Aerox blijft maar niet stationair lopen.

Vincent-Aerox

Scooterloos
Mensen,

Ik zit hier met het volgende probleem:

Mn aerox blijft maar niet stationair lopen.

Hij is weer begrensd en loopt rond de 53 op een Koso digitale teller.
Er zit een 12 mm Dell"Orto op MET handchoke.
Standaard zit hier sproeier 72 in.
Ik heb maatje 72 niet, dus heb ik 74 geprobeerd, dan blijft hij nog steeds niet lopen. Heb ook 78 geprobeerd, maar met wegrijden verzuipt en stottert hij dan aardig. Dus net maar sproeier 70 erin gedaan en NOG blijft hij dus niet stationair lopen.

Luchtschroef eerst helemaal dichtgedraaid(rechtsom) en toen 1,5 slag open = dus gewoon 1 keer helemaal rond en dan nog een keer half rond?(ga hem nu bij zulke dingen zoeken, want ik snap er niet veel meer van.

Heb een normaal luchtfilter met het buisje er nog in(wel Malossi element, maar dat moet niet uitmaken.)

Met de stationairschroef helemaal dichtgedraaid(rechtsom, dus MEER toeren) bleef hij ook niet lopen.
Als ik de luchtschroef heel ver UITdraai blijft hij wel lopen. Maarja, als je dan gaat rijden loopt de boel kapot.

Heb hier de volgende maten liggen: 70,74,76,78,82.

Met 70,74,78 blijft hij dus niet lopen.

Toen het nog wat kouder was bleef hij met sproeier 76 wel netjes lopen dacht ik. Maar iets daarna dus weer niet en dan kwam door het filterelement dacht ik, die vervangen en hij deed het weer.

Kan iemand mij helderheid geven, zie ik iets over het hoofd etc?

Bvd
 
Advertisement - register to remove this

daar moet je niet teveel aan komen , en daarmee stel je ZEKER NIET het stationaire toerental mee , dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren!!!

hoe staat je gasnaald?

sproeier 72 is voor het type met vernauwde aanzuigbuis , 74 met oude type en dus dikkere aanzuigbuis (tot 2000 iig)

maar met een 74 sproeier moet het iig stationair kunnen lopen.

zet iig de luchtstelschroef op 1,5 slag open , en niet meer aankomen.

meestal als de scooter niet (goed) stationair wil lopen is dat een invloed van of te veel mengsel , slijtage (bijv. cilinderspeling , membraankleppen ,keerringen etc.) of kapotte onderdelen zoals afgebrokkelde membraankleppen , slechte bougie/dop , dichtzittende uitlaat oid..
 
Ik dacht dus ook dat ie met 74 wel zou moeten lopen.
Heel apart.
Cilinder heeft er al ruim 50.000 km op zitten, maar is nog in topstaat.(laatst nog bij dijkman gehoord.)

En teveel mengsel? Gewoon nog kleinere sproeier proberen? Kan opzich wel toch? Want 72 is de sproeier voor std onbegrensd. Bougie is ook prima, uitlaat ook(gewoon 13mm prop erin, verder in orde dacht ik)

En tja, keerring of membraankleppen, hoe controleer je dat?
 
Zit nu dus maatje 70 in, moet zo nog weg, ik kijk dan wel hoe hij rijdt.

En of hij blijft lopen.

Als ik mn handchoke aanzet merk ik ook erg weinig verschil, dit komt grotendeels door het 'niet koude weer' neem ik aan?

Als ik de stand van de gasnaald verander, kan het daarmee opgelost zijn?

Zo ja, hoeveel hoger zou hij dan moeten?
 
dan zou die juist lager moeten , maar deze (het clipje) moet gewoon op het 2e gleufje van onder staan..

minder dan 72 moet je niet gaan , nooit minder erin zetten dan dat er origineel in zit!!

hoeveel speling had de cilinder?
 
Hm, er zit dus nu 70 in, dat kan niet veel kwaad toch of wel? Hij hapert niet echt oid.

Geen idee hoeveel speling hij had, hij was gewoon in zeer goede staat kreeg ik te horen.
Helemaal kras vrij etc
 
Net 74 erin gezet, straks naar school merk ik wel hoe hij het doet.

Heel vreemd. Toen ik het vlotterbakje eraf haalde stroomde de benzine gewoon door. Als ik het vlotter omhoog deed stopte het. Gister was dat niet zo. Een paar week terug gebeurde het ook al, is dit normaal?
 
Hmm, oke

Net even langs dijkman geweest en Jos dacht dat het niet zo simpel zou liggen(bougie)
Heb een nieuwe bougie meegenomen en ga mn luchtfilter maar eens goed schoonmaken.
Wel vreemd maarja.

Hoe kun je testen of je bougiedop nog goed is?
 
Zal er van t weekend eens naar kijken.

Maar dat het aan het luchtfilter licht lijkt me sterk, als die vervuilt zou zijn zou hij minder lucht krijgen dus wel blijven lopen.

Net nieuwe bougie geprobeerd, maar blijft nog steeds niet lopen.

Zal mn carb van t weekend maar eens helemaal schoonmaken en doorspuiten
 
minder lucht betekent meer benzine , ofwel het effect van een grotere sproeier en zou ie dus lager stationair gaan lopen..

bougiedop kun je doormeten ,moet rond de 5 ohm zijn (bij de meeste doppen)

alleen ligt het stationair lopen daar gewoon niet aan..
 
Nou, heb de carb losgehaald en doorgeblazen en goed schoongemaakt met benzine, alle sproeiers doorgeblazen, luchtschroef op 1,5 slag open gezet en wat ik ook probeerde hij bleef maar niet stationair lopen.

Sproeier 74 , stationairsproeier 36 en chokesproeier 45.
Luchtfilter ook schoongemaakt, vacuum gecheckt en werkt prima.

Wat kan ik vredesnaam het probleem nog zijn? Ik snap er echt geen hout meer van.

Als ik luchtschroef helemaal dichtdraai en daarna 1,5keer rond, en stat. schroef helemaal dicht dan valt hij uit. Dus zou hij een TE rijk mengsel hebben?
Maar als ik de luchtschroef ongeveer 7 keer rond draai blijft hij eventjes lopen en valt hij na 20 sec ook uit. En als ik de stat.schroef helemaal uitdraai wordt het er ook niet beter op.

Wie weet het?
 
Gasnaald stond btw op de middelste stand, en heb hem 1 standje naar beneden gezet( op 1 na onderste) en nog blijft hij niet lopen, heel erg vreemd. Dan maar op de onderste stand zetten?

Graag hulp :D

Edit: Kan het niet komen doordat er sproeier 74 in zit ipv standaard 72? Scheelt niet veel maar toch.
En als hij met sproeier 70 een goede bougiekleur heeft? Kan het dan gewoon zo lopen, ook al is het 1 maatje kleiner?
 
Last edited:
Als ik het goed heb kan het nog aan 2 dingen liggen?

Membraan of keerring?

Hoe chek je dat? Gewoon inlaat eraf en dan kun je zo het membraan eruit halen toch? En hoe zie ik of hij nog goed is?

En keerring: Gewoon alles van de variokant van de krukas af, en hoe zie ik dan of hij nog goed is? En de ontstekingskant? Dan eerst kvs eruit laten lopen allemaal of hoe zit dat?
 
Als ik het goed heb kan het nog aan 2 dingen liggen?

Membraan of keerring?

Hoe chek je dat? Gewoon inlaat eraf en dan kun je zo het membraan eruit halen toch? En hoe zie ik of hij nog goed is?

En keerring: Gewoon alles van de variokant van de krukas af, en hoe zie ik dan of hij nog goed is? En de ontstekingskant? Dan eerst kvs eruit laten lopen allemaal of hoe zit dat?



om te kijken of je membraam goed is en je veren van je zuiger, haal je bougie er uit en draai er een compressie meter in als die rond de 8 bar zit zijn je membraam kleppen niet versleten of je zuiger veren ..
 
Back
Top