Afstel problemen, al van alles geprobeert

Worst op de Aerox

Well-Known Member
Ik heb dus nog steeds wat problemen met het afstellen van me scooter er ook nog een lekkage probleem.

Het gaat om een Aerox (nieuw) inmiddels 4000 km. Met een NRX.

Eerst ff het lekkage probleem, elke keer als ik me Luchtfilter v/d scooter afhaal, begint er wat te lekken, ik geloof dat het koelvloeistof is, het heeft een groene kleur maar mijn olie is ook groen (motul) ik heb het geprobeert te lokaliseren, het lijkt boven bij me cilinder weg te komen, waar de koelvloeistofslang aan de cilinderkop(?, ieg de bovenkant van me cilinder) is gemonteerd. Maar hij lekt dus alleen maar als ik het luchtfilter (de hele doos dus niet alleen de helft) eraf haal. Dat staat dus totaal los van die koelvloeistof slang maar verder zie ik dus niets. Is dit normaal of is het gewoon overloop van olie?

Het is namelijk best wel redelijk veel ongeveer een eetlepel in de eerste 5 minuten daarna druppelt het nog ongeveer 10 minuten een klein beetje na .


Afstel probleem,

omschrijving probleem:

Ik heb dus al vanalles geprobeert maar ik krijg gewoon niet goed, het voelt gewoon niet goed aan de top ligt met die nrx rond de 80~85 km/u op de teller onder gunstige omstandigheden, ik weet gewoon dat het hoger kan/moet want me vorige aerox liep onder de zelfde omstandigheden 90~95, en als het helemaal mooi is wel 100 op de teller.

Het optrekken gaat in het begin niet helemaal vloeiend, hij pakt goed op maar dan maakt ie wat overtoeren zonder veel trekkracht te leveren, daarna trekt ie goed door naar de top. Terugvallen in snelheid en daarna weer optrekken gaat ook goed.


Wat ik al geprobeerd heb.

Even nog voor de duidelijkheid mijn scooter is voor de rest nog helemaal standaard, ook zit het buisje nog in de filter, die blijft erin, hij zat er ook nog in bij me vorige scooter en dat ging supersnel. Dus daar ligt het niet aan.

In de volgende situaties heb ik zowel 80, 82 en 84 sproeier geprobeert.

5,5 gram originele trek/drukveren om de top te testen kwam nog niet boven de 80~85.

3,9 gram polini goud druk, zilveren trekveren overeenkomstig met malossi geel (30% geloof ik)

4,3 gram polini goud druk, zilveren trekveren overeenkomstig met malossi geel (30% geloof ik)

4,5 gram polini goud druk, zilveren trekveren overeenkomstig met malossi geel (30% geloof ik)

>>

3,9 gram polini goud druk, malossi geel trek.

4,3 gram polini goud druk, malossi geel trek.

4,5 gram polini goud druk, malossi geel trek.

>>

3,9 gram polini goud druk, malossi wit trek.

enz enz

>>

3,9 gram malossi geel druk, malossi wit/geel trek

enz enz

>>

3,9 gram malossi wit druk, malossi wit/geel

enz enz

Nou zoals je ziet al heel wat dingen geprobeert.

Iemand nog suggesties, en laat aub alle offtopic opmerkingen achterwege, zoals "trek die prop er meteen uit" enzo, dat heb ik nu al vaker gehoord. Vind ik echt gelul want die prop heeft dezelfde diameter als het gat zelf. En de airflow zal echt niet meer verbeteren tenzij je meer lucht vangt.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

ten eerste over je lekkage... koelvloeistof is geen groen spul ofzo gewoon net als water (ja duh) maar als je toch denkt dat een van je slangen lekken zou ik dat toch maar eens goed gaan nachecken ja je kunt het ook zo bekijken, heb je al veel gereden met je scoot dat die lekte... als dat ja is dan is het zeker geen koelvloeistof want anders het je je cilindertje alang naar de k*t geholpen. want dan komt er namelijk ook lucht in het systeem en de kans is dus zeer groot dat al je vloeistof uit je radiateur loopt dus geen koelvloeistof=geen koeling=warmtelooper.

dus is het olie maar heb je je olie slangetje er nog wel op zitten voordat je je luchtfilter eraf haalt... ander loopt er misschien wat olie uit je slangetje ja hoort niet zo veel te zijn maar dan weet je wat het is.

lijkt me niet moelijk te vinden...

en je afstelling je vindt dus dat die zo globaal wel perfect loopt bijna geen dips enzo... alleen je vindt je top laag!!! ja wat ik denk en dat is denk wel zo je hebt gewoon bijna alles geprobeerd en ik denk dat je met die spullen die je nu hebt er gewoon niet meer uit kunt halen. het is ook zo er daar moet je gewoon rekening mee houden dat het allemaal per scooter verschilt dus of je nou die Aerox neemt of die andere dat is echt het maakt gewoon uit per scooter en is onzin van ja zelfde blok bla..bla...bla...

misschein dat iemand anders hier wel een andere oplossing heeft maar ik denk dat je nu gewoon al alles uit je scooter haalt meer zit er niet in....

in iedergeval Suc6 ermee.......
 
Ik ga morgen ff olieslangetje belijken en koelvloeistof niveau controleren.

Wat betreft de afstelling, toch denk ik dat ik iets niet goed doe. Het voelt gewoon niet goed aan weet je, wat trillingen en op topsnelheid heb je een ongelooflijke irritante trilling net alsof je wiel op een bepaalt punt aanslijt. Zo van; goed....zzzoeem....goed... zzzoem.. goed. maar dan snel, beetje debiel uit te leggen. Maar de scooter voelt gewoon niet goed aan snap je als ie echt lekker is voel je ook niks dan gaat het gewoon lekker, dat mist gewoon het gaat allemaal wat moeilijk. Ik denk toch dat ik iets verkeerds doe.
 
/ETTER MODE/
Haal eerst maar dat buisje er uit
biggrin.gif

/ETTER MODE/

Nu even serieus
biggrin.gif
die afstelling ga ik me niet mee bemoeien, ben het wel met tom eens dat het wel aan je max komt van deze setup.
Maar dat lekken, ja mijn koelvloeistof is dus echt wel groen hoor droeloe
eek.gif
, heb ook blauwe gehad, wat jij bedoeld tom is gedestileert water, dat is dus niet voor in je scoot, zal wel lekkr rijden die van jou in de winter
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Maar check id maar je slangen, maar je kan ook het verschil zijn tussen olie en koelvloestof, de olie is een beetje stroperig van samenstelling en koelvloestof is net limonade
biggrin.gif
, even dun als water maar wel beetje plakkerig
tongue.gif
 
Wat ik me nu bedenk.. met mij vorige aerox heb ik die nrx er pas in een later stadium in gehad.. dus toen was de originele vsnaar al uit.. sindsdien heb ik altijd met mitsubischi (fast helemaal vout gespelt) snaren gereden. Waarbij die het goed deed.

Misschien kan het de vsnaar zijn. Dat deze te smal is ofzo. ?!?!? Iemand hier iets over op te merken.
 
Nog ff over dat lekken.. ik heb al goed gekeken het lijkt echt alsof het bij die koelvloeistof slangen naar beneden komt. Langs de cilinder. En mijn olie (motul) is groen, en de viscositeit is volgens mij minder dan met andere soorten olie.. het is gewoon heel erg irritant te zien.

Maar dat lekker doet ie dus alleen maar als je aan het luchtfilter+carb frunnikt, als je die luchtfilter beweegt dus de carb ook begint het ineens te lekken. En als je de filter weer op zijn plaats zet en vastschroeft (dan moet je hm een stukje omhoog duwen) houdt het lekken op.
 
Die hoge toeren na het optrekken, zou dat misschien kunnen komen doordat je snaar doorslipt? Ik kan me zo voorstellen dat als bijvoorbeeld die groene zooi olie was en je dat aanraakt en je daarna aan je vario gaat sleutelen, je dat hele ding vettig maakt... tis maar een idee wat goed in je verhaal past, hehehe
wink.gif
. In elk geval is het wel te proberen om ff met een doekje wasbenzine ofzo je vario loopvlak en andere halfpoelies en snaar zijkanten te ontvetten.
 
Dan maak er morgen maar even de grote vario en achterpoulies schoonmaak dag van..
smile.gif


malossi gele trekveren
malossi witte drukveer
nieuwe 4,3 gram rollen
82 sproeier

Deze heb ik nog niet geprobeerd alleen icm 4,5 gram rollen.

[This message has been edited by Worst op de Aerox (edited 03 April 2001).]
 
Voor een hogere topsnelheid wil een andere vario nog weleens helpen op Minarelli
smile.gif
...

Het aanzuigdiameter van die prop is dus echt wel een stuk kleiner dan de doorlaat zonder prop, en natuurlijk wordt er meer lucht aangezogen (hoor je ook
smile.gif
)...

Het is idd wel vaag, maar kun je het verschil tussen olie en koelvloeistof niet ruiken ofzo... Olie ruikt naar olie (
wink.gif
) en koelvloeistof ruikt een beetje muf...

Greetz.
 
Ja ik he dus al wat olie uit de fles gevoelt en geroken. Dat kun je het verschil maar net voelen cq ruiken.. Maar tijdens het lekken gaat de vloeistof over die warme cilinder kop heen zodat misschien de viscositeit veranderd. Waarschijnlijk is het olie maar het is gewoon erg dun.

NOg ff over die v-snaar.. weet iemand daar nog wat over.
 
Met een andere afstelling krijg je vaak geen hogere top zoals je denk ik ook wel zelf hebt gemerkt.

Alleen bij een echt beroerde afstelling (zoals 2 gram te zwaar oid) kom je neit aan je top, of juist andersom; te lichte rolletjes.

Het ligt dus ergens anders aan. Er zit misschien nog eregens een begrenzer.

En probeer gewoon die prop der is uit te halen, tenminste als ie weer terug kan.

Voordat je je geld verkwist aan een andere snaar, kijk eerst of het nodig is; dus kijk naar de vario en kijk tot hoever de slijtage loopt? Komt de lsijtage helemaal tot het einde? Of houdt het ergens opeens op? Dan moet je wat gaan kloten met de variobus ofzo. Of de vergeten vario ring eruit halen
biggrin.gif
.

Nix in de nrx te zien van een prop ofzo? Zit je cilinder niet vol met troep?

Ohja die lekkage is wel olie jah, ga naar lekken zoeken man, kan je heel wat schelen.

Ohja nog een laatste: NRX..... tsja...

SvR
 
Oh, ja: het is natuurlijk geen Mitsubishi-snaar
smile.gif
, maar een MitsubOshi...

Gewoon vervanging van origineel, net als Dayco/Pirelli, zal het dus zeer ws. ook niet aan liggen...

ALS het olie is, komt het gewoon van een kapotte/losse aansluiting op je carb...
Koelvloeistof zal het niet zijn, deze verdampt als íe op je cilinderkop komt...

Greetz.

Greetz.
 
Nou ik heb het al voor mekaar.. (En hij rijd superfijn) het was dus wel gewoon die v-snaar de standaard yamaha snaar is 1,50 cm breed. De Mitsubishi snaar is 1,75 ongeveer bijna een verschil dus van 0,25 cm. Dat is dus erg veel mijn scoot gaat met de wind tegen met gemak 90. Wind mee heb ik nog niet gehad, de wind draaide kutzooi.

Maar dus mijn setup is nu

Malossi gele drukveer
Malossi gele trekveren
Malossi 4,2 gram rollen
Mitsubishi (?) V-snaar (aerox, f-15, Minaralli enz. 1,72 ~ 1,75 cm dik)
82 sproeier.
Ff een nieuwe NGK bougie erin geflikkerd.

En die lekkage laat ik lekker aan mijn dealer over tijdens mijn beurt. Die moet snel ook es gebeuren.

Greetz


[This message has been edited by Worst op de Aerox (edited 05 April 2001).]
 
Nu heb ik nog vraagie..

Als ik het gas open gooi maakt ie niet genoeg toeren, trekt ie beetje langzaam weg. Ik heb dus niet dat lekkere WhoAAP WhoAAP effect. Zelf denk ik niet dat het de trekveren zijn, die zijn al vrij zwaar geel malossi, groen is denk ik te sterk (Uit de wit/geel/groen set). Als ie ong. 10 a 15 meter gereden heeft breekt ie los en trekt ie goed door.

Dit minder goede optrekken deed ie dus niet met die smallere yamaha snaar, die trokt wel lekker vanuit stilstand.

Wat voor een effect heeft een bredere v-snaar op de trekkracht (in het begin)?

Ik heb nou 4,2 rollen, denkt iemand dat lichtere rollen dit probleem, verhelpt? (ong. 4,0 gram)

Ik heb een sproeier 82, als ik dus gas geef trekt ie niet lekker, als ik eerst een beetje speel met het gas, gaat ie beter trekken. Kan een kleinere sproeier misschien helpen?

Of zijn het toch de trekveren?
 
Originally posted by Worst op de Aerox:
Ik heb een sproeier 82, als ik dus gas geef trekt ie niet lekker, als ik eerst een beetje speel met het gas, gaat ie beter trekken. Kan een kleinere sproeier misschien helpen?

Of zijn het toch de trekveren?

Als spelen met het gas helpt om sneller weg te zijn dan is je luchtschroef niet goed afgesteld. Misschien wat indraaien en kijken of hij het beter doet...
 
Luchtschroef is het denk ik niet want met die smallere yamaha v-snaar trok die wel goed op.. maar met die breedere minder.

VDM: Stop ik eerst een breedere v-snaar erin.. Heef ie eindelijk een normaale topsnelheid.. moet ik van jouw en nog een tweede ringetje indoen. Dan is het effect van die breedere v-snaar weer weg.
 
Originally posted by Worst op de Aerox:
Nu heb ik nog vraagie..

Als ik het gas open gooi maakt ie niet genoeg toeren, trekt ie beetje langzaam weg. Ik heb dus niet dat lekkere WhoAAP WhoAAP effect. Zelf denk ik niet dat het de trekveren zijn, die zijn al vrij zwaar geel malossi, groen is denk ik te sterk (Uit de wit/geel/groen set). Als ie ong. 10 a 15 meter gereden heeft breekt ie los en trekt ie goed door.

Dit minder goede optrekken deed ie dus niet met die smallere yamaha snaar, die trokt wel lekker vanuit stilstand.

Wat voor een effect heeft een bredere v-snaar op de trekkracht (in het begin)?

Ik heb nou 4,2 rollen, denkt iemand dat lichtere rollen dit probleem, verhelpt? (ong. 4,0 gram)

Ik heb een sproeier 82, als ik dus gas geef trekt ie niet lekker, als ik eerst een beetje speel met het gas, gaat ie beter trekken. Kan een kleinere sproeier misschien helpen?

Of zijn het toch de trekveren?

Ten eerste dat wegtrekken vanuit stilstand, zet es ff een paar ringetjes tussen je variobus en halfpoelie vanvoor, en zet es ff een beetje strakke trekveertjes in je koppeling, kijk dan of ie nog steeds niet goed wegtrekt. Zet er denk ik ook maar 4,5 grams rollen in of 4,7 of zo, dat is ongeveer wel goed. Denk ook dat je een sproeier 80 erin moet zetten, dan zit je wel goed denk ik. Probeer maar es.
 
Back
Top