aquariumliefhebbers hier???

jou aquarium is veels te klein voor maanvissen... niet doen dus.. zijn vissen die je in minimaal een harem moet houden... net zo met de cory's, weet niet welke soort je hebt.. maar de anneus/sterbai's (prachtig) worden toch behoorlijk groot... moeten gehouden worden per 5, en hebben zand nodig.. hier filteren ze hun voedsel uit..

kersenbuikjes vind ik over het algemeen te druk, aanwezig in een aqua van die formaat..

ik zou jou aanraden...

zalmbijltjes (5 stuk) halfsnavelbek voor bovenste laag...
kardinaal tetra's groep van 20+ erg mooi om te zien (vriend heeft een groep van 400+ zwemmen) zijn zwakke visjes in het begin... bij winkel de wat grotere sterke kiesen.. gaan ze dood blijven aanvullen, uiteindelijk hou je een mooi groepje over..

ik zelf ben helemaal verliefd op meervallen, cory's zijn prachtig om te zien (paar/eetgedrag)
neem een kleine soort en dan groepje van minimaal 5 (zorg aub wel voor zand)

1 of 2 harnasmeervallen (kijk uit worden meestal erg groot).

en dan paartje apistogramma's dit zijn visjes voor gevorderde aquariaan :P maar zo mooi he... beetje kleur in je aqua... dan heb je een mooi bezetting, en rustig geheel..

Antennebaarsje (apistogramma) was ook idd iets waar ik al mn oog op had laten vallen. Stuk vreedzamer dan mn Kersenbuikjes denk je? Want ik irriteer me een beetje aan hun gedrag, ze jagen de hele bak op. Het is een beetje te gestressed nu.

Zalmbijltjes is idd wel een leuke toevoeging! Die kardinaaltetras zijn wel cool, maar ook erg standaard. Zat te denken aan iets specialers als standaard vis... Suggesties? Die meervallen hou ik persoonlijk helemaal niet van, is mn water ook iets te warm voor eigenlijk. Heb ook een Algeneter, ook een meervalletje. Die Corydorassen vind ik prima visjes, als ik nieuwe vissen haal, vul ik die ook weer aan tot 5.

Die maanvis was idd niet cht een succes. Zaten er 2 in, waarvan er 1 volgens mij overleden was, die ander heb ik toen maar weggebracht naar de zaak waar ik hem gekocht had. Had idd een schol moeten houden en een grotere/hogere bak moeten hebben.

Dan zoek ik eigenlijk nog iets speciaals erbij....?

zoutwater = duuuuuuuuuur.. in een nano (60liter bak) gaat al minimaal 500/600 euri aan levenddieren (koralen/steen/zand/water) en techniek zitten ook is het iets waar je wel paar uurtjes mee zoet bent... helemaal in het begin.

ik zie het al, blaaaaaat veels te veel:X :+

Wij zijn hier bezig met expirimenteren met een (beginners) zoutwater bak zonder eiwitafschuimer. Gaat tot nu toe (week 5) erg goed! Wel veel aanslag op de ruiten.
Je kan dan in princiepe al met 400 euro klaar zijn (beginnersbak/koraal/vis/bodem)

Wij zijn hier bezig met expirimenteren met een (beginners) zoutwater bak zonder eiwitafschuimer. Gaat tot nu toe (week 5) erg goed! Wel veel aanslag op de ruiten.
Je kan dan in princiepe al met 400 euro klaar zijn (beginnersbak/koraal/vis/bodem)

als je toegang hebt tot een draaiend bak, kan het veel goedkoper... maar een starter die het goed wilt doen, is toch al snel heel wat centjes kwijt..

vertel meer over je bak, 5 weken heb je alg fase nog niet gehad?? hoeveel liters? en hoeveel steen (levend??) heb je erin zitten...

ik ben ook nog steeds aan het ''leren'' voor zout, dus hoor het graag van je..

Antennebaarsje (apistogramma) was ook idd iets waar ik al mn oog op had laten vallen. Stuk vreedzamer dan mn Kersenbuikjes denk je? Want ik irriteer me een beetje aan hun gedrag, ze jagen de hele bak op. Het is een beetje te gestressed nu.

Zalmbijltjes is idd wel een leuke toevoeging! Die kardinaaltetras zijn wel cool, maar ook erg standaard. Zat te denken aan iets specialers als standaard vis... Suggesties? Die meervallen hou ik persoonlijk helemaal niet van, is mn water ook iets te warm voor eigenlijk. Heb ook een Algeneter, ook een meervalletje. Die Corydorassen vind ik prima visjes, als ik nieuwe vissen haal, vul ik die ook weer aan tot 5.

Die maanvis was idd niet cht een succes. Zaten er 2 in, waarvan er 1 volgens mij overleden was, die ander heb ik toen maar weggebracht naar de zaak waar ik hem gekocht had. Had idd een schol moeten houden en een grotere/hogere bak moeten hebben.

Dan zoek ik eigenlijk nog iets speciaals erbij....?

antenne baarsjes (ramarezi's??) zijn zkr veel rustiger (mits veel verstop plekken, en nie al te drukke vissen) als kersenbuikjes, zijn ook veel kleiner..
neem als je ze gaat kopen, de wat grotere exemplaren... kijk ook of je kan zien of er een koppeltje is gevormd.. en let op de rode buikjes (vrouw).. der zijn trouwens wel meer apisto's met mooie kleuren, alleen zijn dit de meest verkochte/voorkomende..

welke soort corry heb je??, let op je algeneter groot kans dat deze geeneens algen eet (ik weet ongeveer wat er verkocht word als algeneter, klopt meestal niet)

ik zal morgen (als ik wakker ben :P) ff een wat leukere/specialere bezetting voor je bij mekaar zoeken...

dit hierboven is idd de ''standaard'' bezetting...

Thanks, zat zelf ook te denken om alles een beetje uit dezelfde hoek te laten komen, dus wat meer het biotoop idee. Heb nu het volgende erin:

Vallisneria
Java varen
En die plant links waarvan ik de naam kwijt ben, kan veervangen worden natuurlijk als hij er niet bij past.
Plus veel kienhout

Wat zouden dan vissen zijn die zich daar lekker bij thuis voelen, apart zijn, lekker zwemmen en zoeken, niet elkaar opjagen en er mooi uitzien? :p

Dit is trouwens iets moois voor diegene die meer fotos wilde, zoetwater dus en Malawi bak:

[ir]http://static.flickr.com/30/47205673_949c219e9e_b.jpg[/ir]

[ir]http://static.flickr.com/32/47205675_ff8a3e3a6b_b.jpg[/ir]

[ir]http://static.flickr.com/27/47505387_8854d73d17_b.jpg[/ir]

[ir]http://static.flickr.com/25/47505388_264da0861b_b.jpg[/ir]

Hier meer info.

Ik heb ook een aqua gehad en zeer intensief mee bezig geweest. Was een van ongeveer 100x50x50. Van alles mee gedaan..hoop soorten vissen gehad. Alleen heel onverwachts kwamen er 2 soorten algen in die maar niet te stoppen waren en toen was de zin en tijd er niet meer. Me pa had er genoeg van. Zelf ben ik al een tijdje aan het kijken om weer op nieuw te beginnen :) Alleen ik moet me weer een beetje erin gaan verdiepen.

Heb deze vissen in me bakkie gehad:
maanvis.jpg

NEONTETRA.jpg

Kempvis..zeer mooi, maar paste eigenlijk niet in mijn bak.
Betta%20splendens.JPG

Verder nog wat ander spul waar ik de namen niet meer van weet :p

Beta splendens was het toch? Tof dat soms die latijnse benamingen terug komen :)

Heb 2x deze soort gehad, 1x totale slachtpartij alles dood. 2de keer ging het prima, echt een plaatje was het.

als je toegang hebt tot een draaiend bak, kan het veel goedkoper... maar een starter die het goed wilt doen, is toch al snel heel wat centjes kwijt..

vertel meer over je bak, 5 weken heb je alg fase nog niet gehad?? hoeveel liters? en hoeveel steen (levend??) heb je erin zitten...

ik ben ook nog steeds aan het ''leren'' voor zout, dus hoor het graag van je..

Nee, dit is compleet opnieuw gestart. Zo uit de winkel. Uiteraard niet met de mooiste koralen en vissen. Maar het is zeker leuk om er meer over mee te leren. Het is absoluut een beginnersbak. Ik geloof 40/40/40 zelfs. Maar wil er verder nog niet echt veel over kwijt.

Het probleem is nu juist dat er zoveel alg en aanslag is. Omdat er geen eiwitafschuimer is.Zout water is allemaal heel erg fragiel. En het blijft een experiment

Ook ben ik bezig met het kweken van "super"maanvissen (10cm hoog). Proberen om 2 dagen in 1. 4 uur licht 4 uur donker

Ook heb ik samen met mn oom een bak 400/100/100. Ongebruikelijke maat maar het is een zelfbouw. Een echte discus-bak

mooi vissen idd, horen meer in een speciaal aqua...

sjoerd, als 'je de kardinaal tetra's eruit haal, haal je wel 1 van de mooist gekleurde schoolvisjes voor de zoetwater weg... is toch minder kleur in je aqua..

die plant is waarschijnlijk een Echinodorus soort, gok op crypta maar ben er niet zkr van...

heb me zelf nooit echt geconcentreerd op een biotoop, der is zoveel mooi's en om je nou op 1 deel te concentreren kon ik nooit opbrengen:P

hier ff een paar andere visjes die je misschien leuk vind:
(bovenlaag)
Carnegiella strigata fasciata, marmerbijlzalm

Marmer%20bijlzalm.jpg

(middenlaag)
Nannostomus beckfordi, lekker veel planten... donkere setting... en deze vis kleurt prachtig op.. kleine vreedzame vis.. prima voor vervangen van de tetra's.

1478429Coral%20Red%20Pencilfish%20(Nannostomus%20mortenthaleri).jpg

(bodem)
Corydoras schwartzi, hier heb je heel veel soorten van, neem de gene die je het mooiste vind... en zorg dat je het bij de wat kleinere soorten houd.. zijn leuke/lompe vissen... meeste soorten gaan ook meteen eitjes afleggen na waterverversing... dit doen ze meestal op de raam (met iets kouder water verversen)
Corydoras_schwartzi.jpg

mijn favorieten, kan wel een aquarium volmaken met meervallen/catfishes
L260:Queen Abaresque
Queen%20Abaresque%204b.jpg

en dan de hoofdbewoners:

ik hou het nu ff bij de verschillende dwergcilcliden die ik erg mooi vind:

Apistogramma agassizii
Apistogramma_agassizii.jpg

Apistogramma cacatuoides (verschillende kleuren te krijgen)
95.jpg

Apistogramma viejita
Apistogramma_viejita.JPG

Mikrogeophagus ramirezi
Mikrogeophagus_ramirezi.jpg

Mikrogeophagus altispinosus (grotere versie van de antennebaarsje van hierboven, persoonlijk vind ik ze iets mooier..)
Ram-Bolivian.gif

dit is een deel van de mogelijkheid die je hebt, der zijn zoveel soorten.. ik heb nu beetje de kleurigste uitgezocht (vind ik zelf altijd mooi om te zien)
denk ook aan garnalen, zijn ook leuk om in je aquarium te hebben.

wil je het toch wat meer biotoop laat ff weten, zoek ik wat bijmekaar voor je...

mijn aquarium :+

[ir]http://i19.tinypic.com/7wp4w2c.jpg[/ir]

vissenkom dus:P.. nu trouwens wel een beter bosje met planten.

Zou wel een aquarium willen hebben, maar ik weet nu al dat ik dat niet goed schoon zal houden.. vind het nu al saai genoeg om die kom steeds schoon te maken.

zoals beloofd de foto's...
(ze zijn van een te laag punt genomen, camera had iets hoger gemoeten)

heb nu een slangetje achterin met lucht, dit ivm medicatie.
normaal hangt dit er dus niet in.

foto's zijn genomen na DRASTISCH snoei werk.

daglicht:
DSC021611024x768.jpg

DSC021631024x768.jpg

DSC021641024x768.jpg

voor een iets natuurlijker effect heb ik 2 vsa's geplaatst welke afzonderlijk in en uit geschakeld kunnen worden.

achter heb ik een vrij gele TL (530) en voor een witte (865)

Avond/Schemering:

DSC021651024x768.jpg

DSC021661024x768.jpg

er hangt ook een witblauwige neon boven voor maanlicht, maar die is stuk...

mvg

frank

ik heb nu zo'n 5 aquariums. ik had er een van 1,80 bij 80 bij 80 maar die is stuk..

Heb een cyclide bak van 100 bij 50 bij 50
eentje met siervissen van 1,10 bij 40 bij 40
eentje met piranhas van 80 bij 40 bij 30
eentje van 30 bij 20 bij 30 met kogelvisjes (bakje gaat weg)
eentje van 50 bij 30 bij 20 met guppy's (kweekbakje voor piranhas)

zal wel x foto's posten

Nooit een aquarium gehad, wel altijd mooi gevonden.

Wil misschien een goudvis op me kamer gaan zetten, moet je zo'n beest elke dag voeren? (ben in het weekend namelijk niet op me kamer).

Trouwens op het vliegveld in NICE staat ook echt een mooi aquarium!

Wil misschien een goudvis op me kamer gaan zetten, moet je zo'n beest elke dag voeren? (ben in het weekend namelijk niet op me kamer).

1 a 2x in de week is zat.

en dan alleen wat hij opkrijgt voordat het op de bodem valt.

scheelt ook veel schoonmaken

Intercooler meld zich,

Heb 10 aquariums, op het moment ben ik het een beetje aan het afbouwen. Heb nu ook veel bakken leeg staan.

Ben ook actief op meerdere aquarium fora's, oa het aquaforum , aquawish, dwergcichlide.nl en ben lid van AV xiphophorus in Oss

Op het moment heb ik hier staan:

400 Liter aquarium
160x50x50
met eheim pro 2 1025 liter/h
Jager verwarming 300W
Sera Co2 set

Het is een gezelschapsaquarium waar in zwemt:

10 Keizertetra's met aantal jongen
10 Indische glasmeervallen
15 Corydoras aeneus
(Kweek) Koppel maanvissen
5 Ancistrus dolichopterus (3m 2v)
en 1 E. siamensis

Dan nog een hoekbak van 200Liter
Tangayika bak met:

Koppel Prinses van burundi met ontelbaar veel jongen.
3 Julidochromis marleiri

Dan nog 80x40x40 Midden amerika

Koppel Regenboogcichlide

En dan nog véél lege bakken. Paar gewoon ingericht maar zonder vis.

Ik zal eens eventjes zoeken naar een paar pix :D

Leuk topic dit btw. :)

Om alle onzin uit dit topic te vegen (dat is niet veel)

Hoe meer waterinhoud je aquarium of kom heeft, hoe makkelijker en minder onderhoud je hebt!! Een aquarium is dus VEEEL makkelijker te houden als een goudvissenkom! Hoe meer water je in je bak hebt hoe beter je biologisch evenwicht in stand te houden is! Hier ga ik nu eventjes niet op in want dat word langdradig. Mensen die er wat over willen weten moeten maar google of mij een pm sturen ;)

Conclusie: Je hoeft veel minder vaak water te verversen als je een goudvis houd in een bak van 200 liter, dan in een gaar kutkommetje van hooguit 2 liter.

Ben eigenlijk héél erg tegen op het houden van vissen in een goudvissenkom.

Aangezien een goudvis normaal 2x zo groot kan worden als de normale goudvissenkom zelf.

Ook krijgen bijna alle goudvissen niet de aandacht die ze nodig hebben. Doorgaans staan ze in een vergeten hoekje van de kamer. Als je vissen wil gaan houden moet je er echt rekening mee houden dat het levende dieren zijn die aandacht van hun baasje nodig hebben. Je kan ze niet zomaar eventjes vissen 'halen' en in een kommetje doen. Een goudvis kan 60cm lang worden mits hij van normale/goede gezondheid is. Een goudvis word op zeeeer grote schaal gekweekt in Azie waar deze niet worden geselecteerd en gewoon in grote aantallen naar europa en andere delen van de wereld word vervoerd. Een echte visliefhebber/kweker zorgt zelf voor natuurlijke selectie (doden van de zwakste) aangezien je je vissen in een kunstmatige omgeving houd waar geen vijanden leven en de zwakste vissen niet worden gedood.

Natuurlijke selectie is een heel belangrijk onderwerp bij op grote schaal gekweekte dieren. Deze dieren worden zoveel gefokt met alleen maar het oog op geld. Door natuurlijke selectie blijft elke vissen stam gezond. Ook zie je in elke dierenwinkel wel aparte vormen van de goudvis. Dit zijn goudvissen die heel erg zijn doorgekweekt. De fokker/kweker is door gegaan met kweken van de vissen die misvormd zijn. In elk nestje vissen zit wel een misvormd diertje. In een normaal aquarium sterft deze doordat hij of geen eten krijgt of hij word opgegeten door medebewoners. Als deze er niet zijn kan dit diertje in leven worden gehouden en mee worden doorgefokt mits het diertje aan een paar eisen voldoet. Als je dan vele misvormde diertjes kruist en hiermee door kweekt ontstaat er na verloop van tijd de zogenaamde kweekvormen. Dit zijn dus vissen die ontstaan zijn uit de ''niet gezonde/normale'' dieren uit een nestje vissen.

Ook brengt een goudvissenkom met zich mee dat deze minstens 1 of 2x in de week moet worden verschoond. Wat 99% van de mensen die een goudvissenkom hebben niet weten is dat je als je een kom verschoont je niet ál het water eruit moet halen. Je moet een klein deel verversen voor vers leidingwater. Doorgaans 1/4 tot 1/3e deel. Ook word een goudvis heel vaak teveel gevoerd. Het voer dat teveel word gegeven blijft liggen en gaat rotten, dit bederft het water en dit resulteerd in een vieze goudvissenkom. Ook komt natuurlijk alles wat de goudvis in gaat er weer uit. Hoe meer je teveel voert hoe viezer het water dus word. Als je deze dingen allemaal mee neemt kan je gewoon een goudvis houden. Maar alsjeblieft niet in een kom. Wil je dit wel, zorg er dan voor dat de vis de aandacht krijgt die hij verdient.

Last edited by a moderator:
Beloofde foto's:

147971772_5_-lgB.jpeg

147971775_5_JqGk.jpeg

Ik zal binnekort nog wel veel meer pics er neer zetten. Hier alvast klein voorproefje:

intercooler_0_51b_img_0273.jpg

intercooler_0_51b_img_0331.jpg

intercooler_0_51b_img_0316.jpg

Last edited by a moderator:
Om alle onzin uit dit topic te vegen (dat is niet veel)

Hoe meer waterinhoud je aquarium of kom heeft, hoe makkelijker en minder onderhoud je hebt!! Een aquarium is dus VEEEL makkelijker te houden als een goudvissenkom! Hoe meer water je in je bak hebt hoe beter je biologisch evenwicht in stand te houden is! Hier ga ik nu eventjes niet op in want dat word langdradig. Mensen die er wat over willen weten moeten maar google of mij een pm sturen ;)

Conclusie: Je hoeft veel minder vaak water te verversen als je een goudvis houd in een bak van 200 liter, dan in een gaar kutkommetje van hooguit 2 liter.

Ben eigenlijk héél erg tegen op het houden van vissen in een goudvissenkom.

Aangezien een goudvis normaal 2x zo groot kan worden als de normale goudvissenkom zelf.

Ook krijgen bijna alle goudvissen niet de aandacht die ze nodig hebben. Doorgaans staan ze in een vergeten hoekje van de kamer. Als je vissen wil gaan houden moet je er echt rekening mee houden dat het levende dieren zijn die aandacht van hun baasje nodig hebben. Je kan ze niet zomaar eventjes vissen 'halen' en in een kommetje doen. Een goudvis kan 60cm lang worden mits hij van normale/goede gezondheid is. Een goudvis word op zeeeer grote schaal gekweekt in Azie waar deze niet worden geselecteerd en gewoon in grote aantallen naar europa en andere delen van de wereld word vervoerd. Een echte visliefhebber/kweker zorgt zelf voor natuurlijke selectie (doden van de zwakste) aangezien je je vissen in een kunstmatige omgeving houd waar geen vijanden leven en de zwakste vissen niet worden gedood.

Natuurlijke selectie is een heel belangrijk onderwerp bij op grote schaal gekweekte dieren. Deze dieren worden zoveel gefokt met alleen maar het oog op geld. Door natuurlijke selectie blijft elke vissen stam gezond. Ook zie je in elke dierenwinkel wel aparte vormen van de goudvis. Dit zijn goudvissen die heel erg zijn doorgekweekt. De fokker/kweker is door gegaan met kweken van de vissen die misvormd zijn. In elk nestje vissen zit wel een misvormd diertje. In een normaal aquarium sterft deze doordat hij of geen eten krijgt of hij word opgegeten door medebewoners. Als deze er niet zijn kan dit diertje in leven worden gehouden en mee worden doorgefokt mits het diertje aan een paar eisen voldoet. Als je dan vele misvormde diertjes kruist en hiermee door kweekt ontstaat er na verloop van tijd de zogenaamde kweekvormen. Dit zijn dus vissen die ontstaan zijn uit de ''niet gezonde/normale'' dieren uit een nestje vissen.

Ook brengt een goudvissenkom met zich mee dat deze minstens 1 of 2x in de week moet worden verschoond. Wat 99% van de mensen die een goudvissenkom hebben niet weten is dat je als je een kom verschoont je niet ál het water eruit moet halen. Je moet een klein deel verversen voor vers leidingwater. Doorgaans 1/4 tot 1/3e deel. Ook word een goudvis heel vaak teveel gevoerd. Het voer dat teveel word gegeven blijft liggen en gaat rotten, dit bederft het water en dit resulteerd in een vieze goudvissenkom. Ook komt natuurlijk alles wat de goudvis in gaat er weer uit. Hoe meer je teveel voert hoe viezer het water dus word. Als je deze dingen allemaal mee neemt kan je gewoon een goudvis houden. Maar alsjeblieft niet in een kom. Wil je dit wel, zorg er dan voor dat de vis de aandacht krijgt die hij verdient.

mooie informatieve post imo

Back