4 takt injectie scooter 72cc

robinrobinrobin

New Member
Ik heb sinds kort mijn senzo rivalux omgebouwd van 50cc naar 72cc, ik heb hierbij gelijk de nokkenas vervangen door een race nokkenas van mezoly, alleen nu loopt mijn scooter brandstofarm omdat ik de ecu niet geherprogrammeerd krijg. Ik krijg elke keer een foutmelding waarin gezegd word dat de pin code onjuist is. Ik heb de scooterdealer gebeld en die weet niks van de code af. Weet iemand misschien hoe ik de code kan achterhalen. Of hoe ik mijn injectiescooter op een andere manier rijker kan laten lopen. Ik heb een afbeelding van de ecu in de bijlage gezet.

Groet, Robin
 

Attachments

  • 25D8B706-3EA8-442B-904A-0B7F8C8CC0C1.jpeg
    25D8B706-3EA8-442B-904A-0B7F8C8CC0C1.jpeg
    236.5 KB · Views: 23
Advertisement - register to remove this

marcelMHR rox

Active Member
denk dat je dealer dit wel moet weten of dit ontgrenst kan worden je ecu, verder is er niet veel voor dat type ecu geloof ik kwa ontgrenste modelen, well voor sym piaggo kymco ook geloof ik
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Of hoe ik mijn injectiescooter op een andere manier rijker kan laten lopen
ik denk dat je dan de ECU moet gaan flashen... je kan dit zelf doen, of dit laten doen bij een dealer (die over de juiste apperatuur beschikt en kennis!)


hier staat heelveel info over de rongmao MT05 ECU (In de link delphi MT5 genoemd, ik denk dat het dezelfde zijn).

iemand die hier meer kennis (en ervaring) mee heeft kan je veeeeel verder helpen
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Het blijkt nog steeds zo te zijn dat de codes niet bekend (zijn en/of) worden gemaakt.
Ik denk ook net als Lex dat je de juiste (persoon/dealer) mensen moet opsporen.
De apparatuur om dit zelf te doen is op het www wel te verkrijgen, maar is erg prijzig voor een (aanname) eenmalig gebruik.

Wat je ook kunt doen is een geheel nieuwe (onbegrensde) ECU aanschaffen...
Tegenwoordig zijn ze niet meer zo duur in aanschaf zag ik op onderstaande website:


Wellicht kun je ze ook eerst even telefonisch raadplegen wat nou het juiste is.
 

it's_A_Lex

Don't blame the messenger

dit lijkt mij dezelfde adapter die de persoon in het artikel gebruikt.

als je dit ga doen, lees het artikel, lees het nog een keer en controleer alles, ook op andere fora. Over chip-tuning is op dit forum nagenoeg niks te vinden, dit omdat alles nog vrij nieuw is en bijvoorbeeld de 'basemap' (standaardmap) niet openbaar is en als het fout gaat dan moet er een nieuwe ECU in...
 

robinrobinrobin

New Member
Ik heb nu via AliExpress een nieuwe injector besteld, ipv 38g/m nu een 60g/m. In de recensies stond dat deze goed werkt op een 72cc kit en ik denk dat dit goed gaat werken. Hij is als het goed is rond 31 januari binnen. Ik laat nog van me horen.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Waarom werkt de 60g/min beter als de oude met 1 spuitmond/vernevelaar op een 72cc cilinder?
De flow en bar blijven (logischerwijze) hetzelfde, enige verschil is dat er 2 spuitmonden zijn.
Het is uiteraard mogelijk dat de motor (hierdoor) meer mengsel kan opnemen bij/tijdens de inlaatslag.

Maar als de brandstof-(fuel) mapping hetzelfde blijft heeft dit toch weinig nut lijkt me?
De EFI-ECU bepaald immers de hoeveelheid aan de hand van verschillende actuatoren en sensoren binnen het systeem.
 

robinrobinrobin

New Member
De 60g/m gaat waarschijnlijk beter werken omdat de spuitmond groter is, hij zal even ver open gaan maar omdat de spuitmond groter is kan er meer brandstof doorheen sproeien.
de ECU kan niet zien wat voor injector er op zit, de ECU kan ook niet zien dat er een 72cc cilinder op zit. de ECU zal niet de grotere injector proberen te compenseren door deze minder ver open te laten gaan. De ecu die ik heb spuit in op basis van toeren, luchtdruk, temp. Maar meet niet hoeveel lucht door het gaskleppenhuis stroomt.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
De spuitmond is niet groter!
Op de 60g/min injector zitten 2 iets kleinere spuitmonden i.p.v. 1.

Weet niet wat AliExpress precies aanbied maar het lijkt me nogal vreemd als de spuitmond groter is!
Heb evenmin de recensies gelezen omdat ik kon het niet vinden helaas...
Hieronder een tabelletje v.w.b. de brandstof injector(s).
(op klikken om leesbaar te maken)

Hoeveel gaten in injector.png

Op de Chinese EFI Euro 5 met het injectie 50cc motorblok gaat de in & output als volgt:

nieuw systeem.png

Wat de ECU ook niet ziet is de nieuwe nokkenas die een iets scherpere timing heeft v.w.b. het open en dicht gaan van de klep(pen).
 

Attachments

  • Delphi Motion Rongmao.png
    Delphi Motion Rongmao.png
    162.9 KB · Views: 1
Last edited:
Advertisement - register to remove this
Top