Aankoop Kymco G-Dink 50 met inmiddels een 70CC een blog en twijfel nog over de uitlaat

Dennis1978

New Member
Ik heb vele brommers en scooters gereden en vind ze nog steeds een ideaal vervoersmiddel en heerlijk om mee te toeren.
Brommers en scooters die ik heb gehad:
Gilera snorfiets
Honda MT5
2x Yammha FS1, wat reden die kregen hard zeg 105km en 115km per uur op de teller van de auto. En wat een spijt dat ik die niet meer heb
Peugeot buxy
Aprilia SR50
Italjet formula
Peugeot Speedfight 2
Kymco Agility 50
Kymco G-Dink 50

Een tweede scooter en dan welke:
Was al even aan het kijken voor een tweede scooter, want mijn vrouw heeft een Kymco Agility. Zeker geen slechte scooter en met de 80cc komt dat ook best vooruit, maar voor de lange afstanden die ik rijd niet ideaal. En dan met name omdat ik de zithouding niet heel lekker vindt voor lange afstanden en ik wilde toch ook iets met een grotere tank dan 5 liter benzine en geen 4takt. Dus op marktplaats vele uren rondgekeken en vele reviews van scooters te hebben gelezen, kwam ik een Kymco G-Dink 50 tegen. Na het lezen van de reviews, werd er soms gezegd dat het een rijdend bankstel is en een grote benzinetank, tja wat is er niet groot aan deze scooter, het lijkt wel een motor.

Aankoop:
De G-Dink komt uit 2017, dus zoals ik begrepen had mag je hiermee iedere milieuzone in. Verder een benzinetank van 9.5 Liter is niet verkeerd en 2 takt en echt een grote tourscooter. De scooter stond bij een scooterzaak en werd verkocht als schadescooter, dus geen onderhoud, geen garantie. Maar dat boeide mij niet, wat ik ga toch zelf alles vervangen en onderhoud plegen. De scooter had inderdaad aan de rechterkant flinke val schade, maar had maar 1 eigenaar gehad. De vorige eigenaar had de scooter allrisk verzekerd en had er wat bijgelegd en een andere scooter gekocht, althans dat was het verhaal. De scooter zag eruit of als die werkelijk alleen voor woon/werk verkeer is gebruikt en altijd buiten heeft gestaan, het mos groeide gewoon tussen de kappen. Alles was aangetast door het weer, maar motorisch kon ik niks geks ontdekken. Het was starten en rijden motorisch zover ik kon beoordelen niks aan de hand. Dus aankoop gedaan en gelijk rijdend naar huis, een rit van ruim 84 km.
Nog meer groene aanslag.jpgVieze luchtfilter en slangen.jpg
Val schade.jpgGroene aanslag.jpgVieze spiegels.jpg

De rit naar huis en de eerste ervaring met de Kymco G-Dink:
Man wat een grote scooter is dit, aardig lang is de scooter en ook behoorlijk breed. Het zitten is veruit het lekkerste, van alles waarop ik heb mogen en kunnen rijden. Het sturen was heel erg wennen ten opzichte van Kymco Agility, het is natuurlijk ook een hele andere scooter. Maar met de Agility kan je in de bocht gooien zeg maar, maar dat moet je bij de G-DInk niet doen, want dan ga je echt snel de grond van heel dicht bij kussen. Het sturen voelt namelijk een stuk zwaarder en je voelt echt een gewicht wat de bocht om gaat, dus je stuurt met een soort tegendruk. Dat is even wennen, maar nu ik dit type en inmiddels de scooter eventjes heb, ben ik er volledig aan gewend. Verder bied de G-Dink lekker veel beenruimte en kan je echt relaxed toeren, toen ik thuis kwam na de rit van ruim 84km voelde ik mijzelf nog best fit en dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Het voordeel is ook gelijk een nadeel, want door de grootte van de scooter is het soms lastig om de fietsers te passeren op de wat smallere fietspaden “ben er sowieso voorstander van dat brommers en bromscooters op de weg moeten rijden waar de auto’s rijden en van het fietspad af” maar goed dat is een ander onderwerp.

Onderhoud en vlotter maken:
Ben zelf altijd van mening, je hebt geen invloed op het onderhoud van de scooter, maar alles wat je nu doet, heb je in eigen handen. Dus ik begin altijd graag vanaf een nul punt. Dat betekent voor alles vervangen, cilinder, bougie, variateur, v-snaar, koppeling, luchtfilter schoonmaken, nieuwe transmissie olie, remblokken en de kabels controleren. En vanuit daar kijken wat er eventueel nog meer nodig is. Gezien ik de scooter wat sneller wilde laten rijden en vooral meer power wilde geven, wilde ik graag een 70cc erop hebben. Via Brute-Force die ook actief is op dit forum wist ik dat een 17,5mm carburateur wel een beetje het maximum is wat zou passen. Dat is in principe ook ruim voldoende en dat houdt het benzineverbruik nog een beetje in de hand. Maar het sleutelen aan de G-Dink, tjonge jonge dit is echt de meest sleutel onvriendelijke scooter waar ik ooit aan gewerkt heb. Je moet soms een halve scooter slopen om ergens bij te kunnen.

De onderdelen die erop gekomen zijn:
1716670270368.png
Nieuwe cilinder.jpgNieuwe vario.jpgKappen vergelijken.jpgNieuwe V-Snaar.jpg

Afstellen:
Tja….kan hier eigenlijk kort over zijn, want ik dacht ruim te beginnen met een grotere sproeier, dus dacht dat sproeier 98 wel zeer ruim zal zijn. Maar dit bleek niet het geval, de scooter liep gelijk perfect nadat ik de carburateur had afgesteld. Daarna een flink stuk gereden en het is heerlijk om wat meer power te hebben, ondanks dat ik natuurlijk rustig de boel aan het inrijden ben, voelde je wel al die power. Toch nog een keer goed naar de bougie gekeken, maar die blijkt perfect op kleur, zou misschien zelfs een sproeier maat kleiner mogen, maar nu met het inrijden vindt ik het prima zo. De originele uitlaat zit er nog op, maar dat ga ik nog veranderen.
Bougie goede kleur.jpg

Twijfel nog met de keuze met de uitlaat:
Zoek een uitlaat die goed is afgestemd op de Polini 70cc. Volgens fabrieksopgave van Polini is de max toerental: 8800 Rpm en vermogen: 9,8 Pk+ Tja die 9.8 PK is leuk dat ze dat zeggen, maar dat zou wel het meest ideale scenario zijn. Daarbij is dat natuurlijk erg afhankelijk van de afstelling, carburateur, uitlaat, vario en rollen. Dus dat is op zich niet zo belangrijk het aantal pk’s en ondanks dat het natuurlijk wel leuk is. Maar de max toerental die opgegeven is, kan ik wel wat mee en zou het richtpunt zijn om daar de uitlaat op af te stemmen met de powerband. Daarbij moet het geluid van de uitlaat netjes zijn en geen echte takkenherrie, zoals je soms wel eens hoort.
1.Leovince Touring: voorheen de Leovince navigator. Heb deze uitlaat al 2x gehad en moet zeggen dat het een goede uitlaat is, zeker bij een 70cc. Op een 50cc vond ik hem wat tam.
2. Turbo Kit TKR/Stage6 street, geen ervaring mee maar de prestaties lijken goed te zijn. Alleen wel meer geluid naar wat ik heb kunnen terug lezen, maar dat is lastig verder in te schatten zo voor de PC
3. Leovince TT: schijnt met de vermogens afgifte ideaal te zijn, maar vindt het lastig in te schatten hoeveel geluid de uitlaat maakt. Snap dat je af en toe, bij de uitlaat het demperwol moet vervangen, omdat het demperwol nou eenmaal verbrand en naar de getver gaat. Maar dat vind ik op zich niet echt een probleem, om dat met enige regelmaat te vervangen.
4. Sito plus: Ook een leuke uitlaat, maar naar mijn mening meer voor een 50cc
5. Technigas RS-II: Geen idee van hoe af wat, maar kan hem nieuw kopen voor € 100,- en dat lijkt mij geen slechte deal.

En verder?
Ik zou proberen dit wat bij te houden met de updates. Heb je gedachtes, ideeën voor de uitlaat of iets anders, laat het vooral even weten. Ook als ik ergens de plank volledig heb mis geslagen, laat het vooral weten, ben tenslotte ook maar iemand die bezig is met z’n hobby en vind het altijd leuk om wat te leren.

Mooie foto bij Well.jpg

Attachments

• Vieze spiegels.jpg
    Vieze spiegels.jpg
    56.4 KB · Views: 6
  • Vieze uitlaat.jpg
    Vieze uitlaat.jpg
    57.3 KB · Views: 6
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Leuk topic, je moet jezelf afvragen wat je wilt. Opvallen of niet opvallen. De Leo TT is gewoon een hele goede uitlaat waar de nodige herrie uit komt, dat is eenmaal niet anders maar het geluid is wel mooi en zwaar. Turkokit vooral ontwijken. Persoonlijk zou ik in jou situatie een Sito nemen. Lekker stil en toch genoeg vermogen.

Leuk topic, je moet jezelf afvragen wat je wilt. Opvallen of niet opvallen. De Leo TT is gewoon een hele goede uitlaat waar de nodige herrie uit komt, dat is eenmaal niet anders maar het geluid is wel mooi en zwaar. Turkokit vooral ontwijken. Persoonlijk zou ik in jou situatie een Sito nemen. Lekker stil en toch genoeg vermogen.
Dank je wel. Ik hoor goed wat je zegt, maar wil graag wijzer worden van hoe en waarom.
1. Waarom de Turbo Kit TKR ontwijken? Is dat vanwege de herrie?
2. En waarom de Sito en niet de Touring?

Persoonlijk neig ik momenteel heel erg naar de Leovince TT, of de Leovince Touring. Omdat Leovince TT gewoon een hele goede uitlaat is alleen maakt die gewoon wat meer lawaai en is opvallender. De touring is net een wat vollere uitlaat dan de Sito en denk dat het dan wat minder opvallend wordt, dat die dan wat mooier er onder staat deze uitlaat onder een grotere scooter. En tja....de Leovince Touring heb ik eenmaal al wat ervaring mee en ook met het eerste model Leovince navigator. Die navigator vind ik trouwens vele malen mooier dan de touring, maar dat terzijde want die zijn echt niet meer te verkrijgen. Dus tja....de Sito is voor mij verder wat onbekend en dacht begrepen te hebben, dat de Sito meer voor een 50cc is en de Touring het iets beter doet op de 70cc. Maar ik ben heel benieuwd, naar wat anderen vinden en dan hoop ik weer wat wijzer te worden haha.

Turbokit is kwalitatief vergelijkbaar met Tecnigas, beide het lagere segment Spaanse merken. Veel herrie. Niet te vergelijken met bv Yasuni.
Leovince is Italiaans en zit in het middensegment. Kwalitatief gewoon erg goed. Sito is de vervangingslijn van Leovince. Dit zijn dus Leovince uitlaten, maar bedoelt als vervanger voor de originele uitlaat. Daarmee zit je met Sito en met Leovince altijd goed. De Touring heeft een wat sportiever geluid maar met een vrij standaard look. Als je deze uitlaatbocht vergelijkt met een Sito zul je zien dat deze nagenoeg gelijk zijn. Zelf denk ik dat wellicht alleen het geluid verschilt.
Een Touring maar ook een Sito zal een goede keus zijn. Persoonlijk denk ik dat de prestaties niet veel zullen verschillen.

Een hele duidelijke uitleg, dank je wel. En toevallig kwam ik gisteren op YouTube een vergelijkings video tegen met originele uitziende uitlaten, zoals de Sito plus, de Leovince Touring, yasuni eco, Stage6 street. Die video bevestigt eigenlijk het gene wat je vertelt.

Voor diegene die ook de video willen zien, dit is de link:

Back