Beta ark start niet meer na het geluid buaawp onder het rijden

Juuulke1

Member
Ik heb een beta ark ac uit 2006 met alles standaard behalve de multivar rollen en v snaar. Ik was laatst aan het rijden en viel de scooter weg met gas geven een soort van bwuaap geluid. De scooter start sinds dat gewoon niet meer en vraag me af wat er mee is. Heb het bwuaap geluid wel een nog een keer gehoord een week terug en viel die weg maar starte die erna nog wel. ik denk dat dit komt door een te grote sproeier dat die verzuipt. wat kan ik nu het beste doen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Bougie eruit , en eens starten , kijken of er veel benz uit het bougie gat komt . Daarna de benz laten vervliegen , kijken of je vonk hebt , en kleienere sproeier er in , en proberen te starten. Kijk ook even je membraam na .
 
Meestal schiet een keerring er ongeveer halverwege uit, of helemaal. Dus dit valt best op. Je kan het zien door het vliegwiel en de vario los te maken, aan beide kanten waar de krukas uit het blok komt zegmaar. Daar zit elk een keerring. Kijk even op youtube hoe dat moet.

Als de keerring er helemaal uit is start hij helemaal niet meer, dus misschien heb je er iets aan om dit even te checken.
 
Meestal schiet een keerring er ongeveer halverwege uit, of helemaal. Dus dit valt best op. Je kan het zien door het vliegwiel en de vario los te maken, aan beide kanten waar de krukas uit het blok komt zegmaar. Daar zit elk een keerring. Kijk even op youtube hoe dat moet.

Als de keerring er helemaal uit is start hij helemaal niet meer, dus misschien heb je er iets aan om dit even te checken.
keering niks mee zitt allebei nog netjes erin, Heb vandaag geprobeerd het spruitstuk eraf te krijgen maar nee die heeft weer een gestript boutje -_-,
Kan het probleem ook zijn door bijv weinig compressie want compressie heeft die wel maar weet natuurlijk niet of het genoeg compressie is.
 
Een Ark uit 2006 heeft een Gurtner carburateur. Ontgrenst heb je dan een sproeier 70 ongeveer nodig. Terugloop uitlaat sproeier 74. Check je dat maar eens. Als de originele 66 er nog in steekt kan die zijn warm gelopen.
 
Ik heb een beta ark ac uit 2006 met alles standaard behalve de multivar rollen en v snaar. Ik was laatst aan het rijden en viel de scooter weg met gas geven een soort van bwuaap geluid. De scooter start sinds dat gewoon niet meer en vraag me af wat er mee is. Heb het bwuaap geluid wel een keer gehoord en viel die weg maar starte die erna nog wel. ik denk dat dit komt door een te grote sproeier dat die verzuipt. wat kan ik nu het beste doen?
Bwoap is te arm, en niet zo een klein beetje ook. 20 maten grotere sproeier erin en 1 voor 1 afbouwen werkt het beste in mijn ervaring.

Als die trrrrrr doet (ook wel 4takten genoemd) dan is die te rijk.
 
Bwoap is te arm, en niet zo een klein beetje ook. 20 maten grotere sproeier erin en 1 voor 1 afbouwen werkt het beste in mijn ervaring.

Als die trrrrrr doet (ook wel 4takten genoemd) dan is die te rijk.
Beta ark 2 takt, hij kan nooit te arm lopen want er zit al eigenlijk een te grotere sproeier in hij wilt nog soms eens verzuipen met vol gas toen die het nog deed.
Post automatically merged:

Ja kan zeker, bwaauuuup kan een warmloper zijn.

Heb je nog vonk, want dat lees ik nergens?
Vonk heb ik nog.
Post automatically merged:

Een Ark uit 2006 heeft een Gurtner carburateur. Ontgrenst heb je dan een sproeier 70 ongeveer nodig. Terugloop uitlaat sproeier 74. Check je dat maar eens. Als de originele 66 er nog in steekt kan die zijn warm gelopen.
Warm loper kan niet want de kickstarter heef tnog helemaal vast gezeten ook estarten ging wel en hij maakt de slagen met starten dat ruik je maar hij wilt gewoon niet op gang komen, Valse lucht lijkt mij het probleem? of membraan kapoet.
 
Beta ark 2 takt, hij kan nooit te arm lopen want er zit al eigenlijk een te grotere sproeier in hij wilt nog soms eens verzuipen met vol gas toen die het nog deed.
Post automatically merged:


Vonk heb ik nog.
Waar baseer je dan op dat er een te grote sproeier in zit?

Bwoap is het geluid wat voorkomt uit een te arme ontbranding, dit is altijd al zo geweest en zal nooit veranderen, of je hebt het over een ander soort geluid.

Bwoap onstaat doordat je mengsel zo arm word, dat je bougie het niet kan verbranden omdat de optimale brandstof tot lucht verhouding te laag is. Als je je scooter uitzet tijdens het rijden zal je namelijk precies hetzelfde geluid horen.

Je moet het zelf weten, ik zou echter het zekere voor het onzekere nemen hiermee.
 
Waar baseer je dan op dat er een te grote sproeier in zit?

Bwoap is het geluid wat voorkomt uit een te arme ontbranding, dit is altijd al zo geweest en zal nooit veranderen, of je hebt het over een ander soort geluid.

Bwoap onstaat doordat je mengsel zo arm word, dat je bougie het niet kan verbranden omdat de optimale brandstof tot lucht verhouding te laag is. Als je je scooter uitzet tijdens het rijden zal je namelijk precies hetzelfde geluid horen.

Je moet het zelf weten, ik zou echter het zekere voor het onzekere nemen hiermee.
Omdat dat gedaan is door de vorige eigenaar en ik nog de papieren ervan heb van de montage
Post automatically merged:

Waar baseer je dan op dat er een te grote sproeier in zit?

Bwoap is het geluid wat voorkomt uit een te arme ontbranding, dit is altijd al zo geweest en zal nooit veranderen, of je hebt het over een ander soort geluid.

Bwoap onstaat doordat je mengsel zo arm word, dat je bougie het niet kan verbranden omdat de optimale brandstof tot lucht verhouding te laag is. Als je je scooter uitzet tijdens het rijden zal je namelijk precies hetzelfde geluid horen.

Je moet het zelf weten, ik zou echter het zekere voor het onzekere nemen hiermee.
Ik zal vandaag eens kijken naar de sproeier, dus het beste is een 74?
 
Omdat dat gedaan is door de vorige eigenaar en ik nog de papieren ervan heb van de montage
Je hebt papieren dat de goede sproeier er in is gemonteerd? Dat vind ik persoonlijk wel typisch namelijk, als er op een papiertje sproeier, laten we zeggen 70 staat, wil dat niet zeggen dat sproeier 70 de sproeier is die goed is voor je scooter.

Het kan zoals aangegeven door andere forum leden ook een kwestie valse lucht zijn, dit komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Controleer daarvoor de volgende kritieke punten:
- Keerringen
- Inlaat spruitstuk + inlaat pakkingen
- Cilinder voet pakking
- Cilinder kop pakking
- Bougie
- Carter pakking

Doe dit met bijvoorbeeld remreiniger of deo, mocht die ineens anders lopen / uitvallen als je op een van deze dingen spuit, dan heb je valse lucht.
 
Je hebt papieren dat de goede sproeier er in is gemonteerd? Dat vind ik persoonlijk wel typisch namelijk, als er op een papiertje sproeier, laten we zeggen 70 staat, wil dat niet zeggen dat sproeier 70 de sproeier is die goed is voor je scooter.

Het kan zoals aangegeven door andere forum leden ook een kwestie valse lucht zijn, dit komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Controleer daarvoor de volgende kritieke punten:
- Keerringen
- Inlaat spruitstuk + inlaat pakkingen
- Cilinder voet pakking
- Cilinder kop pakking
- Bougie
- Carter pakking

Doe dit met bijvoorbeeld remreiniger of deo, mocht die ineens anders lopen / uitvallen als je op een van deze dingen spuit, dan heb je valse lucht.
Ik ga vandaag eens kijken, Carter pakking lijkt me raar voor valse lucht probleem? Want er zitten grote koelgaten in de carter dus dat lijkt me onodig die zat er ook nooit standaard op maar kan je wel kopen
Post automatically merged:

- Keerringen
Bij de vario zit hij netjes erin en achter het ontsteking. dus dat sluit ik sowieso uit, Ik haal een nieuw spruitstuk en een nieuw membraan en een nieuwe pakking en een andere sproeier zet ik erin als deze niet goed is, Als het dan nog niet wilt werken haal ik een compressie meter op ( om uittesluiten dat het echt de cilinder is wat niet wilt) en zet ik er een 70cc onder wat ik toch al van plan was....
 
Ik ga vandaag eens kijken, Carter pakking lijkt me raar voor valse lucht probleem? Want er zitten grote koelgaten in de carter dus dat lijkt me onodig die zat er ook nooit standaard op maar kan je wel kopen
Post automatically merged:


Bij de vario zit hij netjes erin en achter het ontsteking. dus dat sluit ik sowieso uit, Ik haal een nieuw spruitstuk en een nieuw membraan en een nieuwe pakking en een andere sproeier zet ik erin als deze niet goed is, Als het dan nog niet wilt werken haal ik een compressie meter op ( om uittesluiten dat het echt de cilinder is wat niet wilt) en zet ik er een 70cc onder wat ik toch al van plan was....
Je moet je even gaan verdiepen in de materie van een 2takt motor denk ik persoonlijk. (niks ergs aan we beginnen allemaal ergens)

De carterpakking is het deel waar je 2 carter helften samen komen, dit heeft niks te maken met koelkappen etc. De hele motor moet en hoort absoluut lucht dicht te zijn (op alle punten die ik heb genoemd)

Dat je keerringen er in zitten, wilt niet zeggen dat je keerringen ook nog goed zijn. Keerringen slijten net als elk slijtage onderdeel na een bepaalde tijd gewoon uit.

Compressie gaat zoiezo geen bwaap geluid veroorzaken, als de compressie te laag is start de motor gewoon niet, lagere compressie zal hooguit op je prestaties inwerken, niet op een bwoap geluid.
Wel ter info, de minimale compressie om een 2takt te starten is tussen de 8 en 10 bar ongeveer, en dat is om hem te starten. Aangezien die start is dit zoiezo geen compressie probleem.
 
- Keerringen
Bij de vario zit hij netjes erin en achter het vliegwiel. dus dat sluit ik sowieso uit, Ik haal een nieuw spruitstuk en een nieuw membraan en een nieuwe pakking en een andere sproeier zet ik erin als deze niet goed is, Als het dan nog niet wilt werken haal ik een compressie meter op ( om uittesluiten dat het echt de cilinder is wat niet wilt) en zet ik er een 70cc onder wat ik toch al van plan was....
Compressie gaat zoiezo geen bwaap geluid veroorzaken, als de compressie te laag is start de motor gewoon niet
hij start ook niet.. dat is het hele probleem, na het bwuaap geluid bij gas geven viel die weg en is die nooit meer gestart...
 
Back
Top