Alles over Scooter SPUITEN topic...

Status
Not open for further replies.
@ UberArea: dan heeft hij waarschijnlijk een langere uithardingestijd nodig
of je hebt mischien net verkeerd gemengd
laat je kappen iig nog even een weekje goed harden
en ga dan op een onzichtbaarplekje nog een keer kijken wat er gebeurd als je er met een doek overheen wrijft.

@ Robb

zeker netjes gespoten maar pak even de hoge drukspuit en clean je scooter even :D

haha dankje dat schoonmaken komt wel als ie klaar is

ik heb me voorkappen +spatboard en onderbak ook al klaar en ben nu bezig met me binnen kappen eind van de week totaal plaatje

@ robbb
Je moet hem volgende keer alleen wat vloeiender proberen te spuiten. Het is nu nog een beetje schraal.

@ Sandor
Met spuitplamuur voor in de spuit kun je een grotere laagdikte krijgen. Hierdoor kun je de laatste oneffenheden beter uit de kap schuren.

Ik weet niet met welk pistool je spuit, maar afstellen gaat heel makkelijk als je er mee leert werken.
Als het goed is zitten er 2 of 3 afstelknoppen op.
1 voor de luchttoevoer, 1 voor de verftoevoer en meestal ook nog een om de vorm van de verfstraal te veranderen
Maar daar moet je maar een beetje mee spelen totdat het fijn aan voelt.

En zonder structuur spuiten doe je niet zomaar in 1 keer. Ga gewoon wat proberen op een oude kap ofzo.
Probeer niet al te dikke lagen te spuiten en ga niet haasten.

Het beste is:
- ontvetten
- afkleven met een kleefdoekje (van 3M bijvoorbeeld)
- nevellaagje spuiten
- afkleven
- 1e laag
- wachten tot hij mat is geslagen
- afkleven
- 2e laag
- nogmaals wachten tot hij droog is
- afkleven
- 1e laag blanke lak
- 5 tot 10 minuten wachten
- 2e laag blanke lak

En als je het goed doet heb je dan een mooi, glad en stofvrij resultaat.

En zorg ook dat je de mengverhoudingen goed hebt.
Genoeg verdunner in de kleur zodat het makkelijk te verspuiten is. En genoeg verharder/verdunner in de blank zodat hij mooi vloeit en goed uithard.

InsaneMalebrain said:
@ robbb
Je moet hem volgende keer alleen wat vloeiender proberen te spuiten. Het is nu nog een beetje schraal.

ik zag het al

maar de verf was iets te dik probleem is al opgelost

ik vroeg me af,
ik heb nu 2 spatobordjes geschuurd tot 800 nat,
zijn dus totaal blank.
kan ik nu spuitplamuur erop, schuren dan lak dan vernis.

of

primer erop, schuren, lak, vernis?
(spuitplamuur is eigenlijk niet echt nodig, het is redelijk vlak.)

welke van die stappen is het beste? of is er nog iets anders

Eerst kunstofhechtprimer, dan primer of spuitplamuur.

Daarna schuren. Als je met spuitbus primer of spuitplamuur werkt kun je het beste met een heel fijn waterproof schuurpapier schuren (wp1000 bijvoorbeeld)
Dit is omdat je niet echt veel laagdikte hebt met spuitbussen. En als je dan met korrel 500 droog gaat schuren ga je er snel doorheen.

InsaneMalebrain said:
Eerst kunstofhechtprimer, dan primer of spuitplamuur.

Daarna schuren. Als je met spuitbus primer of spuitplamuur werkt kun je het beste met een heel fijn waterproof schuurpapier schuren (wp1000 bijvoorbeeld)
Dit is omdat je niet echt veel laagdikte hebt met spuitbussen. En als je dan met korrel 500 droog gaat schuren ga je er snel doorheen.
kan de lak dan niet gaan reageren met je (hecht)primer uit spuitbusjes?

???

Waarom ben je zo bang voor opbranden? Als je normaal spuit gebeurd dat bijna niet.
Spuit niet te dikke lagen en ook niet te snel de lagen achter elkaar spuiten.

Hechtprimer heb je trouwens wel echt nodig als je op kaal plastic gaat spuiten ;)

Ik ga over 4 weken bij een ander bedrijf werken en die hebben dus een proffesionele autospuitcabine. Deze mag ik dus gaan gebruiken voor eigen gebruik. Nu is alleen mijn vraag: Kan ik dat? :D

Oefening baart kunst :)

Maar verwacht niet dat je van het 1 op het andere moment kan spuiten als een echte spuiter ;)
Wij hebben af en toe ook weleens stage medewerkers lopen en die denken dat ze het ook wel 'ff' kunnen doen.
Meestal laat ik ze dan 1 keer in de cabine en dan gaan ze vanzelf wel hard op hun bek. Daar leren ze van :p

InsaneMalebrain said:
???

Waarom ben je zo bang voor opbranden? Als je normaal spuit gebeurd dat bijna niet.
Spuit niet te dikke lagen en ook niet te snel de lagen achter elkaar spuiten.

Hechtprimer heb je trouwens wel echt nodig als je op kaal plastic gaat spuiten ;)
wat bedoel je met opbranden?
dat het gaat reageren ofzo?

en dan dat afkleven, watvoor iets is dat :+

ik voel me dom, al die vragen 8P

reageren: dat de lakken elkaar "op eten" bv de grondverf uit spuitbus en daarover 2k lak wat verdunt is met bv thinner en die lak uit spuitbus kan daar niet tegen

afkleven is om de stof van het object wat je wilt spuiten af te halen
dat doe je met een speciaal kleef doekje

Sandor said:
wat bedoel je met opbranden?
dat het gaat reageren ofzo?

en dan dat afkleven, watvoor iets is dat :+

ik voel me dom, al die vragen 8P

Opbranden is gewoon dat het met elkaar gaat reageren.
Dit gebeurd meestal als je de lagen te snel achter elkaar spuit. Dan is de verdunning uit de vorige laag nog niet verdampt. Op een gegeven momemt moet dat toch weg en dan gaat het in de nieuwe laag bijten.
Dit gebeurd ook als je te dikke lagen spuit, omdat er dan veel verdunning op het object terecht komt.

Als je dit hebt moet je het weer glad schuren en daarna rustig nevelen totdat het weer gedekt is. Daarna spuit je er nog een volle laag overheen.

Afkleven doe je met een kleefdoek (van 3M bijvoorbeeld)
Dit doe je na het ontvetten en tussen elke kleurlaag die je spuit.
Hiermee verwijder je stof en losliggende nevel.
Dit is vooral erg makkelijk als je een metallic kleur spuit. Dan hoef je daarna niet zo'n dikke laag blank te spuiten om het glad te krijgen.

Vraagje(en ja ik heb het topic doorgeploegd)

Ik heb nu allemaal kappen die soort van in de spuitplamuur staan. Maar dat is al een laag van een jaar oud ofzo...dus ik dacht:

opschuren
primer motip
lak motip

De primer is niet voor kunststof. Maar dat maakt niet uit want ik spuit in principe op de spuitplamuur toch?

Mijn scooter word over een neit al te lange tijd ook gespoten maar vraag me af: Ik wil er misschien stickers op. Nou die laten maken en dan aan de gene mee geven die mijn scooter spuit. Dan spuit hij de scooter, plakt de stickers op de scoot en dan de blanke lak. Dat kan toch?

Spuitplamuur is idd ook een primer.

En over die stickers, het beste is idd om ze onder de blanke lak te plakken.
Het mooiste is om het daarna nog een keer glad te schuren en dan nog een laagje blanke lak te spuiten.
Dan zie je ook niet meer de randjes van de stickers :)

Dat vertel ik mijn spuiter dan wel ff :). Want ik zoek nu dus ene thema dat ik op mijn scooter kan plakken. Wil iets met tribal. Dat niet al te druk is.

Status
Not open for further replies.
Back