Super8

Well-Known Member
Heren,

Mn zoon zocht een scooter voor weinig..(dat was al teveel)
Ik zoeken op MP en hier in de buurt stond een Kymco Agility 2009 met 10k op de teller.IMG_4471.jpg
apparaat is verkocht als defect voor 150 euro.

Volgens de verkoper, een aardige kerel, zou er een nieuwe cilinder en zuiger gemonteerd zijn.
allemaal top.. t zal me wat.

Mn zoon wilt er graag de 72cc kit op hebben.IMG_4493.jpgdie had ik toevallig nog liggen..
Voor de rest blijft alles origineel, ik denk voor nu..

Als eerst maar eens de cilinder demonteren... kom ik erachter dat ik het blok onder de scooter vandaan moet halen bij de Agility..

Bij mn Super8 gebruik ik een spanband om ruimte te maken.[door t achterwiel over t zadel en aantrekken maar}
dan maar de carter bouten eruit.. ik wil toch alles met kopervet en op moment vast zetten.

Eerste blik op de cilinder........... juist jah.. die was 5k geleden zeker nieuw.
IMG_4479.jpg
De kleppendeksel eraf... helemaal droog. geen spat olie.

De kop en cilinder gemonteerd ... nu de zuiger.
IMG_4491.jpgoke... waar is die ring gebleven?

Dan maar de olie aftappen... komt nog geen 300 ml uit.((de olie in de fles op de achtergrond komt uit t blok)).. magneet erdoor heen en jah hoor veel ijzer!
Maar ondertussen vraag ik me af waar de oliefilter is...
Met mn vinger in t gat en ja hoor... helemaal in t olie kanaal gepropt!IMG_4496.jpg
Met zoveel bagger erop dat daar geen druk olie doorheen komt! ff nieuwe gehaald hier om de hoek. (7,50!)

Alles in elkaar... de carburateur....

de cilinder en kop heb ik eerst geplaatst met de pasbussen.. daarna de bouten erin (met beetje vet) 2 moertjes opelkaar en ff aantrekken en dan de bout aantrekken tot 8NM (aantrekmoment carterbout) IMG_4481.jpg

Ding zat verkeerd in elkaar.. jaja en vol bagger.
Schoon gemaakt.. sproeier 84 erin en monteren maar.

Stator en rotor helemaal schoongemaakt.. tank leeggehaald gespoeld met IPA 99% en nieuwe peut erin.
10w40 4 takt 900ml erin.

Carb vol laten lopen en toen....... 1 kick en VOILA... dat geeft een goed gevoel..
Vooral wanneer er 5 opschoten jongeren je op de vingers staan te kijken.

Zoonlief vond het een goed idee om zn cdi te zagen.... ZUCHT...
Heb er 1 besteld bij K-parts.. 19 euro!! onbegrensd !!
En werkt SUPER!

Wat hij heeft uitgegeven voor de scooter...
Cilinderkit .. 38 euro.
Bendix 16 euro
Remlicht kapje ;-) (heb gelezen dat dat een hoop problemen kan opleveren) 8 euro
Cdi.. 19 euro KLIK-----> CDI K-PARTS

Verder nieuwe remolie... wat daar inzat is me nog steeds een raadsel. stinkt wel als de neten.
Ook zal er veel vocht aan de binnenkant van t klepje. ik heb t de leiding leeg laten lopen en door gepompt.
Nog ff een tip voor ontluchten ... de remhendel moet je laten 'springen' inknijpen en los laten schieten.. 3 x dan ingeknepen houden en dan ontluchten en verder.
DOEKEN OVER JE KAPPEN !!! en gvd niet eigenwijs zijn!
10 min werk!

Transmissie olie was nog erg netjes... maar ook vernieuwd. (100ml)

nu nog een 11 amp accu bestellen.. dan gaat de boel net wat fijner rond. grotere cilinder meer power nodig..


ook heb ik de kappen gespoten. geen wereld werk want zoonlief zal het wat bommen en rijden is belangrijker.
IMG_4547.jpgIMG_4540.jpg en wat gouwe accenten...staat goed bij zn meissie ;-)


Al met al .. waar het nou omgaat...

Voor een kleine 300 euro en anderhalve dag werk heb je een stel wielen onder je kont waar je nog jaren van kan genieten.
Het is dan wel geen nieuwe... maar goed .. het is ook geen auto. airco hebben we allemaal niet.. elec ramen ook niet... Bose audiosysteem ontbreekt...
en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

MAAR!!!... stomme ding loopt 85 op de teller. en daar doet ie 14 seconde over... met die cheapass No-buget cdi.
5 gram rollen.
MET de oude vario... snaar EN koppeling.

verzekering kost hem (18) 16 euro in de maand. (omdat ie van 2009 is,?)

krijg NU net de terug koppeling dat ie super rijdt! en met 2 personen gaan ze 'plat' 70.
alleen gaat ie over de 90....... met die wielletjes...
scoot rub.png


dit was t ff ...
ik zal zeker nog de edit knop gebruiken!!!

nog ff wat aanhaal momenten in Newton meters (die ik vond en gebruikt heb)
olieplug 25NM
transmissie vul- drainplug 20NM
cilinder/kop -----> eerst kruislings naar 13NM dan kruislings naar 15NM (alleen voor luchtgekoeld)

kleppen gesteld op 0.10 - 0.10 ik vind dat t wel wat strakker mag maar hun rijden veel lange stukken dus goed zat zo!
IMG_4549 kopie.jpgvan MP en NIEUW! momentsleutel 75 euro en de tol (190NM) 60 voor de body.

en gewoon omdat t kan... een zeer handige link voor onderhoud van je Kymco...
de handleiding is dan wel voor een Agility50 maar is VOLGENS mij van toepassing op alle GY6 blokjes.
wel een dingetje van mij kant... omrekenen van Kilogram-Force meter naar NewtonMeter voor mn moment sleutel gaf wel rare momenten aan.
b.v Cylinder head nut 1.8~2.2kgf-m ik zou dan 2.0 omrekenen..... dat is (19.6133) 20 NewtonMeter. DAT LIJKT MIJ ERG VEEL!! but i read it in the fucking manual?
WERKPLAATS HANDLEIDING KYMCO-GY6
 

Attachments

  • IMG_4497.jpg
    IMG_4497.jpg
    149.5 KB · Views: 38
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ja het is mogelijk..
Maar zou toch wel vraag tekens erbij zetten hoe lang het blokje nog blijft lopen... Aangezien er veelste weinig olie erin zat. 300ml)
Je kan de gok uiteraard wagen.. Maar zou vervelend zijn als die binnenkort stil komt te staan.. En anders heb je gewoon geluk gehad als die wel blijft draaien.
 
scoot ruben.png
hij is er nog steeds erg gelukkig mee!
ik kon het niet laten om ook de uitlaatkap goud te spuiten....
hittebestendige verf geeft toch echte een goed resultaat!
zowel op de uitlaat als kappen!
laatst benzine over de kap en dat heb ik zo 'bij' gespoten... SUPER!
 
vandaag ff beurt gedaan....
was inmiddels al 500km geleden dat ik hem onderhanden had gehad.

olie nog netjes op peil..wel donker. deze weer vervangen en toch wat fijn slijpsel in de olie.
heel fijn en zeer minimaal.. daarom vervangen we de olie na 500/600 km met nieuwe cilinder en zuiger.

ook transmissie olie vervangen... gewoon omdat t kan.
zag er nog nieuw uit.

zoonlief wilde een snellere optrek dus ik heb er 5.5gram rollen ingedaan.

kleppen gesteld op 0.08 -0.08 puur gedaan omdat ik wat getik hoorde.. (alleen IK hoor die tik!)
en toen de moeren van de kop nog eens nagetrokken met de momentsleutel,
15NM ingesteld en ik stond er versteld van hoever de moeren van 15NM afstonden!
ik heb ze toch echt aangetrokken met 15NM ??( een keer of 3!)

de olieplug..... aantrekken met 25NM .... staat in t boekje maar losdraaien is een ander verhaal...
deze heb ik met een nieuwe O-ring aangedraaid tot 20NM.

verder is mn zoon er helemaal gelukkig mee.. hij teste hem net ff en ik denk dat ik hem met mn super8 niet bij kan benen...
maar mijn scooter is ook mee te cruissen.. en niet te crossen... das toch 21jaar verschil denk ik ..

wel even een nieuwe remcilinder bestellen.. 1 zuiger zit vast..
nog ff een Super8 TIP... de remcilinder van een Agility past ook op een Super8.
de remcilinders van Super8 zijn vaak uitverkocht.
ik rijdt er al 8 maanden mee en helemaal TOP! en 10eu goedkoper ;-)

tot de volgende update!
 
ff klein update-je...

zoon lief blies de voetpakking eruit... Jaja.. die..
ik vroeg hoe... nou zegt ie..klein stukje (15km) met 85....
ZUCHT!!!
toevallig rijdt ie ook zn band kapot vandaag... no problem! toch??

ik vervang zn pakkingen ... de zuiger en cilinder zagen er super uit! al hoewel ik vond dat de hoofdsproeier wel een tandje hoger mocht.
ik heb heel dom van dit alles geen foto;s gemaakt omdat meneer naar zn werk moest.... beetje jammer!
maar... nieuw bandje bij VAN DER HORST TWEEWIELERS op de Archipelstraat in Nijmegen scootersevivice ofzoiets..
nou... in India zonder slippers op een zondagochtend doen dit beter! zelfs MET kater!
dit is om te JANKEN!!! en daarom geef ik de betrokken skootwinkel ff de tijd voor zn naam hier staat.
geen gelul... hier de foto's



o en nog niet te vergeten.... de uitlaat was met een slagtol aangeswengeld... 1 kant afgebroken!!!

VAN DER HORST TWEEWIELERS Nijmegen beetje jammer van mn velg.. uitlaatbout en uitlaat die uitelkaar viel.
 

Attachments

  • IMG_4744.jpg
    IMG_4744.jpg
    120.5 KB · Views: 35
  • IMG_4743.jpg
    IMG_4743.jpg
    109.5 KB · Views: 31
Last edited:
M'n maat had tijd terug ook een tapeind afgebroken, hij was tot de flens afgebroken.
Ik kreeg hem niet los, ik heb toen een koppelmoer schuin in een punt afgeslepen.
Puntje kwam over het stompje tapeind in de flens zodat hij klemt, hij rijd er al zeker 2 jaar mee nu zonder problemen.
Deed me eraan denken.
 
vandaag ff met de bewuste shop contact opgenomen... VAN DER HORST TWEEWIELERS op de Archipelstraat in Nijmegen.
natuurlijk hebben hun dat niet gedaan...zijn toch duidelijk schraapsporen van een bandenapparaar waarvan de gebruiker geen idee van heeft hoe
dat stuk gereedschap moet bedienen...

ook de uitlaat bout hebben ze niet afgebroken... ze hebben alleen de demper losgemaakt en zo t wiel er tussen uit getrokken.........
dus de uitlaatbout afgebroken...

ik heb ze een mail gestuurd met een filmpje dat de hele velg verkracht is..
mij benieuwen hoe ze dit gaan oplossen!
en deze shop bestaat 10 deze maand...........
Post automatically merged:

Wat moet ik zien aan die velgen of banden?
De foto's zijn wat donker.
Leuke blog trouwens
ik plaats ff een foto vers van de pers... momentje
Post automatically merged:

IMG_4750.jpg
 

Attachments

  • IMG_4751.jpg
    IMG_4751.jpg
    146 KB · Views: 21
  • IMG_4751.jpg
    IMG_4751.jpg
    146 KB · Views: 18
  • IMG_4752.jpg
    IMG_4752.jpg
    154.8 KB · Views: 20
Last edited:
@Super8

Zeer slordig.
Er bestaan nota bene ook kunststof lepels om dit klusje te klaren.
ik sleutel zelf ook in autogarage.... en dat apparaat hoort niet eens in de buurt van de velg te komen....
mn zoon van 16 doet dit dagelijks en zonder schade! (automotive)

de afgebroken uitlaatdraadeind is er uit... en hij is in de kop NOG eens gebroken.
mensen..... slagtollen zijn NIET voor montage!!
en voor mn zoon naar de scooterzaak ging had ik de bouten aangetrokken met 15nm omdat t maar een m5 is.

enne ... die uitlaatbout zou me een biet wezen! maar die velg.....
de scooterboer vertelde me dat hij alleen de demper las had gehaald...
dat kan wel kloppen want de uitlaat viel uitelkaar....
en de uitlaatbouten laten zeker wel slagtol marks zien.. zucht..
 

Attachments

  • IMG_4754.jpg
    IMG_4754.jpg
    293 KB · Views: 31
vandaag ff met de bewuste shop contact opgenomen...
natuurlijk hebben hun dat niet gedaan...zijn toch duidelijk schraapsporen van een bandenapparaar waarvan de gebruiker geen idee van heeft hoe
dat stuk gereedschap moet bedienen...

ook de uitlaat bout hebben ze niet afgebroken... ze hebben alleen de demper losgemaakt en zo t wiel er tussen uit getrokken.........
dus de uitlaatbout afgebroken...

ik heb ze een mail gestuurd met een filmpje dat de hele velg verkracht is..
mij benieuwen hoe ze dit gaan oplossen!
en deze shop bestaat 10 deze maand...........
Post automatically merged:


ik plaats ff een foto vers van de pers... momentje
Post automatically merged:

View attachment 67062
Ik heb een zwarte velg op de agi en ook zo'n 'geschuurde' rand vanwege bandenwissels. Is blijkbaar een lastige velg, maar kan er verder niet wakker van liggen. Dat afgebroken tapeind is uiteraard wel zeer slordig.
 
Ik heb een zwarte velg op de agi en ook zo'n 'geschuurde' rand vanwege bandenwissels. Is blijkbaar een lastige velg, maar kan er verder niet wakker van liggen. Dat afgebroken tapeind is uiteraard wel zeer slordig.
het is gewoon pruts werk... niks anders...
ga maar eens een runflat op een AMG velg leggen... 20inch.
das pas lastig!

ach... ik verveel me toch.. HAHAHAHHA
 
Maaruhhh ... waarom heb je zelf de band niet verwisselt ??
kreeg hem met geen geweld los! moment sleutel op 200nm en klikt...
met pijp niet ... alles geprobeerd. en mn zoon moest er mee naar t werk.
anders had ik het zeker zelf gedaan... we hebben een bandenmachine maar het ontbrak een tijd!.
 
Back
Top