4 takt injectie scooter 72cc

zipper-robin

Professioneel Beuner
Ik heb sinds kort mijn senzo rivalux omgebouwd van 50cc naar 72cc, ik heb hierbij gelijk de nokkenas vervangen door een race nokkenas van mezoly, alleen nu loopt mijn scooter brandstofarm omdat ik de ecu niet geherprogrammeerd krijg. Ik krijg elke keer een foutmelding waarin gezegd word dat de pin code onjuist is. Ik heb de scooterdealer gebeld en die weet niks van de code af. Weet iemand misschien hoe ik de code kan achterhalen. Of hoe ik mijn injectiescooter op een andere manier rijker kan laten lopen. Ik heb een afbeelding van de ecu in de bijlage gezet.

Groet, Robin
 

Attachments

  • 25D8B706-3EA8-442B-904A-0B7F8C8CC0C1.jpeg
    25D8B706-3EA8-442B-904A-0B7F8C8CC0C1.jpeg
    236.5 KB · Views: 120
Advertisement - register to remove this

denk dat je dealer dit wel moet weten of dit ontgrenst kan worden je ecu, verder is er niet veel voor dat type ecu geloof ik kwa ontgrenste modelen, well voor sym piaggo kymco ook geloof ik
 
Of hoe ik mijn injectiescooter op een andere manier rijker kan laten lopen
ik denk dat je dan de ECU moet gaan flashen... je kan dit zelf doen, of dit laten doen bij een dealer (die over de juiste apperatuur beschikt en kennis!)


hier staat heelveel info over de rongmao MT05 ECU (In de link delphi MT5 genoemd, ik denk dat het dezelfde zijn).

iemand die hier meer kennis (en ervaring) mee heeft kan je veeeeel verder helpen
 
Het blijkt nog steeds zo te zijn dat de codes niet bekend (zijn en/of) worden gemaakt.
Ik denk ook net als Lex dat je de juiste (persoon/dealer) mensen moet opsporen.
De apparatuur om dit zelf te doen is op het www wel te verkrijgen, maar is erg prijzig voor een (aanname) eenmalig gebruik.

Wat je ook kunt doen is een geheel nieuwe (onbegrensde) ECU aanschaffen...
Tegenwoordig zijn ze niet meer zo duur in aanschaf zag ik op onderstaande website:


Wellicht kun je ze ook eerst even telefonisch raadplegen wat nou het juiste is.
 

dit lijkt mij dezelfde adapter die de persoon in het artikel gebruikt.

als je dit ga doen, lees het artikel, lees het nog een keer en controleer alles, ook op andere fora. Over chip-tuning is op dit forum nagenoeg niks te vinden, dit omdat alles nog vrij nieuw is en bijvoorbeeld de 'basemap' (standaardmap) niet openbaar is en als het fout gaat dan moet er een nieuwe ECU in...
 
Ik heb nu via AliExpress een nieuwe injector besteld, ipv 38g/m nu een 60g/m. In de recensies stond dat deze goed werkt op een 72cc kit en ik denk dat dit goed gaat werken. Hij is als het goed is rond 31 januari binnen. Ik laat nog van me horen.
 
Waarom werkt de 60g/min beter als de oude met 1 spuitmond/vernevelaar op een 72cc cilinder?
De flow en bar blijven (logischerwijze) hetzelfde, enige verschil is dat er 2 spuitmonden zijn.
Het is uiteraard mogelijk dat de motor (hierdoor) meer mengsel kan opnemen bij/tijdens de inlaatslag.

Maar als de brandstof-(fuel) mapping hetzelfde blijft heeft dit toch weinig nut lijkt me?
De EFI-ECU bepaald immers de hoeveelheid aan de hand van verschillende actuatoren en sensoren binnen het systeem.
 
edit: de nieuwe injector heeft 2 spuitmonden, en zal bij hetzelfde signaal van de ecu ongeveer 1,5 keer zoveel brandstof inspuiten. Daarom hoef je dus niet de ecu te herprogrammeren.
 
Last edited:
De spuitmond is niet groter!
Op de 60g/min injector zitten 2 iets kleinere spuitmonden i.p.v. 1.

Weet niet wat AliExpress precies aanbied maar het lijkt me nogal vreemd als de spuitmond groter is!
Heb evenmin de recensies gelezen omdat ik kon het niet vinden helaas...
Hieronder een tabelletje v.w.b. de brandstof injector(s).
(op klikken om leesbaar te maken)

Hoeveel gaten in injector.png

Op de Chinese EFI Euro 5 met het injectie 50cc motorblok gaat de in & output als volgt:

nieuw systeem.png

Wat de ECU ook niet ziet is de nieuwe nokkenas die een iets scherpere timing heeft v.w.b. het open en dicht gaan van de klep(pen).
 

Attachments

  • Delphi Motion Rongmao.png
    Delphi Motion Rongmao.png
    162.9 KB · Views: 88
Last edited:
Ik heb net de nieuwe 60 g/m injector binnen gekregen. Heb hem op de scooter geïnstalleerd en de scooter loopt stationair nu prima. Ga vanavond even een rondje rijden
 
Hoe rijd de scooter met de nieuwe injector?
De scooter rijd goed, en slaat niet meer af. Ook nogsteeds zuinig. Verbruikt wel meer brandstof dan eerst. Topsnelheid ligt op de teller 85 km/h (75 gps) met 7 gram Polini rollen. En met een witte naraku raceveer. Met 50cc en haalde ik ongeveer 65 km/h (55 gps) op de teller.
 
Last edited:
Niks veranderd aan de programmatuur van de ecu en zo?
Nee, ik was wel eerst van plan om de ecu te herprogrammeren en ik had daar ook de kabel voor gekocht alleen was het niet mogelijk om hem te remappen doordat ik de pin code nergens kon vinden. Ik kan wel dingen uitlezen als toerental en AFR.
 
Leuk om te lezen hoe Robin de ademnood van zijn scooter heeft opgelost! Want het is vaker genoemd dat een grotere cilinder bij gelijkblijvende ECU dit tot gevolg heeft.
De ECU die Robin gebruikt was al een ontgrensde, waarbij ik denk dat vooral het toerental de rem op vermogen was.
Het lijkt me logisch te denken dat de duur van de injectie tijd ook een manier is om te begrenzen, en ook al had Robin meer cilinderinhoud, meer benzine werd er niet geinjecteerd. Met een injector die meer benzine per minuut kan injecteren, komt er met dezelfde, begrensde injectie tijd, toch meer benzine in de cilinderkop. Meer lucht ook, omdat er meer cc's aan boord zijn
Floris vraag zich af of dit qua programmering wel kan. Ik vermoed van wel. De fuel-mapping veranderd inderdaad niet. Maar wanneer we even alleen naar de (onder)druk in het spruitstuk van het gasklephuis kijken en welke injectie tijd daarbij past in de mapping, die niet veranderd is, dan zal er in theorie volgens de mapping een te arm mengsel komen. Maar omdat bij dezelfde injectie tijd door de grotere benzine doorvoer van de injector. De grotere doorlaat fopt als het ware de mapping van het mengsel. Robin zou ook nog kunnen kijken of zijn luchtfilterslang en of luchtfilter vergroot kunnen worden
Het tijdstip van de vonk, hoeveel vaste voorontsteking en hoeveel vervroeging, zal bij deze ingreep mogelijk minder optimaal zijn, maar vermoedlijk niet opvallen vanwege de geringe vermogens. Hoewel de vervroeging aangepast wordt aan de AFR waarde van het uitlaatgas. Zeg ik dat goed?
> wat te onderzoeken valt is het volgende: omdat de begrenzing via de ECU's ook via de injectie loopt, zou je dus al winst kunnen boeken door er een injector met grotere capaciteit toe te passen. Bij een 50cc vermoed ik dan dat ie fijner loopt, eerder zijjn vermogen geeft. De topsnelheid zal niet veel veranderen, want daar waakt de toerenbegrenzer over.
> neem je een big bore, dan blijft het toerental de top beperken, maar zou je via een andere gearing winst kunnen maken, want de kracht ervoor, het koppel, is vergroot.

Wat denken jullie ervan?
 
Hoewel de vervroeging aangepast wordt aan de AFR waarde van het uitlaatgas. Zeg ik dat goed?
Ik denk het zelf niet. Wat ik denk is dat de vervroeging al is voorgeprogrammeerd.
Dus als voorbeeld:
0-1500RPM: 10gr voor BDP (makkelijk voor starten)
1500-3000RPM: 15gr voor BDP
3000-6000RPM: 25gr voor BDP (powerband)
6000-8000RPM: 15gr voor BDP *
* de vervroeging wordt weer verlaat omdat de snelheid van de zuiger hoger wordt en er dus minder tijd is voor de verbranding en om eventuele schade te voorkomen.

Over het AFR valt wel iets te betwisten: (ik durf niet te zeggen wat correct is)
1) Als er minder brandstof wordt ingespoten (arm mengsel) dan zal de temperatuur van de verbrandingsruimte hoger blijven (brandstof neemt (warmte)energie op)
2) Door minder brandstof in te spuiten ontstaat er minder verbrandingswarmte.

wat te onderzoeken valt is het volgende: omdat de begrenzing via de ECU's ook via de injectie loopt, zou je dus al winst kunnen boeken door er een injector met grotere capaciteit toe te passen. Bij een 50cc vermoed ik dan dat ie fijner loopt, eerder zijjn vermogen geeft. De topsnelheid zal niet veel veranderen, want daar waakt de toerenbegrenzer over.
Vormen die de ECU kan toepassen zijn:
- geen vonk meer
- geen brandstof meer
- beide (zie hierboven)

de toerenbegrenzer:
nee, als deze voor het tellen van het toerental is van de krukas
ja, als deze voor het tellen is van het toerental van de koppeling
 
De scooter heeft een toerensensor bij de koppeling. En de scooter heeft een krukas positie sensor. Mijn ECU is begrensd op 45 km/h maar doordat ik een speedconverter heb kan ik hem met een afstandsbediening onbegrensd laten lopen. De speedconverter word op de OBD kabel aangesloten en de toerensensor loopt hier doorheen.
Ik weet niet precies hoe de scooter begrensd word. Maar ik ben wel blij dat de scooter met 72cc nog steeds +-45 begrensd rijd.
 
Dank je A_Lex, het toerental is inderdaad toonaangevend voor de vervroeging. Ik haal iets door elkaar.
Robin, jij hebt een chinese scooter, die kennelijk ook een toerensensor heeft op de aandrijlijn. Wat een andere manier is van de snelheid begrenzen.
Ik zelf heb een ZIP, en daar zit geen toerensensor bij de koppeling.
Groeten!
 
Blijkbaar is er dus het e.e.a. verandert wat nog niet eerder genoemd/vermeld is!?
Beginpost is duidelijk, maar dan volgt post: #7,9.11,13 en 15 waar niet word ingegaan op de gestelde wedervragen.
In post #18 is er ook ineens een speedconverter toegevoegd?

Een speedconverter doet echter helemaal niks met de ECU, behalve dan dat die gefopt wordt qua snelheid.
Het werkt ook alleen als de originele (25/45km/u) ECU nog gemonteerd is en deze niet softwarematig is aangepast.
Resterende gedeelte met de d.i.v. parameters blijft hetzelfde...

Ook de opening en sluitingstijd van de injector blijft idem.
Een injector met een grotere spuitmond heeft dan wel iets meer brandstofdruk nodig om het mengsel goed te kunnen vernevelen in het inlaattraject. Anders gaat het gewoon druppelsgewijs wat dus simpelweg niet werkt.


injector met 1  spraymond.pnginjector met 2 mond.png

De scooter heeft een toerensensor bij de koppeling.

Nee, dit is een sensor t.b.v. de snelheid..
Zou nogal raar zijn dat het koppelingshuis de toeren van de motor voor z'n rekening neemt!

Het toerental word ook niet hoger of lager omdat dit sowieso al begrenst is vanwege bescherming van het motorblok.
Lager is uiteraard niet gewenst, maar jij besluit toch om een sterkere drukveer en zwaardere rollen te monteren?
De 72cc cilinder is nou niet echt een hoogvlieger onder de GY6 cilinders wat dat betreft.., het op en wegtrekken is aanzienlijk beter maar qua snelheid scheelt het maar enkele km's op top.
Normaliter past men dit pas aan als er een andere (race of sport) vario gemonteerd zit.., maar dan nog is een verschil van 25km/u sneller/harder op top vrijwel onmogelijk. (dit gezegd hebbende is het wel zo dat standaard tellers nogal kunnen overdrijven qua snelheid)

Ik ben (en blijf) dus nogal sceptisch omtrent het geheel..
Heb je een link van de nieuwe injector en gebruikte speedconverter?
 
Back
Top