Leuke blog om te lezen. Wellicht dat ik ook eentje ga schrijven voor mijn Agility. Deze heeft net een ander motorblok gekregen en nu ook een 72cc.
Graag wil ik een opmerking maken over de aanhaalmomenten die jij benoemt. Ten eerste moet je altijd goed opletten tijdens het lezen van het werkplaatshandboek van Kymco! Aanhaalmomenten voor bepaalde bepaalde bouten en moeren worden vaak meerdere keren beschreven en zijn niet altijd consistent. Dit komt waarschijnlijk omdat er fouten zijn gemaakt tijdens gekopieer en geplak uit oudere handboeken. Alle aanhaalmomenten staan ten eerste bovenin genoemd (in de tabel), vervolgens ook nog een keer in het detailhoofdstuk en soms in een schematische tekekening.
Het aanhaalmoment van de cilinderkopmoeren is inderdaad erg twijvelachtig: in de tabel staat 7-11 Nm, maar in het detailhoofdstuk zowel als schematische tekening staat 18-22 Nm. Ik heb zelf totaal geen technische achtergrond, maar ik denk dat als je hier 7 Nm zou hanteren, je binnen de korste tijd een lekke koppakking hebt. 22 Nm is daarentegen aan de hoge kant. Als je ze op 22 Nm vastdraait, dan zal het je misschien opvallen dat de moer weer ietsjes terugveert na het vastdraaien; vaster draaien lijkt simpelweg onmogelijk te zijn. Zelf heb ik wel altijd 20 Nm gehanteerd, maar ik begin daar steeds meer aan te twijvelen.
De hoge momenten van de olieaftabplug en die van de transmissieolie die jij benoemt, kan ik zo niet terugvinden in het boek. De momenten die daar genoemd worden zijn 10-20 Nm en 8-12 Nm respectievelijk. Persoonlijk hanteer ik hier altijd de maximumwaarden omdat de gevolgen van een lostrillende bout desastreus zouden zijn. De 20 Nm voor de transmissieoliepluggen die jij benoemt, lijkt mij aan de gevaarlijk hoge kant. Deze bouten mogen dan wel dik zijn, maar ze hebben niet veel schroefdraad in het aluminium zitten. Dit soort bouten doe ik tegenwoordig een beetje op gevoel, omdat mijn kleine momentsleutel stuk is gegaan.
Ikzelf maak overigens gebruik van het volgende handboek:
https://scootertuub.nl/test/Kymco/Kymco Agility 50 -Workshop Manual (EN).pdf
Graag wil ik een opmerking maken over de aanhaalmomenten die jij benoemt. Ten eerste moet je altijd goed opletten tijdens het lezen van het werkplaatshandboek van Kymco! Aanhaalmomenten voor bepaalde bepaalde bouten en moeren worden vaak meerdere keren beschreven en zijn niet altijd consistent. Dit komt waarschijnlijk omdat er fouten zijn gemaakt tijdens gekopieer en geplak uit oudere handboeken. Alle aanhaalmomenten staan ten eerste bovenin genoemd (in de tabel), vervolgens ook nog een keer in het detailhoofdstuk en soms in een schematische tekekening.
Het aanhaalmoment van de cilinderkopmoeren is inderdaad erg twijvelachtig: in de tabel staat 7-11 Nm, maar in het detailhoofdstuk zowel als schematische tekening staat 18-22 Nm. Ik heb zelf totaal geen technische achtergrond, maar ik denk dat als je hier 7 Nm zou hanteren, je binnen de korste tijd een lekke koppakking hebt. 22 Nm is daarentegen aan de hoge kant. Als je ze op 22 Nm vastdraait, dan zal het je misschien opvallen dat de moer weer ietsjes terugveert na het vastdraaien; vaster draaien lijkt simpelweg onmogelijk te zijn. Zelf heb ik wel altijd 20 Nm gehanteerd, maar ik begin daar steeds meer aan te twijvelen.
De hoge momenten van de olieaftabplug en die van de transmissieolie die jij benoemt, kan ik zo niet terugvinden in het boek. De momenten die daar genoemd worden zijn 10-20 Nm en 8-12 Nm respectievelijk. Persoonlijk hanteer ik hier altijd de maximumwaarden omdat de gevolgen van een lostrillende bout desastreus zouden zijn. De 20 Nm voor de transmissieoliepluggen die jij benoemt, lijkt mij aan de gevaarlijk hoge kant. Deze bouten mogen dan wel dik zijn, maar ze hebben niet veel schroefdraad in het aluminium zitten. Dit soort bouten doe ik tegenwoordig een beetje op gevoel, omdat mijn kleine momentsleutel stuk is gegaan.
Ikzelf maak overigens gebruik van het volgende handboek:
https://scootertuub.nl/test/Kymco/Kymco Agility 50 -Workshop Manual (EN).pdf