detonatie

art of tuning

ex snelle jonge member
is er hier iemand die mij iets kan leren over detonatie,, waar het door komt enzo dat weet ik allemaal wel maar heb het eigenlijk nog nooit echt zien gebeuren.
ik zou graag heeeeel erg specifiek willen weten hoe het presies klinkt, hoe je rijgedrag erop reageerd, hoelang je er mee zou kunnen rijen enz enz..

ps search leverde mij niet op wat ik wilde weten,, wel dat t klinkt als een hamertje die in je cilinder tikt maar ik wil graag echt heel specifiek weten hoe en wat.
ik ben er namelijk een beetje angstig voor bij mij
 
Advertisement - register to remove this

Volgens mij komt het vooral door met een te krappe squish te rijden en daardoor ontstaan er putjes in de cilinderkop.
 
Detonatie word veroorzaakt door vroegtijdige verbranding.

De squish staat dan TE krap. Hierdoor word het mengsel in de verbrandingskamer vroegtijdig TE warm. Doordat dit te warm is, word dit mengsel voor het ontstekingstijdstip automatisch verbrand.

De zuiger en krukas staan op dat moment nog niet op de juist stand. Waardoor deze een extra klap (op het verkeerde tijdstip krijgen). Dit is het geluid wat je hoort.

Er is een detonatie-meter te verkrijgen. Hiermee kan je de detonaties meten...Dani heeft er zo 1. Prijs kan ik je niet vertellen...
 
en detonatie is er altijd iets of niet....


(wou er niet nog een topic voor openen, als je deze vraag er niet wil hebben moet je het ff zeggen).
 
Detonatie is niet enkel vroegtijdige verbranding.

Detonatie treedt ook op wanneer het vlamfront geen tijd heeft om alle samengedrukte brandstof te ontsteken. Nadat de brandstof ontsteekt is er dus een risico dat niet ontstoken brandstof vanzelf ontbrandt. Er botsen dan 2 (of meerdere) vlamfronten tegen elkaar op. Dit veroorzaakt de meeste problemen en schade.

Dit is overigens iets wat erg vaak over het hoofd gezien wordt cq mensen niet weten.

Als je het eenmaal hebt gehoord zal je het altijd herkennen. Pingel is misschien een beter benaming, want zo klinkt het ook. :)
 
het heeft niks met te krappe squish te maken, maar met de vaak daarmee samenhangende te hoge compressie. Squish gaat het juist tegen (koelt).
 
Originally posted by Xander
Detonatie is niet enkel vroegtijdige verbranding.

Detonatie treedt ook op wanneer het vlamfront geen tijd heeft om alle samengedrukte brandstof te ontsteken. Nadat de brandstof ontsteekt is er dus een risico dat niet ontstoken brandstof vanzelf ontbrandt. Er botsen dan 2 (of meerdere) vlamfronten tegen elkaar op. Dit veroorzaakt de meeste problemen en schade.

Dit is overigens iets wat erg vaak over het hoofd gezien wordt cq mensen niet weten.

Als je het eenmaal hebt gehoord zal je het altijd herkennen. Pingel is misschien een beter benaming, want zo klinkt het ook. :)

Komt het dan ook omdat je een te rijk mengsel hebt, of zit ik nu fout?
 
maar hoe klinkt t nou presiessss waar kan ik t mee vergelijken met bv een hamertje die in me cilinderwand tikt dat vind ik iets goeds om mee te vergelijken
 
Originally posted by ronnie_nrg
Komt het dan ook omdat je een te rijk mengsel hebt, of zit ik nu fout?
juist fout.

Kan komen door.

te kleine verbrandingskamer
arm mengsel (te warm)
te kleine squish

Detonatie moet je altijd hebben wil je hard gaan, anders sta je te safe 8)
 
Originally posted by art of tuning
maar hoe klinkt t nou presiessss waar kan ik t mee vergelijken met bv een hamertje die in me cilinderwand tikt dat vind ik iets goeds om mee te vergelijken
tikkend geluid ja
 
Pingelen (of detoneren of kloppen ) is een spontane en dus zeer ongewenste ontbranding van het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingsruimte van een benzinemotor. De reden is, dat de compressiedruk en compressietemperatuur zo hoog zijn opgelopen, dat dit resulteert in zelfontbranding en als gevolg daarvan hevige trillingen. Mogelijke oorzaken: benzine met een te laag octaangetal, een te arm brandstof-luchtmengsel, een te vroeg afgesteld ontstekingstijdstip, koolaanslag in de verbrandingsruimtes of te warme bougies.

Tevens hebben we ook nog highspeedknock en lowspeedknock.

Highspeedknock (of high-speed ping ; Engelstalig) betekent: detoneren (of pingelen ) van de motor bij hoge snelheid. Vaak is het karakteristieke pingelgeluid onhoorbaar door andere rijgeluiden en juist daarom zo gevaarlijk voor de motor. Bovendien duurt dit, in tegenstelling tot low-speed knock langdurig, zodat de motor niet de kans krijgt om af te koelen.

Lowspeedknock (of low-speed ping ; Engelstalig) is het detoneren (of kloppen ) van de motor bij lage snelheden en hoge motorbelasting. Dit verschijnsel is, in tegenstelling tot high-speed knock , vaak nog goed hoorbaar zodat men nog de gelegenheid om er ter voorkoming van motorschade snel tegen op te treden.
 
Er staan een hoop dingen tussen die niet kloppen.

Er zijn twee verschijnselen die erg op elkaar lijken.

Zelfontbranding (=Pre-ignition):

Hierbij "ontploft" het mengsel spontaan voor de bougie heeft gevonkt. Ergens in de vebrandingskamer is het erg heet waardoor dit gebeurt. Hierbij moet je denken en bv een gloeiende elektrode van de bougie, of kooldeeltjes die in de fik staan. Iig gaat het gepaard met hoge tempraturen, is dit is ook af te lezen door een ingezakte zuiger of een gat ik de zuiger (gesmolten).


Detonatie:

Dit is wanneer het mengsel na de vonk nog spontaan gaat zelfontbranden. Dit is te zien aan putjes maar kan ook een gat in de zuiger hebben. Maar dit ziet er nu niet gesmolten uit, maar weggeslagen. Meestal in de zuiger ook grijs. Wanneer detonatieputjes er eenmaal zitten, worden ze steeds groter, denk maar eens na als je het opppervlak gaat uitvergroten, en dan allemaal toppen en dalen ziet. Die dalen worden steeds dieper.
Meestal komt detonatie door te vroege ontsteking, te arm mengsel, en te hoge compressie
Het is niet zo dat een motor stuk gaat doordat twee vlamfronten tegen elkaar botsen zoals hier eerder vermeldt was. Het staat wel in veel boeken en artikelen maar het is onzin.


Detonatie en pre-ignition volgen elkaar wel op, maar is niet hetzelfde dus.

Ik kan jullie ook vertellen dat je scoot alleen gaat detoneren wanneer hij goed belast wordt, dus als je bijna op je top zit, en dus veel luchtweerstand heb. (als ie scherp staat)

Bronnen: Boeken & artikelen, ervaring, lessen vm.
 
Originally posted by dani
tikkend geluid ja

Ik heb het ooit gehad op mijn suzuki rm80 (crosser) die opgeboordwas naar een 87-88cc , ze klappen echt als een idioot :) . Een neef van mij heef thuis een cr500 zuiger liggen die compleet doormidde gescheurd is (en als je weet hoe groot zo'n zuiger is :p)
 
Originally posted by dani
tikkend geluid ja

ff paar vraagjes:

hoor je em constand tikken? of alleen bij hoge toeren... valt het tikken gelijk op als je erop rijd of moet je er echt geconcentreert naar luisteren?? :rolleyes:

en na hoeveel km "verkeerd" rijden(te krappe squish, ontsteking te vroeg) kan je zien dat er putjes in je zuiger en kop komen??

als je bijvoorbeeld na 30km denkt: oww dat zit wel goed...
terwijl je het miss na 50km pas kan zien...

:)
 
je hoort het zo goed als niet, tenzij het echt ernstig is...
je kan het in principe al zien na een paar km, aan de rand vd zuiger...

(PS, ik ben aerox-evo70, heb drank op en het is half 3)
 
Last edited:
Originally posted by ZwolleEvert
ff paar vraagjes:

hoor je em constand tikken? of alleen bij hoge toeren... valt het tikken gelijk op als je erop rijd of moet je er echt geconcentreert naar luisteren?? :rolleyes:

en na hoeveel km "verkeerd" rijden(te krappe squish, ontsteking te vroeg) kan je zien dat er putjes in je zuiger en kop komen??

als je bijvoorbeeld na 30km denkt: oww dat zit wel goed...
terwijl je het miss na 50km pas kan zien...

:)

je hoort hem tikken als je veel vulling hebt
 
Om even een voorbeeldje te geven;
Mijn standaard klasse racer moest je onderin onwijs arm afstellen om er voor te zorgen dat hij vermogen had en niet volliep.
Dan hoorde je dus bij accelereren de bocht uit tikken.. boven in stond hij normaal en hoorde je dus nix.
Als hij te veel detoneerde dan gebeurde dat ook op rand (wat duid op de naald)
 
Back
Top