Ik denk zelf dat de standaard injector van 50cc motorblok de 72cc big bore net niet kan hebben.
Ik denk/vermoed eigenlijk van wel aangezien dezelfde types/identieke injectoren ook gebruikt worden op zwaardere motoren zoals bijvoorbeeld BMW en Yamaha. En ja, eerlijk gezegd is een zgn. Big bore 72cc nou niet echt een cilinder waarvan we steil achteroverslaan als dit op het beestje zit gemonteerd.
V.w.b. een groter gasklephuis staan we op dezelfde voet want deze is eigenlijk wel wat klein te noemen..
Niet voor een standaard 50 maar wel voor een 70cc met enkele aanpassingen.
Vrijwel alles wat ik heb bekeken is 18mm wat dat betreft...
Zoals je weet is het motormanagementsysteem een benaming voor de complete regeling op de motor, die zowel de ontsteking als de brandstofinjectie regelt. Het injectiesysteem is dus een onderdeel van het motormanagementsysteem. Er zijn verschillende motormanagementsystemen voor motorfietsen ontwikkeld, maar ze komen allemaal op hetzelfde principe neer.
De verschillen zitten echter in de gebruikte componenten.
Een sensor zet een natuurkundig verschijnsel (temperatuur, luchtmassa of toerental) om in een elektrisch signaal. De elektrische signalen geven de elektronische controle- en regeleenheid (ECU) informatie over de toestand van de motor (bijv. via motortemperatuur) en het gevraagde vermogen (bijv. via gasklepstand). Deze signalen worden parameters genoemd. Algemeen geldt: hoe meer informatie de ECU krijgt, hoe nauwkeuriger de ingespoten hoeveelheid benzine kan worden afgestemd op de benodigde hoeveelheid. Daar staat tegenover dat elke component extra kosten met zich meebrengt. Het is dus per fabrikant verschillend,
De ECU is de computer die, aan de hand van de gegevens van de sensoren, bepaalt hoe groot de toegevoerde hoeveelheid brandstof moet zijn (m.a.w. hoe lang de injector wordt aangestuurd). Dit gebeurt door middel van vooraf geprogrammeerde gegevens, een zogenaamd kenveld.
De computer kan het kenveld aanpassen als blijkt dat er steeds dezelfde correctie nodig is (de computer is als het ware zelflerend, ook wel aangeduid als adaptief). De ECU scheidt de informatie van de sensoren in twee groepen, namelijk in parameters en compensatieparameters.
De parameters bepalen de basisinspuiting en zijn noodzakelijk om een motor te laten draaien. De compensatieparameters hebben een corrigerende functie; als dit signaal wegvalt, wordt er voor in de plaats een vaste waarde uit het geheugen aangenomen. Per systeem kan het variëren wat precies de parameters zijn. De parameters leveren in elk geval altijd informatie over het toerental, de positie van de krukas en de belasting. De actuatoren die de brandstoftoevoer verzorgen, worden door de ECU aangestuurd. Tegenwoordig stuurt de ECU ook de ontsteking aan, omdat voor het bepalen van het ontstekingsmoment dezelfde sensoren nodig zijn.
Maar wat ik merk is dat men snel denkt met grotere cilinder dat je al stuk meer vermogen hebt en dat het fluitje van en cent is. Tegenwoordig met injectie is dit stuk lastiger. Ik persoonlijk kiest juist voor injectie omdat dit preciezer is kwa air/fuel ratio en timing. Maar voor meeste mensen is dit erg ingewikkeld en dat is het ook. Kan ook makkelijk fout gaan.
Ja, dat klopt wel en sommige websites doen nog een extra duit in het zakje door te beweren dat hun product de enige en echte ware is om de scooter probleemloos 70/80 km/u te laten rijden!
Het vervelende is dat hier een hoop mensen in meegaan en klakkeloos alles bestellen zonder goed te weten waar nou precies te gaan beginnen en loopt het ook meestal niet goed af waarvan akte in div. draadjes wat op hier het forum te lezen is.
En eerlijk gezegd is het ook voor mij ook nog steeds een fantoom wereld wat dat betreft!