Beta ark start niet meer na het geluid buaawp onder het rijden

Juuulke1

Member
Ik heb een beta ark ac uit 2006 met alles standaard behalve de multivar rollen en v snaar. Ik was laatst aan het rijden en viel de scooter weg met gas geven een soort van bwuaap geluid. De scooter start sinds dat gewoon niet meer en vraag me af wat er mee is. Heb het bwuaap geluid wel een nog een keer gehoord een week terug en viel die weg maar starte die erna nog wel. ik denk dat dit komt door een te grote sproeier dat die verzuipt. wat kan ik nu het beste doen?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sinds wanneer is het welbekende ''boaap'' geluid een teken van verzuipen? Bij boaap krijg je op een of andere manier te weinig benzine en is je mengsel arm. Bij een te grote sproeier gaat het juist stotteren en heb je een te rijke mengsel.

Heb je wel de complete toevoer van je benzine gecontroleerd? Dus je kraan, filter en noem maar op? Genoeg vacuüm?
Kwam altijd benzine uit de slang vacuüm is er denk ik hoe kan je dat het beter zien?
 
Kwam altijd benzine uit de slang vacuüm is er denk ik hoe kan je dat het beter zien?
Heb je vacuüm aangesloten zitten op je carburateur? Dan zou er twee slangen vanuit je tank naar je carburateur moeten lopen. Controleer in geval dat je ook een vacuumslang aangesloten hebt of daar geen scheurtjes en dergelijke inzitten. Bij dergelijke scheurtjes kan het zo zijn dat er valse lucht getrokken wordt en benzine minder goed aangezogen wordt. Vacuumpompje kan ook niet meer goed zijn?

Ook kan er vuiligheid in je carburateur zitten die de toevoer van benzine deels blokkeert.

Heb je überhaupt wel je carburateur keer eraf gehaald en gereinigd? Meestal lost dat al vaak het probleem op.
 
Kwam altijd benzine uit de slang
Als het een vacuum gestuurde kraan is , en er stroomt altijd benzine uit de slang , dan is de kraan sowieso defect . als de motor uitstaat , hoort de kraan te sluiten , door gebrek aan vacuum . Nou wordt de toevoer ook geblokkeerd door de vlotternaald . maar gaat deze een keer lekken , loopt de carb over , naar het luchtfilter , overloop , of in je carter .
 
Als het een vacuum gestuurde kraan is , en er stroomt altijd benzine uit de slang , dan is de kraan sowieso defect . als de motor uitstaat , hoort de kraan te sluiten , door gebrek aan vacuum . Nou wordt de toevoer ook geblokkeerd door de vlotternaald . maar gaat deze een keer lekken , loopt de carb over , naar het luchtfilter , overloop , of in je carter .
Sorry, ik bedoel dat als ik alle slangen op de carb heb en dan ga kicken dat er benzine uit de slang druppelt als ik hem er dan vanaf haal. Zonder carb loopt niks door de slang
 
Dan is de kraan in orde , alleen moet het meer als druppelen , als je kickt , aan de kraan ( het gedeelte wat in de tank zit) zit meestal ook een filter , is deze schoon , en het filter indien aanwezig in de leiding ?
 
Last edited:
Dan is de kraan in orde , alleen moet het meer als druppelen , als je kick , aan de kraan ( het gedeelte wat in de tank zit) zit meestal ook een filter , is deze schoon , en het filter indien aanwezig in de leiding ?
Ik denk dat het nu weinig intreseert omdat ik nu toch een Dellorto carb haal, de kraan moet gewoon in principe werken omdat de carb altijd vol zat en ook zo uit is gegaan, het probleem waarom hij niet starte is waarschrijnlijk door de zuigerveren die helemaal naar de klote waren en het membraan wat half afgescheurd is. nu een DR70 erop en een 17,5mm Dellorto carb en dan zou in principe alles in 1x meoten lopen.
 
17,5 koppel onderin, zuipt niet al te veel
19: minder koppel onderin, breder koppel gebied, zal aanzienlijk meer zuipen
21: weinig koppel onderin, toerenbeuker en zuipt als de neten.
Wat een ontzettende onzin. Een standaard 50cc met een 21mm carb word ineens een toerenbeuker en zuipt als een gek? Ja ja.

Even uitgaande van een 50cc (standaard) cilinder...
17,5 prima. Goed af te stellen, mooi passende maat. (eigenlijk zelfs al een beetje aan de grote kant)
19, te groot, moeilijker af te stellen. (goed voor een snelle/sport 70cc)
21, helemaal te groot, nog lastiger af te stellen. (goed voor racing 70cc)

Voor je gas reactie, koppel, vermogen, wat dan ook doet de maat van de carb helemaal niets. Tenzij je afstelling natuurlijk niet klopt. Of hij echt veel te klein is. (een 12mm op een race cilinder gaat natuurlijk ook nooit echt mooi lopen)

Buiten dat verandert een carburateur helemaal niets aan je koppel, gasreactie, of zelfs verbruik. Een goed afgestelde 21 verbruikt gewoon net zo veel als een goed afgestelde 17,5. Al lijkt dat misschien anders, omdat de 21 een grotere sproeier nodig heeft... Dat wil niet zeggen dat hij daadwerkelijk meer verbruikt. Maar dan gaat het ingewikkeld worden.

Dit is echt een beetje hetzelfde als het fabeltje lichtere rollen trekt sneller op, zwaardere rollen geeft hogere top. Ook zo'n onzin.

@Juuulke1 is het echt druppelen? Als je aan de vacuum zuigt moet er wel echt wat uit stromen, als het echt alleen druppelen is, gaat daar iets mis.
 
Last edited:
@Juuulke1 is het echt druppelen? Als je aan de vacuum zuigt moet er wel echt wat uit stromen, als het echt alleen druppelen is, gaat daar iets mis.
Ik zal het vandaag eens proberen, Zal waarschijnlijk verstopt zitten omdat de scooter al inmiddels 18 jaar oud is en de vorige eigenaar er nooit op reed maar wel altijd rijklaar liet maken bij een monteur. Maar ik zal het eens proberen of hij dan meer dan druppelt.

PS: Heel erg bedankt voor het verbeteren van bassievrucht, Ben nieuw dus moet maar geloven wat andere zeggen :rolleyes:

De Dr70 is besteld + een 17,5mm del carb en een E choke.
 
Wat een ontzettende onzin. Een standaard 50cc met een 21mm carb word ineens een toerenbeuker en zuipt als een gek? Ja ja.

Even uitgaande van een 50cc (standaard) cilinder...
17,5 prima. Goed af te stellen, mooi passende maat. (eigenlijk zelfs al een beetje aan de grote kant)
19, te groot, moeilijker af te stellen. (goed voor een snelle/sport 70cc)
21, helemaal te groot, nog lastiger af te stellen. (goed voor racing 70cc)

Voor je gas reactie, koppel, vermogen, wat dan ook doet de maat van de carb helemaal niets. Tenzij je afstelling natuurlijk niet klopt. Of hij echt veel te klein is. (een 12mm op een race cilinder gaat natuurlijk ook nooit echt mooi lopen)

Buiten dat verandert een carburateur helemaal niets aan je koppel, gasreactie, of zelfs verbruik. Een goed afgestelde 21 verbruikt gewoon net zo veel als een goed afgestelde 17,5. Al lijkt dat misschien anders, omdat de 21 een grotere sproeier nodig heeft... Dat wil niet zeggen dat hij daadwerkelijk meer verbruikt. Maar dan gaat het ingewikkeld worden.

Dit is echt een beetje hetzelfde als het fabeltje lichtere rollen trekt sneller op, zwaardere rollen geeft hogere top. Ook zo'n onzin.

@Juuulke1 is het echt druppelen? Als je aan de vacuum zuigt moet er wel echt wat uit stromen, als het echt alleen druppelen is, gaat daar iets mis.
Ik denk dat jij vooral is moet gaan onderzoeken hoe een carburateur werkt en hoe deze invloed heeft op de wind snelheid etc, want zo te te zien snap je daar helemaal niks van...

Even op het stukje 50cc, waar had juulke het over een 50cc?

Daarnaast komt de fabel lichtere/zwaardere rollen van het feit dat mensen te lichte rollen erin doen die niet helemaal bovenin komen, trekt harder op, maar top is weg.

Ok maar even terugkomend op die carb, want zal t wel uitleggen voor je...

De reden dat een kleinere carb meer koppel afgeeft (en ja dit is echt zo) is omdat de wind snelheid in een kleinere carburateur zodoende hoger is dat er sneller benzine kan worden mee getrokken op lage toeren. Dat wilt niet zeggen dat je met een 12mm moet gaan rijden, het werkt tot zekere hoogtes. Maar een kleinere carb heeft ook restricties hoeveel lucht er door heen kan, wat dus betekent, ja ja, je dacht het al, minder vermogen op hoge toeren

Even 3x raden, bij een grotere is dit natuurlijk andersom.

Dus raad ook even wat voor carburateur er dan meer zuipt, maar ook hoe het vermogen en koppel per carburateur bepaald word.

Wilt niet zeggen dat je te groot of te klein moet gaan. Maar dit is gewoon basis wetenschap.
 
Last edited:
Ik denk dat jij vooral is moet gaan onderzoeken hoe een carburateur werkt en hoe deze invloed heeft op de wind snelheid etc, want zo te te zien snap je daar helemaal niks van...


Ok maar even terugkomend op die carb, want zal t wel uitleggen voor je...

De reden dat een kleinere carb meer koppel afgeeft (en ja dit is echt zo) is omdat de wind snelheid in een kleinere carburateur zodoende lager is dat er sneller benzine kan worden mee getrokken op lage toeren. Dat wilt niet zeggen dat je met een 12mm moet gaan rijden, het werkt tot zekere hoogtes. Maar een kleinere carb heeft ook restricties hoeveel lucht er door heen kan, wat dus betekent, ja ja, je dacht het al, kan minder toeren maken.

Even 3x raden, bij een grotere is dit natuurlijk andersom.

Dus raad ook even wat voor carburateur er dan meer zuipt, maar ook hoe het vermogen en koppel per carburateur bepaald word.

Wilt niet zeggen dat je te groot of te klein moet gaan. Maar dit is gewoon basis wetenschap.
Nee, jij bent degene die wat meer onderzoek moet gaan doen, en complete onzin uitkraamt.


De lucht snelheid in een kleinere carb is lager? Nope. In een kleinere carb is de luchtsnelheid hoger.
Er moet dezelfde hoeveelheid lucht door een kleinere opening. Dus moet die lucht sneller bewegen. Beetje hetzelfde idee als een tuinslang half dicht knijpen.

En omdat die lucht langzamer gaat, kan er sneller en meer benzine meegenomen worden? Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Hoe werkt die logica?

Oh nu werkt de carburateur ineens als een toerenbegrenzer? "Ja je dacht het al" Nee, dat dacht ik helemaal niet.

Bij een grote is dat precies andersom. Dat klopt helemaal. Je basis is alleen compleet verkeerd, en omgedraaid.

Bij een grotere carb word de luchtsnelheid langzamer, en de venturi werking minder, dus heb je ook een grotere sproeier nodig. Het woord venturi hoor je nu waarschijnlijk voor het eerst? Keer Googlen, dan kan je ook precies zien waar ik het over heb, en dat ik geen bullshit praat.

DIT is basis wetenschap, wat jij zegt is gewoon complete onzin.
 
Last edited:
Oeps verkeerd uitgelegd, hier heb ik het ook wel eens uitgelegd, https://bash32957.wixsite.com/bollenstreekcustoms/post/het-afstellen-van-de-carburateur
Tenminste, dit is de werking.
Ik heb in andere posts hier het ook wel is uitgelegd.
Maar inderdaad wat jij zegt, heb de post bewerkt er word inderdaad sneller lucht meegezogen in kleinere carb, domme typfout van mij.
Ik bedoel ook niet dat het werkt als een toeren begrenzer, ik bedoel dat op een gegeven moment er niet meer genoeg lucht door een kleinere carb kan omdat de carb kleiner is waardoor het vermogen op hogere toeren word begrenst.

Mijn excuus
 
Nee, je praat gewoon complete bullshit. Dit heeft niets met verkeerd uitleggen te maken.

En ik ga niet door dat hele stuk heen, maar met wat globaal lezen zie ik er al meerdere fouten in staan. Zoals het argument dat mengsmering zou uitmaken voor de afstelling van de carb.
 
Nee, je praat gewoon complete bullshit. Dit heeft niets met verkeerd uitleggen te maken.

En ik ga niet door dat hele stuk heen, maar met wat globaal lezen zie ik er al meerdere fouten in staan. Zoals het argument dat mengsmering zou uitmaken voor de afstelling van de carb.
En toch heb ik vaak genoeg brommers afgesteld en ik heb enorm veel gelezen over tuning waar dit soort dingen worden uitgelegd.
 
Ik zal het vandaag eens proberen, Zal waarschijnlijk verstopt zitten omdat de scooter al inmiddels 18 jaar oud is en de vorige eigenaar er nooit op reed maar wel altijd rijklaar liet maken bij een monteur. Maar ik zal het eens proberen of hij dan meer dan druppelt.

PS: Heel erg bedankt voor het verbeteren van bassievrucht, Ben nieuw dus moet maar geloven wat andere zeggen :rolleyes:

De Dr70 is besteld + een 17,5mm del carb en een E choke.

Werd al eerder geadviseerd om gehele benzine / vacuum toevoer te controleren. Druppelen is iets anders dan lopen. Er moet genoeg vacuum zijn om de benzine goed aangezogen te houden anders werkt het niet. Daarom, controleer alle leidingen, filter, kraan etc. want als daar ergens een lek of wat dan ook is, dan zal het met een nieuwe carburateur ook niet werken.
 
Back
Top