This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

aquariumliefhebbers hier???

cichlides stom met zout water:X, ik bedoel dat je het niet veel hoort hier, terwijl ik juist veel mensen ken met cichlides, is dat tegenwoordig niet hip meer ofzo?

jawel, ook mooi... maar dat zijn meer speciaal aqua's.. veel nemen een gezelschapsaqua omdat ze beetje van alles er bij willen gooien.. een malawi/tany bak vereist toch net ff meer kennis van de houder.. 't water is vaak harder/zuurder en dat verricht toch net ff wat meer kennis..
ook kan je niet alles bijmekaar houden, aangezien ze elkaar dan slopen..

cichlides stom met zout water:X, ik bedoel dat je het niet veel hoort hier, terwijl ik juist veel mensen ken met cichlides, is dat tegenwoordig niet hip meer ofzo?

De familie van de Cichlide's is echt inmens groot. De laatste tijd is het idd zo dat de 'grotere' cichlide's in mindere mate worden gehouden. Ikzelf heb nou nog wel zebracichlide's & regenboogcichlide's. Maar de dwergcichlide's zijn daarintegen wel degelijk erg populair. Je ziet ze echt overal, is ook te begrijpen want het zijn prachtige dieren met een zeeer interessant gedrag. Ik heb zelf ook heel lang een aantal koppels gehad. Oa de cacatouides, agassizi, viejita en panduro. Stuk voor stuk super leuke diertjes.

Dan heb je idd ook nog de malawi en tangayika bakken. Deze worden idd minder populair volgens mij. Dit komt denk ik omdat de zuid-amerika bakken heeel erg in populariteit steigen. Nu de discusvis niet langer heel erg moeilijk houdbaar/kweekbaar is schakelen best veel tangayika en malawi houders over op Zuid amerika biotoop bakken. Persoonlijk vind ik Zuid-amerika ook vetter dan tangayika. Vind die stenen na een tijdje toch wel een beetje saai worden, oa ook omdat je er weinig aan kan veranderen/modificeren als er al vissen in zitten.

Zat zo is een beetje te kijken op internet naar verschillende aquariums en toen kwam ik de Malawi aquarium tegen.

Erg mooie vissen. Ze schijnen wel een andere zorg te hebben dan 'normale' vissen.

Idd, elke soort vis is anders en heeft zijn eigen voorkeur voor de waterwaarde's. Neem aan dat jullie dit allemaal bij scheikunde hebben gehad. Zuurgraad, hardheid, etc.

Malawi cichlide's, de naam zegt het al, komen uit het malawi meer in zuid-afrika. In dit meer is het water echt heel erg hard. (hoge hardheidsgraad (GH)) Dit houd dus in dat je in je aquarium je dit ook moet nabootsen. Malawi cichlides in een bak zetten met een hele lage GH waarden gaat echt niet goed. De vissen zullen uiteindelijk sterven. Ook zijn deze vissen niet echt goed in omgang met planten. In het malawi meer zijn maar een paar soorten waterplanten die het daar goed doen. Als je dit meer dus wil nabootsen moet je heel erg veel stenen in je bak leggen en een paar plantjes. Je kan geen malawi cichlide's in een gewoon aquarium zetten omdat als je je vissen verantwoord wilt houden je je water op de malawi's moet aanpassen. Als je dit goed doet dan gedijen niet veel planten meer goed. Enkel een aantal soorten Valliniseria's & Hoornblad.

Last edited by a moderator:
wij hebben hier thuis een aantal bakken staan (handeltje van me zus en ma)

1 bak 200 x 50 x 60 met een school neontetra's, roodkopzalmpjes ofzoiets, 10 discusvissen naam van de kleuren weet ik niet, 1 helder blauwe, 2 blauwe met zwarte strepen, 3 grote oranje, 2 wildkleur, 2 oranje met wit, echt schitterende beesten, ancistrus algeneters (zwart en Albino) en enkele L-nummers. Verder nog wat bodemvisjes en heel veel planten.
Verder een 130X40X60, met een bolle voorkant waar cichiliden in zitten en een blauwe procambarus alennii kreeft.
Een bak 150 X 40 x 50 met guppies, molly's kleine ancistrus, vuurgarnalen etcetera voor de verkoop, een bak van 160 X50X60 met ruim 300 kleine visjes, allemaal verschillende soorten, ook voor de verkoop. Verder hebben mijn moeder en zus een handeltje in vissenvoer lopen, en sommige bakken zijn te koop, met uitzondering van de 2 meter en de 130 met bolle voorkant, want dat zijn echt de mooiste hier in huis.

vroeger piranha's gehad, maar daar maar mee gestopt, omdat ze elkaar steeds gingen opvreten, en er uiteindelijk nog maar 1 exemplaar overbleef, die dan naar de visboer ging waarna ik nieuwe kocht, waar hetzelfde euvel ook weer mee gebeurt...

fotos heb ik niet maar zal eens kijken of ik foto's kan maken.....

Ahh okee, bedankt voor de info. Nou ik hou het voorlopig wel bij me goudvis, en zie wel wat ik daarna doe.

Wil later als ik groot ben sowieso wel een mooi aquarium, heb ik altijd wel tof gevonden.

grote bak in de schuur (leeg) en strx 3 bakjes met garnalen/kreeftjes.. waarvan 1 naar een vriendin van me gaat

ook mooi bak dit...

:winner: vet, welk bak gaat 't worden??

ja, dat ben ik ook echt
Maar eerst alles bij elkaar dromen en dan thuia de confrontatie aan....

Dat soort beugels laten maken, en onder een driehoekje voor extra 'stiffness'. Met een 120x20x20 bak oid. en dan om de 20cm zo`n beugel. Dan kan het niet fout gaan. Mooi 2 design lampen erboven hangen....:W

En duuuuuuuhuuuuuuuur gek. Pfieuw, als ik daar een paar van wil hebben moet ik heel wat uren draaien

:winner: vet, welk bak gaat 't worden??

Ze is er niet, dus ik ff die muur opmeten

die muur is 5 meter lang. maar er zit wel een deur in.
deze muur dus (voorbij de open kast):

Huis is inmiddels al lang af, maar dat zijn wel al de kleuren.
Je ziet dat een 1 meter lange bak erg schraal zou zijn, op de 3 meter beschikbaar. Ik heb 2 meter als mooie maat gemeten, maar dat zal zijn ongetwijfeld te lang vinden, het klinkt ook erg massaal. Maar als je weet dat ik hem maar 20 diep en hoog zou willen, gaat het natuurlijk reuze meevallen. Is het eerder een forse boekenplank dan een aquarium. maar 150 zou ook wel netjes zijn. Ws dan iets lager dan ooghoogte. Ook tov de muur linkslijnend

En dan gewoon middels een plank op die beugels denks.
Geen ombouw, geen lichtbak. enkel smalle afdek(glas)plaatjes.

Jaa! ik zie het al helemaal voor me. Woonde ik nog maar thuis