Wat een ontzettende onzin. Een standaard 50cc met een 21mm carb word ineens een toerenbeuker en zuipt als een gek? Ja ja.
Even uitgaande van een 50cc (standaard) cilinder...
17,5 prima. Goed af te stellen, mooi passende maat. (eigenlijk zelfs al een beetje aan de grote kant)
19, te groot, moeilijker af te stellen. (goed voor een snelle/sport 70cc)
21, helemaal te groot, nog lastiger af te stellen. (goed voor racing 70cc)
Voor je gas reactie, koppel, vermogen, wat dan ook doet de maat van de carb helemaal niets. Tenzij je afstelling natuurlijk niet klopt. Of hij echt veel te klein is. (een 12mm op een race cilinder gaat natuurlijk ook nooit echt mooi lopen)
Buiten dat verandert een carburateur helemaal niets aan je koppel, gasreactie, of zelfs verbruik. Een goed afgestelde 21 verbruikt gewoon net zo veel als een goed afgestelde 17,5. Al lijkt dat misschien anders, omdat de 21 een grotere sproeier nodig heeft... Dat wil niet zeggen dat hij daadwerkelijk meer verbruikt. Maar dan gaat het ingewikkeld worden.
Dit is echt een beetje hetzelfde als het fabeltje lichtere rollen trekt sneller op, zwaardere rollen geeft hogere top. Ook zo'n onzin.
@Juuulke1 is het echt druppelen? Als je aan de vacuum zuigt moet er wel echt wat uit stromen, als het echt alleen druppelen is, gaat daar iets mis.