4 takt injectie scooter 72cc

Heb je een link naar het product op ali?
Dacht dat het om deze ging

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €36,17 10%OFF | Fuel injector for UAV Small engine EFI Electronic Fuel Injection kit motorcycle Motocross buggy bike Snowmobile ATV Snowmobile
 
Ik heb nu via AliExpress een nieuwe injector besteld, ipv 38g/m nu een 60g/m. In de recensies stond dat deze goed werkt op een 72cc kit en ik denk dat dit goed gaat werken. Hij is als het goed is rond 31 januari binnen. Ik laat nog van me horen.
Heb je toevallig een linkje van deze injector
Post automatically merged:

Ik heb nu via AliExpress een nieuwe injector besteld, ipv 38g/m nu een 60g/m. In de recensies stond dat deze goed werkt op een 72cc kit en ik denk dat dit goed gaat werken. Hij is als het goed is rond 31 januari binnen. Ik laat nog van me horen.
Heyy had je toevallig een linkje van deze injector
 
Heb je toevallig een linkje van deze injector
Post automatically merged:


Heyy had je toevallig een linkje van deze injector
*zet bril op
*kijkt naar de post hierboven #81...
* hele diepe zucht


Haal je oude injector eruit en meet het geen wat je logisch lijkt en vraag de alie verkoper of de metingen overeen komen
Je kan blijven wachten tot hij reageert of zelf actie ondernemen
 
Vind het wel frappant dat iedereen fantastische resultaten behaalt zonder de cilinderkop te vervangen voor een exemplaar met grotere kleppen!
Links en rechts gaat het van 72 t/m zelfs 90cc met een snelle nokkenas e.d. waarbij de snelheden en motorgedrag enorm verschillen?
Het oude Kymco (kloon) blok en de zgn. GY6 (CVK carburateur) motorblokken van vroeger (de 80e jaren) kan ik nog inkomen dat dit enorm kan verschillen.

Maar dit, wat ik ook elders tegenkom op het forum doet mij toch wel enigszins fronsen wat dat betreft...
Kijk, dat het vermogen toeneemt snap ik ook wel, echter gaat het pas echt flink omhoog als de inlaatklep een stuk groter is.

De inlaatklep diameter dient over het algemeen groter te zijn (als de standaard variant) om de aanzuiging te verbeteren en dus ook de cilindervulling!
En ja, ik weet het, groter is niet altijd beter omdat dan de gassnelheid ook minder kan worden...

Maar waarom dan een andere injector plaatsen als de standaard variant?
Propaganda van webshops is dan ook onbetrouwbaar wat mij betreft, ongeacht de mooie reviews die je overal kunt lezen!
Het gasklephuis kan evt. ook vervangen worden door een iets ruimere (18 naar 22 mm) bijvoorbeeld maar dat doet (bijna) niemand?

 
Last edited:
Vind het wel frappant dat iedereen fantastische resultaten behaalt zonder de cilinderkop te vervangen voor een exemplaar met grotere kleppen!
Links en rechts gaat het van 72 t/m zelfs 90cc met een snelle nokkenas e.d. waarbij de snelheden en motorgedrag enorm verschillen?
Het oude Kymco (kloon) blok en de zgn. GY6 (CVK carburateur) motorblokken van vroeger (de 80e jaren) kan ik nog inkomen dat dit enorm kan verschillen.

Maar dit, wat ik ook elders tegenkom op het forum doet mij toch wel enigszins fronsen wat dat betreft...
Kijk, dat het vermogen toeneemt snap ik ook wel, echter gaat het pas echt flink omhoog als de inlaatklep een stuk groter is.

De inlaatklep diameter dient over het algemeen groter te zijn (als de standaard variant) om de aanzuiging te verbeteren en dus ook de cilindervulling!
En ja, ik weet het, groter is niet altijd beter omdat dan de gassnelheid ook minder kan worden...

Maar waarom dan een andere injector plaatsen als de standaard variant?
Propaganda van webshops is dan ook onbetrouwbaar wat mij betreft, ongeacht de mooie reviews die je overal kunt lezen!
Het gasklephuis kan evt. ook vervangen worden door een iets ruimere (18 naar 22 mm) bijvoorbeeld maar dat doet (bijna) niemand?

Het vermogen zou inderdaad nog meer omhoog kunnen gaan maar in deze situatie is de grotere injector gebruikt om te compenseren voor de grotere cilinderinhoud omdat de ECU niet omgeschreven kan worden.
 
De scooter heeft een toerensensor bij de koppeling. En de scooter heeft een krukas positie sensor. Mijn ECU is begrensd op 45 km/h maar doordat ik een speedconverter heb kan ik hem met een afstandsbediening onbegrensd laten lopen. De speedconverter word op de OBD kabel aangesloten en de toerensensor loopt hier doorheen.
Ik weet niet precies hoe de scooter begrensd word. Maar ik ben wel blij dat de scooter met 72cc nog steeds +-45 begrensd rijd.
heb je mss linkje van injector ben hetzelfde van plan namelijk
 
Vind het wel frappant dat iedereen fantastische resultaten behaalt zonder de cilinderkop te vervangen voor een exemplaar met grotere kleppen!
Links en rechts gaat het van 72 t/m zelfs 90cc met een snelle nokkenas e.d. waarbij de snelheden en motorgedrag enorm verschillen?
Het oude Kymco (kloon) blok en de zgn. GY6 (CVK carburateur) motorblokken van vroeger (de 80e jaren) kan ik nog inkomen dat dit enorm kan verschillen.

Maar dit, wat ik ook elders tegenkom op het forum doet mij toch wel enigszins fronsen wat dat betreft...
Kijk, dat het vermogen toeneemt snap ik ook wel, echter gaat het pas echt flink omhoog als de inlaatklep een stuk groter is.

De inlaatklep diameter dient over het algemeen groter te zijn (als de standaard variant) om de aanzuiging te verbeteren en dus ook de cilindervulling!
En ja, ik weet het, groter is niet altijd beter omdat dan de gassnelheid ook minder kan worden...

Maar waarom dan een andere injector plaatsen als de standaard variant?
Propaganda van webshops is dan ook onbetrouwbaar wat mij betreft, ongeacht de mooie reviews die je overal kunt lezen!
Het gasklephuis kan evt. ook vervangen worden door een iets ruimere (18 naar 22 mm) bijvoorbeeld maar dat doet (bijna) niemand?

Ik denk zelf dat de standaard injector van 50cc motorblok de 72cc big bore net niet kan hebben. Standaard zit al vrij kleine in. Heeft flow rate van 28.8 gram per minuut. Het zou misschien kunnen werken. Maar dan moet de ECU de injector langer open zetten mits je hebt gezegd tegen de ECU dat het 72cc is. (Werkelijk 71.83cc) En dat langer open zetten komt ten nadelen voor je brandstofdruk. Het vernevelt dan niet lekker meer wat zorg voor een slechte verbranding. Wat ik zou doen is een MEV1-060 of MEV1-080 pakken en dit in de ECU vertellen dat het andere injector is. Ikzelf rij met 80cc injector op 50cc gy6 blok. Heb dit aangegeven in de ECU waardoor de ECU de injector minder lang open zet. Maar met het Rongmao ECU kan er zover bekent niks aangepast worden particulier.

Over Injaat en gasklephuis is wel interessant iets. Grotere inlaat kan je meer power genereren. Men spreekt wel dat je compressie verliest door de grotere kleppen. Maar ik denk dat persoonlijk een grotere gasklephuis meer nut heeft. Denk dat 72cc met 22mm gasklephuis ideale combo is. 18mm kan ook. Maar omdat je bore groter wordt en je stroke gelijk blijft ga je theoretisch gezien een bore engine krijgen. En motoren met grotere bore hebben meestal meer pk dan stroke engines. Maar minder koppel. Dus ik zou 22mm pakken met 72cc. Dit levert bovenin meer vermogen wat weer meer snelheid kan krijgen.

Maar wat ik merk is dat men snel denkt met grotere cilinder dat je al stuk meer vermogen hebt en dat het fluitje van en cent is. Tegenwoordig met injectie is dit stuk lastiger. Ik persoonlijk kiest juist voor injectie omdat dit preciezer is kwa air/fuel ratio en timing. Maar voor meeste mensen is dit erg ingewikkeld en dat is het ook. Kan ook makkelijk fout gaan.
Post automatically merged:

Ik denk zelf dat de standaard injector van 50cc motorblok de 72cc big bore net niet kan hebben. Standaard zit al vrij kleine in. Heeft flow rate van 28.8 gram per minuut. Het zou misschien kunnen werken. Maar dan moet de ECU de injector langer open zetten mits je hebt gezegd tegen de ECU dat het 72cc is. (Werkelijk 71.83cc) En dat langer open zetten komt ten nadelen voor je brandstofdruk. Het vernevelt dan niet lekker meer wat zorg voor een slechte verbranding. Wat ik zou doen is een MEV1-060 of MEV1-080 pakken en dit in de ECU vertellen dat het andere injector is. Ikzelf rij met 80cc injector op 50cc gy6 blok. Heb dit aangegeven in de ECU waardoor de ECU de injector minder lang open zet. Maar met het Rongmao ECU kan er zover bekent niks aangepast worden particulier.

Over Injaat en gasklephuis is wel interessant iets. Grotere inlaat kan je meer power genereren. Men spreekt wel dat je compressie verliest door de grotere kleppen. Maar ik denk dat persoonlijk een grotere gasklephuis meer nut heeft. Denk dat 72cc met 22mm gasklephuis ideale combo is. 18mm kan ook. Maar omdat je bore groter wordt en je stroke gelijk blijft ga je theoretisch gezien een bore engine krijgen. En motoren met grotere bore hebben meestal meer pk dan stroke engines. Maar minder koppel. Dus ik zou 22mm pakken met 72cc. Dit levert bovenin meer vermogen wat weer meer snelheid kan krijgen.

Maar wat ik merk is dat men snel denkt met grotere cilinder dat je al stuk meer vermogen hebt en dat het fluitje van en cent is. Tegenwoordig met injectie is dit stuk lastiger. Ik persoonlijk kiest juist voor injectie omdat dit preciezer is kwa air/fuel ratio en timing. Maar voor meeste mensen is dit erg ingewikkeld en dat is het ook. Kan ook makkelijk fout gaan.
Beetje late reactie maar lijkt mij een vrij interessante forum
 
Ik denk zelf dat de standaard injector van 50cc motorblok de 72cc big bore net niet kan hebben.
Ik denk/vermoed eigenlijk van wel aangezien dezelfde types/identieke injectoren ook gebruikt worden op zwaardere motoren zoals bijvoorbeeld BMW en Yamaha. En ja, eerlijk gezegd is een zgn. Big bore 72cc nou niet echt een cilinder waarvan we steil achteroverslaan als dit op het beestje zit gemonteerd.
V.w.b. een groter gasklephuis staan we op dezelfde voet want deze is eigenlijk wel wat klein te noemen..
Niet voor een standaard 50 maar wel voor een 70cc met enkele aanpassingen.

corps-papillon-injection-peugeot-kisbee-50-2018-2020-4-t.jpg

Vrijwel alles wat ik heb bekeken is 18mm wat dat betreft...
Zoals je weet is het motormanagementsysteem een benaming voor de complete regeling op de motor, die zowel de ontsteking als de brandstofinjectie regelt. Het injectiesysteem is dus een onderdeel van het motormanagementsysteem. Er zijn verschillende motormanagementsystemen voor motorfietsen ontwikkeld, maar ze komen allemaal op hetzelfde principe neer.
De verschillen zitten echter in de gebruikte componenten.

Een sensor zet een natuurkundig verschijnsel (temperatuur, luchtmassa of toerental) om in een elektrisch signaal. De elektrische signalen geven de elektronische controle- en regeleenheid (ECU) informatie over de toestand van de motor (bijv. via motortemperatuur) en het gevraagde vermogen (bijv. via gasklepstand). Deze signalen worden parameters genoemd. Algemeen geldt: hoe meer informatie de ECU krijgt, hoe nauwkeuriger de ingespoten hoeveelheid benzine kan worden afgestemd op de benodigde hoeveelheid. Daar staat tegenover dat elke component extra kosten met zich meebrengt. Het is dus per fabrikant verschillend,

De ECU is de computer die, aan de hand van de gegevens van de sensoren, bepaalt hoe groot de toegevoerde hoeveelheid brandstof moet zijn (m.a.w. hoe lang de injector wordt aangestuurd). Dit gebeurt door middel van vooraf geprogrammeerde gegevens, een zogenaamd kenveld.
De computer kan het kenveld aanpassen als blijkt dat er steeds dezelfde correctie nodig is (de computer is als het ware zelflerend, ook wel aangeduid als adaptief). De ECU scheidt de informatie van de sensoren in twee groepen, namelijk in parameters en compensatieparameters.
De parameters bepalen de basisinspuiting en zijn noodzakelijk om een motor te laten draaien. De compensatieparameters hebben een corrigerende functie; als dit signaal wegvalt, wordt er voor in de plaats een vaste waarde uit het geheugen aangenomen. Per systeem kan het variëren wat precies de parameters zijn. De parameters leveren in elk geval altijd informatie over het toerental, de positie van de krukas en de belasting. De actuatoren die de brandstoftoevoer verzorgen, worden door de ECU aangestuurd. Tegenwoordig stuurt de ECU ook de ontsteking aan, omdat voor het bepalen van het ontstekingsmoment dezelfde sensoren nodig zijn.

Maar wat ik merk is dat men snel denkt met grotere cilinder dat je al stuk meer vermogen hebt en dat het fluitje van en cent is. Tegenwoordig met injectie is dit stuk lastiger. Ik persoonlijk kiest juist voor injectie omdat dit preciezer is kwa air/fuel ratio en timing. Maar voor meeste mensen is dit erg ingewikkeld en dat is het ook. Kan ook makkelijk fout gaan.

Ja, dat klopt wel en sommige websites doen nog een extra duit in het zakje door te beweren dat hun product de enige en echte ware is om de scooter probleemloos 70/80 km/u te laten rijden!
Het vervelende is dat hier een hoop mensen in meegaan en klakkeloos alles bestellen zonder goed te weten waar nou precies te gaan beginnen en loopt het ook meestal niet goed af waarvan akte in div. draadjes wat op hier het forum te lezen is.
En eerlijk gezegd is het ook voor mij ook nog steeds een fantoom wereld wat dat betreft!
 
Mooi stuk Floris!!
Over de maat van de injector gesproken heb ik ervaring met de Iget euro 5.
Op de 80 cc die ik monteerde was een aanpassing nodig van de ecu. Want de inspuiting tijd moest langer worden natuurlijk.
Ik heb een poos geleden een andere ECU op deze zip gezet, een microsquirt. Bij deze ECU kun je van alles zelf instellen , je eigen maps maken.
Ik heb het idee dat de injector de toename van 50 naar 80 cc prima aankan.
Dat ie maar 76 echte kilometers snel is heeft vermoedelijk vooral te maken met de nokkenas die komt van de 50 cc en beperkt is.
Wat echt indrukwekkend is, heeft te maken met het verschil in benzine verbruik tussen de carburateur en injectie versie van de 80cc
Dat is 1 op 20 vs 1 op 35.
Dus dat is dikke winst voor een goed geregelde injectie.
De carburateur versie is net zo snel trouwens.
Komende tijd wil ik een 4 kleps kop met injectie en instelbare ontsteking gaan monteren. Niet alleen is er dan nog een uitlaat klep extra, maar ook is er voor de 4 klepper een snelle nokkenas beschikbaar.
Zelfs de standaard nokkenas voor de 4 klepper lijkt al beter dan alle anderen.
 
Toppie @ Jeroen2 voor het delen van deze informatie!
Uiteraard ben ik (en wellicht anderen) zeer benieuwd en geïnteresseerd hoe dit gaat uitpakken...

Dat er een enorm verschil is in het verbruik is mij niet vreemd.
Ook in mijn omgeving is men zeer druk v.w.b. de I-get E5 variant.

Sommige zoeken hun heil in het Point Diag TEP2010 Workshop Manual waar ook het e.e.a. wordt beschreven qua het Piaggio/Vespa injectie verhaal. En ja, een scherper getimede nokkenas brengt altijd wel winst, echter is dit bij de carburateur variant makkelijker te realiseren aangezien men het e.e.a. zelf vrij eenvoudig kan aanpassen.

V.w.b. de injector in het nieuwe type is dit lastiger te realiseren omdat deze (zoals je zelf al aangeeft) aangepast dient te worden aangaande het langer en/of korter openstaan en daar komt de mapping van de ECU om de hoek kijken.
Maar blijkbaar heb je dit gevonden in de microsquirt ECU welke overigens mij totaal onbekend is eerlijk gezegd!
Komende tijd wil ik een 4 kleps kop met injectie en instelbare ontsteking gaan monteren. Niet alleen is er dan nog een uitlaat klep extra, maar ook is er voor de 4 klepper een snelle nokkenas beschikbaar.
Zelfs de standaard nokkenas voor de 4 klepper lijkt al beter dan alle anderen.
Ik kijk er alvast naar uit wat uiteindelijk je bevindingen zijn v.w.b. deze wissel/modificatie van de kop en de instelbare ontsteking op de E5 variant.
 
Last edited:
Dag Floris,

Ik stuur je een pdf over de Microsquirt-ECU.
Komt uit Amerika.
Om af te stellen is het programma TunerStudio nodig. Je kunt dan rechtstreeks de mapping veranderen via je computer of laptop
TunerStudio kun je downloaden en al behoorlijk verkennen zonder het meteen te hoeven kopen.
Ik stuur een plaatje mee van een voorbeeld hoe je op 1 scherm verschillende functies kan monitoren.
Van de TEP2010 handleiding had ik nog nooit gehoord, en leuk dat ie zoveel motoren kan uitlezen. Ook zag ik dat je daar al langer geleden mee bezig bent geweest. Leest het apparaat codes uit, of meet het signalen?
Groeten!
 

Attachments

Tsja, dat kietelen is nog wel te doen, maar een ECU erop zetten als MicroSquirt of Speeduino is ook wat prijzig te noemen.
Je hebt dan ook een wide-band Lambda sonde nodig om het mengsel goed samen te stellen en te corrigeren. deze kost 230 euro en de MicroSquirt komt op 465 euro.
Dan denk ik is het veeel eenvoudiger om een snelle ECU te kopen en die te monteren.
Bovendien wordt het nu pas echt lekker weer om op de scooter te zitten...
 
NO2C bord (ook speeduino) 120 euro (excl verzendkosten?)
Wideband O2 sensor (Bosch 4.2 LSU) ongeveer 100 euro
wideband fitting voor uitlaat 20 euro

Dus pak em beet 260 euro materiaal kosten

fitting lassen op je uitlaatbocht, geen idee hoeveel dat zal kosten


en daarna nog gaan afstellen...
 
Tsja, dat kietelen is nog wel te doen, maar een ECU erop zetten als MicroSquirt of Speeduino is ook wat prijzig te noemen.
Je hebt dan ook een wide-band Lambda sonde nodig om het mengsel goed samen te stellen en te corrigeren. deze kost 230 euro en de MicroSquirt komt op 465 euro.
Dan denk ik is het veeel eenvoudiger om een snelle ECU te kopen en die te monteren.
Bovendien wordt het nu pas echt lekker weer om op de scooter te zitten...
Snelle ECU???!!! Maak me gek...
 
Last edited:
Dankzij de downloads van Floris heb ik kunnen kijken naar het injectie/ontstekings systeem wat op de SYM euro 5 zit.
De ECU is geïntegreerd met de sensoren in het gasklephuis. (Zie foto)
Sensoren zoals MAP druk, temperatuur van de inkomende lucht en de TPS.
Dat maakt het lastig om een andere ECU aan te sluiten, zoals de Speeduino of de MicroSquirt. Want is het mogelijk om de draadjes van deze sensoren te onderscheppen en naar een andere ECU te leiden?
Iemand met een SYM euro 5, ( Stoyanov?), zou zijn gasklephuis er eens af moeten halen om te zien of zo'n onderschepping mogelijk is.

Het voordeel van deze integratie is dat er al gauw een draadje of 8 minder tussen de ECU en de sensoren hoeft te zitten. En dat verlaagt denk ik de storings gevoeligheid. Want bij de ZIP zit de ECU vlakbij het balhoofd.
In de manual voor de SYM euro 5 wordt veel over de injectie en ontsteking uitgelegd, en dat maakt m leerzaam.
Gasklephuis en ECU.png
 
Back
Top