2 krukassen krom zonder gas te geven.

Hallo allemaal,
Ik heb laatst een derbi gekocht. Ik heb er maar 2 dagen gereden. Ik reed naar de winkel zet mijn brommer uit. Ik kom terug kickstart vast. Krukas krom. Na ik het blok gereviseerd mooie nieuwe doppler endurance krukas skf c4 lagers dr 70 cilinder. Ik rij totaal 28km. Ik kom thuis. Laat hem even stationair draaien want mijn ouders kwamen even kijken. Daarna zet ik hem uit ga eten kom terug precies zelfdr verhaal 2 keer kicken en kickstart staat vast. Drijfstang weer op precies de zelfde plek krom. Niemand kan mij vertellen hoe dit mogelijk is. Iemand ideeën? Voordat ik weer een nieuwe krukas er in zet. Word ondertussen erg pijnlijk voor mijn spaargeld.
 

Attachments

  • IMG-20190809-WA0013.jpeg
    IMG-20190809-WA0013.jpeg
    130.2 KB · Views: 97
  • IMG-20190809-WA0021.jpeg
    IMG-20190809-WA0021.jpeg
    82.8 KB · Views: 27
Advertisement - register to remove this

Hi,
Krukas in onbalans door verkeerde montage? Is die as wel goed gecentreerd met plaatsen? Zomaar wat carterboutjes aandraaien zonder te centreren zou een oorzaak kunnen zijn.
Dit kan niet zomaar gebeuren wanneer de boel juist gemonteerd zit maar 2x op dezelfde manier is idd verdacht...
 
Hi,
Krukas in onbalans door verkeerde montage? Is die as wel goed gecentreerd met plaatsen? Zomaar wat carterboutjes aandraaien zonder te centreren zou een oorzaak kunnen zijn.
Dit kan niet zomaar gebeuren wanneer de boel juist gemonteerd zit maar 2x op dezelfde manier is idd verdacht...
Nee montage is het zeker weten niet geweest. Krukas was net gecentreerd. Ik hoorde van iemand dat het door vroegtijdige ontsteking kan komen.
 
Of vroegtijdige verbranding (detoneren) een te zware motor belasting bij lage snelheid...

Mogelijke oorzaken: benzine met een te laag octaangetal, een te arm brandstof-luchtmengsel, een te vroeg afgesteld ontstekingstijdstip, koolaanslag in de verbrandingsruimtes of te warme bougies.

Dan zou je dit topic eens door moeten lezen vanaf post #13
 
Weet je zeker dat alles wel goed zit? Als jij bijv het blok gespleten hebt en je zet iets scheef terug per ongeluk dan loopt de boel in de soep. En dan kan je wel zeggen dat montage het niet is geweest maar geloof me nou, een foutje maak je zo. Een krukas kan echt niet zomaar zo ombuigen. Het feit dat je de 2e keer dezelfde kromme krukas hebt kan er dus op wijzen dat je tweemaal dezelfde fout heb gemaakt. Of er is iets anders aan de hand met je blok.
 
Bijzonder. Wat voor krukas had je gekocht? Andere dingen die anders zijn dan standaard? Welke derbi heb je exact? bouwjaar/type

Ik vermoed ook niet goed gecentreerd. Hoe heb je dat gedaan, kan je dat proces ook beschrijven?
 
Dit lijkt me ook geen geval van verkeerde montage van de krukas.
Ik heb de indruk dat de zuiger ergens door tegengehouden wordt of iets raakt voor dat deze het hoogste dode punt bereikt.

Er staan in ieder geval twee grote en tegengestelde krachten tegenover elkaar, een opwaardse en een neerwaardse kracht om de arm op deze manier te buigen.

Ik weet natuurlijk niet wat hier precies de oorzaak van is maar mijn beste gok:

1. de hoogte van de cilinder is te klein (slag)
2. te dunne voet- en/of koppakking(en).
3. de krukas hoort niet bij dit type blok/cilinder (slag van de krukas komt niet overeen met de slag van de cilinder)
4. zuiger dome te hoog.
5. te vroege ontsteking, echter dan zou je ook een soort ping geluid moeten horen bij elke rotatie.


Ook even controleren of je vliegwiel wel juist zit gepositioneert en het spie-tje nog aanwezig is! (verklaring voor te vroege ontsteking)

Edit:
Ik veronderstel dat je er normale brandstof (euro95 of 98) hebt in gegooid want een te vroege ontsteking kan ook liggen aan verkeerde brandstof die tijdens de compressieslag al tot ontsteking komt!

Vraagje, geen tekenen van beschadigingen bovenop de zuiger?
 
Last edited:
Sluit me bij Sparky aan...

Mogelijke oorzaak vervroegde ontsteking: check krukasspie.
Belangrijk!
Vliegwiel ook in balans?

Squish:
De squish is de afstand van bovenste dode punt (bdp) zuiger tot de kop.

Ik citeer uit een Howto van @Bas

Let op: Een te krappe squish zorgt ervoor dat de verbrandingstemperatuur oploopt en de cilinder de extra warmte niet goed genoeg kan afvoeren. Dit kan een warmloper tot gevolg hebben. Ga dus in elk geval niet rijden met een te krappe squish.

Zorg ook voor een goede bougie die deze warmte aankan.

*Maar ook een te strak aangedraaide cilinder kan zelfs een oorzaak van TS z'n probleem zijn.
 
Weet je zeker dat alles wel goed zit? Als jij bijv het blok gespleten hebt en je zet iets scheef terug per ongeluk dan loopt de boel in de soep. En dan kan je wel zeggen dat montage het niet is geweest maar geloof me nou, een foutje maak je zo. Een krukas kan echt niet zomaar zo ombuigen. Het feit dat je de 2e keer dezelfde kromme krukas hebt kan er dus op wijzen dat je tweemaal dezelfde fout heb gemaakt. Of er is iets anders aan de hand met je blok.
Het is de montage niet geweest. De eerste krukas die krom sloeg was nog de originele.
 
Dit lijkt me ook geen geval van verkeerde montage van de krukas.
Ik heb de indruk dat de zuiger ergens door tegengehouden wordt of iets raakt voor dat deze het hoogste dode punt bereikt.

Er staan in ieder geval twee grote en tegengestelde krachten tegenover elkaar, een opwaardse en een neerwaardse kracht om de arm op deze manier te buigen.

Ik weet natuurlijk niet wat hier precies de oorzaak van is maar mijn beste gok:

1. de hoogte van de cilinder is te klein (slag)
2. te dunne voet- en/of koppakking(en).
3. de krukas hoort niet bij dit type blok/cilinder (slag van de krukas komt niet overeen met de slag van de cilinder)
4. zuiger dome te hoog.
5. te vroege ontsteking, echter dan zou je ook een soort ping geluid moeten horen bij elke rotatie.


Ook even controleren of je vliegwiel wel juist zit gepositioneert en het spie-tje nog aanwezig is! (verklaring voor te vroege ontsteking)

Edit:
Ik veronderstel dat je er normale brandstof (euro95 of 98) hebt in gegooid want een te vroege ontsteking kan ook liggen aan verkeerde brandstof die tijdens de compressieslag al tot ontsteking komt!

Vraagje, geen tekenen van beschadigingen bovenop de zuiger?
Heel appart de zuiger is niks aan te zien. Ik word erg moedeloos van dit probleem.
 
Dit zijn die twee tegengestelde krachten waar ik het in mijn bijdrage over had.
Als de ontsteking te vroeg komt, namelijk als de zuiger nog omhoog aan het gaan is, krijg je dus ook twee grote krachten die elkaar tegen werken.
De krukas wil de zuiger namelijk omhoog duwen, de ontploffing in je cilinder, wil tegelijkertijd, de zuiger omlaag duwen.
Al deze kracht komt dus op drijfstang van de krukas te staan.

Maar als het spietje in de as zit en het sleufje van het vliegwiel zit over dit spietje dan staat de ontsteking op tijd en is het zeer onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is.

Je zou dan ook een soort ping/tsjing geluid horen.

Of is er iets gebeurd met de pickupspoel of de aansluiting ervan?
 
Dit zijn die twee tegengestelde krachten waar ik het in mijn bijdrage over had.
Als de ontsteking te vroeg komt, namelijk als de zuiger nog omhoog aan het gaan is, krijg je dus ook twee grote krachten die elkaar tegen werken.
De krukas wil de zuiger namelijk omhoog duwen, de ontploffing in je cilinder, wil tegelijkertijd, de zuiger omlaag duwen.
Al deze kracht komt dus op drijfstang van de krukas te staan.

Maar als het spietje in de as zit en het sleufje van het vliegwiel zit over dit spietje dan staat de ontsteking op tijd en is het zeer onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is.

Je zou dan ook een soort ping/tsjing geluid horen.

Of is er iets gebeurd met de pickupspoel of de aansluiting ervan?
Niet dat ik weet. Het apparte aan het verhaal is dat het gebeurd na het uitzetten. De laatste x heeft hij zeker een minuut stationair gedraaid. Pas daarna toen ik hem wou starten na 2 keer kicken sloeg de drijfstang krom of in iedergeval was dat het moment dat mijn kickstart vast stond.
 
Heb alle posts hierboven niet gelezen i.v.m tijds gebrek..

Is er schade aan de zuiger? Zo ja heb je er een foto van?


img-20190809-wa0013-jpeg.51496


Vind wel dat er op het small-end wel erg veel ruimte zit van links naar rechts..
 
Vind wel dat er op het small-end wel erg veel ruimte zit van links naar rechts..
Dat viel mij in het begin ook al op...

Er zit daar behoorlijke speling op dat small-end/ naaldlager:
sketch-1565788196111.png
*verkeerde zuiger?
*verkeerde krukas?

Als wij tot nu toe wel kunnen uitsluiten dat verkeerde montage/slechte ontsteking de oorzaken zijn, dan mogelijk de onderdelen zelf?
 
Last edited:
Ik heb gebeld met kparts ik krijg wegens garantie een nieuwe krukas. Ben alleen als de dood dat die weer vastnaaid. Het apparte met de eerste krukas rijd die sinds 2005. Met het splitten van het blok zat alles muur vast. Waarom kan ineens de krukas krom slaan. Ik ben bang dat als ik weer een nieuwe erin zet dat die weer krom slaat en dan krijg ik denk ik geen nieuwe meer.
 
Denk dat je het blok beter kan laten opbouwen door iemand die er wel echt verstand van heeft en alles grondig na kijkt en controleert..
I.p.v van iemand die maar doet in de hoop dat het gaat lopen.
 
Denk dat je het blok beter kan laten opbouwen door iemand die er wel echt verstand van heeft en alles grondig na kijkt en controleert..
I.p.v van iemand die maar doet in de hoop dat het gaat lopen.
Heb hem na laten kijken door meerdere scooterzaken niemand komt met een oplossing dus dat is ook al geprobeerd.
 
Back
Top