeerd heb om de verlichting op t contact aan te sluiten toen is die doorgebrand
 
Tijd om de zekering te vervangen, niet dat dit het euvel verhelpt maar als je scooter zo belangrijk is om op je werk te geraken zou ik hem ook in orde houden.

Verder wat je probleem betreft.
Waarschijnlijk is er wat meer aan de hand dan dat alleen je verlichting niet werkt.
Zou eens beginnen met het controleren van de lampjes, wellicht zijn deze doorgebrand.
Verder raad ik je aan de spanning eens te meten want het kan zijn dat deze te hoog is en dat daardoor plots zoveel lampjes naar de knoppen zijn!
 
Tijd om de zekering te vervangen, niet dat dit het euvel verhelpt maar als je scooter zo belangrijk is om op je werk te geraken zou ik hem ook in orde houden.

Verder wat je probleem betreft.
Waarschijnlijk is er wat meer aan de hand dan dat alleen je verlichting niet werkt.
Zou eens beginnen met het controleren van de lampjes, wellicht zijn deze doorgebrand.
Verder raad ik je aan de spanning eens te meten want het kan zijn dat deze te hoog is en dat daardoor plots zoveel lampjes naar de knoppen zijn!
Waar moet ik de spanning dan van meten en hoe?
 
Spanning meten, middels een multimeter, over één van de lampjes die het niet doen.
Uiteraard met lopende motor en de verlichting ingeschakeld en tijdens het meten wat gas geven.
 
Zekering is doorgebrand maar dit moet niks uit maken met de normale verlichting aangezien dat via de lichtspoel gaat. Alleen de knipperlichten toeter en remlicht gaan via zekering.

In principe heb je deels gelijk maar als de zekering eruit klapt duidt dit vaak op een kortsluiting ergens in het circuit.
Bovendien gaat vaak de verlichting zwakker branden en/of stopt er gewoonweg mee.
(lampen blijven wel weer heel wat dat betreft)

Kortsluiting ontstaat wanneer een plusleiding direct verbinding maakt met een min- en/of massa leiding. Doordat de weerstand op deze plek praktisch 0 Ω is, gaat er een grote stroom vloeien van de plus naar de min. Is er geen zekering aanwezig of als er een
verkeerde zekering met een veel te hoge waarde is gemonteerd, dan kan een gedeelte van de bedrading verbranden. Afhankelijk van het merk scooter of bromfiets is de waarde van de zekering 5A t/m 10A. Een doorgebrande zekering kan ook ontstaan door een tijdelijke overbelasting door bijv; bedrading welke bloot ligt en tegen het frame aankomt.

Echter is kortsluiting normaliter niet goed op te sporen met een multimeter is mijn ervaring.
De kortsluitstroom kan enkele tientallen ampère zijn en is bovendien vaak zeer kortstondig aanwezig omdat de juiste zekering immers snel door brandt. Een kortsluiting is op te sporen met behulp van een proeflamp van 12V/21W.

Maar omdat je het e.e.a. hebt omgelust is dit:

Spanning meten, middels een multimeter, over één van de lampjes die het niet doen.
Uiteraard met lopende motor en de verlichting ingeschakeld en tijdens het meten wat gas geven.

Een goed begin, zou ook alles weer even terug aansluiten naar de originele specs v.w.b. het contaktslot.
 
Last edited:
Draad van contactslot is gelijk weer weggrhaald nadat de zekering doorbrandde. Meet geen spanning op de draden van dimlicht.. wel grootlicht
 
Back
Top