This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

aquariumliefhebbers hier???

Potamotrygon Reticulata ?

Heb je wel genoeg research gedaan naar deze vis?

Want je komt niet echt ''ingelezen'' over als je de naam van je visje niet weet.

Sorry hoor, die vraag komt misschien beetje bot over, maar vind het een érg leuk beestje, zijn echt hele leuke diertjes, maar ze hebben wel speciale zorg nodig.

hij heeft de naam wel gezegd. ben hem vergeten
nu heeft ie nog een bak van 1.10 tot zijn beschikking en over een tijdje een bak van 2 meter dus da komt wel goed.

hij eet alleen nog niet lijkt het maarja dat kan schijn zijn, iemand ervaring met tubliflex kruipt dat een beetje in de bodem? want hij woelt wel alles om

Last edited:
tubifex gaat goed door de bodem, lijkt me dat hij dat wel eet, overigens een rog heeft een uitgebreid menu nodig he!

Beter geef je ze levende visjes (guppy's?) of wat anders..

Denk trouwens dat jouw rog de Potamotrygon Motoro is.

Please google eventjes naar de behoefte's van deze diertjes, dan ben je weer een stuk wijzer..

Even voor je opgezocht, je onderwatervriend eet o.a. dit:
Jong:Artemia, Muggenlarven, Kleine slakken. Groot:Visjes, Grote slakken, Regenwormen, Garnalen, Krab, Mosselen

jongens, even paar vraagjes voor een vriend v me..

hij heeft 2 sluierstaarten gekregen..

2 probleempjes:

-water is (bijna) altijd troebel, vanaf eerste dag
-ze happen de hele tijd naar lucht.

nou hebben we te maken met een onzekere dude, die de hele tijd twijfelt of die t wel goed doet...

hij vervangt dagelijks bijna de helft van de bak met nieuw water (iedereen weet volgens mij wel dat je dat niet moet doen).

ik heb ergens gelezen dat je 1/5 van het water elke dag moet verversen, terwijl je niet voert, totdat het weer helder is.

iemand ervaring met sluierstaarten+troebelwater+luchthappen??

hij heeft nu trouwens een nieuwe bak gekocht, denk dat die iets van 50x25x25 (lxbxh) is.

thx alvast!

de bak moet nog "opstarten" heeft die wel een filtertje? en met het ververse blijf je de goede bacterien weghalen.

vissen aan het oppervlak betekend zuurstof te kort.

dus als ie een filertje heeft kan het uitstroom gedeelte het beste op het wateropervlak zitten en of net er boven zo krijg je meer zuurstof in het water. of een zuurstof pompje.

ja had het al gezien. hij is nu aan het eten. rode mug en tubifex. vanavond regen wormen proberen. (in stukjes). ook eet ie beter als de lampen uitzijn savonds dan zijn de maanvissen ook niet meer zo aktief

Goed bezig

Hoe lang draait de bak nu? Heeft hij hem ''in'' laten draaien??

Denk het niet? Zit er filter op?

Ik zou iig op de korte termijn er een luchtsteentje in doen. Je weet wel, van die belletjes. Dan happen ze iig geen lucht meer en een stuk rustiger én veiliger.

Dan doorgaan met elke dag 1/5e verversen van het water en NIET voeren. Of iig heel schaars...

Dan filter plaatsen met actieve kool en blauwe watten.

Na een tijdje is het probleem dan gefixt, daarna kan je weer gaan voeren, ZEKER niet teveel, een vis kan je beter te weinig geven dan te veel.

Trouwens, schiet me nu binnen....

Heeft hij het zand/grind gewassen???

Mooie koektrommel als ie dat niet heeft gedaan
Er staat vaak op dat het al is voorgewassen, maar dit is NOOIT genoeg en doordat de steentjes in een zak zitten en tegen elkaar aan schuren ontstaat er in de zak ook weer stof. Als je dit er niet afwast krijg je zoiets als jij beschrijft.

Welke kleur is het water trouwens? Wit? Groen? of beetje grijsachtig??

Tot slot, hoe groot is de bak voor de goudvissen? In een van 50x40x40 kunnen ze alleen voor nood, op langere termijn is dit absoluut niet mogelijk..

Succes iig

Last edited by a moderator:
Het water is beetje grijzig... maar redelijk moeilijk te zien, zn kamer is beetje donker..

grind heeft ie gewassen.
hij is nu bezig met 1/5 per dag te verschonen..

zit geen filter op, en hij heeft em niet in laten draaien (das tog 2 weken met alles behalve vissen erin?)

is 50x25x25 echt ZO klein voor 2 van die visjes??

(misschien is dat de reden dat mijn goudvis vroeger altijd zo snel doodging :?)

thx voor je reactie!

Heb je gezien hoe groot een goudvis word in de vijver?

Het is een fabeltje dat de vis niet groeit als hij in een kleine behuizing word gehouden.

Als ze jouw in een kleine kast stoppen, stop jij ook niet met groeien. Tenzij ze je geen frisse lucht geven en te weinig voeren. Maar dat noemt men dan weer mishandeling. Iets wat we niet willen.

Ik zou als ik je vriend was een filtertje kopen met wat kool en blauwe/witte watten. Denk dat hij dan van al zijn genuil af is.

Grijzig geeft toch aan dat het gewoon stof is, wit is namelijk afgestorven bacterieen, en groen is waterbloei, oftewel een algenplaag.

Stof is het minst ergst van het allemaal, alleen de vissen hebben wel helder water nodig, of iig zuiver schoon water.

Hoop dat ik je wat heb kunnen helpen, succes

Trouwens, moet zeggen dat je vriend opzich wel goed bezig is, hij is blijkbaar wel betrokken met de visjes en wil ze graag op een verantwoorde manier houden. Dat hij de bak laat indraaien geeft alleen al aan dat hij wel enige voorkennis heeft vergaard voordat hij eraan begon. Opzich een goede actie.

bedankt voor je reactie! ik zal aan em laten weten dat ie zo'n filtertje moet aanschaffen...

je hebt t denk ik verkeerd gelezen.. hij heeft em niet in laten draaien, maar daarentegen heeft ie t beste voor met zn visjes.. hij steekt er erg veel moeite in!

dus zo'n filtertje, en het moet goedkomen! hoeveel kost zoiets?

thx!

Naja die vriend van je steekt er dan veel tijd, geld en moeite op een verkeerde manier in. Heel simpel; gewoon bak 2 weken laten draaien, dan pas vissen. Das gewoon algemeen bekend.

Naja die vriend van je steekt er dan veel tijd, geld en moeite op een verkeerde manier in. Heel simpel; gewoon bak 2 weken laten draaien, dan pas vissen. Das gewoon algemeen bekend.

totaal geen reden om zo te reageren. zo algemeen bekend is het niet.

hij heeft die vissen gekregen voor z'n verjaardag, dus tijd om in te draaien had
ie niet.