Isseybor
AEROX
Hallo,
In deze thread ga ik mijn ervaring met een aluminium cilinder delen. Er bestaan veel verhalen over dat aluminium snel slijt, onzuinig is, dat je lang moet warmlopen. Allemaal dingen die dus niet goed zijn voor een daily scooter.
Echter heb ik gehoord van mijn scooter zaak dat het omgekeerde waar is. Aluminium is dus helemaal niet zo onzuinig of slijtgevoelig en wordt sneller warm. In mijn ogen is dit ook meer wetenschappelijk onderbouwd.
Deze cilinders hebben door de vlinderpoort en het materiaal aluminium een hogere compressie en een hogere efficiëntie. (Minder benzine nodig voor dezelfde hoeveelheid pk's). Het materiaal aluminium heeft ook een hogere warmtegeleidings coëfficiënt. Bovendien hebben aluminium cilinders een nicasil wand deze is veel harder dan gietijzer.
Het wordt getest op een Aerox uit "2005" met volgende setup:
Athena Racing p12 vlinderpoort (200 euro relatief goedkoop dus)
Meceur pen 12 krukas (c3 lagers Skf)
Yasuni r zonder begrenzingen
17,5mm carb
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
Mhr vario set
koppeling is standaard
V snaar is van bando
De cilinder ga ik deze week monteren. Ik kom van een Malossi sport 70 giet en laat dus ook het verschil tussen deze 2 cilinders weten. De Athena is namelijk niet veel duurder.
Wellicht dat de setup nog iets gaat veranderen maar daar ga ik jullie in deze thread over updaten
In deze thread ga ik mijn ervaring met een aluminium cilinder delen. Er bestaan veel verhalen over dat aluminium snel slijt, onzuinig is, dat je lang moet warmlopen. Allemaal dingen die dus niet goed zijn voor een daily scooter.
Echter heb ik gehoord van mijn scooter zaak dat het omgekeerde waar is. Aluminium is dus helemaal niet zo onzuinig of slijtgevoelig en wordt sneller warm. In mijn ogen is dit ook meer wetenschappelijk onderbouwd.
Deze cilinders hebben door de vlinderpoort en het materiaal aluminium een hogere compressie en een hogere efficiëntie. (Minder benzine nodig voor dezelfde hoeveelheid pk's). Het materiaal aluminium heeft ook een hogere warmtegeleidings coëfficiënt. Bovendien hebben aluminium cilinders een nicasil wand deze is veel harder dan gietijzer.
Het wordt getest op een Aerox uit "2005" met volgende setup:
Athena Racing p12 vlinderpoort (200 euro relatief goedkoop dus)
Meceur pen 12 krukas (c3 lagers Skf)
Yasuni r zonder begrenzingen
17,5mm carb
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
Mhr vario set
koppeling is standaard
V snaar is van bando
De cilinder ga ik deze week monteren. Ik kom van een Malossi sport 70 giet en laat dus ook het verschil tussen deze 2 cilinders weten. De Athena is namelijk niet veel duurder.
Wellicht dat de setup nog iets gaat veranderen maar daar ga ik jullie in deze thread over updaten
Last edited: