Problemen met v-snaar/ halfpoelie, kickstartrondsel Beta Ark

CheesyMoto

New Member
Hoi allemaal,

ik heb een probleem met de overbrenging van m’n beta ark ac ( minarelli horizontaal )
excuseer mij als ik dingen verkeerd zeg of doe ofzo, ik heb weinig verstand van scooters...

dit is een ingewikkeld verhaal om zo uit te leggen maar ik ga m’n best doen. Ik zal er ook wat foto’s bij plaatsen voor wat duidelijkheid.

Okay dus om te beginnen had ik weekje geleden het blok onder de ark vandaan gehaald om er een dr70 onder te zetten. Dat is inmiddels gelukt en nu hoef ik alleen nog de overbrenging weer inelkaar te donderen. Alleen heb ik dus een probleem hiermee. Want de krukas waar de vario/ halfpoulie en kickstart rondsel overheen gaat heeft een soort tandjes die passen in bijv de uitkepingen van het kickstart rondsel. ( zie 1ste foto )

008018A8-4B95-4308-9DAC-63E5EC794537.jpeg



Okay dan zet ik de vario erin met glijbus en alles.
daarna zet ik de V-snaar over de poelie en zet ik die ook bij m’n overbrenging, dan ziet het er zo uit ( zie foto 2)
image.jpg

zoals je op de foto kan zien staat mn v-snaar al vrij strak. maar nu komt het probleem. als ik nu mijn halfpoelie op de krukas wil zetten pakt die halfpoulie amper de overgebleven tandjes die je op de krukas ziet. ( kijk foto 3 )

image0.jpeg

En nu moet nog mijn kickstart rondsel erop maar die moet ook over de tandjes van de krukas om goed te werken. Maar daar is zoals je op ( foto 4) kan zien geen ruimte meer voor.
image2.jpeg

dus elke keer als ik de krukas moer aandraai zit het kickstart rondsel wel vast maar na een paar keer kicken zit het kickstart rondsel alweer wat los en kan je het heen en weer bewegen. Maar nu komt het, als de v-snaar minder strak staat is er geen enkel probleem, als ik bijv de v-snaar niet om de poelie heb gespannen dan past het wel naar voren. Zie foto 5.
image3.jpeg

zoals je kan zien op de bovenstaande foto steken de tandjes van de krukas nu wel nog iets uit en daar past het kickstart rondsel dus wel overheen. Als ik de v-snaar dan met mijn hand strakker strek dan wordt de halfpoelie naar voren geduwd en heb ik niet meer genoeg ruimte voor t kickstartrondsel. Conclusie is dus doordat de v-snaar zo strak staat wordt de halfpoelie naar voren geduwd en is er geen ruimte meer over om t kickstartrondsel/ halfpoulie goed over de tandjes van de krukas te laten vallen. Je zou dan denken van koop gwn een langere v-snaar, en dat doe ik met alle plezier alleen snap ik dan niet waarom ik dat zou doen. Want voordat ik het blok en de overbrenging los had gehaald deed ie t prima. Voordat ik de overbrenging had losgehaald waren er geen problemen met de kickstart of een kickstart rondsel die steeds loskomt. En dat precies met dezelfde onderdelen. Het enigste wat ik heb vervangen aan de overbrenging zijn de rolletjes. Voorderest alles hetzelfde. Dussss kan iemand mij helpen te begrijpen waarom het nu niet lukt en wat ik fout doe? want snap er zelf geen bal meer van maar ik wil ook niet naar een garage toe om het te laten oplossen. wil het t liefst gwn zelf doen. Hoop dat iemand mij kan helpen. Als ik ergens onduidelijk ben geweest of als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Is het een nieuwe vsnaar, want hij lijkt mij wel een beetje te breed, anders kan je ook proberen dat ringetje voor je startkoppeling weg te halen. Wel goed kijken of je vario dan niet aanloopt
 
Is het een nieuwe vsnaar, want hij lijkt mij wel een beetje te breed, anders kan je ook proberen dat ringetje voor je startkoppeling weg te halen. Wel goed kijken of je vario dan niet aanloopt
Het is geen nieuwe V-snaar. Deze zat er al op toen ie nog geen problemen had. Deze V-snaar is maat 16.5-747 zeg ik uit mijn hoofd. Hoe weet ik welke V-snaar wat minder breed is?
 
Als ie erop zat voor je problemen had is een smallere vsnaar natuurlijk niet nodig.

Je oplossing is gelukkig een simpele, je pakt je poulie vast en je trekt de ene helft van de poulie met een beetje draaiende beweging open. Nu kan je vsnaar aan de poulie kant erin zakken zodat jij aan de voorkant bij de vario je snaar wat omhoog kan bewegen. Nu heb je ff wat extra ruimte om je kickstart rondsel over je krukas te schuiven. Vervolgens met de luchttol vastdraaien of met zo'n vario blokkeer ding. Dan zou het goed moeten zijn
 
Als ie erop zat voor je problemen had is een smallere vsnaar natuurlijk niet nodig.

Je oplossing is gelukkig een simpele, je pakt je poulie vast en je trekt de ene helft van de poulie met een beetje draaiende beweging open. Nu kan je vsnaar aan de poulie kant erin zakken zodat jij aan de voorkant bij de vario je snaar wat omhoog kan bewegen. Nu heb je ff wat extra ruimte om je kickstart rondsel over je krukas te schuiven. Vervolgens met de luchttol vastdraaien of met zo'n vario blokkeer ding. Dan zou het goed moeten zijn
Juist, dat hebben wij ook gehad, vario gemonteerd en die liep los.
Nu doen we altijd even de achterste poulie naar je toe trekken zodat de snaar naar de as kan en daardoor heb je voor meer ruimte en kan de snaar bovenin blijven en sluit alles mooi aan om vast te kunnen zetten.
 
Thanks, die draaiende beweging doet het hem dus?
Ik maar rukken aan dat ding (op YT leek het zo simpel) bijna geen beweging in te krijgen.
Weer wat geleerd. Ga het vanavond of morgen gelijk toepassen.
Ja dat is de magic trick, je spiebanen lopen ook gedraaid namelijk. Als je het probeert door ze recht in open te trekken zul je ook voelen dat ze een stukje draaien als het ware. Dus trek en draai tegelijk een beetje richting je voorwiel en dan moet het goedkomen. Als dat niet lukt meer boterhammen met pindakaas eten
 
Back
Top