Leuke blog om te lezen. Wellicht dat ik ook eentje ga schrijven voor mijn Agility. Deze heeft net een ander motorblok gekregen en nu ook een 72cc.

Graag wil ik een opmerking maken over de aanhaalmomenten die jij benoemt. Ten eerste moet je altijd goed opletten tijdens het lezen van het werkplaatshandboek van Kymco! Aanhaalmomenten voor bepaalde bepaalde bouten en moeren worden vaak meerdere keren beschreven en zijn niet altijd consistent. Dit komt waarschijnlijk omdat er fouten zijn gemaakt tijdens gekopieer en geplak uit oudere handboeken. Alle aanhaalmomenten staan ten eerste bovenin genoemd (in de tabel), vervolgens ook nog een keer in het detailhoofdstuk en soms in een schematische tekekening.
Het aanhaalmoment van de cilinderkopmoeren is inderdaad erg twijvelachtig: in de tabel staat 7-11 Nm, maar in het detailhoofdstuk zowel als schematische tekening staat 18-22 Nm. Ik heb zelf totaal geen technische achtergrond, maar ik denk dat als je hier 7 Nm zou hanteren, je binnen de korste tijd een lekke koppakking hebt. 22 Nm is daarentegen aan de hoge kant. Als je ze op 22 Nm vastdraait, dan zal het je misschien opvallen dat de moer weer ietsjes terugveert na het vastdraaien; vaster draaien lijkt simpelweg onmogelijk te zijn. Zelf heb ik wel altijd 20 Nm gehanteerd, maar ik begin daar steeds meer aan te twijvelen.
De hoge momenten van de olieaftabplug en die van de transmissieolie die jij benoemt, kan ik zo niet terugvinden in het boek. De momenten die daar genoemd worden zijn 10-20 Nm en 8-12 Nm respectievelijk. Persoonlijk hanteer ik hier altijd de maximumwaarden omdat de gevolgen van een lostrillende bout desastreus zouden zijn. De 20 Nm voor de transmissieoliepluggen die jij benoemt, lijkt mij aan de gevaarlijk hoge kant. Deze bouten mogen dan wel dik zijn, maar ze hebben niet veel schroefdraad in het aluminium zitten. Dit soort bouten doe ik tegenwoordig een beetje op gevoel, omdat mijn kleine momentsleutel stuk is gegaan.

Ikzelf maak overigens gebruik van het volgende handboek:

https://scootertuub.nl/test/Kymco/Kymco Agility 50 -Workshop Manual (EN).pdf
 
Welke wielmaat heeft de scooter? Ik heb namelijk een Agility met 16" wielen op het oog voor weinig, maar wil wel weten of er enige potentie in zit, ook al moet ik het blokje opfrissen. Zou volgens de eigenaar ca 55 lopen, maar hoe lang het duurt voordat is dat bereikt weet ik niet.
 
Welke wielmaat heeft de scooter? Ik heb namelijk een Agility met 16" wielen op het oog voor weinig, maar wil wel weten of er enige potentie in zit, ook al moet ik het blokje opfrissen. Zou volgens de eigenaar ca 55 lopen, maar hoe lang het duurt voordat is dat bereikt weet ik niet
Stel je deze vraag aan mij? Aangezien TS duidelijk een 12" heeft aan de foto's te zien. Ikzelf heb ook een 12".
 
De vraag was richting de TS, maar die heb jij dus al beantwoord, waarvoor dank. Helaas ben ik niet 100% bekend met de Agility, ook al heb ik er (even) een gehad. Ik had niet herkend dat deze 12" wielen heeft. Hoe zie je dat snel?
 
De vraag was richting de TS, maar die heb jij dus al beantwoord, waarvoor dank. Helaas ben ik niet 100% bekend met de Agility, ook al heb ik er (even) een gehad. Ik had niet herkend dat deze 12" wielen heeft. Hoe zie je dat snel?
Aan de wiel groote en eventueele markeringen op de band.
 
Haha dank je, maar ik weet hoe ik het kan zien als ik erbij sta. Het ging er mij meer om om te bepalen als ik bv een scooter op Marktplaats zie, vaak staat er geen bandenmaat bij. Ik vermoed dat ik de 16" er wel uit haal, maar is het ook snel te zien of het een 10" of een 12" betreft?
 
ff snel...
de scoot vliegt nogsteeds!!! jaja wie had dat gedacht kmstand inmiddels : 20.300km

de fotos van hieronder.... een maat van mn zoon was naar dezelfde scooter zaak geweest die de velg van mn zoon verkracht heeft....
en nu dus met een ZIP....deze zaak VAN DER HORST TWEEWIELERS op de Archipelstraat in Nijmegen kan geen banden vervangen zonder je mooie spulletjes te slopen.

snik..IMAGE 2023-05-11 20:44:34.jpgIMAGE 2023-05-11 20:44:36.jpg
 
Last edited:
(Mijn mening)
Als de foto's vrij recent na elkaar zijn gemaakt, zou ik een claim opsturen voor een nieuwe velg bij die dealer, dit kan echt niet, die rand van die velg is helemaal verbogen (zal ook lekker gaan afdichten...)
 
1 seconde na elkaar alleen t wiel gedraaid.
heb contact gehad met de winkel toen...en moest maar maar een mail sturen... verder niks gehoord. en mn zoon vond t ook wel best.
ik zal zo eens t filmpje van mn zoons scooter uploaden..

van de Zip is vandaag gedaan en heb die jongen zeker aangemoedigd om terug te gaan.
in India doen ze dit beter aan de kant van de weg op slippers in t zand.

dat is ook de reden waarom ze met naam en toenaam in t topic vermeld staan.(VAN DER HORST TWEEWIELERS op de Archipelstraat in Nijmegen)
 
IMG_7062.jpgde beukkonijnen zijn weer bezig... ik natuurlijk ook..
bij de Agility kop en voetpakking vervangen.
WEER olie vervangen..

enne ff..
72cc met malossi supersnelle vario en snaar..goedkope gy6 koppeling en normale carburateur en goedkope cdi.. ding gaat 85... en met zn 2tjes 75.

dat andere kuntselding op de achtergrond weet ik niks van.....
 
View attachment 70480de beukkonijnen zijn weer bezig... ik natuurlijk ook..
bij de Agility kop en voetpakking vervangen.
WEER olie vervangen..

enne ff..
72cc met malossi supersnelle vario en snaar..goedkope gy6 koppeling en normale carburateur en goedkope cdi.. ding gaat 85... en met zn 2tjes 75.

dat andere kuntselding op de achtergrond weet ik niks van.....
Nice !! Stel je zou de top nog willen beperken met gelijkblijvende trekkracht, is dat iets dat redelijk te doen is? Ik wil mijn Kisbee namelijk ook een grotere cilinder gunnen als ie op geel kenteken staat, maar hij hoeft niet harder te lopen dan ca 65.
 
Update…
Heb alleen de km stand niet.
Eergister…..paaaaaaaap…zucht.
Hij doet t niet meer…start wel maar komt niet voor uit.
Dus ik lekker bij de hand..jij wilde 2 tientjes besparen op een nieuwe snaar.
Ik had hem al verteld dat die malossie snaar niet de beste zijn…
Dus ik weet naar een andere plek des onheil.. en wat treffen we aan..

0CF640FB-47D5-4000-9DC7-CCAE5E7C0F04.jpeg
Gelukkig weet mn zoon inmiddels wel hoe t werkt…EEFE8DE2-7F45-464E-87AB-26BAB233A89D.jpeg

papa ook inmiddels...... mobile workstation..
40D2C842-499A-4A9E-BF7A-CCEF0C20DE61.jpeg


we hielden wel een schroef over..... iemand een idee??
B2A528A4-9F0D-4324-9DD7-6DE1321EDBD7.jpeg
 
Last edited:
Back
Top