Nee montage is het zeker weten niet geweest. Krukas was net gecentreerd. Ik hoorde van iemand dat het door vroegtijdige ontsteking kan komen.Hi,
Krukas in onbalans door verkeerde montage? Is die as wel goed gecentreerd met plaatsen? Zomaar wat carterboutjes aandraaien zonder te centreren zou een oorzaak kunnen zijn.
Dit kan niet zomaar gebeuren wanneer de boel juist gemonteerd zit maar 2x op dezelfde manier is idd verdacht...
Het is de montage niet geweest. De eerste krukas die krom sloeg was nog de originele.Weet je zeker dat alles wel goed zit? Als jij bijv het blok gespleten hebt en je zet iets scheef terug per ongeluk dan loopt de boel in de soep. En dan kan je wel zeggen dat montage het niet is geweest maar geloof me nou, een foutje maak je zo. Een krukas kan echt niet zomaar zo ombuigen. Het feit dat je de 2e keer dezelfde kromme krukas hebt kan er dus op wijzen dat je tweemaal dezelfde fout heb gemaakt. Of er is iets anders aan de hand met je blok.
Heel appart de zuiger is niks aan te zien. Ik word erg moedeloos van dit probleem.Dit lijkt me ook geen geval van verkeerde montage van de krukas.
Ik heb de indruk dat de zuiger ergens door tegengehouden wordt of iets raakt voor dat deze het hoogste dode punt bereikt.
Er staan in ieder geval twee grote en tegengestelde krachten tegenover elkaar, een opwaardse en een neerwaardse kracht om de arm op deze manier te buigen.
Ik weet natuurlijk niet wat hier precies de oorzaak van is maar mijn beste gok:
1. de hoogte van de cilinder is te klein (slag)
2. te dunne voet- en/of koppakking(en).
3. de krukas hoort niet bij dit type blok/cilinder (slag van de krukas komt niet overeen met de slag van de cilinder)
4. zuiger dome te hoog.
5. te vroege ontsteking, echter dan zou je ook een soort ping geluid moeten horen bij elke rotatie.
Ook even controleren of je vliegwiel wel juist zit gepositioneert en het spie-tje nog aanwezig is! (verklaring voor te vroege ontsteking)
Edit:
Ik veronderstel dat je er normale brandstof (euro95 of 98) hebt in gegooid want een te vroege ontsteking kan ook liggen aan verkeerde brandstof die tijdens de compressieslag al tot ontsteking komt!
Vraagje, geen tekenen van beschadigingen bovenop de zuiger?
Ja ook die zit netjes op zijn plek maar als die er niet zou zitten. Dat zou de ontsteking niet goed staan natuurlijk maar is het dan mogelijk dat dat je drijfstang krom slaat?Vliegwielspie ook al gechecked?
Niet dat ik weet. Het apparte aan het verhaal is dat het gebeurd na het uitzetten. De laatste x heeft hij zeker een minuut stationair gedraaid. Pas daarna toen ik hem wou starten na 2 keer kicken sloeg de drijfstang krom of in iedergeval was dat het moment dat mijn kickstart vast stond.Dit zijn die twee tegengestelde krachten waar ik het in mijn bijdrage over had.
Als de ontsteking te vroeg komt, namelijk als de zuiger nog omhoog aan het gaan is, krijg je dus ook twee grote krachten die elkaar tegen werken.
De krukas wil de zuiger namelijk omhoog duwen, de ontploffing in je cilinder, wil tegelijkertijd, de zuiger omlaag duwen.
Al deze kracht komt dus op drijfstang van de krukas te staan.
Maar als het spietje in de as zit en het sleufje van het vliegwiel zit over dit spietje dan staat de ontsteking op tijd en is het zeer onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is.
Je zou dan ook een soort ping/tsjing geluid horen.
Of is er iets gebeurd met de pickupspoel of de aansluiting ervan?
Dat viel mij in het begin ook al op...Vind wel dat er op het small-end wel erg veel ruimte zit van links naar rechts..
Heb hem na laten kijken door meerdere scooterzaken niemand komt met een oplossing dus dat is ook al geprobeerd.Denk dat je het blok beter kan laten opbouwen door iemand die er wel echt verstand van heeft en alles grondig na kijkt en controleert..
I.p.v van iemand die maar doet in de hoop dat het gaat lopen.