Aerox start niet na revisie

Kerim122

New Member
Beste Leden,

Ik ben sinds kort eigenaar van een aerox. Ik heb de scooter niet lopend gekocht en kwam er al snel achter waarom(zie eerste foto). Vervolgens heb ik het blok gereviseerd en veel vervangen. Maar zoals de titel al aangeeft loopt hij nog steeds niet.

Wat heb ik al gedaan/nagekeken

Brandstof(Fuel):
*Tank gespoeld en gevuld met verse brandstof
*vacuumslang en brandstof slang vervangen
*vacuumkraan getest en werkt naar behoren.
*carburateur is ultrasoon gereinigd (sproeier 72 zat hierin)

-Brandstof komt via tank in de vlotter en ook in de cilinder(bougie wordt nat). Verder start hij ook niet met remmenreiniger.

Lucht(Air):
*Alle sproeiers doorgeblazen en samen met carb is alles ultrasoon gereinigd
*compleet nieuwe luchtfilter met element gemonteerd

-Met of zonder luchtfilter maakt geen verschil

Compressie:
*Nieuwe cilinder, zuiger, kop, keerringen en allemaal nieuwe pakkingen.

-Verder heb ik een leakdown test uitgevoerd en bij 6psi verliest het blok na 30 min geen druk. Dus nergens lek of dergelijke.

Ontsteking tijdstip(Timing):
*Het betreft een originele ontsteking en naar mijn weten kan je deze niet afstellen.
*Spie is niet gebroken
*Nieuwe CDI gemonteerd, geen verschil

??? Ik denk dat hier het probleem zit. Er is namelijk brandstof, lucht, compressie en vonk aanwezig.

Vonk(Spark):
*Ontsteking nagemeten en vallen allemaal binnen bereik(volgens werkplaats handboek)
*Nieuwe bougie

-Bougie vonkt netjes en vonk bereikt ook een kleine afstand. Massa is in orde.

Ik heb verder ook van een werkend blok het volgende overgezet:(om uit te sluiten dat de nieuwe onderdelen mogelijk defect zijn)
*Cilinder, zuiger en kop
*Membraan
*bobine, bougiekabel, bougiedop en bougie

Filmpjes voor de verduidelijking

Huidige toestand: https://www.dropbox.com/s/d2j78oosrslv1mv/Video 31-03-2023 13 14 43.mov?dl=0
Leakdown test: https://www.dropbox.com/s/a5xs7978ffzavxt/Video 26-03-2023 15 55 20.mov?dl=0
Vonk: https://www.dropbox.com/s/ojwt53n7stubrbt/Video 31-03-2023 13 20 52.mov?dl=0
 

Attachments

  • Foto 12-03-2023 14 12 40.jpg
    Foto 12-03-2023 14 12 40.jpg
    184.5 KB · Views: 53
  • Foto 23-03-2023 14 05 18.jpg
    Foto 23-03-2023 14 05 18.jpg
    352.3 KB · Views: 46
  • Foto 01-04-2023 13 29 31.jpg
    Foto 01-04-2023 13 29 31.jpg
    192.4 KB · Views: 43
  • Foto 31-03-2023 13 23 02.jpg
    Foto 31-03-2023 13 23 02.jpg
    313.3 KB · Views: 51
Advertisement - register to remove this

Het luchtfilter hoort er wel op te zitten natuurlijk,
anders is de lucht/brandstof verhouding niet in orde.
 
als je zo serieus bezig bent zal het wel niet, maar die bougie in je video (zonder massa-elektrode) is toch niet degene die je in je cilinder hebt zitten?
het is mooi om je vonk in de buitenlucht zo'n eind te zien springen, maar de lucht in je cilinder, onder druk heeft een veel hogere weerstand, waardoor je vonk daar veel minder ver komt. (en je wilt ook niet dat ie overspringt naar je zuiger) daar is een gap van 0,7 al flink..
leak down met 6 psi! dapper!
Heb je ook een compressietest gedaan voor bóven de zuiger om te zien hoeveel druk hij zelf genereert?
 
Last edited:
als je zo serieus bezig bent zal het wel niet, maar die bougie in je video (zonder massa-elektrode) is toch niet degene die je in je cilinder hebt zitten?
het is mooi om je vonk in de buitenlucht zo'n eind te zien springen, maar de lucht in je cilinder, onder druk heeft een veel hogere weerstand, waardoor je vonk daar veel minder ver komt. (en je wilt ook niet dat ie overspringt naar je zuiger) daar is een gap van 0,7 al flink..
leak down met 6 psi! dapper!
Heb je ook een compressietest gedaan voor bóven de zuiger om te zien hoeveel druk hij zelf genereert?
De bougie heeft wel 1 massa elektrode en is een BR7HS bougie, tevens heb ik ook een andere van een werken blok geprobeerd.Verder is de bougie niet “gegapped” en gewoon nieuw. Ik zal vanavond een compressietest uitvoeren en de bougie gappen.

Alvast bedankt!
 
Hoe oud is die Aerox?
Ik vraag dit omdat de stator op de derde foto volgens mij een AC-stator is.
En omdat alleen de eerste generatie Aeroxen een AC-CDI hadden, die later is vervangen door een DC-CDI, vermoed ik dat misschien wel de verkeerde stator gemonteerd zit.
Waar dit omslagpunt lag waar Yamaha de AC-CDI heeft vervangen voor een DC-model weet ik niet precies, ik denk ergens in 2002, maar gezien alles op de foto heel goed uitziet vermoed ik dat de scooter veel jonger is.
 
Hoe oud is die Aerox?
Ik vraag dit omdat de stator op de derde foto volgens mij een AC-stator is.
En omdat alleen de eerste generatie Aeroxen een AC-CDI hadden, die later is vervangen door een DC-CDI, vermoed ik dat misschien wel de verkeerde stator gemonteerd zit.
Waar dit omslagpunt lag waar Yamaha de AC-CDI heeft vervangen voor een DC-model weet ik niet precies, ik denk ergens in 2002, maar gezien alles op de foto heel goed uitziet vermoed ik dat de scooter veel jonger is.
Het is een Aerox uit 2004, verder heb ik heb alles heel netjes gepoetst :D. U heeft inderdaad gelijk dit is een "oud" model Aerox met een cdi blokje i.p.v. kastje en een ontsteking met 6 spoelen i.p.v. 12.
Post automatically merged:

als je zo serieus bezig bent zal het wel niet, maar die bougie in je video (zonder massa-elektrode) is toch niet degene die je in je cilinder hebt zitten?
het is mooi om je vonk in de buitenlucht zo'n eind te zien springen, maar de lucht in je cilinder, onder druk heeft een veel hogere weerstand, waardoor je vonk daar veel minder ver komt. (en je wilt ook niet dat ie overspringt naar je zuiger) daar is een gap van 0,7 al flink..
leak down met 6 psi! dapper!
Heb je ook een compressietest gedaan voor bóven de zuiger om te zien hoeveel druk hij zelf genereert?
Helaas pas vandaag weer toe kunnen komen aan de Aerox en ook pas recent een compressie tester ontvangen. Nu zie heb ik twee compressie metingen gedaan(op los blok, ik neem aan dat dit ook gewoon kan). De eerste meting is "droog" en de tweede is "nat" (beetje 2 takt olie in de cilinder). Nu zie ik dat het blok waarschijnlijk te weinig compressie opbouwt en dit ook mijn probleem is. Echter zou ik niet weten wat de oorzaak hiervan is.

Ik heb nogmaals een leakdown test uitgevoerd (zie bijlage) om de keerringen en pakking uit te sluiten. Ook heb ik de nieuwe cilinder en zuiger opnieuw gemonteerd en de slot spelingen gecontroleerd en die zijn beide 0.20. Iemand een tip of idee over de oorzaak van de lage compressie?

Verder heb ik nog wat fotos en videos gemaakt(https://www.dropbox.com/sh/w3fd04q5jg3xn8h/AAD41Ce0YEQ-PTzep-dLhovaa?dl=0)
 

Attachments

  • Foto 15-04-2023 17 18 46.jpg
    Foto 15-04-2023 17 18 46.jpg
    219.7 KB · Views: 35
Last edited:
Als het echt een origineel exemplaar betreft met bouwjaar 2004, behoort deze eigenlijk uitgerust te zijn met het nieuwe DC-CDI systeem.
De overgang begon inderdaad in 2002 voor de scooters met een geforceerde luchtkoeling van Minarelli.
In 2003 volgde de vloeistof gekoelde varianten...

Dit is te herkennen aan de stator met 12 spoelen en de grote CDI met 6 aansluitingen.
Ander onderdeel welke verandert is, is het contactslot. (de bekabeling)
I.p.v. het oude (AC-CDI) systeem met 5 aansluitingen maakt het nieuwe (DC-CDI) gebruik van maar 3 aansluitingen!

Originele bougie met de juiste warmtegraad is de: BR8HS.
Dit even ter info...

En 9 bar is zelfs iets te veel i.c.m. een ori standaard 50cc cilinder en kop.
Maar goed, ik zie een PSI van amper 9 op de meter uit post #7 wat overeenkomt met ongeveer 6,3 bar?
En dat is wel weer een stuk minder als standaard!

Oudere types: 7,9 : 1, (Fr)(Be)(Po)(En)(It)
8 : 1 (Du)(NL)(Che)

Nieuwe types: 7,9 : 1, Model-1- Euro- 0
7,5 : 1 Model- 1- Euro- 1 & 2

De motor zou in principe wel moeten kunnen starten met amper 6,5 bar maar er zal dan wel vermogensverlies optreden als de motor loopt en/of in werking is. Bij een te lage compressie-einddruk zal niet de maximaal haalbare energie uit de brandstof gehaald kunnen worden.
Het is dus onvermijdelijk dat er dan o.a. vermogensverlies optreedt.

V.w.b. de juiste sproeier is het even zoeken.., de Yamaha Aerox is wereldwijd uitgebracht met maar liefst 7 verschillende afstellingen qua carburateur.
In Ned. betreft het de Dellorto PHBN-12-HS en de Gurtner PY 12 carburateur met uiteraard verschillende maten van sproeiers.

Dellorto PHBN-12-HS met identificatienummer: 3091, hoofdsproeier 74.
Dellorto PHBN-12-HS met identificatienummer: 3129, hoofdsproeier 72.
Gurtner PY 12 met identificatienummer: 439, hoofdsproeier 62.

En het is wellicht een open deur intrappen, maar heb je al geprobeerd om de motor te starten als je handmatig wat brandstof in de cilinder hebt aangebracht?
 
Last edited:
9 Bar is niet te laag, de scooter moet met deze compressie goed starten.
Als het echt een origineel exemplaar betreft met bouwjaar 2004, behoort deze eigenlijk uitgerust te zijn met het nieuwe DC-CDI systeem.
De overgang begon inderdaad in 2002 voor de scooters met een geforceerde luchtkoeling van Minarelli.
In 2003 volgde de vloeistof gekoelde varianten...

Dit is te herkennen aan de stator met 12 spoelen en de grote CDI met 6 aansluitingen.
Ander onderdeel welke verandert is, is het contactslot. (de bekabeling)
I.p.v. het oude (AC-CDI) systeem met 5 aansluitingen maakt het nieuwe (DC-CDI) gebruik van maar 3 aansluitingen!

Originele bougie met de juiste warmtegraad is de: BR8HS.
Dit even ter info...

En 9 bar is zelfs iets te veel i.c.m. een ori standaard 50cc cilinder en kop.
Maar goed, ik zie een PSI van amper 9 op de meter uit post #7 wat overeenkomt met ongeveer 6,3 bar?
En dat is wel weer een stuk minder als standaard!

Oudere types: 7,9 : 1, (Fr)(Be)(Po)(En)(It)
8 : 1 (Du)(NL)(Che)

Nieuwe types: 7,9 : 1, Model-1- Euro- 0
7,5 : 1 Model- 1- Euro- 1 & 2

De motor zou in principe wel moeten kunnen starten met amper 6,5 bar maar er zal dan wel vermogensverlies optreden als de motor loopt en/of in werking is. Bij een te lage compressie-einddruk zal niet de maximaal haalbare energie uit de brandstof gehaald kunnen worden.
Het is dus onvermijdelijk dat er dan o.a. vermogensverlies optreedt.

V.w.b. de juiste sproeier is het even zoeken.., de Yamaha Aerox is wereldwijd uitgebracht met maar liefst 7 verschillende afstellingen qua carburateur.
In Ned. betreft het de Dellorto PHBN-12-HS en de Gurtner PY 12 carburateur met uiteraard verschillende maten van sproeiers.

Dellorto PHBN-12-HS met identificatienummer: 3091, hoofdsproeier 74.
Dellorto PHBN-12-HS met identificatienummer: 3129, hoofdsproeier 72.
Gurtner PY 12 met identificatienummer: 439, hoofdsproeier 62.

En het is wellicht een open deur intrappen, maar heb je al geprobeerd om de motor te starten als je handmatig wat brandstof in de cilinder hebt aangebracht?


Ik weet niet hoe jullie aan 9 bar komen, maar heb het een beetje onduidelijk gepost zie ik. De bijlage van de post is de leakdown test ik heb bij 9psi over 2 uur geen druk verloren, dus hij lekt niet bij de pakkingen of keerringen. De compressietesten zijn 2 filmpjes die jullie kunnen bekijken in de dropbox link. Ik heb droog maar een compressie van 1,8 bar en met een scheutje olie in de cilinder verhoogt dit naar 2,25 bar. Dus de compressie is de boosdoener. Echter weet ik niet hoe dit kan aangezien er nergens valse lucht wordt getrokken en de cilinder,z uiger etc. nieuw is.
 
Heb je nog een ander werkend voertuig om die meter op te testen?
Verse cilinderset en verse pakkingen lijkt mij erg lastig om maar 2,25 bar mee te produceren.
Overigens heb je al zoveel gedaan dat ik ook enigszins perplex sta.

Zou eerder denken aan een ontstekingsprobleem.

Ooit startvloeistof / remmenreiniger geprobeerd?
 
Heb je nog een ander werkend voertuig om die meter op te testen?
Verse cilinderset en verse pakkingen lijkt mij erg lastig om maar 2,25 bar mee te produceren.
Overigens heb je al zoveel gedaan dat ik ook enigszins perplex sta.

Zou eerder denken aan een ontstekingsprobleem.

Ooit startvloeistof / remmenreiniger geprobeerd?
Ik heb de meter zojuist op mijn auto getest(Nissan Micra 1.3). Uit deze test kwam er vier maal 8,6 bar (125 psi) uit, dus ik denk dat de meter naar behoren functioneert. Verder heb ik het ook geprobeerd met remmenreiniger, maar helaas ook geen succes.

Verder zou ik dus echt niet weten waarom ik zo'n lage compressie produceer. Ik heb van een ander blok ook de zuiger/cilinder gemonteerd, maar dit baatte ook niet. Hij lekt nergens anders zou ik druk verliezen nadat ik het blok op druk zet (leak down test). Ik ben ten einde raad met dit blokje :neutral:. Dus mocht iemand nog een verklaring hebben voor een lage compressie, dan hoor ik het graag!
 
als er geen compressie weglekt, vraag ik me af of de werkelijke compressieverhouding wel klopt?
heb je gekeken of je zuiger goed bovenin komt vóór je de kop erop zette? (ik weet dat door krukassen van verschillende merken te wisselen, je de slag zou kunnen veranderen. (voorbeeld dat ik ooit hoorde: Zündapp krukas in Puch City 25 = lange slag 70 cc, politie snapte niet waardoor ie zo hard ging ;)) misschien kan het ook andersom (korte slag, dikke zuiger, hoogtoeriger). uiteraard moet je daarop dan de zuiger of cilinder ook aanpassen en misschien was dat ook zo met de oude set, maar niet met wat jij er nu op hebt gezet?
 
Extra massakabel trekken vanaf je carter naar je frame.

En nou kan het aan mij liggen maar op de eerste foto met die rotte zuiger zit die zuiger toch op zn kop? Pijltje van de nieuwe zuiger wijst naar de uitlaatpoort toch?
 
Extra massakabel trekken vanaf je carter naar je frame.

En nou kan het aan mij liggen maar op de eerste foto met die rotte zuiger zit die zuiger toch op zn kop? Pijltje van de nieuwe zuiger wijst naar de uitlaatpoort toch?
z'n vonk is opperbest.. 2,25 bar compressie dan weer niet.
 
Zn vonk kan wel best zijn extra massa kan nooit kwaad is mijn ervaring. Denk dat jullie het veel te ver aan het zoeken zijn en gewoon iets simpels over het hoofd zien zoals bijvoorbeeldverkeerd gemonteerde zuiger, tank gevuld met diesel ipv benzine, contact niet aangesloten of niet aangezet, onafgestelde carb oid
 
alleen die omgekeerde zuiger zou misschien iets compressie kunnen schelen, maar dan toch geen 3,75 bar of meer.
 
als er geen compressie weglekt, vraag ik me af of de werkelijke compressieverhouding wel klopt?
heb je gekeken of je zuiger goed bovenin komt vóór je de kop erop zette? (ik weet dat door krukassen van verschillende merken te wisselen, je de slag zou kunnen veranderen. (voorbeeld dat ik ooit hoorde: Zündapp krukas in Puch City 25 = lange slag 70 cc, politie snapte niet waardoor ie zo hard ging ;)) misschien kan het ook andersom (korte slag, dikke zuiger, hoogtoeriger). uiteraard moet je daarop dan de zuiger of cilinder ook aanpassen en misschien was dat ook zo met de oude set, maar niet met wat jij er nu op hebt gezet?
Extra massakabel trekken vanaf je carter naar je frame.

En nou kan het aan mij liggen maar op de eerste foto met die rotte zuiger zit die zuiger toch op zn kop? Pijltje van de nieuwe zuiger wijst naar de uitlaatpoort toch?

Ik heb de zuiger correct om gemonteerd met pijltje naar de uitlaatpoort en de 'gleuven", in de zuiger, richting de inlaat (heb dit al dubbel gecheckt). Verder heb ik de krukas niet vervangen(is een originele min. horizontaal) want, big end was in orde en zag er nog netjes uit geen scheven wangen. Ook heb ik het geprobeerd met een extra massa maar dit beïnvloedt niets.

Zn vonk kan wel best zijn extra massa kan nooit kwaad is mijn ervaring. Denk dat jullie het veel te ver aan het zoeken zijn en gewoon iets simpels over het hoofd zien zoals bijvoorbeeldverkeerd gemonteerde zuiger, tank gevuld met diesel ipv benzine, contact niet aangesloten of niet aangezet, onafgestelde carb oid
Ik vraag me echt af waar het aan ligt. Ik heb al alles geprobeerd, omgezet etc. Mensen zetten zo'n blok in elkaar met 2 linkerhanden en het loopt gewoon :tearsofjoy:
 
Back
Top