Aerox blijft maar op de 94 graden als ik rijd

Dani1234

Member
Goedeavond mij aerox 2006 blijft 94 graden als ik rij maar als ik de scooter even 30 seconden laat staan is die weer 65 graden ik heb zelf al gekeken naar een lek die was er maar die heb ik opgelost voor de rest heb ik me thermostaat vervangen plus mijn pomp ik heb zins 2 dagen een temperatuur meter er op
 
Advertisement - register to remove this

Ja ik heb met de dop er af een stukje gereden in de slangetje geknepen en als ik en lang stuk heb gereden en draai de dop er van af draai hoor je dat die op druk stond
Post automatically merged:

Me radiateur word ook volledig warm geen koude plekken en soms heb ik als ik gas geven dat me tank meter iets naar beneden ga maar als ik los laat gaat die terug misschien een electronische probleem ik heb alles al geprobeerd behalf een grotere sproeier
 
Ik heb zowiezo geen draadje van het blok naar het frame alleen ik heb van de thermometer de nul draad aan de radiator vast gemaakt
Post automatically merged:

Ohja ik heb gister ook naar me sproeier gekeken want me bougie was wat aan de witte kant dus ben gelijk wat maten omhoog gegaan nou is die koffie bruin maar nog geen verschil in thempreteur maar ik denk dat ik toch die thermostaat is na ga kijken
 
Goedeavond mij aerox 2006 blijft 94 graden als ik rij maar als ik de scooter even 30 seconden laat staan is die weer 65 graden
Lijkt mij eerder een elekrisch probleem dan een een probleem met je koeling.
De temperatuur kan niet op 30 seconden tijd, 29 graden zakken, ook niet als er iets met de thermostaat zou zijn!
De meeste temperatuursensoren hangen aan één kant aan massa, als deze massa mottig is kun je rare dingen zien op je temperatuurmeter.
 
Ik wil en video delen alleen dat lukt niet
Post automatically merged:

Mijn massa is ook niet echt perfect aan gesloten omdat ik niet weet waar ik die het best kan aan sluiten maar hij was binnen 30 seconden 10 graden gezakt vanmiddag maar als ik vol gas rijd gaat die over de 90 maar als ik door de straat rij met rem en of links of rechts af ga dan blijft die rond de 86 graden dus hij koeld wel
 
Me start moter werkt perfect en de zwarte draad is niet beschadig of iets
Post automatically merged:

Ik kom die video niet delen maar ik heb foto's met de tijd er bij gemaakt
 

Attachments

  • Screenshot_20220102_150953_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20220102_150953_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    68.3 KB · Views: 22
  • Screenshot_20220102_151012_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    Screenshot_20220102_151012_com.huawei.himovie.overseas.jpg
    71 KB · Views: 22
Last edited:
Ik heb dit gevonden die kapot is
Post automatically merged:

Ik heb net me thermostaat er tussen uit gehaald en gereden en nu blijft me temperatuur tussen de 50 en de 60 en koel regelmatig ook af onder het rijden wat zeggen jullie een nieuwe kopen of er uit laten want is best wel slecht met dit weer zonder rijden
 

Attachments

  • 16411557006336418557076292152586.jpg
    16411557006336418557076292152586.jpg
    139.3 KB · Views: 20
Last edited:
Nu ben ik zelf niet echt thuis in de Minarelli blokken/Aerox en zou het misschien ook prima zonder functioneren. Maar ik vind het (persoonlijk) fijner als mijn scooter zoveel mogelijk origineel blijft zonder dat ik er extra toeters en bellen op zet of juist onderdelen eraf ga halen. Zo weet ik in ieder geval dat het zeker goed zit en geen toekomstige narigheden kan geven. Ik denk zo: als het geen snars uitmaakte of het er wel of niet op zat en het niet bevorderend is voor de levensduur van de scooter, dan kwam het al zonder vanaf de fabriek. (Tenzij het wettelijk verplicht is, een linkerspiegel bijvoorbeeld.) Immers, dat scheelt weer kosten voor de fabrikant. Maar opnieuw, zo denk ik.
 
Ik heb dit gevonden die kapot is

De pic uit post #10 is een soort high-end weerstand en geen thermostaat?!
Het kastje met een blauwe en zwarte draad zit tussen de elektrische choke en centraal massa punt in en werkt via de opgewekte wisselspanning vanaf de lichtspoelen van de stator.
(Zgn. Yamaha control unit for the choke)

De thermostaat (mits kapot) vervangen voor een correct werkend exemplaar!
(oude kun je testen door in een pannetje water te plaatsen, wat je langzaam aan de kook brengt)

Het is sowieso niet goed dat de cilinder continu gekoeld wordt zonder dat deze de juiste bedrijfstemperatuur bereikt!
Zodra de cilinder goed warm wordt, gaat het koelvloeistofcircuit open, en wordt deze gekoeld en op een juiste bedrijfstemperatuur gehouden!

Dit gezegd hebbende is het wellicht ook verstandig om de temperatuursensor en bijbehorende bedrading en stekkers te controleren op een goede geleiding en werking!
 
Last edited:
Wat voor temp meter is dat? Sommige cheappie temp meters hebben maar een bepaald meetbereik. Temperatuur hoort wel enigsinds een beetje te schommelen bij een scooter.

Zonder thermostaat rijden is vragen om overmatige cilinder slijtage. De zuiger word lekker warm en wilt uit gaan zetten maar de cilinder word sterk afgekoeld en blijft in 'gekrompen' toestand.

How to kill an engine.. :rolleyes:
 
Nu ben ik zelf niet echt thuis in de Minarelli blokken/Aerox en zou het misschien ook prima zonder functioneren. Maar ik vind het (persoonlijk) fijner als mijn scooter zoveel mogelijk origineel blijft zonder dat ik er extra toeters en bellen op zet of juist onderdelen eraf ga halen. Zo weet ik in ieder geval dat het zeker goed zit en geen toekomstige narigheden kan geven. Ik denk zo: als het geen snars uitmaakte of het er wel of niet op zat en het niet bevorderend is voor de levensduur van de scooter, dan kwam het al zonder vanaf de fabriek. (Tenzij het wettelijk verplicht is, een linkerspiegel bijvoorbeeld.) Immers, dat scheelt weer kosten voor de fabrikant. Maar opnieuw, zo denk ik.
Ja zo wil ik het liefste ook me scooter gewoon netjes en niet wat maar met en paar bouten en schroef en en tyreps vast zit
Post automatically merged:

Wat voor temp meter is dat? Sommige cheappie temp meters hebben maar een bepaald meetbereik. Temperatuur hoort wel enigsinds een beetje te schommelen bij een scooter.

Zonder thermostaat rijden is vragen om overmatige cilinder slijtage. De zuiger word lekker warm en wilt uit gaan zetten maar de cilinder word sterk afgekoeld en blijft in 'gekrompen' toestand.

How to kill an engine.. :rolleyes:
Een voca meter met koso temperatuur sensor
Post automatically merged:

Wat voor temp meter is dat? Sommige cheappie temp meters hebben maar een bepaald meetbereik. Temperatuur hoort wel enigsinds een beetje te schommelen bij een scooter.

Zonder thermostaat rijden is vragen om overmatige cilinder slijtage. De zuiger word lekker warm en wilt uit gaan zetten maar de cilinder word sterk afgekoeld en blijft in 'gekrompen' toestand.

How to kill an engine.. :rolleyes:
Ja maar als ik nieuwe koop dan gaat die precies op het zelfde moment open en blijft die teheet worden
 
Wat zijn de klachten van de te hete motor?

Temperatuur sensor willen nog weleens afwijken. Zeker als je 2 merken door elkaar heen gebruikt..

Mijn koso teller staat min. Op 50 graden en pendelt afhankelijk van de zomer tussen de 80 en 125 graden. AC dat wel..
 
Staat die meter dan wel op Celsius afgesteld?

Men dient sowieso de (voor)-geprogrammeerde temperatuur in te voeren, ter info.
Ik heb niks aan de meter ingevoerd
Post automatically merged:

Wat zijn de klachten van de te hete motor?

Temperatuur sensor willen nog weleens afwijken. Zeker als je 2 merken door elkaar heen gebruikt..

Mijn koso teller staat min. Op 50 graden en pendelt afhankelijk van de zomer tussen de 80 en 125 graden. AC dat wel..
Ja deze scoot is lc en hoorden van mensen dat het tussen de 50 en 80 graden hoord tezijn maar bij mij is het met die temperatuur sensor 96 maar als ik die er uithaal tussen de 40 en 60 maar dat is veelste koud
Post automatically merged:

Wat zijn de klachten van de te hete motor?

Temperatuur sensor willen nog weleens afwijken. Zeker als je 2 merken door elkaar heen gebruikt..

Mijn koso teller staat min. Op 50 graden en pendelt afhankelijk van de zomer tussen de 80 en 125 graden. AC dat wel..
Er zijn geen klachten als die 96 is alleen ja vind het raar dat die zo warm word
 
Staat die meter dan wel op Celsius afgesteld?

Men dient sowieso de (voor)-geprogrammeerde temperatuur in te voeren, ter info.

Kleine correctie van moi :oops::

De temperatuur is al geprogrammeerd en loopt van 0 tot 120 °C.
Je kan wel vooraf een temperatuur instellen, zodat als de motor te heet wordt er een signaal gegeven wordt in de zin van een oplichtend (rood of blauw) licht. (gaat dan knipperen)

Standaard sensor doet dit ook middels een rood waarschuwingslampje op het dashboard wat je waarschijnlijk wel weet.
(blijft dan continu branden tot dat de motor afgekoeld is)

Die Voca dient trouwens wel aangesloten te worden op een 12V gelijkspanning van de accu.
Via de geschakelde plus van het contactslot is het best.
 
Ik heb niks aan de meter ingevoerd
Post automatically merged:


Ja deze scoot is lc en hoorden van mensen dat het tussen de 50 en 80 graden hoord tezijn maar bij mij is het met die temperatuur sensor 96 maar als ik die er uithaal tussen de 40 en 60 maar dat is veelste koud
Post automatically merged:


Er zijn geen klachten als die 96 is alleen ja vind het raar dat die zo warm word
Met 96 is de temperatuur prima hoor. Bedrijfstemperatuur is meestal 80-105 graden afhankelijk van buitentemperatuur. Ik zou me daarom niet druk maken..

Zoals gezegd vraag je erom om zonder thermostaat extra cilinder slijtage te veroorzaken. Of warm/vastloper..
 
Back
Top