Aluminium straat scooter [Aerox]

Isseybor

AEROX
Hallo,

In deze thread ga ik mijn ervaring met een aluminium cilinder delen. Er bestaan veel verhalen over dat aluminium snel slijt, onzuinig is, dat je lang moet warmlopen. Allemaal dingen die dus niet goed zijn voor een daily scooter.

Echter heb ik gehoord van mijn scooter zaak dat het omgekeerde waar is. Aluminium is dus helemaal niet zo onzuinig of slijtgevoelig en wordt sneller warm. In mijn ogen is dit ook meer wetenschappelijk onderbouwd.
Deze cilinders hebben door de vlinderpoort en het materiaal aluminium een hogere compressie en een hogere efficiëntie. (Minder benzine nodig voor dezelfde hoeveelheid pk's). Het materiaal aluminium heeft ook een hogere warmtegeleidings coëfficiënt. Bovendien hebben aluminium cilinders een nicasil wand deze is veel harder dan gietijzer.

Het wordt getest op een Aerox uit "2005" met volgende setup:

Athena Racing p12 vlinderpoort (200 euro relatief goedkoop dus)
Meceur pen 12 krukas (c3 lagers Skf)
Yasuni r zonder begrenzingen
17,5mm carb
Standaard luchtfilter (begrenzing eruit)
Mhr vario set
koppeling is standaard
V snaar is van bando

De cilinder ga ik deze week monteren. Ik kom van een Malossi sport 70 giet en laat dus ook het verschil tussen deze 2 cilinders weten. De Athena is namelijk niet veel duurder.

Wellicht dat de setup nog iets gaat veranderen maar daar ga ik jullie in deze thread over updaten
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Op de cilinderwand van een aluminium cilinder zit een legering die men Nikasil noemt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil

Deze legering geeft de cilinderwand een geringere wrijvingsweerstand en hogere slijtvastheid.
Aluminium neemt heel snel warmte op en geeft deze ook weer snel af, maw is snel op temperatuur en koelt beter dan bijvoorbeeld gietijzer.
 
Op de cilinderwand van een aluminium cilinder zit een legering die men Nikasil noemt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil

Deze legering geeft de cilinderwand een geringere wrijvingsweerstand en hogere slijtvastheid.
Aluminium neemt heel snel warmte op en geeft deze ook weer snel af, maw is snel op temperatuur en koelt beter dan bijvoorbeeld gietijzer.
Juist inderdaad. Zou dus hogere toeren aankunnen omdat deze beter wordt gekoeld en is dus ook sneller op bedrijfstemperatuur. Bedankt voor de aanvulling
 
Even een update:

Het is weer een maandje later en heb toch besloten om m'n setup in december nog ff te houden. Sinds afgelopen woensdag is mijn vorige setup ontploft (zie m'n andere thread).

Heb nu dus een doppler endurance erin en ben overgestapt op de alu cilinder van Athena.

Wat mij gelijk opvalt is het geluid en de felheid van deze cilinder. Ondanks dat het nog niet zo goed is afgesteld. Zit nu een sproeier 90 in en nog ietsjes te rijk stottert nog een beetje bij volgas wegrijden. En denk ook dat de snaar slipt heb namelijk nog steeds een witte drukveer deze moet naar geel denk ik.
 
Ervaring delen met een alu cilinder is best leuk..

Maar de grap is dat de resultaten allang bekend zijn. (hoe zoiets loopt en werkt)

Kijk maar naar de reactie van sparky.

Als die een Nikasil wand hebben gaan ze opzicht best wel lang mee. Vaker zijn deze cilinders voorzien van een zuiger met 1 zuigerveer.

Het probleem met onbetrouwbaarheid met zo`n cilinder is dat hij vaker flink hoger in toeren draait.. (meestal middeltoerig cilinder,
ook hoog toerige cilinders zijn vaak van dezelfde opbouw.

En natuurlijk die enkele zuigerveer behoorlijk hard er door heen gaat. 1 zuigerveer heeft sneller last van compressie verlies dan 2 zuigerveren.

1 zuigerveer geeft wel net een klein beetje minder wrijving.
 
Ervaring delen met een alu cilinder is best leuk..

Maar de grap is dat de resultaten allang bekend zijn. (hoe zoiets loopt en werkt)

Kijk maar naar de reactie van sparky.

Als die een Nikasil wand hebben gaan ze opzicht best wel lang mee. Vaker zijn deze cilinders voorzien van een zuiger met 1 zuigerveer.

Het probleem met onbetrouwbaarheid met zo`n cilinder is dat hij vaker flink hoger in toeren draait.. (meestal middeltoerig cilinder,
ook hoog toerige cilinders zijn vaak van dezelfde opbouw.

En natuurlijk die enkele zuigerveer behoorlijk hard er door heen gaat. 1 zuigerveer heeft sneller last van compressie verlies dan 2 zuigerveren.

1 zuigerveer geeft wel net een klein beetje minder wrijving.
Hmm. Toen ik het opzocht kwamen er vrij veel negatieve dingen naar boven. Iedereen zei neem een roze top. Met mijn uitlaat maken ze ongeveer evenveel toeren. Prijs is van de roze top hoger en slijtage is hoger. Ik probeer hier een topic te maken en mijn ervaringen te delen.

Helemaal met het zuiger verhaal. Als mijn dealer zegt dat 10000 km moet lukken op een zuiger ga ik dat hier testen en kijken of het waar is. Stel voor het gaat stuk naar 1000km dan deel ik dat ook.

Ook het verbruik en warm rijden wil ik hier neerzetten want daar is ook veel onzin over te vinden.

Al met al is er naar mijn mening is er nog niet veel over te vinden vandaar deze thread.
 
Dat de roze top harder slijt dat klopt..

Is eigenlijk een gietijzeren cilinder die tot de max voor giet is gekietelt. (waarop niet veilig mee te rijden is (cilinder is natuurlijk nog een beetje meer uit te halen door tunen, maar dan gaat de slijtage aardig flink mee omhoog.

Wat niet meehelpt is de grote uitlaat poort.. (is best wel hoog) en als daar je zuiger xxxxxxxxxxxx erover heen moet is dat ook niet zo goed voor de zuigerveren.

Cilinder wand is van gietijzer en niet zo hard.. Dus deze zal kwa maten ook sneller uit lopen.



Slijtage op de alu cilinder (zuiger en veer) ligt ook aan de gemiddelde belasting.
Of dat die 10.000 km haalt kan ik je niet zeggen.. Maar denk dat het denk sneller compressie zal verliezen dan je gedacht had.
Zulke cilinders zijn ook niet ontworpen voor op de openbare weg maar op een circuit waar zo`n cilinder maar paar rondes draait, en naar nieuwe race een nieuwe cilinder erop komt.

Maar goed ga verder waarmee je begonnen was, misschien komen er nog andere resultaten los die we niet verwacht hadden.
 
Geinig topic.
Wellicht interessant om meteen even een compressiemeter aan te schaffen.
En dan de compressie om de x aantal km te meten.
Ik weet niet meer precies wanneer ik de zuigerveer verving vroeger, maar met een MHR Speed was dat volgens mij ver onder de 1000KM.
Dan moet ik zeggen dat ik wel voor maximale prestaties ging.
Zo'n zuigerveer met pakkingsset was een paar tientjes.
Daarna wel weer ontsteking nalopen, dus was toch gauw elke keer weer 2 uurtjes werk.
Nu valt zon Athena nog net mee, maar wel n beestje op straat dus ik zal dit volgen.
 
Dat de roze top harder slijt dat klopt..

Is eigenlijk een gietijzeren cilinder die tot de max voor giet is gekietelt. (waarop niet veilig mee te rijden is (cilinder is natuurlijk nog een beetje meer uit te halen door tunen, maar dan gaat de slijtage aardig flink mee omhoog.

Wat niet meehelpt is de grote uitlaat poort.. (is best wel hoog) en als daar je zuiger xxxxxxxxxxxx erover heen moet is dat ook niet zo goed voor de zuigerveren.

Cilinder wand is van gietijzer en niet zo hard.. Dus deze zal kwa maten ook sneller uit lopen.



Slijtage op de alu cilinder (zuiger en veer) ligt ook aan de gemiddelde belasting.
Of dat die 10.000 km haalt kan ik je niet zeggen.. Maar denk dat het denk sneller compressie zal verliezen dan je gedacht had.
Zulke cilinders zijn ook niet ontworpen voor op de openbare weg maar op een circuit waar zo`n cilinder maar paar rondes draait, en naar nieuwe race een nieuwe cilinder erop komt.

Maar goed ga verder waarmee je begonnen was, misschien komen er nog andere resultaten los die we niet verwacht hadden.
Het is geen echte circuit cilinder. Het is een instap alluminium cilinder niet getuned is dus wel heel iets anders dan een mhr bovendien rijd ik niet op 13-14k rpm met mijn setup.
Post automatically merged:

Geinig topic.
Wellicht interessant om meteen even een compressiemeter aan te schaffen.
En dan de compressie om de x aantal km te meten.
Ik weet niet meer precies wanneer ik de zuigerveer verving vroeger, maar met een MHR Speed was dat volgens mij ver onder de 1000KM.
Dan moet ik zeggen dat ik wel voor maximale prestaties ging.
Zo'n zuigerveer met pakkingsset was een paar tientjes.
Daarna wel weer ontsteking nalopen, dus was toch gauw elke keer weer 2 uurtjes werk.
Nu valt zon Athena nog net mee, maar wel n beestje op straat dus ik zal dit volgen.
Heb net een metertje gekocht ik ga dit dus ook bijhouden en laat het hier achter met bijbehorende km.
 
Vanmiddag helaas rollerbank gehad en ben eigenlijk bereid om te stoppen met de hobby. Het lijkt wel alsof ik een crimineel ben zoals ze mij behandelde. Binnen een paar sec haalde de scooter 102 kmh en moesten ze noodgedwongen stoppen vanwege veiligheid.
Ben benieuwd naar de boete slaat nergens op.
45 rijden is niks aan en vind ik zelfs gevaarlijker dus dan helaas maar stoppen.
 
Tja, vroeger of later komt iedereen aan de beurt.
Tijd voor de volgende stap moet je maar denken, misschien je auto of motorrijbewijs halen indien je die nog niet had.
 
Ja het is wat het is. Misschien dat ik alles nog een keer op een ander frame zet. Zit namelijk best wel wat tijd en geld in. Dus als iemand nog een Aerox frame met kenteken heeft staan bericht me maar
 
Als je er nou een sprinter van maakt zonder kenteken en beetje op afgelegen industrieterreinen vliegen. Dan is het stuk goedkoper dan met kenteken, en met alles wat geen linglong4takt ding is val je al op bij oom agent. Stoppen zou ook zonde zijn, en anders blijft het wel kriebelen zoals bij wel meer mensen hier. Want je krijgt er toch weinig voor terug bij de verkoop in vergelijking met je aankoop.

Geen filmpjes ofzo gemaakt van hoe het van zn plek kwam?
 
Beste is voor daily Driver een 4-Takt .
Ik zie het nu zelf om mij heen , Plaatselijke Jeugd gaat naar Werk en School met een 4-takt , en in de avond en in het weekend Blazen ze met een 2-takt .
IMO kan er niets tegenop een 2-Takt. (over Scooter gesproken dan ).
 
Vond het persoonlijk ook heel raar. Heb helaas geen filmpje tel was leeg. Maar de aerox ging echt binnen enkele seconden naar de 102 en toen stopte ze. Ik snap ook niet dat ie zo snel was, zijn toch helemaal geen realistische straat omstandigheden.

Ben nu net 18 en woon thuis dus zonder kenteken rijden kan niet ivm ouders. Was gewoon net op de verkeerde plek en tijd. Was een algemene controle hier, als je langs politie rijdt doen ze niks.

Denk ook wel dat ik hem ga houden, heeft me nou dik een half jaar namelijk erg veel plezier gegeven. Zit zoals ik al zei echt veel tijd en geld in bijna alles motorisch is vervangen. Alleen zit ik een beetje met het dillema dat als ie nou nog een keer zo hard gaat dat ie dan in beslag zou worden genomen(wat hij nu al bijna wou doen). Wil hem niet door de schredder zien gaan zijn namelijk niet veel nette aeroxjes meer.
Post automatically merged:

Beste is voor daily Driver een 4-Takt .
Ik zie het nu zelf om mij heen , Plaatselijke Jeugd gaat naar Werk en School met een 4-takt , en in de avond en in het weekend Blazen ze met een 2-takt .
IMO kan er niets tegenop een 2-Takt. (over Scooter gesproken dan ).
Nee juist daarom het is 2 takt of niks. Heb op zat andere scooters gereden en persoonlijk kan ik nu niet van een relatief snelle scooter naar een 4 takt dan wordt het een auto en later maar een a2 motor
 
Wees wijs ... ga niet zonder "geldig" kenteken rijden , als ze je pakken ben je goed de Sjaak! , rijbewijs kwijt , en je ben ook niet verzekerd , als er wat gebeurd heb je een Serieus probleem.
 
Nee juist daarom het is 2 takt of niks. Heb op zat andere scooters gereden en persoonlijk kan ik nu niet van een relatief snelle scooter naar een 4 takt dan wordt het een auto en later maar een a2 motor
Eindelijk iemand met wijze.woorden. 2takt boven alles. 4takt is net zo'n koffiezet apparaat , en maar in de handjes klappen met 55+
@Brute-Force
Enne alsof je wel bent verzekerd met een geldig kenteken denk je? Nope opgevoerde scooter is gewoon de lul ALS ze je pakken. Maar als je het zelf uitdaagt heb ik geen medelijden verder. Ik trap die 100cc van me ook zonder kenteken op verlaten industrie gebied. Nooit problemen en zelfs keer wedstrijdje met Meneer de motoragent gedaan. Was noet echt een wedstrijd te noemen maar als.ze je de volgende keer zouden aanhouden in de polder ofzo is heel.anders dan in het centrum oid, maar we dwalen af
 
Back
Top