Bestaat er vertandings-begrenzing?

bbouws

Well-Known Member
Hey, ik heb een Derbi Atlantis snorscooter sinds een tijdje..

Hij reed 30, toen heb ik spruitstuk groter gemaakt, 17,5mm dell'ortho carb opgezet en 70cc malossi sport opgezet..

Nu rijd hij 60, maar vanaf ongeveer 55 km/u begint er geen geluid te komen wat lijkt op een opstijgend vliegtuig :p (de scooter begint dan ook een beetje te trillen)

En dat lijkt me niet goed.. ik weet niet of dit nu in mijn vertanding zit (is dat misschien een snor-begrenzing?) of dat dit misschien door mijn uitlaat komt (stnd. katalysator uitlaat met een extreem slome bocht..)

Dus is het verholpen als ik nieuwe uitlaat koop, of moet ik met vertanding gaan klooien?

alvast bedankt!

Groeten, Benny.
 
Advertisement - register to remove this

Morini blokjes hebben sowieso al een kortere vertanding als normaal.. de snorblokjes dus helemaal.
Jouw achterpoulie moet echt overtoeren draaien zodat je achterwiel de 80km/u wilt halen. Dit is niet bevordelijk voor je lagers, noch je snaar.

Je kunt het best opzoek gaan naar een complete 2de hands Morini vertanding. Dit kan komen uit een Italjet Formula, Suzuki Katana of Streetmagic, Apprilia SR2000.. en nog een aantal anderen
Dit moet te vinden zijn voor een prijs onder de nieuwprijs van alleen een nieuwe primaire of secundaire vertanding, welke een kut werk zijn om te monteren.

Ik weet misschien nog wel iemand die een complete Morini vertanding voor je heeft liggen.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je met een langere vertanding snelheid wint.. maar trekkracht verliest.
 
Oke, ik heb dus even uitgezocht wat de mogelijkheden voor me zijn..
En ik ben hierop gekomen;

1) Ik haal andere Primaire vertanding (Of moet er per se secundaire bij?)
Dan een snel bochtje voor deze uitlaat.
2) Ik haal andere vertanding, en een Ixil sport (die het redelijk schijnt te doen op 70cc giet).
3) Ik haal een Yasuni, en denk; PeppPuuHhhh!!!1!!!1

Het laatste trekt niet mijn persoonlijke voorkeur, omdat dan de vertanding snel slijt,
En ik uiteindelijk toch een andere vertanding moet halen..

Dus waar zouden jullie voor kiezen, nogmaals: ik wil 80/90 km/u halen zonder dat het gevaarlijk is voor blok..

P.S: ik ga niets 2ehands kopen, dan koop ik het wel nieuw, als jullie mij kunnen vertellen welke verhoudingen ik dan moet hebben en of ik primair en secundair nodig heb..
 
Waarom niet 2de hands?
Vertanding is onder normale omstandingheden behoorlijk slijtvast, en dus niets mis mee.

als je aparte setjes met een primaire en secundaire vertanding gaat kopen, moet je deze zelf op de as persen. Hiervoor heb je weer speciaal gereedschap (drukpers) nodig. Gezien je dat niet hebt moet de dealer dit voor je doen, wat nog meer geld kost.

Een complete overbrenging is dus het makkelijkst, en alleen 2de hands te verkrijgen.
 
", moet je deze zelf op de as persen." ? je bedoeld in carter persen?

En ik ken iemand met een scooterzaak die dat gereedschap wel heeft, dus dat zal het probleem ook niet..

En ik heb op internet het volgende gevonden: "http://www.easyparts.nl/showarticles.php3?grouppath=429-95"

Is dat een heel setje met primaire en secundaire as? Die is maar 83 euro voor een Atlantis.. en is dat een goede verhouding?

En mag ik je MSN, want misschien heb ik wel interesse in die 2ehands vertanding..
 
eej benny ik heb nog de ori assen liggen van mijn derbi als je interesse hebt email me maar want me msn is eraf :(
maarre ik op n site stond dat alle assen van derbi morini hetzelfde zijn .
haal hem ff dr uit en tel ff de tanden(wel oppassen met je olie en pakking ) en laat het ff weten
gr dennis
 
vertanding.gif

De as waar het grote tandwiel van je primaire vertanding, en de kleine van je secundaire vertanding opzitten... De tandwiel van je secundaire moet hier op worden geperst.

Ikzelf heb niets voor je, maar heb veel spulletjes voor mijn Morini blok bij deze jongeman vandaan; robracer538@hotmail.com
Je kunt hem dus even mailen om te vragen of ie n complete set voor je morini heeft.
 
Stennis: Hoe hard reed je met die originele assen van jou?

en die link die ik jullie gaf: is dat de gehele vertanding? het lijkt er wel op he? Dan kan ik die wel kopen als de verhoudingen goed zijn.. kunnen jullie even voor me kijken?

En anders heb ik wel interesse in jouw ori vertanding Stennis (mocht je daar een fatsoenlijke snelheid mee kan behalen)..

P.S: Cipher: is dat het enige wat geperst moet worden? Die andere assen niet? Bedankt voor het plaatje ! :)
 
Hmm daar zeg je wat slims :) Die andere tandwielen moeten natuurlijk ook op poulie en achteras worden gezet :) Ik neem aan dat deze ook geperst moeten worden ja.

De link die je geeft naar "Polini Gear Kit Derbi Hunter Z=15-48" lijkt mij, gezien de prijs, niet compleet. Maar de naam doet dit wel vermoeden. Beter kun je even mailen met easyparts (antwoord kan wel lang op zich laten wachten)
 
Dat persen komt wel goed, ik heb al wat geregeld met een vriend die een scooterzaak heeft.. :p

Wie weet wel of dat setje van easyparts iets is? Ik vind het ook erg goedkoop, maar het plaatje ziet er veel belovend uit :p En ze zijn pas volgende week weer open ofzo dus mailen kan voorlopig niet..

Ik heb wel interesse in dat 2ehands vertandings setje van Stennis, maar hij moet ff reageren :p

Mijn plan is nog steeds compleet andere vertanding en Ixil sport uitlaat..
 
En is het zeker dat ik primair EN secundair moet vervangen, straks is alleen primair te kort ofzo en de andere gewoon goed? of zit het probleem in primair en secundair?

En ik moet nu echt eens weten welke vertanding ik moet kopen.. ik wil dus nog redelijk optrekken en een hoge topsnelheid.. Welke kan ik kopen? polini, malossi, 2ehands enz. ?

En zal die Ixil de snelheid niet te veel inhouden? niet dat ik straks nog maar 80 rij door die ixil ofzo?
 
eej benny ik heb die verhoudingen voor je;

ori=12,28 rf
mal prim. +ori sec = 9,82
ori prim +polini sec= 11,14
polini sec+ malossi= 9,17
ik zou dus voor een polini sec gaan in jouw geval
maar tel eerst eens de tanden van jou scoot even weet je zeker hoe en wat.

gr dennis
 
Dat scheelt aardig wat in topsnelheid.
RF staat voor Reductiefactor, en geeft aan hoeveel je achterwiel wordt vertraagd ten opzichte van je achterpoulie.
Met een RF van 11,14 moet je achterpoulie 11,14 rondjes draaien zodat je achterwiel er 1 draait.

Stel je achterwiel heeft een omtrek van 80 centimeter. Dan leg je per draai 80 centimeter af.
Je top is 60km/u -> 60.000m/u -> 1066cm/sec -> 20.8 omwentelingen van je achterwiel per seconde. Stel dat je nu een RF van 13 hebt, dan draait je achterpoulie 270rondjes per seconde -> 16250rpm (en je krukas dus ongeveer 8k.. best aannemelijk).
Als je dan naar een RF van 11,14 gaat met hetzelfde toerental rijdt je ongeveer 69.8km/u.
Let op.. dit is puur theoretisch. het kan hoger en lager zijn, en het kan totaal iets anders zijn. Ik weet niet wat voor RF je nu hebt.

Maar je moet inderdaad je vertanding er gewoon uithalen, en van elk tandwiel tellen hoeveel tandjes erop zitten. Pas dan weet je welke tandwielen te kort zijn, wat je huidige RF is, en welke je het beste kunt vervangen.
 
ik heb een gelijkaardig effect. Alsk optrek krijg ik ook dat geluid en op een bep toerental (weet niet welk want heb geen toerenteller) lijkt het alsof mijn hele scoot uit elkaar gaat bibberen. Zowel bij het optrekken als bij het afremmen trilt hij dan heel hard. Ligt dat dus aan de vertanding?
 
Denk het wel vriend :p

Is vertandig eruit halen moeilijk ?

En als ik nou malossi primair en ori secundair neem, dan is mijn top helemaal stuk hoger, dus waarom dat niet ? Koop ik er ook nog een Yasuni R bij, zodat optrekken niet gelijk bagger is, en dan word mijn top goed benut neem ik aan..
 
ik denk als je ze allebei zal kopen dat het naar de top rijden langzaam zal zijn
kzou alleen een prim of sec pakken dan.
tis er best makkelijk druit te halen.
haal je achterkoppeling druit(compleet met poulie :))dvm luchttol, tap de olie af en draai de boutjes eruit.
voorzichtig de deksel eraf zodat je pakking er niet scheurt en je hebt je assen druit.
pas wel ff op dat je die platte ringetjes niet verliest.
post ff welke vertanding het is ,ben best benieuwd
 
Je setup is lang niet sterk genoeg om je nog naar je top te krijgen als je een RF onder de 9 hebt.. Dat zou ik dus zeker niet doen. Theoretisch gezien heb je dan idd een hogere top, maar in de praktijk zul je dit nooit halen omdat je blokkie niet genoeg power heeft.

Welke berekening bedoel je? Ik doe niets raars hor.
Je rekent km/u naar cm/sec, en deelt dat door de omtrek van je band voor omwentelingen per seconden. Dat vermenigvuldig je met je RF, en je hebt het toerental van je achterpoulies.
 
Oke, oke, ik ga vanavond ff kijken wat voor vertanding ik heb, moet ik dan van elk tandwiel ff de tandjes tellen en opschijven?

En mijn setup word dan als volgt:

-70cc Malossi Sport (giet)
-Yasuni R
-17,5mm d'o carb (+groot spruitstuk)
-goede afstelling natuurlijk.. (rollen, drukveer, enz.)

Wat is een goede RF voor dat setupje, om de top zo hoog mogelijk te krijgen?

En hoe hoog zal mijn top ongeveer worden met de juiste vertanding?

En als ik het zo lees hoef ik mijn blok er helemaal niet onder uit te halen, want ik haal toch alle tandwielen in 1x eruit? of moet het wel en heb ik het fout?
 
Back
Top