Juist inderdaad. Zou dus hogere toeren aankunnen omdat deze beter wordt gekoeld en is dus ook sneller op bedrijfstemperatuur. Bedankt voor de aanvullingOp de cilinderwand van een aluminium cilinder zit een legering die men Nikasil noemt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil
Deze legering geeft de cilinderwand een geringere wrijvingsweerstand en hogere slijtvastheid.
Aluminium neemt heel snel warmte op en geeft deze ook weer snel af, maw is snel op temperatuur en koelt beter dan bijvoorbeeld gietijzer.
Hmm. Toen ik het opzocht kwamen er vrij veel negatieve dingen naar boven. Iedereen zei neem een roze top. Met mijn uitlaat maken ze ongeveer evenveel toeren. Prijs is van de roze top hoger en slijtage is hoger. Ik probeer hier een topic te maken en mijn ervaringen te delen.Ervaring delen met een alu cilinder is best leuk..
Maar de grap is dat de resultaten allang bekend zijn. (hoe zoiets loopt en werkt)
Kijk maar naar de reactie van sparky.
Als die een Nikasil wand hebben gaan ze opzicht best wel lang mee. Vaker zijn deze cilinders voorzien van een zuiger met 1 zuigerveer.
Het probleem met onbetrouwbaarheid met zo`n cilinder is dat hij vaker flink hoger in toeren draait.. (meestal middeltoerig cilinder,
ook hoog toerige cilinders zijn vaak van dezelfde opbouw.
En natuurlijk die enkele zuigerveer behoorlijk hard er door heen gaat. 1 zuigerveer heeft sneller last van compressie verlies dan 2 zuigerveren.
1 zuigerveer geeft wel net een klein beetje minder wrijving.
Het is geen echte circuit cilinder. Het is een instap alluminium cilinder niet getuned is dus wel heel iets anders dan een mhr bovendien rijd ik niet op 13-14k rpm met mijn setup.Dat de roze top harder slijt dat klopt..
Is eigenlijk een gietijzeren cilinder die tot de max voor giet is gekietelt. (waarop niet veilig mee te rijden is (cilinder is natuurlijk nog een beetje meer uit te halen door tunen, maar dan gaat de slijtage aardig flink mee omhoog.
Wat niet meehelpt is de grote uitlaat poort.. (is best wel hoog) en als daar je zuiger xxxxxxxxxxxx erover heen moet is dat ook niet zo goed voor de zuigerveren.
Cilinder wand is van gietijzer en niet zo hard.. Dus deze zal kwa maten ook sneller uit lopen.
Slijtage op de alu cilinder (zuiger en veer) ligt ook aan de gemiddelde belasting.
Of dat die 10.000 km haalt kan ik je niet zeggen.. Maar denk dat het denk sneller compressie zal verliezen dan je gedacht had.
Zulke cilinders zijn ook niet ontworpen voor op de openbare weg maar op een circuit waar zo`n cilinder maar paar rondes draait, en naar nieuwe race een nieuwe cilinder erop komt.
Maar goed ga verder waarmee je begonnen was, misschien komen er nog andere resultaten los die we niet verwacht hadden.
Heb net een metertje gekocht ik ga dit dus ook bijhouden en laat het hier achter met bijbehorende km.Geinig topic.
Wellicht interessant om meteen even een compressiemeter aan te schaffen.
En dan de compressie om de x aantal km te meten.
Ik weet niet meer precies wanneer ik de zuigerveer verving vroeger, maar met een MHR Speed was dat volgens mij ver onder de 1000KM.
Dan moet ik zeggen dat ik wel voor maximale prestaties ging.
Zo'n zuigerveer met pakkingsset was een paar tientjes.
Daarna wel weer ontsteking nalopen, dus was toch gauw elke keer weer 2 uurtjes werk.
Nu valt zon Athena nog net mee, maar wel n beestje op straat dus ik zal dit volgen.
Heb ik gedaan staat op 0.7mm zoals in het boekjeVergeet niet de Squish te meten.
Nee juist daarom het is 2 takt of niks. Heb op zat andere scooters gereden en persoonlijk kan ik nu niet van een relatief snelle scooter naar een 4 takt dan wordt het een auto en later maar een a2 motorBeste is voor daily Driver een 4-Takt .
Ik zie het nu zelf om mij heen , Plaatselijke Jeugd gaat naar Werk en School met een 4-takt , en in de avond en in het weekend Blazen ze met een 2-takt .
IMO kan er niets tegenop een 2-Takt. (over Scooter gesproken dan ).
Eindelijk iemand met wijze.woorden. 2takt boven alles. 4takt is net zo'n koffiezet apparaat , en maar in de handjes klappen met 55+Nee juist daarom het is 2 takt of niks. Heb op zat andere scooters gereden en persoonlijk kan ik nu niet van een relatief snelle scooter naar een 4 takt dan wordt het een auto en later maar een a2 motor