Zelf een kitcar bouwen.

Lieuwe said:
Veel mensen gebruiken een oude Sierra voor onderdelen, maar dat zou ik niet zo snel doen. Is het geen optie om een motor van een motorfiets in te bouwen ? Met zon lichte auto moet dat wel goed werken lijkt mij. Lekker autorijden @ 13/14k 8)

ik zou er liever een 2jz-gte met een greddy t88 turbo erop in bouwen :p
 
Ik zit er ook al een ruime tijd aan te denken. Ook heb ik al heel veel informatie erover opgezocht. Als je meer wilt weten stuur je maar even een PM :)
 
Lomax is een nederlands product op basis van een Eend. LoMax staat overigens voor Low budget, maximaal fun (ongeveer). Is heel betaalbaar en betrekkelijk simpel. Standaard niet eens zo langzaam als je denkt, anders zijn er nog voldoende tuning onderdelen beschikbaar. Daarnaast zijn er nog een aantal ander blokjes die je eventueel kan plaatsen in plaats van een standaard Eend-motor.

Lijkt mij wel leuk om mee te starten en gebouwd levert zo'n dingen toch altijd meer op dan in onderdelen. Dus als je je eigen uren niet rekent kan je er winst op maken en lekker sleutelen tegelijkertijd. (Dat laatste geld voor de meeste kitcars, maar je moet handig zijn).

Een Ford GT40 of Cobra-replica lijkt mij ook wel wat overigens.
 
De burton wordt op basis van een citroën gemaakt. Maar als ik een kitcar ga bouwen wil ik niet zo'n ding met een motor van een eend erin.
 
Last edited:
Die maken echt wel een sjiek geluid.
En zoals Meermaster al zegt je kan natuurlijk ook betrekklijk klein beginnen en dan langzaam aan steeds groter.
 
meermaster said:
Lomax is een nederlands product op basis van een Eend. LoMax staat overigens voor Low budget, maximaal fun (ongeveer). Is heel betaalbaar en betrekkelijk simpel. Standaard niet eens zo langzaam als je denkt, anders zijn er nog voldoende tuning onderdelen beschikbaar. Daarnaast zijn er nog een aantal ander blokjes die je eventueel kan plaatsen in plaats van een standaard Eend-motor.

Lijkt mij wel leuk om mee te starten en gebouwd levert zo'n dingen toch altijd meer op dan in onderdelen. Dus als je je eigen uren niet rekent kan je er winst op maken en lekker sleutelen tegelijkertijd. (Dat laatste geld voor de meeste kitcars, maar je moet handig zijn).

Een Ford GT40 of Cobra-replica lijkt mij ook wel wat overigens.

zon cobra-replica net als die kerel op discoveri gebouwd had is echt wel vet
 
Big schop :)

Ik maak dus op school 2 Tiger Cat E1's en een Tiger R6 :) Deze worden ook in Engeland gekeurd, alleen maar om de reden dat het goedkoper is omdat de eisen daar anders zijn en daarom de keuring goedkoper. Het is zelfs zo dat het goedkoper is om met de auto daarheen te gaan incl. verblijf etc + de keuring + invoeren dan om dit alles in Nederland te doen. Dit gaat via de SVA, single vehicle aproval. Vervolgens krijgt de auto Engelse papieren en kentekenplaten. Invoeren in Nederland is naar mijn weten meer een formaliteit, er wordt dan niet meer gekeurd oid.

De auto's op school worden gebouwd met een budget van rond de 12000 € naar mijn weten. Donorauto's zijn Sierra's, DOHC en OHC motoren die voorzien worden van een motormanagementsysteem van KMS.

Ik weet niet precies wat je nog meer wilt weten, voor dagelijks gebruik zijn het waarschijnlijk niet de meest praktische auto's aangezien de kap die je erbij kunt kopen echt alleen voor droogstaan is en je totaal geen zicht hebt rondom. En zoals eerder genoemd, het is wel belangrijk dat je iemand kunt roepen als je even hulp nodig hebt, niet alles is alleen te doen. Over het bouwen zelf heb ik ook nog weinig informatie, wij beginnen volgende week :)
 
Later, als ik groot ben en centjes heb, wil ik ook wel zoiets bouwen. Ik zou dan eerder gaan voor een Cobra, met een 5,7 Chevy V8 (zoals in 'a car is born') want die vind ik toch wel een stukje vetter dan die SuperSeven replica gevallen.
Je zit er wel gigantisch laag in, als je erin zit kun je nog makkelijk met je vlakke hand op de grond :X Geluid is ook wel vet :)
 
Mechanic said:
Big schop :)

Ik maak dus op school 2 Tiger Cat E1's en een Tiger R6 :) Deze worden ook in Engeland gekeurd, alleen maar om de reden dat het goedkoper is omdat de eisen daar anders zijn en daarom de keuring goedkoper. Het is zelfs zo dat het goedkoper is om met de auto daarheen te gaan incl. verblijf etc + de keuring + invoeren dan om dit alles in Nederland te doen. Dit gaat via de SVA, single vehicle aproval. Vervolgens krijgt de auto Engelse papieren en kentekenplaten. Invoeren in Nederland is naar mijn weten meer een formaliteit, er wordt dan niet meer gekeurd oid.

De auto's op school worden gebouwd met een budget van rond de 12000 € naar mijn weten. Donorauto's zijn Sierra's, DOHC en OHC motoren die voorzien worden van een motormanagementsysteem van KMS.

Ik weet niet precies wat je nog meer wilt weten, voor dagelijks gebruik zijn het waarschijnlijk niet de meest praktische auto's aangezien de kap die je erbij kunt kopen echt alleen voor droogstaan is en je totaal geen zicht hebt rondom. En zoals eerder genoemd, het is wel belangrijk dat je iemand kunt roepen als je even hulp nodig hebt, niet alles is alleen te doen. Over het bouwen zelf heb ik ook nog weinig informatie, wij beginnen volgende week :)

Wow, hoe vet :D.
Jij doet toch HTS autotechniek he als ik me niet vergis (Arnhem)?

Ben ook van plan die opleiding volgend jaar te gaan doen, maar dit is dan een afstudeerproject ofzo?

Nick.
 
het is zo dat als je een autos in nederland wilt laten keuren dat je er eerst 9 in prak moet jagen :| :| :X , en dan nog maar te hopen dat ze veilig zijn, en in engeland moeten ze goed remmen en alles moet gewoon werken zoals het hoort en dan is het al goed :)
 
Formula50 said:
Wow, hoe vet :D.
Jij doet toch HTS autotechniek he als ik me niet vergis (Arnhem)?

Ben ook van plan die opleiding volgend jaar te gaan doen, maar dit is dan een afstudeerproject ofzo?

Nick.
Ik doe HTS Autotechniek in Rotterdam, kitcar bouwen is eerstejaarsproject (8P)

En over de keuring, staat wel iets over op de site van de Tiger-importeur:

"Aangezien er geen ervaring mee was, werden eerst verschillende manieren bekeken hoe de wagen zijn Nederlandse plaat kon krijgen. De wijze waarop het nu gedaan worden is als volgt: De auto wordt gebouwd (uiteraard met alle zorg) volgens SVA normen.
SVA (Single Vehicle Approval) is een Engelse eenmalige keuringsnorm waaraan de auto moet voldoen om een Engels kenteken te krijgen. Deze normen staan beknopt in het bouwboek van de kit of in het boek van de SVA zelf. Na de bouw ga je de auto dus keuren in Engeland (SVA). Het kan ook nog in Duitsland (TÜV). Wij hebben alleen ervaring met de SVA keuring.
Deze keuring is te zien als een uitgebreide APK keuring, die alleen 3 uur langer duurt. Na de SVA moet de auto MOT (APK) gekeurd worden door een Engels keurstation (Tiger doet dit in ons geval). Hierna kan je een Engels kenteken aanvragen en dan kan je de auto in Nederland importeren.
Het importeren doe je via de RDW. Hier wordt de auto nogmaals gekeurd waarna je de auto daadwerkelijk gaat invoeren. Bij het invoeren moet je BPM over de auto bepalen. Dit is een percentage van ongeveer 45% van de waarde. Aangezien je een kit hebt opgebouwd, hoop je over de kitprijs met enkele rekeningen (van motor, wielen en banden enz) BPM te betalen. Het is raadzaam om een half jaar te wachten met invoeren na de RDW keuring, omdat het BPM percentage dan daalt naar ongeveer 25 %."


Voor de duidelijkheid dus, komt van www.tigersportscars.nl.

En wat hier boven me gezegd wordt klopt ook, in Nederland moet er een typegoedkeuring zijn, in Engeland niet. Vandaar dat ook een botsproef enzo niet nodig is :)
 
Back
Top