Aerox start niet na vervangen cilinder

Hey hallo!

Heb in mijn aerox van 2005 2 takt een nieuwe cilinder gezet. Van de 50cc naar 70cc van Mezoly gietijzer. Ook de cilinderkop, thermostaat en temperatuurmeter vervangen en de bijbehorende pakkingen.

Ook is de standaard uitlaat vervangen door een stage6 en de luchtfilter is er nieuw opgezet.

Normaal start hij na 1 keer kicken, maar nu kan ik kicken wat ik wil, maar start hij niet meer. Wat is er fout gegaan?

OPLOSSING: Hij vonkte niet meer. Bleek dat de ontsteking een accu nodig had om te vonken/starten.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat weet jij als eerste , heb je een vonk , heb je compressie , krijg je benzine in de carb , Valse lucht keerringen ect ? genoeg kansen waardoor het mis gaat .
 
Ergens met monteren een stekker losgetrokken , cdi , bobine ? Kijk ook eens bij de aansluitingen bij het vliegwiel , vanaf de stator en pick up draad.
 
Waarschijnlijk hebje iets niet juist aangesloten, is je bougie ook nieuw? zo ja? probeer die oude eens.
Ik heb 2 nieuwe en de oude geprobeerd. Allemaal doen ze het niet. Kan het aan de bobine liggen?
Post automatically merged:

Ergens met monteren een stekker losgetrokken , cdi , bobine ? Kijk ook eens bij de aansluitingen bij het vliegwiel , vanaf de stator en pick up draad.
Alle stekkers zitten nog zoals ze zaten.
Post automatically merged:

38A58753-3EAF-435C-A3C3-2081DE9E72E0.jpeg
 

Attachments

  • 7406F9A4-F939-452B-ADB4-A36DF3B60462.jpeg
    7406F9A4-F939-452B-ADB4-A36DF3B60462.jpeg
    168.3 KB · Views: 24
  • 518ED46D-5091-4BE2-A8FF-686F2385A632.jpeg
    518ED46D-5091-4BE2-A8FF-686F2385A632.jpeg
    173.9 KB · Views: 24
  • E6B4AE29-E6DC-451C-ABB8-CC4453743CC0.jpeg
    E6B4AE29-E6DC-451C-ABB8-CC4453743CC0.jpeg
    172.3 KB · Views: 24
Last edited:
die bevestiging van je bobine (tevens massa, toch?) ziet er niet heel florissant uit..
hetzelfde geldt voor je tapeinden en cilinderkopmoeren.. afhankelijk van wat voor pakking je gebruikt, zou je massa naar je kop ook wel "weg" kunnen zijn? kan je met multimeter testen tussen frame en gat voor je bougie.
ik kan er overheen lezen, maar heb je ook je sproeier(s) aangepast? 70 cc vraagt een boel meer lucht èn brandstof.
 
Ja dat kan zeker, maar ook aan je ontsteking of je cdi.
Geen specifieke reden waarom dat nu ineens kapot zou moeten zijn als het werkte voordat je ging hobbyen.
Loop alles even goed na!
Ja ik vind het ook apart. Alles netjes teruggedaan zoals het zat. Stap voor stap. En ontsteking is 600 km oud.
Post automatically merged:

die bevestiging van je bobine (tevens massa, toch?) ziet er niet heel florissant uit..
hetzelfde geldt voor je tapeinden en cilinderkopmoeren.. afhankelijk van wat voor pakking je gebruikt, zou je massa naar je kop ook wel "weg" kunnen zijn? kan je met multimeter testen tussen frame en gat voor je bougie.
ik kan er overheen lezen, maar heb je ook je sproeier(s) aangepast? 70 cc vraagt een boel meer lucht èn brandstof.
Ik heb helemaal geen verstand van ‘massa’. Wat is de massa en waar kan ik dat vinden?

Sproeier heb ik van 80 naar 92 gewisseld, maar dat is een kwestie van afstellen als hij eenmaal start. Eerst moet die bougie vonken.
 
massa is je frame, je blok, alles waar de min van je accu of stroomspoel mee verbonden is. je bougie krijgt de plus via zijn kabel, en de buitenkant (de zeskant waar je 'm mee in het schroefgat draait) moet je op "massa" houden (heb je dàt wel gedaan, als je niet wist wat massa was? want zo niet dan vonkt ie nooit!)
 
Hoe bedoel je ‘op massa houden’? Ik doe de bougiekabel op de bougie en kick om te kijken of die vonkt terwijl ik hem tegen het frame hou. Dan vonkt hij niet.
Post automatically merged:

Ja dat kan zeker, maar ook aan je ontsteking of je cdi.
Geen specifieke reden waarom dat nu ineens kapot zou moeten zijn als het werkte voordat je ging hobbyen.
Loop alles even goed na!
Ja dat is ook best apart dat alles het deed voordat ik er aan begon. Ik heb alle stappen die ik gedaan heb nagelopen en kan niks geks opmerken. Hoe nu verder?
Post automatically merged:

Hier heb ik ook niet aan gezeten, dus dat kan het ook niet zijn.
 

Attachments

  • 1478D57F-2EDA-4743-8378-954E1F73A507.jpeg
    1478D57F-2EDA-4743-8378-954E1F73A507.jpeg
    147.3 KB · Views: 21
Last edited:
op je frame zit verf. houd hem eens op dat blanke metaal van het gat waar ie normaal ìn zit. (zonder bougie kan je met de hand "kicken" , is daar geen kracht voor nodig)
 
op je frame zit verf. houd hem eens op dat blanke metaal van het gat waar ie normaal ìn zit. (zonder bougie kan je met de hand "kicken" , is daar geen kracht voor nodig)
Geprobeerd, maar ook geen vonk ☹️
Post automatically merged:

Ik ga maar een nieuwe cdi en bobine kopen, om wat uit te sluiten. Maar heb ik een bougiedop met een klein gat of groot gat nodig?
Post automatically merged:

Geprobeerd, maar ook geen vonk ☹️
Post automatically merged:

Ik ga maar een nieuwe cdi en bobine kopen, om wat uit te sluiten. Maar heb ik een bougiedop met een klein gat of groot gat nodig?
En dat bovenste dopje. Moet die er op of af? Nu moest hij er altijd af.. heeft dat met de bougiedop te maken of t een klein of groot gat is? Zo ja, wat is beter?
 

Attachments

  • FD036879-576C-428E-A581-07CDEEC36C03.jpeg
    FD036879-576C-428E-A581-07CDEEC36C03.jpeg
    100.1 KB · Views: 16
  • 7F1EE4FE-1462-4C68-9924-E8D645CE3897.jpeg
    7F1EE4FE-1462-4C68-9924-E8D645CE3897.jpeg
    106.4 KB · Views: 17
Last edited:
Voor dat je voor de kat z'n viool geld uitgeeft aan onderdelen , probeer eens wat C-Row bedoelt , maak eens een massa draad van de accu naar je cilinderkop , kun je zo buiten om leggen als probeersel. Als alles vast zit , en hij het altijd heeft gedaan , zou het in iets moeten zitten wat nu veranderd is . Heb je een zij standaard , heeft deze uit gestaan , zit daar een beveiliging op . Zou eerst een paar metingen doen voor je gaat bestellen.
 
En dat bovenste dopje. Moet die er op of af? Nu moest hij er altijd af.. heeft dat met de bougiedop te maken of t een klein of groot gat is? Zo ja, wat is beter?
dat is afhankelijk van je bougiedop ja.. als die er normaal af was, moet dat nu ook (anders gaat je dop er nooit goed op en maakt ie geen contact en vonkt ie daardoor niet..)
wat is beter? in mijn ervaring zònder dopje, dus die dunne schroefdraad waar de dop echt op ratelt en als je bougiedoppen of penbobines (van auto) een grote aansluiting hebben, zoek dan bougies met een vast "dopje" dat er dus niet af kan: corrosie tussen dopje en schroefdraad (of lostrillen) geeft ook een slechte vonk!
 
Voor dat je voor de kat z'n viool geld uitgeeft aan onderdelen , probeer eens wat C-Row bedoelt , maak eens een massa draad van de accu naar je cilinderkop , kun je zo buiten om leggen als probeersel. Als alles vast zit , en hij het altijd heeft gedaan , zou het in iets moeten zitten wat nu veranderd is . Heb je een zij standaard , heeft deze uit gestaan , zit daar een beveiliging op . Zou eerst een paar metingen doen voor je gaat bestellen.
Zonder accu moet hij ook vonken toch die bougie?

Zijstandaard heb ik niet, dus dat kan het ook niet zijn.

Heb nu de CDI en de bobine en bougiekabel en bougiestekker vervangen, maar nog steeds geen vonk.

Wat kan het zijn, wordt echt een beetje moedeloos nu.
 
de aarde connectie van je bobine ziet er behoorlijk 'crusty' uit (foto 2), heb je daar een goede verbinding, even opgeschuurd en schoongemaakt tijdens het vervangen? heb je een massa punt bij de startmotor, dan deze ook even goed schoonmaken.
 
de aarde connectie van je bobine ziet er behoorlijk 'crusty' uit (foto 2), heb je daar een goede verbinding, even opgeschuurd en schoongemaakt tijdens het vervangen? heb je een massa punt bij de startmotor, dan deze ook even goed schoonmaken.
Ja heb ik gedaan. Massapunt bij startmotor heb ik niet? Zekering was wel doorgebrand, maar na vervangen ook niet geholpen.

Kan de ontsteking kapot zijn door het vervangen van de cilinder?
 
Ja heb ik gedaan. Massapunt bij startmotor heb ik niet? Zekering was wel doorgebrand, maar na vervangen ook niet geholpen.

Kan de ontsteking kapot zijn door het vervangen van de cilinder?
hmmm raar, alle minarelli blokjes die ik heb gezien hebben een massa punt bij de startmotor.

In principe kan je onttseking kapot zijn maar hangt niet samen met het vervangen van je cilinder, tenzijn je heel lomp te werk bent gegaan...
 
Back
Top