Accu vespa sprint

Advertisement - register to remove this

Wat is de beste accu die ik erin kan stoppen?
Misschien even je vraag verduidelijken, wat bedoel je met beste en aangeven hoe je de scooter gebruikt. veel ritten, korte ritten, lange ritten, dagelijks, soms, staat de scooter koud of warm, etc...)

Bij normaal gebruik, zou ik zeggen, dezelfde als de fabriek erin schroeft.
 
Ik heb laatst deze gekocht, er bleek een accuutje van 4 ampère in te zitten.
Ronde de 30 euro.
Wij hebben in meerder scooters de accu's vervangen door dit merk.
Post automatically merged:

Het beste is de accu een paar uur of een dag aan een lader te zetten.
Ik gebruik hiervoor een druppellader en plaats hem dan pas in de scooter.
 
@Broos weet dit natuurlijk maar deze opmerking is meer voor de meelezende gedacht.

Er bestaat een verschil tussen een echte druppellader en een acculader die automatisch omschakeld naar druppellading als de accu vol is.

Een echte druppellader is niet geschikt voor het laden van accu's maar houdt enkel de accu, bij een langere tijd dat het voertuig stil staat, op spanning.
Ook al zou je een zwakke accu een hele dag lang aan een druppellader hangen, dan nog heeft deze onvoldoende energie in de accu gepompt om deze als geladen te beschouwen.
Een druppellader is enkel gedacht om de zelfontlading van de accu te niet te doen, dus nogmaals, niet om te laden.
Deze bestaat ook vaak uit enkel een klein adaptertje dat maar enkele mili-Amperes kan leveren.
 
Ik heb laatst deze gekocht, er bleek een accuutje van 4 ampère in te zitten.
Ronde de 30 euro.
Wij hebben in meerder scooters de accu's vervangen door dit merk.
Post automatically merged:

Het beste is de accu een paar uur of een dag aan een lader te zetten.
Ik gebruik hiervoor een druppellader en plaats hem dan pas in de scooter.
Bedoel je de huidige accu in de lader doen of een nieuwe accu voor gebruik? Dat 2e kan ik me niet voorstellen, vrijwel elke accu die je nieuw besteld is minimaal 80% vol, kan direct in de scooter.
 
Bedoel je de huidige accu in de lader doen of een nieuwe accu voor gebruik? Dat 2e kan ik me niet voorstellen, vrijwel elke accu die je nieuw besteld is minimaal 80% vol, kan direct in de scooter.
Ik doe een nieuwe accu altijd een dag aan de druppellader.
Post automatically merged:

@Broos weet dit natuurlijk maar deze opmerking is meer voor de meelezende gedacht.

Er bestaat een verschil tussen een echte druppellader en een acculader die automatisch omschakeld naar druppellading als de accu vol is.

Een echte druppellader is niet geschikt voor het laden van accu's maar houdt enkel de accu, bij een langere tijd dat het voertuig stil staat, op spanning.
Ook al zou je een zwakke accu een hele dag lang aan een druppellader hangen, dan nog heeft deze onvoldoende energie in de accu gepompt om deze als geladen te beschouwen.
Een druppellader is enkel gedacht om de zelfontlading van de accu te niet te doen, dus nogmaals, niet om te laden.
Deze bestaat ook vaak uit enkel een klein adaptertje dat maar enkele mili-Amperes kan leveren.
Ik heb het niet over zo'n stekkerlader.
Mijn druppelladers beginnen met een hoge laadspanning en vlakken dan af.
En we hebben het over nieuwe accu's.
Maar een goede druppellader kan soms een gesulfateerde accu weer tot leven wekken.

Maar de vraag was wat een goede accu is, ik heb goede ervaringen met de Nitro accu's.
Die zijn redelijk geprijsd en alom verkrijgbaar.
Over het laden van accu's zijn al genoeg topics.
 
Last edited:
als je voor een goede kwaliteit gaat dan blijft lithium Ion over
Is dit wel zo???

Ik heb er geen ervaring mee maar hoor overal dat je een Litium accu niet mag laden bij temperaturen onder nul, in feite zal de BMS dit blokkeren om zo beschadeging van de accu-cellen te voorkomen.
Er zijn wel Litium accu's met een ingebouwde verwarming, begin je deze accu's te laden, hetzij met een lader, het zij met een draaiende motor en de temperatuur is onder nul of vlak erboven, zal de laadspanning in eerste instantie worden gebruikt om de ingebouwde verwarming te voeden en de accu op een veilige temperatuur te brengen.

Dus in de winter lijkt me dit gegeven een probleem, heb je een Litium accu zonder verwarming zal deze niet laden, heb je een duurder model met wel een verwarming, zal de accu pas laden als deze op een veilige temperatuur is gebracht, deze temperatuur ga je dus nooit bereiken als je enkel korte ritten maakt.
 
Back
Top