Beta Ark met dip

injectx

Member
Ik kocht ongeveer een jaar geleden deze Beta ark:
1653986194688.png

Na wat werk en reparaties veel te veel werk en veel te dure reparaties, ziet ie er momenteel zo uit:
1653986287395.png 1653986812746.png
Wat is eraan gebeurd:
- Nieuwe cilinder want vastloper (250km oud)
- Nieuwe krukas
- Nieuwe Top Racing koppeling, vario en v-snaar
- Olietank erin gezet en aangesloten (was eruit gehaald)
- Optisch teveel om op te noemen
- Op gebied van opvoeren is verder nog de varioring eruit. Op scooterteller loopt ie rond de 80.

Door een scooterwinkel heb ik er een nieuwe cilinder, krukas etc. laten inzetten wegens een vastloper (en mijn kennis van scooters is beperkt). Ik weet niet welke 50cc cilinder erin zit maar hij trekt echt enorm goed op (kan ook aan andere dingen liggen).

Het probleem:
Heb er nu zo'n 250km me gereden en ik heb nu last van wat dipjes. Als ik optrek vanuit stilstand bij een stoplicht bijvoorbeeld dan is de kans 50-50 dat ik zo'n 2 seconden met lage toeren optrek en daarna ineens keihard met hoge toeren weg-schiet. Ook als ik bijvoorbeeld 50 rij en doortrek naar 70 duurt het soms even voordat ie met hoge toeren doortrekt.

Ik heb niet heel veel kennis van scooters, ondanks dat ik het meeste zelf heb gedaan maar volgens mij moet ik eens andere trekveertjes erin zetten. Ik gebruik nu de standaard trekveertjes die bij de Top Racing koppeling erin zaten.

Wat ik wel niet begrijp is hoe het kan dat het de eerste kilometers op de nieuwe cilinder allemaal perfect reed en later minder is geworden. Of moet ik nog wat kilometers langzamer inrijden?
 
Advertisement - register to remove this

Kijk eens naar de bougiekleur want ik krijg de indruk dat je hoofdsproeier iets te groot is.
Om in te rijden is dit natuurlijk prima door de extra koelende werking.
Nu de cilinder wat ingelopen is, sluiten de zuigerveren wat nauwer aan op de cilinderwand.
Hierdoor wordt het brandstofmengsel beter gecomprimeerd en gaat er minder mengsel verloren.
 
Kijk eens naar de bougiekleur want ik krijg de indruk dat je hoofdsproeier iets te groot is.
Om in te rijden is dit natuurlijk prima door de extra koelende werking.
Nu de cilinder wat ingelopen is, sluiten de zuigerveren wat nauwer aan op de cilinderwand.
Hierdoor wordt het brandstofmengsel beter gecomprimeerd en gaat er minder mengsel verloren.
Goeie tip, ga ik checken.
 
Mooie kleurencombi :) Ik zit eraan te denken mijn skipper in iets soortgelijks te maken. :cool:

on topic : Als je bougiekleur mooi bruin is dan kun je proberen de gasnaald eens te verzetten.
 
Mooie kleurencombi :) Ik zit eraan te denken mijn skipper in iets soortgelijks te maken. :cool:

on topic : Als je bougiekleur mooi bruin is dan kun je proberen de gasnaald eens te verzetten.
Thanks, het is deze kleur. Gasnaald check ik als de bougie bruin is. Bougie checken na minuutje rijden? Of pas nadat ie echt warm is?
 
Vertel is wat meer...

Is de motor (en carburateur setting) ook opnieuw afgesteld door de scooterwinkel i.c.m. ook de nieuwe vario en koppeling?
Of heb je dit zelf gemonteerd? Zo ja, wat is het huidige gewicht van de rollen?
Welk type uitlaat, sterkte van de drukveer en trekveren?

Welke carburateur en (hoofd)maat sproeier?

Qua het stellen van de gasnaald zou ik nog heel even wachten.
Het is namelijk niet nodig om de stand te veranderen als de standaard gasnaald nog aanwezig is!
De naald heeft 5 inkepingen, en de middelste is de juiste.
Nieuwe cilinder wel goed ingereden?
Met 250 km zit je eigenlijk pas op de helft met een gietijzeren cilinder qua km's.
Betreft het een alu cilinder is dit niet van toepassing!

En als de bougie er al vanaf het begin inzit (dus 250km), kun je al heel goed zien of dat het mengsel correct wordt verbrand.

Wel mooie scootie hoor! Van een lelijk eendje naar een prachtige zwaan getransformeerd :cool: !
Good job!!
 
Vertel is wat meer...

Is de motor (en carburateur setting) ook opnieuw afgesteld door de scooterwinkel i.c.m. ook de nieuwe vario en koppeling?
Of heb je dit zelf gemonteerd? Zo ja, wat is het huidige gewicht van de rollen?
Welk type uitlaat, sterkte van de drukveer en trekveren?

Welke carburateur en (hoofd)maat sproeier?

Qua het stellen van de gasnaald zou ik nog heel even wachten.
Het is namelijk niet nodig om de stand te veranderen als de standaard gasnaald nog aanwezig is!
De naald heeft 5 inkepingen, en de middelste is de juiste.
Nieuwe cilinder wel goed ingereden?
Met 250 km zit je eigenlijk pas op de helft met een gietijzeren cilinder qua km's.
Betreft het een alu cilinder is dit niet van toepassing!

En als de bougie er al vanaf het begin inzit (dus 250km), kun je al heel goed zien of dat het mengsel correct wordt verbrand.

Wel mooie scootie hoor! Van een lelijk eendje naar een prachtige zwaan getransformeerd :cool: !
Good job!!
Thanks voor het compliment! Ik ga vanavond een en ander uit elkaar halen om te checken drukveren, trekveertjes en rollen.
Er zit momenteel een Gianelli Extra onder omdat ik de Sito Plus nog moet schoonbranden. Daarna gaat de Sito Plus er weer onder. De Gianelli doet niks qua snelheid en trekkracht maar zorgt ervoor dat mijn scooter nog meer opvalt door het geluid, wat ik niet bepaald wenselijk vind.
 
Als zo'n type uitlaat als de Gia extra ontdaan is van de begrenzer/vernauwing gaat deze al gauw meer db's voortbrengen.
Het vervelende is dat deze uitlaat een andere powerband heeft als de Sito plus.
De trekveren en het gewicht van de rollen veranderen/aanpassen is dus noodzakelijk om het geheel weer tot een goed toerenverloop te brengen zonder dipjes of het ineenzakken van de toeren/RPM.

M.a.w. elke uitlaat heeft een bepaalde powerband die je dus zo dicht moet benaderen met het rollengewicht en de drukveer.
In dit geval kan de drukveer standaard blijven maar de trekveren moeten iets stugger en het rollengewicht naar (ongeveer) 4,7 gram per rol.
Let wel! Dit is een indicatie, het kan bij jouw namelijk met een iets ander gewicht ook prima reageren en rijden!

Dit moet je testen helaas....
Een beter antwoord heb ik niet voor je!

Nog even dit:

Als je weer teruggaat naar de Sito is hetzelfde van toepassing, maar dan weer naar lichtere trekveren en iets zwaardere rollen.
 
Er zat sproeier 78 in, heb er sproeier 82 ingezet, de Sito Plus er weer onder, gestart en loopt perfect, top gasreactie. Het is wel echt een enorm geklooi bij mijn scooter om ergens aan te kunnen komen. Als ik de luchtfilter eraf wil halen of erop wil zetten moet ik bijna het complete kappenset eraf halen.
 
Er zat sproeier 78 in, heb er sproeier 82 ingezet, de Sito Plus er weer onder, gestart en loopt perfect, top gasreactie. Het is wel echt een enorm geklooi bij mijn scooter om ergens aan te kunnen komen. Als ik de luchtfilter eraf wil halen of erop wil zetten moet ik bijna het complete kappenset eraf halen.
Welkom bij beta ark
 
Back
Top